awiator Opublikowano 30 Grudnia 2011 Opublikowano 30 Grudnia 2011 Zapytam z ciekawści,czy to skorupowe pokrycie jest zgodne z orginałem,wydaje mi się,że twórcy RWD,stosowali inna technike.
Henryk S. Opublikowano 1 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 1 Stycznia 2012 Przemku wiem że to pokrycie skorupowe nie jest zgodne z orginałem,orginał miał tylko przodzie górę kadłuba i osłonę silnika z blachy. Ja zrobiłem pokrycie skorupowe modelu żeby poprawić wytrzymałość i sztywność kadłuba,na skorupę przykleiłem listwy półokrągłe imitujące podłużnice,jeszcze przykleję w pionie imitacje wręg i spawu. Całość będzie pokryta Koverallem i pokrycie skorupowe nie będzie widoczne. Jeszcze kilka zdjęć co zrobiłem jeszcze w starym roku,dokończyłem pokrycie przodu kadłuba,przykleiłem imitację rur na skorupę balsową. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us
elektronik-adam Opublikowano 3 Stycznia 2012 Opublikowano 3 Stycznia 2012 Witam Panie Henryku czy mi się tylko tak wydaje czy rwd 5 nie miał oświetlenia. Szukam informacji na ten temat bo do mojej "pseudo pół makietki" dołożyłem oświetlenie. Tylko zastanawia mnie gdzie dać światła do lądowania? Za przeproszeniem pozwolę sobie trochę zeszpecić Pana temat zdjęciem mojego rwd 5 aktualnie jestem na etapie szlifowania i szpachlowania owiewki silnika, a szybki boczne są do poprawki. Pozdrawiam Adam.
Henryk S. Opublikowano 7 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2012 Prace pomalutku idą do przodu,na dzień dzisiejszy zrobiłem statecznik poziomy,pomniejszony o 50% powierzchni całkowitej,nie taki jak na planach Schiera. Żebra statecznika poziomego i pionowego,zrobiłem z balsy 2,5mm,dżwigary i listwy natarcia z balsy średniej twardości 12mm,końcówki stateczników z pełnej balsy miękkiej,całość pokryta balsą 1,5mm średniej twardości,a tak to w całości wygląda. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us
Henryk S. Opublikowano 10 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 10 Stycznia 2012 Przez ostatnie dni znowu troszkę podłubałem przy modelu,dokończyłem statecznik pionowy,zrobiłem ster kierunku i wysokości. Cały ster kierunku i wysokości zrobiłem z balsy oprócz listwy spływu,listwę spływu zrobiłem ze sklejki lipowo balsowej 3mm,okleiłem dwustronnie listwami z twardej balsy 2mm i wyszlifowałem od tyłu na kształt rury. Listwy natarcia sterów to balsa 12mm średniej twardości,zebra steru kierunku balsa 3mm a steru wysokości 4mm. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Adamie jeżeli chodzi o światła w RWD5-bis to miał tylko światła pozycyjne,w tamtych czasach nie były potrzebne reflektory do lądowania,gdyż lądowanie odbywało się na lotniskach trawiastych.
elektronik-adam Opublikowano 11 Stycznia 2012 Opublikowano 11 Stycznia 2012 Ja dałem białą diodę na końcówkę steru kierunku, czerwoną diodkę na ogon przed mocowanie kółka ogonowego, drugą czerwoną na spód samolotu przy podwoziu jeszcze na skrzydłach będzie czerwona,zielona i dwie białe. Może nie będzie to makietowe ale przynajmniej będę go lepiej widział w czasie lotów gdy zaczyna się już robić ciemno. Na obecnym etapie dokańczam skrzydła kadłub mam gotowy i oklejony folią no i jeszcze trochę się męczę z amortyzowanym podwoziem. Pozdrawiam i życzę powodzenia w budowie i oby tyle samo startów co udanych lądowań.
Henryk S. Opublikowano 20 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2012 Dosyć dawno nie pokazywałem zdjęć z budowy i nic nie pisałem,no i w końcu muszę się pochwalić co zrobiłem. Uruchomiłem mój laser wodny i wyciąłem wszystkie żebra płatów,żebro pierwsze od strony kadłuba to sklejka wodo odporna 6mm,następne cztery żebra to sklejka lipowobalsowa 4mm a pozostałe żebra z balsy średniej twardości 4mm. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Dżwigary zrobiłem z listew sosnowych 10x5mm,po cztery listwy na jeden płat,miałem listwy długości 1mb więc musiałem sztukować,zrobiłem to na zakładkę 5cm jak widać na zdjęciu,z tak dużą zakładkę listwa nie traci na wytrzymałość. Listwa natarcia to balsa średniej twardości 12mm skleiłem dwie listwy 6mm do kupy,aby zwiększyć sztywność i wytrzymałość natarcia. Uploaded with ImageShack.us Kieszeń na rurę,nie robiłem z włókna szklanego i żywicy, ale bardzo prostym dla mnie sposobem ze sklejki lotniczej 04mm. Owinąłem rurę dwoma warstwami papieru,na papier dałem sklejkę 04mm klejoną na wikol,owinąłem całość gumą modelarską,aby sklejka dobrze dolegała do rury,po wyschnięciu kleju i zdjęciu kieszeni z rury otrzymałem piękną i sztywną kieszeń na rurę. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Połowę tych elementów posklejałem do kupy,na keson i centropłat dałem balsę średniej twardości 2mm nakładki na żebra przykleiłem z balsy twardej 5x2mm,i tak ta jedna połówka płata wygląda w całości,brakuje jeszcze półki na serwo i lotki. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Teraz będę miał tydzień przestoju przy budowie modelu,gdyż wyjeżdżam aby troszkę odpocząć,po powrocie ruszę z budową pełną parą.
andrzej nowicki Opublikowano 26 Stycznia 2012 Opublikowano 26 Stycznia 2012 Pozdrawiam wszystkich uczestników forum nie ukrywam że bardzo bliski jest mi temat budowy rwd5bis, sam w chwili obecnej odbudowuje rwd po krecie który miał miejsce na pikniku w wilczych laskach jestem ciekaw opinii pana Henryka o planach z których buduje tą wspaniałą maszyne czy są dokadne
Henryk S. Opublikowano 30 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 30 Stycznia 2012 Po tygodniowym odpoczynku,wziąłem się za dalszą budowę modelu,posklejałem drugą połówkę płata,zrobiłem ze sklejki drugą kieszeń do płata i kieszeń do kadłuba. W płacie który wcześniej zrobiłem,porobiłem nakładki na żebra i listwę spływu,listwę spływu zrobiłem z rurki aluminiowej 4mm. Jeszcze przy pierwszym płacie pozostała mi do zrobienia,lotka i półka pod serwo,ale będę to robił na końcu,gdy drugi płat będzie w takim stanie jak pierwszy,teraz kilka fotek z tej pracy. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Andrzeju planów dokładnych to zbytnio nie ma,mam dosyć dużo planów,ale każde różnią się od siebie,co jedne to inne. Jako podstawowe do rozwiązania konstrukcji,to powiększyłem plany Schiera,ale jako do dokładniejszego zrobienia modelu,podpieram się planami z książki Polskie Konstrukcje Lotnicze Andrzeja Glassa,no i jeszcze dużo szczegółów podpatruję z innych planów i zdjęć.
Rob Mc Fly Opublikowano 31 Stycznia 2012 Opublikowano 31 Stycznia 2012 Heniu, posłałem Ci na maila rysunki, o których rozmawialiśmy w niedzielę. A dziś lub jutro spróbuję przytelepać się do Ciebie z książkami pod pachą :wink: .
pacek Opublikowano 31 Stycznia 2012 Opublikowano 31 Stycznia 2012 a czym kleisz te aluminiowe spływy do żeberek :?:
Henryk S. Opublikowano 3 Lutego 2012 Autor Opublikowano 3 Lutego 2012 Arku te rurki aluminiowe kleiłem do żeber żywicą epoxydową 5 minutową,a na końcówkach rurek wkleiłem do środka kołki sosnowe,nawierciłem rurkę wiertłem 1,6mm i przykręciłem do żeber wkrętami 1,5mm,też na żywice. Model będzie oklejony Koverallem i rurka na pozostałych żebrach już będzie się dobrze trzymała. Teraz kilka fotek modelu poskładanego do kupy,tak ten RWD5-bis,na dzień dzisiejszy prezentuje się w całości,no i zdjęcie z dalszej budy płata. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us
Cimek Opublikowano 3 Lutego 2012 Opublikowano 3 Lutego 2012 Henryku! Dawno się w sumie nie widzieliśmy, ale w sumie zimno i nie ma ochoty nikt latać! Ale gdy oglądam Twoją relację budowy tego jak że przepięknego RWD, to aż ciepło się robi na sercu! Oby tak dalej ))
Henryk S. Opublikowano 5 Lutego 2012 Autor Opublikowano 5 Lutego 2012 Zbliżają się dwa miesiące od rozpoczęcia budowy tego modelu,miałem troszkę przerwy w budowie,gdyż zmieniałem pasy w RWD 6,z czerwonych na czarne,naprawiałem koledze model po małej kraksie i tygodniowa przerwa na wypoczynek.Teraz nie będę miał żadnych przerw,więc prace szybciej będą posuwały się do przodu. Teraz co udało mi się zrobić przez ostatnie dwa dni,dokończyłem drugi płat,zrobiłem dwie lotki płatów,natarcie z balsy twardej 8mm,Zebra z balsy 4mm,dwa żebra skrajne sklejka lipowo balsowa 4mm,listwa spływu okrągła 5mm z drewna cytrynowego. Następne prace przy modelu to:półki do mocowania serw,dżwignie sterów z blachy duraluminiowej,podwozie i kilka drobnych elementów. Uploaded with ImageShack.us
Maj0r Opublikowano 6 Lutego 2012 Opublikowano 6 Lutego 2012 OMFG!! Szacunek za ten model. Wygląda świetnie!
Henryk S. Opublikowano 16 Lutego 2012 Autor Opublikowano 16 Lutego 2012 Dosyć dawno już nie pisałem,gdyż mam problem aby wstawić zdjęcia,w żaden sposób nie mogę ich zamieścić na forum. No i teraz będę zależny od kolegi Marka z Krakowa,poprosiłem Marka o pomoc,wstawienia zdjęć na forum. Pokazywałem już napęd do tego modelu miało być Saito FA-220 i też będzie Saito ale FG-220. Kilka dni temu dostałem paczkę z tym pięknym silnikiem,kupiłem go od modelarza z naszego forum,całkiem nowy nie odpalany za małe pieniądze. Miałem malutki problem,silnik benzynowy Saito jest dłuższy od żarowego o 20mm,a wręga silnikową już jest wklejona,zabrakło mi 8mm,więc przednią osłonę silnika przedłużyłem o te 8mm,teraz silnik elegancko pasuję,nawet tłumik mieści się w środku. Budowa modelu pomalutku posuwa się do przodu,teraz pozostały do zrobienia drobiazgi,a tego zbytnio nie widać,gdy sklejałem patyczki do kupy to wtedy było widać postępy w pracy. No ale jednak coś niecoś zrobiłem,dżwignie lotek i steru kierunku wyciąłem z blachy duralowej 2mm,gniazda pod serwa i popychacze też są zrobione. Miałem troszkę problem z zamontowaniem zawiasów kołkowych w lotkach,gdyż w samolocie są od samej góry,a w modelu od samej góry w tyle są drugie dżwigary,ale i z tym problemem też sobie poradziłem, Przednią osłonę silnika zrobiłem z laminatu,pięć warstw tkaniny szklanej T-80 i jest bardzo sztywna. No i wziąłem się tez za podwozie,pozostały jeszcze do zrobienia tylko owiewki. Nawet z zakupem materiału nie miałem problemu,pręt z duralu o średnicy 10mm i rurkę 12mm kupiłem w hurtowni w Imielinie,pręty ze stali sprężynowej 5mm w sklepie modelarskim w Katowicach,a sprężyny to pozostałość z poprzedniej budowy RWD6. I to na razie wszystko co zrobiłem przy modelu,ale bez zdjęć to nic nie widać mojej pracy,teraz musimy czekać aż Marek wstawi zdjęcia.
MareX Opublikowano 17 Lutego 2012 Opublikowano 17 Lutego 2012 Spełniając z największą przyjemnością prośbę Henia, wstawiam kilka nadesłanych mi dzisiaj przez niego fotek. Nie potrafiłem mu pomóc w problemie z tym Fotobucketem, więc inaczej podeszliśmy do problemu i też fotki będzie widać. Oto one i mój skromny komentarzyk, bo jest co podziwiać , komentować i się dziwić -dlaczego ja tak nie potrafię? Najpierw półki pod serwa, dźwignie i całość rozwiązania: Rozwiązanie całkowicie wymyślone przez Autora, bez fabrycznych "gotowców", jak w moim modelu, czysto i fachowo posklejane i tyko ta dzwignia! :cry: Heniu! Błąd , fatalny błąd , conajmniej ze 2 mm odsadzona od osi obrotu lotki. No wiesz, toż to zupełnie niezgodne z zasadami sztuki modelarskiej, nie możesz tego nikomu pokazać, a już na pewno model nie będzie ci poprawnie latał!!! Popraw to koniecznie, no, żeby mi to było ostatni raz! :wink: Na sario natomiast nowy nabytek Henia, silniczek, jaki też jest w moim posiadaniu: I porównanie z takim samym, a jednak nie takim samym: Tutaj Heniu silniczek wejdzie ci całkowicie pod maskę i będzie, jak od "tego". Mój wymagał "drobnej" przeróbki o te dodatkowe 4 cylindry, ale też i w założeniu ma napędzać inny model. Teraz opisywana przez Henia cała "druciarnia", którą "wziął i zrobił": Wszystko to ma sens i jest dobrze koncepcyjnie przemyślane, a stopień ugięcia amortyzatora obliczony jest teoretycznie i podparty badaniami doświadczalnymi na specjalnym stanowisku, gdzie mierzona jest siła nacisku /masa modelu w funkcji szybkości zetknięcia z ziemią/ oraz mierzony jest zakres ugięcia sprężyn składających się na "bebechy" amortyzatora. Nie wiem, czy dobrze wyjaśniłem sposób pomiarów tej zależności, ale wspominałem już, że "fiza" nigdy nie była moją mocną stroną. Wolałem pisać wypracowania z "polaka"... Teraz widoczki tego, jak się to ma w szczegółach i w "kupie": czyli uchwyty do noszenia skrzydła podczas montażu i demontażu samolotu, "druciarnia" już na modelu i płoza ogonowa: Wreszcie cały model na dzień wczorajszy wraz z wiernym strażnikiem "dzieła Pana": Tyle fotek na dzisiaj. Mam nadzieję, że kolejne Heniu znowu szybko nadeśle.
olo Opublikowano 17 Lutego 2012 Opublikowano 17 Lutego 2012 Oglądam z ciekawością ten model i sam zastanawiam się nad pewnymi szczegółami w tej makiecie i w końcu postanowiłem się zapytać. Czy w tej makiecie patrząc na skrzydło od przodu zobaczymy taki kształt skrzydła w przekroju? By olowir at 2012-02-17 Czy będzie miało tylko całkiem płaski spód jak to W.Schier wymyślił ? By olowir at 2012-02-17 Dodałem jeszcze ten rysunek z zaznaczonymi rzeczami.
Henryk S. Opublikowano 18 Lutego 2012 Autor Opublikowano 18 Lutego 2012 Marku serdeczne podziękowanie za wstawienie fotek i piękną relację z budowy,Należy Ci się punkcik pomógł. Olo co do płatów to zrobiłem tak jak na pierwszej fotce,ale nie jest to widoczne,gdyż płat jest dzielony przy kadłubie i oklejony na całej długości jednym kawałkiem balsy,gdybym zrobił centropłat a płat dzielony w miejscu zwężania się,wtedy byłoby to widoczne,gdyż w tym miejscu byłaby linia dzielenia.
Rekomendowane odpowiedzi