Skocz do zawartości

Bocian 9bis- E 3700mm


Gość
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No cóż, trzeba iść dalej z projektem. Jak się okazało zrobiłem za gruby profil na końcówce statecznika pionowego. Po 10 minutach głowkowania co z tym zrobić narysowałem pionowy od nowa.  Teraz jest tak jak być powinno. Z bryły 3D wyciągnąłem przekroje SK i zacząłem rysować ten ster. Odnalazłem w komputerze bardzo dokładne plany kadłuba Boćka ( oryginału) i wprowadziłem  zmiany w swoim projekcie kadłuba. Dotyczy to mocowania płozy ogonowej oraz  spodu kadłuba od centropłata poprzez podwozie aż do początku przedniej płozy. 

W sprawie Kobuza- nadal brak wyciętych elementów...

kadłub bociana poprawiony13.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy kogoś to interesuje ale robię aktualizację.

 Miałem zabrać się za statecznik poziomy i SK ale czasem trzeba zabrać się za kilka problemów jednocześnie i wyszło na to że jest to kadłub. Jutro pewnie wyznaczę położenie podłużnic.

kadłub bociana poprawiony14.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem nadzeję że z kadłubem pójdzie szybko. Niestety, dziś bardzo dużo czasu poszło na modelowanie kadłuba a wlaściwie jego spodu.  Mniej więcej od 2/3 cięciwy skrzydła przy kadłubie aż do samego nosa kadłub pod spodem jest płaski. W tej płaszczyźnie osadzone jest podwozie , hak do wyciągarki oraz płoza. Ostatecznie udało mi się zaprojektować ten element a ( widoczny pod rysunkiem kadłuba) ale w tym celu przejrzałem około setki zdjęć robiąc pomiary na ich podstawie oraz na podstawie dokumentacji którą podsiadam ( w tej ostatniej jest błąd)  Dopiero przed chwilą zabrałem się za wyznaczanie podłużnic kadłuba, narazie zrobiłem tylko te dolne. Musze odpocząć od komputera bo siedzienie  9 godzin przed monitorem jest męczące.

 Wpadłem na taki pomysł że sam nosek kadłuba zrobię wymienny, jeden będzie z hakiem do holowania za modelem a drugi z silnikiem. Akurat w Bocianie jest to banalnie proste.

kadłub bociana poprawiony151.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam do sprawy profilu skrzydeł. Andrzej z powodu prac nie związanych z modelarstwem nie może  mi pomóc więc może ktoś z Was ( biegły w aerodynamice)  mi pomoże. Poniżej wymiary Bociana. Sam model ma być bardziej do termiki niż na zbocze . Przy tych wymiarach modelu błędy są kosztowne (wykonanie płatów to spory naklad finansowy nie licząc godzin spędzonych przy projektowaniu ) Uczenie się programów typu XFoil to kolejne godziny jak nie dziesiatki godzin co w przypadku wykonywania jednostkowego projektu raczej jest bez sensu.

 Wyczytałem ze z powodzeniem wykorzystywane są profile HQ2,5-12 przy nasadzie  i HQ3.0-10 na końcówce. U mnie cięciwy odpowiednio 345 i 108mm.  Skrzydło będzie kryte balsą więc jestem w stanie je wykonać  z użyciem tego typu profili. Jednak wolałbym żeby ktoś to przeliczył. Ciężar gotowego modelu szacuję na około 4-4,5kg. 

bocian 2 wymiary.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogromne podziękowania dla kolegi jarek_aviatik   za analizę aerodynamiczną Bociana. Dziękuję :)

 

Mając już tą analizę mogę przystąpić do kolejnych kroków w projekcie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabrałem się za rysowanie skrzydła. Skrzydło oparte na profilach HQ. U nasady profil jest na tyle gruby że uda się zastosować rurki jako łączniki skrzydła. Główny łącznik to będzie rura 18mm, pomocniczy 12 lub 14mm (wyjdzie przy rysowaniu) Wznios 3,5st.  Odpada więc problem z szufladami i bagnetami. Statecznik poziomy muszę zmienić ale nie jest to problemem. Całość zaczyna nabierać realnych kształtów.  Wyznaczenie łączników skrzydeł jest ważne ze względu na to że od ich położenia w skrzydle zależy  położenie wręg w kadłubie i ich konstrukcja.

Łączniki w skrzydle będą przechodzić przez 4 żeberka frezowane ze sklejki brzozowej 3mm z dodatkowymi wzmocnieniami. Od jutra mam urlop więc odpocznę od pracy i od CAD-a. Chyba że będzie padało to coś tam porzeźbię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Od kilku dni pochylam się nad skrzydłem. Po konsultacji z Jarkiem wybrałem opcję konstrukcji lotek jak w oryginale.  Ze względu na długosć lotki  (990mm) zastanawiam się nad jej napędem. Jedno serwo pozwoliło by mi na ukrycie popychacza w skrzydle ale obawiam się o skręcanie tak długiej lotki pod wpływem sił aerodynamicznych.. Myslę wiec  o lotce dzielonej i napędzanej dwoma mikroserwami. Sama lotka będzie miała pokrycie z balsy 1,5mm i na to cienki laminat. Zobaczymy jak wyjdzie.

kadłub bociana poprawiony30.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.