bubels Opublikowano 28 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2012 Koledzy zastanawiam się nad poprawnością mojego latania. Opisze to na przykładzie cesny 480. Silnik Emax 2822 śmigło 9x5. Podczas lotu poziomego przy gazie +/- 50% model leci sobie ładnie jak po sznurku. (tak go sobie wytrymowałem) Zwiększając gaz model zaczyna wznoszenie z intensywnością zależną od gazu. I tu sobie pomyślałem czy nie zmiksowac gazu z wysokością tak by "niezależnie" od gazu utrzymac model w locie poziomym. Tylko czy to jest dobra droga. Może powinienem wyrobic sobie inne nawyki. Kombinuje by bezstresowo przejś do troche śmielszego latania, ale też zaoszczędzi sobie strat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 28 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2012 Lepiej zrób nieco większy skłon silnika i zobacz. Miksy to rób w ostateczności. Zastanów się: Co będzie jak będziesz chciał zrobić lot plecowy i dodasz gazu? Nauczyłem się latać na prostej aparaturze bez miksera. Wychylenia powierzchni sterowych ustawiałem mechanicznie na dźwigienkach. Moim zdaniem im mniej mikserów tym lepiej. Samolot powinien dobrze latać bez tych wszystkich udogodnień elektroniczno-komputerowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubels Opublikowano 28 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2012 Z tym lotem na plecach to mnie masz..... Teraz latam na skłonie fabrycznym, ale zamieżam przy tym trochę pokombinować w celach edukacyjnych. Na obecną chwile nie mam w radiach mixer-ów więc nie próbowałem i nie będę po twojej cennej uwadze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zzradek Opublikowano 29 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 Zwiększając gaz model zaczyna wznoszenie z intensywnością zależną od gazu. Czy wznoszenie na pewno zależy od gazu czy może bardziej od prędkości modelu? Bo jeżeli od prędkości to regulować należy środek ciężkości, a dopiero potem skłon. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubels Opublikowano 29 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 Czy wznoszenie na pewno zależy od gazu czy może bardziej od prędkości modelu? Bo jeżeli od prędkości to regulować należy środek ciężkości, a dopiero potem skłon. Dziś rano byłem w garażu wychodząc do pracy i rzuciłem okiem na model. Skłon jest konkretny więc będę manewrował SC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysztof.R Opublikowano 29 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 Przecież to normalne że przy pewnej prędkości model się wznosi.... Jeżeli model na pół gazu leci prosto to nie kombinuj tylko zostaw ustawienia tak jak są Pomieszasz coś z skłonem albo SC i model Ci w locie przepadnie i będzie po lataniu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubels Opublikowano 29 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 Przecież to normalne że przy pewnej prędkości model się wznosi.... Jeżeli model na pół gazu leci prosto to nie kombinuj tylko zostaw ustawienia tak jak są Pomieszasz coś z skłonem albo SC i model Ci w locie przepadnie i będzie po lataniu Owszem ale (i tu kłania się mój brak doświadczenia) czy przy pełnym gazie (ciąg statyczny napędu) porównywalnym z masą startową wznoszenie pod kątem +/- 60 stopni to normalne zachowanie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysztof.R Opublikowano 29 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 No pewnie że tak W modelach akrobacyjnych przy pełnym gazie idą pionowo w górę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubels Opublikowano 29 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 No to mnie uspokoiłeś. No i przestraszyłeś.... koniecznie muszę przyzwyczajac się do kordynowania wszystkich ruchów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysztof.R Opublikowano 29 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2012 Jeśli nie chcesz żeby model leciał za bardzo w górę nie dawaj tyle gazu na drążku Po : 1. model będzie leciał prosto 2. dłużej polatasz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 30 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2012 ...czy przy pełnym gazie (ciąg statyczny napędu) porównywalnym z masą startową wznoszenie pod kątem +/- 60 stopni to normalne zachowanie? Moim zdaniem nie jest normalne, aby przy przyspieszaniu, trzeba było korygować sterem wysokości aby nie uciekał w górę. Drobna korekta może być, ale w sytuacji, gdy lecący szybko samolot ma tendencję do wykonania pętli bez dotykania steru wysokości to jest coś nie tak. W pełnym zakresie prędkości samolot powinien zachowywać się z grubsza tak samo jeśli chodzi o reakcję na drążki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel66 Opublikowano 30 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2012 To dziwne ale każdy mój model jest wyregulowany tak że niezależnie od położenia gazu leci prosto... Reguluj skłon silnika a jeśli zmiana wysokości będzie nie wielka możesz użyć mixera. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robraf Opublikowano 30 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2012 zawsze mozesz uzyc gyro od heli Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 30 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2012 Super rady,nabiliście liczniki postów,tyle że nikt z was nie podał nic konkretnego.A sprawa jest prosta jak pokrowiec na cep.Ten model jest tak skonstruowany (taki kąt zaklinowania płata) aby z napędem fabrycznym latać poprawnie i przy pełnej mocy mieć tendencję do lekkiego wznoszenia a bez napędu poprawnie szybować.Zamontowanie mocniejszego i szybszego silnika powoduje zadzieranie i problemy z lotem prostoliniowym.Zmiany SC i zaklinowania silnika niewiele tutaj pomogą.Podkładka pod spływ powinna załatwić sprawę. Druga sprawa to płat w tym modelu jest wiotki i wymaga porządnych zastrzałów a nie śmiesznych pasów plastiku. A najlepiej jakieś zdjęcie modelu z boku,wtedy pomierzymy kąty i wszystko będzie wiadomo. Jak to zrobić masz podane tutaj http://pfmrc.eu/index.php?/topic/24953-maly-gornoplat-spalinowy-pod-silnik-os-max-15-la/ 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubels Opublikowano 30 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2012 To dziwne ale każdy mój model jest wyregulowany tak że niezależnie od położenia gazu leci prosto... Reguluj skłon silnika a jeśli zmiana wysokości będzie nie wielka możesz użyć mixera. Tylko przypominam że cały czas omawaimy trenerka z Clark-Y. W przypadku np. ESA czy akrobata zgodze się że da się tak wyregulowa model. Nasuneło mi się to po twoim avatarze - wnioskuje że takimi modelami śmigasz. Super rady,nabiliście liczniki postów,tyle że nikt z was nie podał nic konkretnego.A sprawa jest prosta jak pokrowiec na cep.Ten model jest tak skonstruowany (taki kąt zaklinowania płata) aby z napędem fabrycznym latać poprawnie i przy pełnej mocy mieć tendencję do lekkiego wznoszenia a bez napędu poprawnie szybować.Zamontowanie mocniejszego i szybszego silnika powoduje zadzieranie i problemy z lotem prostoliniowym.Zmiany SC i zaklinowania silnika niewiele tutaj pomogą.Podkładka pod spływ powinna załatwić sprawę. Druga sprawa to płat w tym modelu jest wiotki i wymaga porządnych zastrzałów a nie śmiesznych pasów plastiku. A najlepiej jakieś zdjęcie modelu z boku,wtedy pomierzymy kąty i wszystko będzie wiadomo. Jak to zrobić masz podane tutaj http://pfmrc.eu/inde...k-os-max-15-la/ Dziękuje za tą odpowieź. Ona utwierdza mnie w przekonaniu że z modelem wszystko w porządku. Z ciekawości polatam ze zmienionym kątem zaklinowania. Dodano: Faktycznie pokusiłem się o wiele zmian w regulacji modelu ćwicząc różne warianty. Między innymi zwiększyłem skłon jednak ten zabieg nie dał większych rezultatów. Zmniejszyłem więc kąt zaklinowania płata podkładając pod spływ 6mm. Faktycznie dało to rezultat w postaci szerszego zakresu gazu na których model zachowuje lot +/- poziomy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 4 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 4 Października 2012 Podepnę się pod temat.. czy w t9x mogę sobie zaprogramować mikser, by w przypadku skrętów lewo/prawo (bez lotek) model automatycznie dodawał gazu - by zakręty były ciaśniejsze i model za bardzo nie tracił wysokości ? obecnie robię to "ręcznie" i wykonując skręty sterem kierunku idę w dół (czyli model idzie w górę). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Johny88 Opublikowano 8 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Października 2012 ja trymuje samolot zawsze przy maksymalnym gazie(no moze 90%), wg mnie lepiej zaciagac wysokosc niż oddawać. Mi tak lepiej a mikserów - gaz->wysokosc nie uzywam . PZDR Piotrek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miruuu Opublikowano 8 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Października 2012 idfx, a nie wydaje Ci się, że używanie tego typu mikserów psuje klimat latania? Fajnie jest ustawić dobry mikser po to, żeby sprawdzić jak działa, czy się potrafi itp... Ale ja i tak preferuje ograniczenie wszelkich elektronicznych ułatwiaczy... Czy nie właśnie sterowanie modelem daje nam tyle frajdy? Po co więc sobie odbierać... Im więcej zrobi za Ciebie aparatura, tym mniej realiów odzwierciedli Twój model... Nie fajnie jest mieć model pod kontrolą palców i samemu korygować ułożenie samolotu w zależności od preferencji, kierunku i siły wiatru, itp itd..? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 9 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 9 Października 2012 idfx, a nie wydaje Ci się, że używanie tego typu mikserów psuje klimat latania? Fajnie jest ustawić dobry mikser po to, żeby sprawdzić jak działa, czy się potrafi itp... Ale ja i tak preferuje ograniczenie wszelkich elektronicznych ułatwiaczy... Czy nie właśnie sterowanie modelem daje nam tyle frajdy? Po co więc sobie odbierać... Im więcej zrobi za Ciebie aparatura, tym mniej realiów odzwierciedli Twój model... Nie fajnie jest mieć model pod kontrolą palców i samemu korygować ułożenie samolotu w zależności od preferencji, kierunku i siły wiatru, itp itd..? Masz w zupełności rację, jednak cały czas się uczę i szukam ułatwień Pozostanę więc przy sterowaniu ręcznym. Obecnie też latam z D/R, ale stopniowo zwiększam % by się ostatecznie nauczyć latać z większym wyczuciem. No cóż... powoli próbuję się oduczyć nawyków z XBOXa gdzię drążkami macha się maxymalnie by kogoś upolować... Pozdrawiam ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 9 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 9 Października 2012 Obecnie też latam z D/R, ale stopniowo zwiększam % by się ostatecznie nauczyć latać z większym wyczuciem. Latać z D/R (Dual Rate) oznacza, że zmieniasz odpowiednimi przełącznikami czułość sterów w zależności od fazy lotu (start, lądowanie, akrobacja, ...). Więc chyba jednak nie to masz na myśli. Poza tym model powinien być tak wyregulowany, żeby niezależnie od gazu leciał prosto, ewentualnie na maksymalnych obrotach lekko się wznosił. Nie dotyczy to latających skrzydeł o profilu samostatecznym, które można ustawić do odpowiedniej prędkości lotu, przy której lecą równo, a powyżej niej zadzierają nos (poniżej opuszczają). I w takich właśnie modelach zasadne jest miksowanie steru wysokości (sterolotek) z gazem. W modelu o klasycznej konfiguracji na ogół nie ma takiej konieczności. Weźcie pod uwagę, że mikser wysokości z gazem może być niebezpieczny przy gwałtownym dodaniu gazu. Wtedy model błyskawicznie zaczyna nurkować (zanim nabierze prędkości). Tak na prawdę wychylenie steru wysokości powinno zależeć od prędkości lotu modelu, a nie od wychylenia drążka gazu. Generalna rada: nie stosować, chyba że nie da się inaczej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi