Skocz do zawartości

Regulacja modelu - mixer gazu i wysokości


bubels

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy zastanawiam się nad poprawnością mojego latania.

 

Opisze to na przykładzie cesny 480. Silnik Emax 2822 śmigło 9x5.

 

Podczas lotu poziomego przy gazie +/- 50% model leci sobie ładnie jak po sznurku. (tak go sobie wytrymowałem)

 

Zwiększając gaz model zaczyna wznoszenie z intensywnością zależną od gazu. I tu sobie pomyślałem czy nie zmiksowac gazu z wysokością tak by "niezależnie" od gazu utrzymac model w locie poziomym.

 

Tylko czy to jest dobra droga. Może powinienem wyrobic sobie inne nawyki.

 

 

Kombinuje by bezstresowo przejś do troche śmielszego latania, ale też zaoszczędzi sobie strat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej zrób nieco większy skłon silnika i zobacz. Miksy to rób w ostateczności.

Zastanów się: Co będzie jak będziesz chciał zrobić lot plecowy i dodasz gazu?

Nauczyłem się latać na prostej aparaturze bez miksera. Wychylenia powierzchni sterowych ustawiałem mechanicznie na dźwigienkach.

Moim zdaniem im mniej mikserów tym lepiej. Samolot powinien dobrze latać bez tych wszystkich udogodnień elektroniczno-komputerowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym lotem na plecach to mnie masz.....

 

Teraz latam na skłonie fabrycznym, ale zamieżam przy tym trochę pokombinować w celach edukacyjnych.

 

Na obecną chwile nie mam w radiach mixer-ów więc nie próbowałem i nie będę po twojej cennej uwadze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zwiększając gaz model zaczyna wznoszenie z intensywnością zależną od gazu.

 

Czy wznoszenie na pewno zależy od gazu czy może bardziej od prędkości modelu? Bo jeżeli od prędkości to regulować należy środek ciężkości, a dopiero potem skłon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wznoszenie na pewno zależy od gazu czy może bardziej od prędkości modelu? Bo jeżeli od prędkości to regulować należy środek ciężkości, a dopiero potem skłon.

 

Dziś rano byłem w garażu wychodząc do pracy i rzuciłem okiem na model. Skłon jest konkretny więc będę manewrował SC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież to normalne że przy pewnej prędkości model się wznosi....

 

Jeżeli model na pół gazu leci prosto to nie kombinuj tylko zostaw ustawienia tak jak są ;)

 

Pomieszasz coś z skłonem albo SC i model Ci w locie przepadnie i będzie po lataniu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież to normalne że przy pewnej prędkości model się wznosi....

 

Jeżeli model na pół gazu leci prosto to nie kombinuj tylko zostaw ustawienia tak jak są ;)

 

Pomieszasz coś z skłonem albo SC i model Ci w locie przepadnie i będzie po lataniu ;)

 

 

Owszem ale (i tu kłania się mój brak doświadczenia) czy przy pełnym gazie (ciąg statyczny napędu) porównywalnym z masą startową wznoszenie pod kątem +/- 60 stopni to normalne zachowanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...czy przy pełnym gazie (ciąg statyczny napędu) porównywalnym z masą startową wznoszenie pod kątem +/- 60 stopni to normalne zachowanie?

 

Moim zdaniem nie jest normalne, aby przy przyspieszaniu, trzeba było korygować sterem wysokości aby nie uciekał w górę. Drobna korekta może być, ale w sytuacji, gdy lecący szybko samolot ma tendencję do wykonania pętli bez dotykania steru wysokości to jest coś nie tak. W pełnym zakresie prędkości samolot powinien zachowywać się z grubsza tak samo jeśli chodzi o reakcję na drążki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super rady,nabiliście liczniki postów,tyle że nikt z was nie podał nic konkretnego.A sprawa jest prosta jak pokrowiec na cep.Ten model jest tak skonstruowany (taki kąt zaklinowania płata) aby z napędem fabrycznym latać poprawnie i przy pełnej mocy mieć tendencję do lekkiego wznoszenia a bez napędu poprawnie szybować.Zamontowanie mocniejszego i szybszego silnika powoduje zadzieranie i problemy z lotem prostoliniowym.Zmiany SC i zaklinowania silnika niewiele tutaj pomogą.Podkładka pod spływ powinna załatwić sprawę.

Druga sprawa to płat w tym modelu jest wiotki i wymaga porządnych zastrzałów a nie śmiesznych pasów plastiku.

A najlepiej jakieś zdjęcie modelu z boku,wtedy pomierzymy kąty i wszystko będzie wiadomo.

Jak to zrobić masz podane tutaj

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/24953-maly-gornoplat-spalinowy-pod-silnik-os-max-15-la/

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dziwne ale każdy mój model jest wyregulowany tak że niezależnie od położenia gazu leci prosto... Reguluj skłon silnika a jeśli zmiana wysokości będzie nie wielka możesz użyć mixera.

 

Tylko przypominam że cały czas omawaimy trenerka z Clark-Y. W przypadku np. ESA czy akrobata zgodze się że da się tak wyregulowa model. Nasuneło mi się to po twoim avatarze - wnioskuje że takimi modelami śmigasz.

 

Super rady,nabiliście liczniki postów,tyle że nikt z was nie podał nic konkretnego.A sprawa jest prosta jak pokrowiec na cep.Ten model jest tak skonstruowany (taki kąt zaklinowania płata) aby z napędem fabrycznym latać poprawnie i przy pełnej mocy mieć tendencję do lekkiego wznoszenia a bez napędu poprawnie szybować.Zamontowanie mocniejszego i szybszego silnika powoduje zadzieranie i problemy z lotem prostoliniowym.Zmiany SC i zaklinowania silnika niewiele tutaj pomogą.Podkładka pod spływ powinna załatwić sprawę.

Druga sprawa to płat w tym modelu jest wiotki i wymaga porządnych zastrzałów a nie śmiesznych pasów plastiku.

A najlepiej jakieś zdjęcie modelu z boku,wtedy pomierzymy kąty i wszystko będzie wiadomo.

Jak to zrobić masz podane tutaj

http://pfmrc.eu/inde...k-os-max-15-la/

 

 

 

Dziękuje za tą odpowieź. Ona utwierdza mnie w przekonaniu że z modelem wszystko w porządku. Z ciekawości polatam ze zmienionym kątem zaklinowania.

 

Dodano:

 

Faktycznie pokusiłem się o wiele zmian w regulacji modelu ćwicząc różne warianty. Między innymi zwiększyłem skłon jednak ten zabieg nie dał większych rezultatów.

 

Zmniejszyłem więc kąt zaklinowania płata podkładając pod spływ 6mm. Faktycznie dało to rezultat w postaci szerszego zakresu gazu na których model zachowuje lot +/- poziomy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Podepnę się pod temat.. czy w t9x mogę sobie zaprogramować mikser, by w przypadku skrętów lewo/prawo (bez lotek) model automatycznie dodawał gazu - by zakręty były ciaśniejsze i model za bardzo nie tracił wysokości ? obecnie robię to "ręcznie" i wykonując skręty sterem kierunku idę w dół (czyli model idzie w górę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

idfx, a nie wydaje Ci się, że używanie tego typu mikserów psuje klimat latania?

Fajnie jest ustawić dobry mikser po to, żeby sprawdzić jak działa, czy się potrafi itp... Ale ja i tak preferuje ograniczenie wszelkich elektronicznych ułatwiaczy... Czy nie właśnie sterowanie modelem daje nam tyle frajdy? Po co więc sobie odbierać... Im więcej zrobi za Ciebie aparatura, tym mniej realiów odzwierciedli Twój model... Nie fajnie jest mieć model pod kontrolą palców i samemu korygować ułożenie samolotu w zależności od preferencji, kierunku i siły wiatru, itp itd..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

idfx, a nie wydaje Ci się, że używanie tego typu mikserów psuje klimat latania?

Fajnie jest ustawić dobry mikser po to, żeby sprawdzić jak działa, czy się potrafi itp... Ale ja i tak preferuje ograniczenie wszelkich elektronicznych ułatwiaczy... Czy nie właśnie sterowanie modelem daje nam tyle frajdy? Po co więc sobie odbierać... Im więcej zrobi za Ciebie aparatura, tym mniej realiów odzwierciedli Twój model... Nie fajnie jest mieć model pod kontrolą palców i samemu korygować ułożenie samolotu w zależności od preferencji, kierunku i siły wiatru, itp itd..?

 

Masz w zupełności rację, jednak cały czas się uczę i szukam ułatwień ;) Pozostanę więc przy sterowaniu ręcznym. Obecnie też latam z D/R, ale stopniowo zwiększam % by się ostatecznie nauczyć latać z większym wyczuciem. No cóż... powoli próbuję się oduczyć nawyków z XBOXa gdzię drążkami macha się maxymalnie by kogoś upolować...

 

Pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie też latam z D/R, ale stopniowo zwiększam % by się ostatecznie nauczyć latać z większym wyczuciem.

 

Latać z D/R (Dual Rate) oznacza, że zmieniasz odpowiednimi przełącznikami czułość sterów w zależności od fazy lotu (start, lądowanie, akrobacja, ...). Więc chyba jednak nie to masz na myśli.

 

Poza tym model powinien być tak wyregulowany, żeby niezależnie od gazu leciał prosto, ewentualnie na maksymalnych obrotach lekko się wznosił. Nie dotyczy to latających skrzydeł o profilu samostatecznym, które można ustawić do odpowiedniej prędkości lotu, przy której lecą równo, a powyżej niej zadzierają nos (poniżej opuszczają). I w takich właśnie modelach zasadne jest miksowanie steru wysokości (sterolotek) z gazem. W modelu o klasycznej konfiguracji na ogół nie ma takiej konieczności.

 

Weźcie pod uwagę, że mikser wysokości z gazem może być niebezpieczny przy gwałtownym dodaniu gazu. Wtedy model błyskawicznie zaczyna nurkować (zanim nabierze prędkości). Tak na prawdę wychylenie steru wysokości powinno zależeć od prędkości lotu modelu, a nie od wychylenia drążka gazu.

 

Generalna rada: nie stosować, chyba że nie da się inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.