Jump to content

Ukryty napęd lotki


Callab

Recommended Posts

Witam,

 

Zastanawiałem się ostatnio jak sobie skomplikować przeniesienie napędu z serwa na lotkę i wymyśliłem coś takiego:

 

Dołączona grafika

 

 

Stwierdziłem, że powinno działać, więc wyciąłem dźwigienki z laminatu i zmontowałem układ:

 

Dołączona grafika

 

No i wydaje się, że działa. Krótka ilustracja na poniższym filmiku. Zawiasy lotki jeszcze są niewklejone, a serwo ma uszkodzone tryby, więc napęd jest ręczny:

 

(nie wiem dlaczego, ale na filmie pojawiły się jakieś żółtozielone paski)

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=fAmMJUMZDU8&feature=youtu.be

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli wystąpią luzy (na razie są bardzo małe) to tylko na połączeniu stalowego popychacza z podłużnym wycięciem w dźwigni. Wtedy wymienię dźwignię na bardziej odporną na ścieranie. A precyzja sterowania zależy od przełożenia (zakładając małe luzy).

 

Dam znać jak się spisuje to rozwiązanie jak oblatam model - najpierw muszę go zbudować.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli wystąpią luzy (na razie są bardzo małe) to tylko na połączeniu stalowego popychacza

....

 

Luzy pewnie wystąpią i to dość szybko, Ale jeśli chcesz iść w tym kierunku to można ciut uprościć rozwiązanie i pozbyć się dodatkowej dźwigni pomiędzy orczykiem serwa a popychaczem, wprowadzonej z uwagi na osiowy tuch popychacza.

Takie wieloczłonowe połączenia dźwigniowe nie rokują dobrze - predzej lub później - a najczęściej prędzej - pojawią się luzy.

Na orczyku serwa zamontuj na stałe - podobne ucho ja na lotce. Tylko oba uszy zrób z twardego duralu i prowadzenie popyczacz zrób na rurce mosiężnej, poza tym dość nietypowy ale ciekawy pomysł.

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

Na orczyku serwa zamontuj na stałe - podobne ucho ja na lotce.

 

Taki miałem pomysł na początku, ale to wiązałoby się z koniecznością zrobienia prowadnicy popychacza uniemożliwiającej jego obrót. Teraz łącznik temu zapobiega (odcinek pręta mocowany w beczułce jest zeszlifowany na płasko). Poza tym popychacz musiałby być wygięty z obu stron, co uniemożliwiłoby jego montaż, albo musiałby być jakoś łączony. Przeanalizowałem różne opcje i ta, którą prezentuję, wydała mi się najlepsza w tym przypadku. Poza tym jest "ciekawa" :-)

 

Prowadzenie popychacza zrobiłem w plastikowej rurce. Sam mechanizm jako taki jest dobry - często stosuje się takie rozwiązania w innych dziedzinach życia. Problem tylko może wystąpić w uchu (zużycie), ale wiem o tym i liczę się wystąpieniem takiej niedogodności.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Zastanawiałem się ostatnio jak sobie skomplikować przeniesienie napędu z serwa na lotkę i wymyśliłem coś takiego:

 

Cześć,

No, podstawowe zadanie na 5 plus, udało Ci się skomplikować to w sposób zupełnie nieskuteczny i niepotrzebny :)

Jeśli masz w płacie tyle miejsca aby całkowicie schować dźwignię, a na tym rysunku masz, to bez będnej kombinacji możesz zastosować zwykłe rozwiązanie. Tyle że dźwignię na lotce "ukrywasz" w jej wysokości ,np. tak:

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

 

niebieskie to popychacz, czerwona dźwignia na lotce,odległośc pomiędzy osiami (zielone linie) to różnicowość, np. przy braku takiej opcji w nadajniku

Link to comment
Share on other sites

Taki miałem pomysł na początku, ale to wiązałoby się z koniecznością zrobienia prowadnicy popychacza uniemożliwiającej jego obrót. ..

 

Można do tego wykorzystać również beczkę jako ślizgacz w prowadnicy na orczyku serwa.

 

..Sam mechanizm jako taki jest dobry. ..

 

Tak takie mechanizmy są stosowane - problemem mogą być tylko luzy i drgania powstające na takich wieloczłonowych połączeniach wymagających precyzji.

Ale prawda jest taka, że każdy pomysł trzeba sprawdzić jeśli rokuje nadzieję na działanie, a tutaj tak jest z uwzględnieniem możliwych problemów,

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

Renart masz rację, ale u mnie, z pewnych przyczyn, o który na razie nie mogę powiedzieć (z innych "pewnych przyczyn"), popychacz musiał wychodzić ze skrzydła tak jak teraz.

 

A co do różnicowości i tego, że oś łącząca popychacz z dźwignią steru powinna być nad osią obrotu lotki to jest takie uproszczenie. Tak naprawdę kąt pomiędzy popychaczem a odcinkiem łączącym oś dźwigni i steru, powinien wynosić 90 stopni. W rozwiązaniu, które pokazałeś można to zrealizować.

 

A co do skuteczności rozwiązania - to się okaże ...

 

Zwróćcie uwagę, że przeniesienie napędu sterów przy pomocy pośrednich dźwigni jest stosowane od "zarania dziejów". Ja tylko dodałem prowadnicę.

Link to comment
Share on other sites

Oj Wojtek, Wojtek. Ty chyba uwielbiasz komplikować sobie proste rzeczy :) . Powinieneś wiedzieć, że dobre rozwiązanie - to proste rozwiązanie. Każde inne, które niepotrzebnie wprowadza dodatkowe elementy i dodatkowe połączenia jest rozwiązaniem gorszym, bo bardziej skomplikowanym. Chcesz schować napęd lotek, to masz gotowe rozwiązanie, które pokazał RenoFlo (był szybszy :P ), chyba, że robisz jakąś strasznie tajną broń.

Link to comment
Share on other sites

Prostych rozwiązań już naprodukowałem tyle, że mi się znudziły. Trzeba coś pokombinować. Nie tyle chodzi mi o zbudowanie poprawnie latającego modelu - to wiem, że potrafię - ale o zabawę z techniką, teorią maszyn i mechanizmów, mechaniką itp. W związku z tym dalej twierdzę, że moje rozwiązanie jest w tym przypadku najlepsze.

Link to comment
Share on other sites

Tutaj przyklad sprytnych, prostych i skutecznych rozwiazan ukrytego napedu - zawias wraz z zintegrowana dzwigienka:

 

http://www.top-model...x?prdtName=8066

 

http://www.vogel-mod...6382::8393.html

 

Witam,myśle że Wojtek zna te rozwiązania(były do nabycia w CSH ok.20 lat temu :P ),ale śledzę wątek,a nuż będzie lepszy system :D
Link to comment
Share on other sites

Kształt dźwigni ma zapobiegać blokowaniu jej o wystający łeb śruby mocujący orczyk serwa, gdyby trzeba było zastosować większe wychylenia oraz gdyby była połączona z orczykiem bliżej osi obrotu [orczyka]. W takiej konfiguracji jak pokazałem, wystarczyłaby prosta.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Witam po przerwie technicznej.

 

Model już gotowy i napęd lotek skonfigurowany do lotu. Oczywiście wciąż nie wiem jak będzie się sprawował podczas eksploatacji, ale wydaje się, że działa jak należy. Przedstawiam jeszcze raz film z poruszania lotką, tym razem już w gotowym do lotu modelu.

 

http://vimeo.com/61339401

 

 

Edit:

 

Uprzedzając pytanie: Serwa sterowane "testerem serw" strasznie "chrupią". Z aparaturą brzmią inaczej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Raczej średnio widzę zamocowanie w ten sposób, a jak się serwo zepsuje? To skrzydło do prucia? Żaden ze mnie konstruktor, ale mocowanie raczej kłopotliwe, na pewno ktoś już wcześniej na taki pomysł wpadł, a że nie jest szeroko stosowany, to pewnie nie bardzo się sprawdził.

 

 

Wysłane telepatycznie.

Link to comment
Share on other sites

Ja nie mówię, że odkryłem Amerykę. ;-)

Wydaje mi się, że akurat zmiana serwa byłaby łatwa, bo tylko odkręcam je lub odklejam (obojętne) od skrzydła i wysuwam je do góry.

Natomiast dźwignia wychodzi z lotki gdzie jest tylko wsunięta w rurkę znajdującą się w lotce. Serwo nie jest na końcu skrzydła, tylko poglądowo na rysunku jest taki jakby przekrój skrzydła.

 

Ciekawi mnie bardziej czy siły działające na serwo byłyby inne od standardowego mocowania.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.