Jump to content

Samolot transportowy-Pytania na wstęp


Slepecci

Recommended Posts

Witam planuje budowę czegos wolnego, statecznego i mocnego - w stylu RQ1 Predator. Plan jest taki - Samolot z kamerą lub aparatem foto, zbiornikiem na parugodzinny lot, krązenie nad danym obszarem i jak wyda zapasem ładowności. Planowana rozpiętośc to 3m, długość, do wyliczenia, napęd jednosilnikowy, silnik z przodu, tylne kółko (żeby lądował gdzie sie da) A moze latające skrzydło w stylu B2? Co proponujecie, jaką konstrukcje zaadoptowac na to? Moze samemu od podstaw zaprojektowac? Co do skrzydła, to proste z duża powierzchnią, zeby nośność była dobra, ale boję się reagowania na wiatr. Poradźcie:) Bo tyle lat sie zabierałem za model, a teraz są możliwości:)

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze - konstrukcja powinna być w miarę samostateczna (spory wznios skrzydeł). Po drugie - nic nie stoi na przeszkodzie żeby uzbroić model w jakiś flight controller (choćby najprostszy KapteinKuk) - czy wręcz same żyroskopy, które załatwią sprawę wiatru, ale zakładam, że planujesz to zrobić - sądząc po ilości zabieranego paliwa - zakładam,że samolot będzie miał autopilota (bo chyba nie chcesz powiedzieć, że przez te kilka godzin go będziesz pilotował :P ).

Dalej - napęd spalinowy do kręcenia filmów/robienia zdjęć - taki sobie pomysł. Śmigło z przodu też tego nie ułatwi.

 

Pomyśl o podobnej konfiguracji: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/18628-jaki-silnik-do-tego-modelu/page__fromsearch__1

 

Ten model zbudowałem kiedyś luźno opierając się na proporcjach jakiegoś swobodnie latającego szybowca. Rozpiętość około 1,7 m. Z silnikiem Hextronik DT750 i śmigłem 10x5 latał bez najmniejszych problemów (masa pewnie coś około 2kg wyszła). Do tego na porywistym wietrze przed burzą był przewidywalny i zachowywał się bardzo poprawnie. Więcej testów nie robiłem, bo wyposażenie potrzebne było mi do innego modelu...

Link to comment
Share on other sites

Własnie zauroczyły mnie te skrzydełka, gps autopilot jak najbardziej, ma lecieć w cholere i przylecieć ze zdjeciami - czyste szpiegostwo:). Kamera zamontowana była by na amortyzatorach, więc nic nie będzie trzęsło obrazem. Co do sterowania, ster wysokosci i kierunku wystarczą? Czy lotki musza być dla stateczności w locie (kontroler lotu)? Silnik nie musi być chyba mega mocny do takiej konstrukcji? Wystarczy zeby sobie pyrkał i leciał do celu. Prosze o jak najwięcej informacji, a po weekendzie postaram sie coś rozrysować :)

 

PS. Obstawiam ze górnopłat będzie bardziej stabilny? skrzydła od polowy w wznosie? czy na całości?Musze podpatrzeć jak to sie konstruuje i jak montuje do modelu;)

Link to comment
Share on other sites

Zapomnij

 

dlaczego? jak złapie termikę jakiej jeszcze nikt nie widział to pewnie da rade ;)

 

Slepecci, mam jednak takie odczucie że wpadłeś na jakiś tam pomysł (albo ktoś Ci taki pomysł podsunął) a Ty chesz go zrealizować nie znając się kompletnie na temacie. Wnioskuję to po Twoich trzech postach, a raczej ich treści.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, co do tematu, kilka lat latam motolotnią, paralotnią, mam za soba troche skoków ze spadochronem, więc spedziłem w powietrzu kilka chwil. Jakieś osiem lat temu zakończyłem przygode z zabawą w modelarstwo, teraz nadszedł czas na powtórkę, ale taką w wersji pro:P Co do tego "Zapomnij" to wezmę to pod uwagę i tym bardziej sie nie poddam:D Kilkugodzinny lot to tylko taka opcja, ale to wszystko będzie zależało od ładowności modelu. Więc prosze o rady a nie bajki ze to sie nie uda, bo nie ma takiej opcji. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Hehe, co do tematu, kilka lat latam motolotnią, paralotnią, mam za soba troche skoków ze spadochronem, więc spedziłem w powietrzu kilka chwil.

A co to ma wspólnego z lataniem RC? Chyba nijak ma się jedno do drugiego?

 

Więc prosze o rady a nie bajki ze to sie nie uda, bo nie ma takiej opcji.

A ja mam wrażenie, że oczekujesz gotowego projektu, a nie rad, bo przecież kolega Air podał Ci kilka w swoim poście.

 

Co do tego "Zapomnij" to wezmę to pod uwagę i tym bardziej sie nie poddam

Trzymam Cię za słowo i będę śledził temat. Mam nadzieję, że nie umrze on śmiercią naturalną jak wiele podobnych.
Link to comment
Share on other sites

Trzymam Cię za słowo i będę śledził temat. Mam nadzieję, że nie umrze on śmiercią naturalną jak wiele podobnych.

 

Zapomniałeś dodać "lotniskowców rc"

Nie twierdzę że pomysł jest nierealny.Tylko na dzień dobry masz trzy zależności do pogodzenia,masa całości i użuteczny udźwig, czas lotu.Poczytaj w necie o lotach długodystansowych modeli rc.

Link to comment
Share on other sites

Nie szukam gotowca, bo mnie to nie bawi, wole rok posiedzieć nad tematem i być dumny ze to sam wymyśliłem i zrobiłem. Masz rację moja wiedza na temat RC jest znikoma, ale od samolotu czy motolotni różni się on tylko sterowaniem, nie ma człowieka tylko serwa itp. Jak trzeba będzie to zamontuje rotaxa i 45 litrowy zbiornik na 6 godzin lotu, ale wtedy to juz będzie troche kolumbryna. Nie będe pytał na forum bo tutaj tylko jedną konkretną odpowiedź dostałem, poczytam co kto pisze i o czym, najwyzej któregoś z Was na privie zapytam o szczegóły. Też bym sie cieszył zeby to nie spaliło na panewce, dlatego do zimy ogarne wszelkie problemy techniczne i zacznie sie budowa:) Pozdrawiam:)

Link to comment
Share on other sites

Nie będe pytał na forum bo tutaj tylko jedną konkretną odpowiedź dostałem, poczytam co kto pisze i o czym, najwyzej któregoś z Was na privie zapytam o szczegóły. Też bym sie cieszył zeby to nie spaliło na panewce, dlatego do zimy ogarne wszelkie problemy techniczne i zacznie sie budowa

 

Moim zdaniem nie powinieneś rezygnować z zadawania pytań na tym forum. Forum jest po to by każdy mógł wyrazić swoją opinię na dany temat, podyskutować i wydaje mi się że nawet odpowiedzi typu "zapomnij" itp mają w sobie coś konstruktywnego i wierzę że tu pewnie znajdziesz odpowiedzi na większość swoich pytań.

A nie ukrywam, że Twój pomysł jest bardzo ciekawy i pewnie nie tylko ja będę śledził rozwój tego projektu.

Link to comment
Share on other sites

To co chcesz zbudować wymaga dużych nakładów finansowych i dużej wiedzy z wielu różnych dziedzin (konstrukcja modeli, napęd spalinowy czy raczej jednak elektryczny, systemy kontroli lotu, programowanie flight controlerów/autopilotów - to tylko kilka przykładów). Nie da się tej wiedzy zdobyć w miesiąc, ani też nie da się zdobyć czytając forum. Chcesz zbudować taki model? Oczywiście jest to jak najbardziej realne - ale żeby nie utopić kasy, nie narobić sobie problemów w życiu (już widzę jak kilkukilogramowy model zrobiony na "huuraaaa" i sterowany autopilotem leci sobie i rozbija się o czyjś dom, albo wpada w tłum, bo projekt był źle przemyślany itd) przed wdrożeniem tego pomysłu w życie czekają Cię lata nauki. To dobrze, że znasz już podstawy aerodynamiki bo Ci się to przyda, ale nie zmienia to faktu, że powinieneś zacząć od prostego modelu elektrycznego, nawet bez kamery, polatać nim ze dwa miesiące i uzbroić w zestaw FPV, aparat do robienia zdjęć... Bixler 2, czy SkySurfer 2000 będą do tego idealnymi modelami.

 

Odpowiadając na pytanie odnośnie lotek - w tym moim modelu ich nie ma, za to są "uszy" które czynią płat statecznym i względnie odpornym na wiatr. Ster wysokości i kierunku jest w zupełności wystarczający do kontroli nad tym modelem na tyle, na ile jest to wymagane przy lataniu z kamerą/aparatem (do czego model był projektowany).

 

Popatrz też jak to robią profesjonaliści:

http://www.trigger.pl/pteryx/Pteryx-UAV.php?id=282

Link to comment
Share on other sites

No własnie o takie coś chodziło, ale nie elektryczny, bo to silniki do wózków inwalidzkich:) Chcę słyszeć ryk przy starcie (nawet jak nie będzie chciał się unieśc to i tak będzie dla mnie satysfakcja) Oczywiste ze na początku będzie to model sterowany ręcznie, do testów autopilota od tego są poligony. Jeśli nie zakumam elektroniki i programowania, to niestety zlecę to komuś, ale będę osobiście walczył. PS. Kilkukilogramowy... Oby to nie było kilkunastokilogramowe:)(żarcik z rozmachem) Już jakiś malutki pomysł tli mi sie w głowie, oswiecę Was szanowni koledzy kiedy wszystkie dane zbiorę do kupy, i obiecuję relację z budowy:) Mam nadzieję ze jak "zerżnę" pomysł od każdego z Was wyjdzie cud maszyna:)

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem porywasz się z motyką na słońce i nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego jak skomplikowane jest to zadanie.

Zresztą wnioskując po tym co piszesz, to nawet nie liznąłeś temat modelarstwa, a już chcesz budować konstrukcje które są nieosiągalne dla naprawdę doświadczonych budowlańców.

 

Zorientuj się jak to wygląda w rzeczywistości, bo wydaje mi się że czeka Cię zderzenie z rzeczywistością, w żargonie modelarskim nazywany kretem :)

 

A teraz zejdźmy na ziemie i zacznijmy od kwestii najważniejszej - podaj chcesz na to przeznaczyć pieniędzy, ile masz czasu i jakie masz doświadczenie?

 

 

Z czystej ciekawości zapytam o kwestię paralotni, opowiedz trochę o tym, na czym latasz, ile masz nalotu, latasz ppg czy tylko swobodne?

Link to comment
Share on other sites

Miło ze pytasz, miałem w życiu kilka skrzydeł,pomogły mi się pozbyc lęku wysokosci, hehe. Co do lotów swobodnych, to w moich okolicach jest to trudne:D Tymbardziej z moją wagą w szczycie formy:/ Wiec od kilku lat tylko PPG, a od zeszłego roku skrzydło z wózkiem, Nalot ponad 300h w tym troche na motolotni (dużo to nie jest). O pieniądzach nie lubie rozmawiać, bo to rzecz nabyta i niestety ulotna:) Co do czasu, jeśli nie jestem na kontrakcie to mam go mnóstwo, dlatego coraz nowsze hobby, w życiu trzeba wszystkiego spróbować. Poza tym nikt mnie nie goni, wolę zeby mi to zajeło dużo czasu a było przetestowane i sprawne i sprawiło mi frajdę. Pozdrawiam i życzę wszystkim miłego weekendu:) i prosze o wasze jakies sugestie dotyczące projektu.

Link to comment
Share on other sites

Miałem coś napisać, już nawet napisałem, ale skasowałem. Szkoda czasu. Zbuduj jakiś prosty modelik, pokaż że potrafisz, a potem pogadamy o promach kosmicznych. Takich "ambitnych" już trochę na forum było i ... się zmyło.

 

Aktualny rekord długości lotu modelem samolotu z silnikiem tłokowym to prawie 39 godzin. Masz nad czym myśleć ... :D

Link to comment
Share on other sites

Aktualny rekord długości lotu modelem samolotu z silnikiem tłokowym to prawie 39 godzin. Masz nad czym myśleć ... :D

 

Korekta - chyba 72 godziny - przelot Nowa Funlandia - Szkocja ( coś koło 2002-2004 roku ) i to tylko 5 kg model wraz z paliwem ...

Link to comment
Share on other sites

Te koncepcje są trochę oderwane od rzeczywistości, a najbliżej tego co opisałeś jest FPV - ale zejdźmy na ziemie - jeżeli spodziewasz się kilkugodzinnego lotu, silnika spalinowego, kamery na amortyzatorach i obrazu full HD na ziemi to zapomnij.

 

Koledzy sobie stroją żarty i mają trochę racji, bo od czasu do czasu wpada na forum rozentuzjazmowany nastolatek chcący jako pierwszy model samodzielnie zbudować i oblatać jeta, albo ktoś kto chce zbudować silnik gwiazdowy z ołowiu...

 

Twoja koncepcja, dla obeznanych choć trochę w temacie modelarstwa jest tak samo nierealna jak te wyżej wymienione.

 

A jeżeli chcesz latać większe odległości, mieć czas lotu powyżej godziny, podgląd na żywo, autopilota i te sprawy spodziewaj się około 10-15 tysięcy złotych.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.