Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 Witam - W listopadzie 2007 w sklepie Chematix w Warszawie przypadkiem natrafiłem na konstrukcyjne skrzydła jako części zamienne do produkowanych w tej firmie szybowców. Były ładne, niedrogie (130 PLN), więc z jednym wyszedłem do domu. Rozpiętość 145cm. Zaplanowałem do tego płata taki oto model: Kadłub postanowiłem przystosować od jednego z szybowców Model Making. Masy poszczególnych elementów: płat: 186 kadłub: 96 usterzenie: 28 suma: 310g Do tego jeszcze trzeba będzie dodać: baterie, odbiornik, 2 serwa, łoże płata, pylon statecznika poziomego, łoże serw i baterii, hak, bowdeny, dźwignie sterów itp drobiazgi. Myślę, że masa startowa nie przekroczy 450g Pow. nośna: 26,75dm2 Stąd przewidywane obciążenie powierzchni nośnej wyniesie: 16,8 g/dm2 Stateczniki wykonane z płytek balsowych gr 3mm, profilowane, laminowane tkaniną szklaną 27g/m2.
Marcinmb Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 jaka rozpieotosc?do jakiego modelu planujesz te skrzydelka?
Wieczu Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 Rzeczywiscie ladne wykonanie Teraz do tego lady kadlubik z hakiem na gumke lub motorkiem i w gore (wzaleznosci od upodoban). Pozdrawiam
Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2008 A więc do roboty: Laminowanie stateczników: I gotowe:
Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2008 Uzbrajanie kadłuba: Pyloniki statecznika poziomego (zrobiłem kilka, bo planuję następne szybowce):
motyl Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 Po mojemu to szkoda tego laminatu i wagi na statecznikach !!
Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2008 Montaż wstępny usterzenia (na sucho):
Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2008 Po mojemu to szkoda tego laminatu i wagi na statecznikach !! Dla tego modelu to może i szkoda, ale chcę, aby był to trwały szybowiec i traktuję go również jako trening technologiczny przed następnym, bardziej zaawansowanym.
motyl Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 Jeśli chcesz mieć trening technologiczny przed bardziej zaawansowanym to już w tym momencie musisz oszczędzać wagę Zbędny laminat na statecznikach powiedzmy 8g, widze jeszcze plastikowe zawiasy to dodatkowe 8g. to zrównoważyć to jakeieś 60g ołowiu co razem daje nam 80g balastu a szybowiec mały
Rafal B. Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 28 gramowe stateczniki to będzie jakieś hmm 3 razy więcej balastu na przodzie kadłuba. Co prawda wyposażenie zredukuje już troszkę ten ciężar ale i tak trzeba będzie dołożyć niepotrzebny ołów. Tylko z ciekawości: czy ważyłeś stateczniki przed i po laminowaniu?
malinn Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 Na moje laminatu nie szkoda bo brzydko potrafi wyglądać statecznik po kilku lądowaniach w trawie. NIkomu się chyba nie podoba statecznik wyszczrbiony jak tępa rzocha. 16czy 17g /dm2 to super wynik - termika będzie go łykać ostro ;-) Model zapowiada się całkiem nieźle. Myślę że warto również wzmocnić dwa newralgiczne miejsca (z autopsji tam lubi często strzelić - przynajmniej u mnie ), a mianowicie: -zalaminować z wierzchu mocowanie rurki ogonowej z kadłubem (z 3-4 waretewki tkaninki załatwią sprawę) - podobnie warto wzmocnić mocnowanie statecznika pionowego. Jestem ciekaw jak budowniczy wykona mocowanie płata - tzn kotwiczenie nakrętek w kałdubie (chyba że bedzie inaczej?) Ile taki kadłubik kosztuje? (rurka to węgiel czy imitacja?) Zamiast plastikowych zawiasów warto moze było zrobić je z dyskietki. Istotnie przód kałduba wydaje się trochę krótki i jak koledzy zauważyli może niezbędny okazać się ołów.
Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2008 A...Motyl - chyba już rozumiem Twoje wątpliwości: nie buduję szybowca DLG. Konstrukcja skrzydła na to nie pozwala. Układ usterzenia może być mylący, ale jest tylko dla fasonu. To będzie po prostu szybowiec szkolny ze skrzydłem mocowanym elastycznie, do startów z holu gumowego. Nie walczę zatem o min. wagę. Chcę tylko, aby nie przekroczyła 450g i aby model był solidny i trwały.
malinn Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 szybowiec szkolny ze skrzydłem mocowanym elastycznie, do startów z holu gumowego Na moje to trochę jedno wyklucza drugie . Do holów z gumy mieć lepiej płat mocowany na stałe. Też miałem szybowca z podobnym ogonem bez lotek i był bardzo stateczny i sterowny w locie. Zauważyłem że dałeś zawiasy jakieś 20mm od krawędzi statecznika - w to miejsce potrafi wczepić się trawa dlatego zawiasy z dyskietki wklejam zaraz przy krawędzi i daje wiecej mniejszych zawiasów, ale co tam i tak maszyna pośmiga.
Artur Caban Opublikowano 7 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 7 Stycznia 2008 Dzięki Malinn za uwagi w sprawie wzmocnień - zastosuję się. Takie elastyczne mocowanie płata wykonam na próbę - jeśli wykaże poważne wady - wkleję łoża i zastosuję śruby Wracając do tematu laminowanych płytek, to po miesiącu mojego niewprawnego jeszcze używania BezLOTKA 1, jego nielaminowane stateczniki wyglądały tak: i wciąż coś musiałem przy nich poprawiać. Kadłub pochodzi z części zamiennych do Zefirka z Model Making: przód kosztuje 37PLN stożkowa rurka na belkę 42PLN. Te ceny są b. atrakcyjne, ale produkt zadowoli jedynie początkującego (i do takiego jest adresowany) Jakość laminatu szklanego jest conajwyżej średnia, a rurka węglowa jest wykonana a tzw. skarpety.
motyl Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 A...Motyl - chyba już rozumiem Twoje wątpliwości: nie buduję szybowca DLG. Konstrukcja skrzydła na to nie pozwala. Nie wiem ktoi co ci mówił na mój temat, ale zauwaz że troche się na tym znam. Niewiele bo niewiele ale widze co możesz zbudować. Jesli robił byś model DLG to nie prostestował bym o ten laminat, a tu wbrew pozorom jest zbyteczny. ten model z takim skrzydłempowinien ci ważyć 300g a ty już mu dokąłdasz zbędne 80g Mocowanie plata do holu z gumy tylko na śruby Jeśli chodzi o wzmosnienie stateczników wystarczy je przemalować żywica która zaczyna już żelować
malinn Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 JA w swoim 1,2m dlg też mam zalaminowany pion w całości. Pozomy zalaminowałem - tylko natarcie. Niedawno odkryłem kolejny patent. W modeliku 1m dlg zamaiast laminować zanurzyłem palucha w uhu epoxy 5min i cieńko przesmarowałem natarcie po 15m stało się tware jak skała i jestem przekonany, że wytrzyma lądowania w ostrej trawie. Mój model z avantra 1,2m ma 335g i nie należy do najlżejszych z 3 serwami hs 55 na pokładzie i aku 1000mah - 4xaaa. Co w twoim rzutku jest takie ciężkie (bo masz 2 serwa i nie masz lotek) ? Jaki to model (ze stajni firmy ah?)
Patryk Sokol Opublikowano 7 Stycznia 2008 Opublikowano 7 Stycznia 2008 A ja powiem trochę z innej beczki: Uważaj na rurki węglowe od Model Making. Niestety są robione bez wygrzewania i w temperaturze powyżej 30 stopni gną się jak plastelina. Żeby było jeszcze zabawniej to te kadłuby trzeba wieszać pionowo w dół za ogon. Powód? Jak po wisi trochę w poziomie to rurka też się odkształci... Zdecydowanie polecam tych kadłubów unikać...
malinn Opublikowano 8 Stycznia 2008 Opublikowano 8 Stycznia 2008 Co do kadłubów to niewiedziałem że takie liche są. Zawsze można taką rurkę zmatowić i potraktować 1-2 wartwą tkaniny 25g/m2. Wiadmo masa wzrośnie ale mi się udało raz takim sposobem wzmocnić zbyt cieńką rurkę z wędki do szybola. Na razie bym polatał na takiej a jak zaczą się problemy to dopiero zadziałał. Powodzenia w dalszych pracach. Mam nadzieje że foty i filmy z oblotów też bedą ;-) PS Co do kałdubów i rurek to na razie lepszej jakości niż arthobby nie kupiłem, tylko ta cena ehhhh. Na allegro też kumpel sprzedaje niezłej jakości kadłuby do szybowców i też można śmiało polecić. Ja miałem kadłub od niego i kumpel miał i byliśmy zadowoleni (http://www.allegro.pl/item292855848_kadlub_szybowca_uniwersalny_duzy.html)
krzysiek w Opublikowano 8 Stycznia 2008 Opublikowano 8 Stycznia 2008 A jak sie teraz zalozy rurke na jakis szablon i wygrzeje to sie juz nie zwiekszy odpornosci termicznej zywicy???? A to odniekształcanie sie rurek przy przechowywaniu modelu jest spowodowane sztywnoscia czy problemem jak powyzej??? Bo mam rurke z jednej warstwy wegla jednokierunkowego 50g/m,waga 6g i działa...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.