Skocz do zawartości

Pierwszy model w życiu - EASY START Multiplex


paytoread
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Franciszku daj spokój. Dobrze radzisz ale nie odnosisz wrażenia, że ktoś sobie żarty robi ?

Nie ale jak po filmiku nie wie jak wzmocnić skrzydła czy kadłub to wiem , że brak mu wiedzy bo teraz jak zdecydował na "Multiplexsa" to znowu dylemat zalecany silnik szczotkowy .

Przy silniku szczotkowym cofamy się w technologi napędu , a przystosować do silnika bez szczotkowego będzie problem.

I jak tu to wszystko pogodzić.

 

Aparatura http://www.rctrax.pl/product/Aparatura-Turnigy-9x-24Ghz-wersja-2-MODE-2/?id=2130 Ok ten sam zestaw i taniej przy okazji kup pakiet do nadajnika starczy na długo.

Pakiet tylko lipole już o tym była dyskusja.

Serwa 9 G są OK

Silnik i regulator taki jak był opisywany tylko trzeba go dostosować do modelu i bedzie ok

Śmigło jedynie kup 6/4 do tego modelu starczy .

Ładowarka jak najbardziej bo jest w okazyjnej cenie (masz tylko 4 dni)

 

I jeszcze jedno do tego http://abcrc.pl/Yi-Sky-1400-ARTF nie musisz kupować silnika regulatora serw jest tylko trochę droższy

a przyjemności składania i uruchamiania cię nie minie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@esceta nie wiem co insynuujesz. Każdy od czegoś, kiedyś zaczynał. Ja niestety nie jestem mechanikiem, a tegorocznym adeptem medycyny i w życiu nie miałem do czynienia z jakąkolwiek mechaniką/techniką, a jednak pragnę spełnić swoje marzenia. Brak wiedzy mam nadzieję naprawić gorliwością i cierpliwością w nauce.

 

@Francka mam pytanie jeszcze odnośnie obu modeli:

1. http://www.rctrax.pl/product/EASY-STAR-Multiplex-samolot-zdalnie-sterowany/?id=7331

i

2. http://abcrc.pl/Yi-Sky-1400-ARTF

 

Przy Yi-Sky 1400 ARTF jest taki problem, że jak pozwolę sobie zacytować:

Zestaw zmontowany z serwami, silnikiem i regulatorem ESC

Wielkim atutem modelu jest zamontowany w standardzie silnik bezszczotkowy oraz lotki na skrzydłach (a to były największe braki w modelu Easy Star)

Wersja modelu z wyposażeniem elektronicznym - prawie gotowy do lotu

Z tego co rozumiem, budowa tego modelu będzie jedynie beznamiętnym doczepieniem skrzydeł do kadłuba i zamontowaniem w środku nadajnika. Obawiam się, że w ten sposób mogę się niczego nie nauczyć, a tym bardziej nie będę umiał go samodzielnie naprawić jeśli kiedyś bym zaliczył kreta.

Multiplex wydawał mi się bardziej przekonywujący bo (chyba) nie przychodzi gotowy, prawie złożony, a ma po prostu bardzo solidny opis jak go zbudować i zawarte wszystkie potrzebne części w paczce z modelem), pozwalając mi się nauczyć jak go zbudować.

Swoją drogą niestety ten YiSky 1400mm jest niedostępny w sklepie.

 

Jestem już mocno skonfundowany i zupełnie już nie wiem co robić :( Czy faktycznie zakup modelu z silnikiem szczotkowym spowoduje, że przy budowie następnego samolotu (prawdopodobnie z silnikiem bezszczotkowy) będę musiał znowu kupić całą nową aparaturę, nowe serwa, regulatory i pakiety?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej to idź spać i prześpij się z tematem. Masz gorącą głowę i skaczesz z kwiatka na kwiatek. NIe wiesz co wybrać, jak ten osiołek z wierszyka. Rozumiem, że targają Tobą emocje i jesteś podniecony spełnianiem dziecięcych marzeń.

Rada.

Jeśli masz smykałkę do majsterkowania to buduj od podstaw model.

Jeśli nie masz to kup gotowca lub kit, który wyposażysz.

Moja droga w modelarstwie zaczęła się od kupna gotowca w 100%, potem kupiłem model do złożenia, a teraz sam sobie projektuję i ulatniam modele jakie chcę.

A na pewno szczerze zalecam Ci czytanie forum, od deski do deski. Czytanie całych wątków z budowy rwd5, delta w 120 minut. Poczytasz to załapiesz terminologię i podejrzysz jak się buduje. Używaj opcji szukaj, na forum wielokrotnie pojawiały się relacje z budowy motoszybowców typu beta, bixler, 1400. Prawie cały dział "szybowce i motoszybowce piankowe" jest o tym modelu.

 

A teraz odpowiedź. Setup szczotkowy i bezszczotkowy różni się tylko zestawem silnik, regulator, czasem też również pakietem. Zamiast LIPo jest NiMh.

Reszta jest taka sama.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej to idź spać i prześpij się z tematem. Masz gorącą głowę i skaczesz z kwiatka na kwiatek. NIe wiesz co wybrać, jak ten osiołek z wierszyka. Rozumiem, że targają Tobą emocje i jesteś podniecony spełnianiem dziecięcych marzeń.

Rada.

Jeśli masz smykałkę do majsterkowania to buduj od podstaw model.

Jeśli nie masz to kup gotowca lub kit, który wyposażysz.

Moja droga w modelarstwie zaczęła się od kupna gotowca w 100%, potem kupiłem model do złożenia, a teraz sam sobie projektuję i ulatniam modele jakie chcę.

A na pewno szczerze zalecam Ci czytanie forum, od deski do deski. Czytanie całych wątków z budowy rwd5, delta w 120 minut. Poczytasz to załapiesz terminologię i podejrzysz jak się buduje. Używaj opcji szukaj, na forum wielokrotnie pojawiały się relacje z budowy motoszybowców typu beta, bixler, 1400. Prawie cały dział "szybowce i motoszybowce piankowe" jest o tym modelu.

 

A teraz odpowiedź. Setup szczotkowy i bezszczotkowy różni się tylko zestawem silnik, regulator, czasem też również pakietem. Zamiast LIPo jest NiMh.

Reszta jest taka sama.

 

Nie chcę kupować całkowicie zbudowanego gotowca, gdyż nie zależy mi wyłącznie na oblataniu go, a również na zdobyciu podstawowych umiejętności konstruktorskich, jednakże budowa od podstaw jak pierwszego modelu chyba mnie przerośnie. Dlatego taki składak jest chyba optymalnym dla mnie półśrodkiem.

 

Czy w tej sytuacji nie najlepiej by było gdybym kupił Multiplexa z silnikiem szczotkowym. Złożył bym go wg. instrukcji i oblatał go, a dopiero następny model zbudował z silnikiem bez szczotkowym? Skoro sprzęt do Szczotkowca i Bez szczotkowca różni się w sumie jedynie tylko tymi 3ma (a właściwie 2ma, bo do Multiplexa wchodzi LiPol) elementami - silnik i regulator (w sumie razem koszt nie duży, bo nie więcej niż 100zł), to miałbym już podstawowy sprzęt do kolejnych modeli.

 

Źle kombinuję?

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

EDIT_______________________________________________________________________________________________________

 

To jeśli chodzi o wymagane wyposażenie, to ostatecznie potrzebuję takie rzeczy (zgodnie z opisem na stronie rctrax):

W zestawie startowym:

napęd: silnik Permax 400 6V, śmigło Gunther

 

Do kupienia:

Zestaw startowy EASY START Multiplex – 1x 210zł - http://www.rctrax.pl...rowany/?id=7331

Aparatura: Turnigy 9x – 344,44zł - http://www.rctrax.pl...MODE-2/?id=2130

Dwa serwa: EMAX ES-08A 9g 1,5kg/cm analog – 2x 16,9zł - http://abcrc.pl/ES-08A

Pakiety: 2 sztuki - LiPol 11,1V RC1 1300mAh 3s 20c – 2x 44,9zł - http://abcrc.pl/p/12...-i-pakiety.html

Ładowarka: IMAX B6 – 1x 134zł - http://abcrc.pl/Ladowarka-IMAX-B6-AC

Zapasowe śmigło 5x4,5 – 1x 5,99 - http://www.rctrax.pl...mig%C5%82o%205x

 

 

Co jeszcze?

1. Jaki regulator do silników szczotkowych:

Lepiej Turnigy 12A (tylko czy jest do Szczotkowych?) http://www.rctrax.pl...C-BESC/?id=4576

czy większy 20A Turnigy dedykowany Szczotkowym http://www.rctrax.pl...kowych/?id=2158

2. Jakiś klej? UHU Por, albo uniwersalny? Przyda się, czy w składakach nie jest potrzebny?

3. Aha, Franciszku! Pisałeś jeszcze o tym bym kupił pakiety do nadajnika, bo starczy na długo. O jakich pakietach mówiłeś? Tamte kupowane przeze mnie LiPole są rozumiem jedynie do zasilania silnika i serw, tak? Musi to być taki LiPol od Rhino (drogi)? Czy nada się jakiś inny tańszy? I czy da się to też ładować IMAX B6?

I najważniejsze! Czy w sumie jest sens dokupować cokolwiek, jeśli mam akumulatorki AA 1200 mAh? Skoro na 2 LiPolach 1300 mAh w samolocie będę mógł polatać do 30 minut, to myślę że akumulatorki AA powinny też wystarczyć w aparaturze na te 30 minut?

 

Proszę potwierdźcie moją listę zakupów i już daję Wam święty spokój, żebyście się nie denerwowali moimi naiwnymi pytaniami.

 

Prawda jest taka, że czytałem forum już wielokrotnie, a zwłaszcza dział „Od czego zacząć”, ale nigdy w życiu nie widziałem większości z wymienianych elementów na oczy i trudno mi je sobie wyobrazić. Niestety jestem wzrokowcem, dlatego takie jałowe czytanie materiału na sucho nie przyniosło mi wymiernych korzyści. Mam nadzieję, że po pierwszym modelu pójdzie wszystko z górki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na twoim miejscu skontaktowałbym się z modelarzami z Łodzi i z nimi porozmawiał na temat modelarstwa

Jedna rozmowa to więcej da poglądu na temat modelarstwa niż czytanie forum i pomogą w nauce latania

W EASE STARZE jeżeli go kupujesz silnik szczotkowy wymieniłbym na bezszczotkowy a co za tym idzie lepsza moc silnika oraz mniejsza masa modelu i regulator do silnika beszczotkowego na 25 amper lepiej mieć zapas

Co do zasilania nadajnika - jeżeli są paluszki w koszyku - to je wywal i kup pakiet li-pol tak jak proponują koledzy lub pakiet z akumulatorów NiNh - wtedy jest pewne zasilanie nadajnika

Czas lotu zależy od twoich umiejętności- początek jest trudny , ale potem jest prościej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg specyfikacj tam jest silnik szczotkowy 6V, proponują do tego NiMh 8,4V lub LiPo 2S. Pakiet więc potrzebujesz LiPo 2S czyli o napięciu nominalnym 7,4V

Np taki http://www.rctrax.pl/product/Pakiet-LiPo-Dualsky-1300mAh-20C-2S1P-7-4V/?id=8528

Regulator szczotkowy ma na wyjściu dwa przewody + - .W tym sklepie jest tylko ten 20A co podałeś

Na początek akumulatorki w aparaturze wystarczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezu... chyba mnie zabijecie, ale znalazłem że SkySurfer II 1400mm jest dostępny w wersji KIT (więc pouczę się też go budować) i go biorę, bo będzie z silnikiem bez szczotkowym i nowszą technologią A PRZEDE WSZYSTKIM (tak jest! Wreszcie znalazłem coś takiego!) ŚWIETNĄ INSTRUKCJĄ KROK PO KROKU - http://abcrc.pl/templates/images/files/995/skysurfer-manual.pdf

Ostatecznie kupuję:

 

 

Model: http://abcrc.pl/sky-surfer-floats-kit - 195zł

Rekomendowane wyposażenie: (nie zawarte w zestawie)

baterie do nadajnika 8 sztuk typu AA – mam akumulatorki

serwa 9g x4szt - 4x TowerPro SG-90 9g 1,8kg/cm – 4x 13,9zł - http://abcrc.pl/sg-90

regulator ESC 20A – (będzie ciut większy 25A) HW25A - Regulator ESC – Hobbywing 1x 34,32 zł - http://abcrc.pl/HW-25A

Aparatura: Turnigy 9x – 344,44zł - http://www.rctrax.pl...MODE-2/?id=2130

Akumulator lipol 1200-1500mAh 11,1V – kupuję 2x RC1 3s 1300mAh http://abcrc.pl/p/121/3636/akumulator-rc1-1300mah-3s-20c-li-pol-11-1v-li-pol-3s-11-1v-akumulatory-i-pakiety.html – 2x 44,9zł

Klej UHU Por + klej uniwersalny - http://abc-rc.pl/p/142/2231/klej-do-styropianu-i-epp-foam-glue-30g-uhu-por-kleje-do-pianek-styropianu-epp-chemia-modelarska.html + http://abcrc.pl/p/141/330/klej-ca-joker-sredni-20-g-cyjanoakrylowy--kleje-ca-cyjanoakrylowe-chemia-modelarska.html – 5,99zł + 6,9zł

Ładowarka: IMAX B6 – 1x 134zł - http://abcrc.pl/Ladowarka-IMAX-B6-AC

 

Pytanie tylko o silnik - który wybrać? (waga do lotu to ok 650g)

http://abcrc.pl/p/163/585/silnik-emax-c2812-kv1534-170w-cf2812-silniki-firmy-emax-silniki-elektryczne.html - 37zł

czy większy http://abcrc.pl/p/163/1884/silnik-emax-gt2210-09-kv1780-220w-silniki-firmy-emax-silniki-elektryczne.html - 68zł

 

Zapasowe śmigło? – czy musi być pchające czy normalne śmigło 5x4,5 albo 6x4 się tak samo nada?

 

I dzisiaj wreszcie zamawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jesteś początkujący i zielony w temacie to kup zestaw RTF np http://www.sklep.mod...4-ghz-zestaw-rc

bo poznasz wszystko od podstaw, a pytania i tak się zrodzą same.

Dlaczego tak? bo tak jest najlepiej, najszybciej, najtaniej. Nie podniecaj się na początku samodzielna budową bo może Cię przerosnąć ilość problemów.

Jeżeli chodzi o apkę z zestawu, to pozwoli Tobie na zapoznanie się z podstawowymi funkcjami bezstresowo, natomiast aparatury programowalne, na początku sprawią Ci kłopot, bo nie bardzo będziesz wiedział po co to wszystko, a na pytanie jak ustawić dostaniesz setkę różnych odpowiedzi bo każdy je programuje w/g własnych upodobań.

Na początek to rozwiązanie mnie wydaje się idealne bo poznasz podstawy budowy, bez kombinowania jak koń pod górkę i nauczysz się latać.

Dodam jeszcze, że modele RTF są z reguły wstępnie wytrymowane, więc odpada Ci jeszcze ustawianie tego wszystkiego a do pierwszego lotu, wystarczą modyfikacje opisane na naszym forum i ustawienie wychyleń lotek i sterów na minimum na bowdenach.

Drugą baterię zamów pózniej jak poczujesz niedosyt latania, będzie to oznaczało, że trochę umiesz.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jesteś początkujący i zielony w temacie to kup zestaw RTF np http://www.sklep.mod...4-ghz-zestaw-rc

Trochę drogo a aparatura słaba Turnigi jest góra lepsza.

 

A jak chce sam składać to już lepiej ten

 

http://abcrc.pl/sky-surfer-floats-kit tu możesz mieć problem z montażem silnika (Ja niestety nie jestem mechanikiem, a tegorocznym adeptem medycyny i w życiu nie miałem do czynienia z jakąkolwiek mechaniką/techniką - Twoje słowa) ) lub ten http://abcrc.pl/sky-surfer-artf nie musisz kupować : silnika, regulatora , serw. te modele są w częściach

 

Tu masz opinie i cały cykl budowy przez modelarza http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=10277

 

Reszta ok

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, załóżmy że kupię wersję ARTF - http://abcrc.pl/sky-surfer-artf

 

Aparatura i ładowarka wiem. Pozstaje jedynie do dokupienia pakiet. Na tym forum rc-fpv.pl autorzy wątku montują tam pakiety 2200-3000 mAh, co pozwala im latać na jednym ładowaniu na 1 pakiecie nawet do 1,5h. Myślę, że w tej sytuacji też kupię większy pakiet.

Tylko który najlepiej?

http://abcrc.pl/Tiger-2200mAh-25C-3S

http://abcrc.pl/2200mAh-3S-20C-lipol

http://abcrc.pl/2200mAh-3S-25C-lipol

 

Już się poddałem i nie będę budować wszystkie od podstaw bo póki co przerasta mnie to że trzeba dopiłowywać silnik do z 28,5mm (standardowy) do 26,7mm, robić strasznie dużo modyfikacji... Strasznie jestem zawiedziony, że nie ma nigdzie kompletnie gotowych, ale rozłożonych zestawów, z bardzo szczegółową instrukcją, tak by człowiek mógł sobie sam wszystko zbudować z gotowych materiałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cyt: Strasznie jestem zawiedziony, że nie ma nigdzie kompletnie gotowych, ale rozłożonych zestawów, z bardzo szczegółową instrukcją, tak by człowiek mógł sobie sam wszystko zbudować z gotowych materiałów.

Oj, chyba czeka Cię dłuuuga droga, pamiętaj, że np złe zamontowanie silnika tzn bez odpowiedniego skłonu i wykłonu zakończy pierwszy lot po max 10 sekundach tak, że nie martwił bym się na tym etapie doborem zapasowych baterii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę kupować całkowicie zbudowanego gotowca, gdyż nie zależy mi wyłącznie na oblataniu go, a również na zdobyciu podstawowych umiejętności konstruktorskich, jednakże budowa od podstaw jak pierwszego modelu chyba mnie przerośnie. Dlatego taki składak jest chyba optymalnym dla mnie półśrodkiem.

Ten cytat mówi co innego , liczę że moja propozycja na pewno mu się spodoba bo to zestaw do montażu z gotowych dopasowanych elementów , niemniej jednak trzeba trochę pracy i pomysłów swoich włożyć.

Będzie jeszcze wiele pytań i pierwszy lot zdecydowanie tylko przy pomocy doświadczonego pilota.

 

Oby zdążył przed pierwszym śniegiem bo trzeba będzie narty dokupić .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hejo!

 

A więc :-) Przyszedł do mnie model z całym osprzętem. Faktycznie wciąż było trochę rzeczy do roboty, tak że na majsterkowaniu zeszło mi prawie cały dzień. Kilka elementów było źle spasowanych/źle dobranych i musiałem je dostosować.

 

Dodatkowo:

-wzmocniłem krawędź natarcia skrzydeł poprzez wklejenie na niej włókna węglowego o średnicy 1mm za pomocą taśmy zbrojnej

-wzmocniłem brzuch samolotu i dziób poprzez oklejenie ich folią pakową czerwoną

-śmigło wymieniłem na śmigło 6x5,5 umieszczone na piaście

 

Jeszcze nie robiłem testów latania, jedynie starałem się na stojącym modelu uruchomić samolot i tu mam problem (może jest spowodowany wyładowującym się pakietem w modelu?), oto co mnie martwi i chciałbym to wyprostować przed startami na świeżym powietrzu:

1. Gdy uruchamiam model, on piszczy, reguluje wszystkie serwa (chyba kalibruje), i POTEM gdy chcę uruchomić testowo Ciąg silnika to ON TEŻ PISZCZY I NIC SIĘ NIE DZIEJE. Silnik zaczyna się kręcić dopiero gdy dźwignia ciągu jest ustawiona dopiero na mniej więcej połowę wysokości. Wtedy śmigło zaczyna kręcić się jak szalone, a gdy przekładnię ustawiam z powrotem w pozycji "0" (przeciągam na dół) to wciąż nic się nie dzieje, a silnik zatrzymuje się nagle dopiero po 3 sekundach od wyłączenia nadajnika na pozycję OFF (samo przesunięcie na dół nic nie daje). Czy tak powinno być?

 

2. Stateczniki po podłączeniu akumulatora nie znajdują się w pozycji "0". Jak to dostosować? (czy to jest właśnie trymowanie?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Prawdopodobnie musisz zaprogramować zakres gazu. Jak to zrobić ?

 

Włączanie z ustawieniem zakresu gazu

1. Ustaw drążek gazu na maksimum 2. Włącz nadajnik 3. Włącz ESC (zwykle przez podłączenie baterii) 4. Regulator wykryje sygnał MAX i potwierdzi zapamiętanie bip-bip-nięciem (dwa krótkie). W ciągu 5 sekund

wróć drążkiem gazu na minimum 5. Regulator wykryje sygnał MIN i potwierdzi biiip-nięciem (długim) 6. Regulator wykryje napięcie baterii i potwierdzi kilkoma bip-nięciami (krótkimi) ilość cel. 7. Regulator przeprowadzi autodiagnostykę. Jeśli nie wykryje błędów zagra muzyczkę (tu-ta-ti) i będzie gotów do

działania.

Skopiowane z tej strony: http://abc-rc.pl/templates/images/files/995/9c77a0acabe4a7721d29238ebd30f7df.pdf - instrukcja która powinna pasować do większości regli.

2. Do trymowania służą te małe pstryczki pod drążkami w apce. Z reguły jest tak że z lewej strony na drążku jest gaz i ster kierunku, a z prawej lotki i wysokość.

Więc poustawiaj sobie dobrze tymi pstryczkami :D i powinno być lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cyt "2. Stateczniki po podłączeniu akumulatora nie znajdują się w pozycji "0". Jak to dostosować? (czy to jest właśnie trymowanie?)"

Powinny być na zero, więc po włączeniu i ustawieniu się serw przeprowadz regulację na bowdenach, lub orczykach serw, na trymerach w aparaturze korekty robi się w trakcie oblotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @macowca i @Pietuh za konstruktywne uwagi, dzisiaj wieczorem postaram się to uwzględnić i poprawić :)

 

Mam jeszcze jedno pytanie. Mam ładowarkę IMAX B6 i pakiet Tiger-2200mAh-25C-3S.

 

1. [Z akumulatora wychodzą w sumie 2 kable - jeden który normalnie podłączam do regulatora ESC w modelu, i drugi 4-przewodowy] Jak dokładnie podłączyć to do ładowarki? tylko tym 4 przewodowym kablem? Czy mam też podłączyć jakoś te kable którymi normalnie wyprowadzany jest prąd do modelu samolotu? (czy wręcz przeciwnie, bo to będzie wtedy obwód zamknięty i wszystko się spali?:P)

 

2. Jakim natężeniem ładować tę baterię? Bo mam możliwość wyboru natężenia od 0,1 A do 5.0 A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli Ci się nie spieszy to nie więcej jak 0.5A. Na dwuprzewodowym masz napięcie całościowe, na 4ro złącze balansera. Ładowarka dzięki temu kontroluje napięcia każdej celi tak, by któraś nie była przeładowana / niedoładowawa (gdy napięcie całościowe będzie ok). Na pakiecie powinieneś mieć nalepkę jakim prądem ładować wyrażoną w "C".

 

Podłączyć musisz oba kable i prądowe i balansera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.