Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Budowa płatowca, lub jak kto woli platformy jest częścią większego projektu wziętego na warsztat przez studentów Koła Naukowego Lotników, oraz Melavio - Koła Naukowego Awioników na Politechnice Warszawskiej. Pomysł zbudowania miniUAV wziął się z konkursu na projekt BSLa rozpisanego na Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatach Lotniczych, którego głównym autorem jest Jarek Hajduk. Regulamin konkursu wprowadził kilka ograniczeń masowych i geometrycznych płatowca (szczegóły na stronie MIWL) oraz przez wyznaczenie celu misji, mniej więcej zaingerował również w konstrukcję i układ samolotu. Niemniej jednak model z powodzeniem może służyć jako platforma FPV, treningowy model RC, czy nosiciel sprzętu foto/video. W większości przypadków dowiódł swojej przydatności. Podstawowe dane: Rozpiętość 1,9m Długość 1,3m Powierzchnia: 43dm Praktyczna maksymalna masa startowa: 5kg udźwig 2,5kg Z uwagi na wymogi regulaminu, oraz komfort transportu model można zdemontować i schować w skrzyni transportowej. (widoczny na zdjęciu puchar w skrzyni już się nie mieści) Płatowiec składa się z kompozytowego kadłuba przechodzącego w statecznik pionowy, przód kadłuba demontowalny, pływającego statecznika poziomego (obie połówki statecznika demontowalne), oraz trzy częściowego skrzydła: prostokątnego centropłata i trapezowych uszu z dodatkowymi ustateczniającymi końcówkami. Kadłub ma konstrukcję skorupową z przekładkowego kompozytu szklano-węglowego Skrzydło, to rdzeń styropianowy oklejany zalaminowaną balsą, z dźwigarem sosnowym Gondole silników to samonośne konstrukcje skorupowe z "czystego carbonu". Kopyto do foremnika gondolki zostało zamodelowane komputerowo, a następnie wyfrezowane CNC w MDFie (tak jak i kopyto formy kadłuba) Statecznik poziomy i ster kierunku mają klasyczną, balsową konstrukcję. Planowane wyposażenie Obecnie na pokładzie wozi się: Napęd: dwa silniki Axi 2808/16, śmigła - białe Aeronaut 8x5, regle Jeti Eco 25, LiPo 10Ah 3s1p 20C, Sterowanie RC: odniornik MPX RX7 IPD synth, serwa HS 81 Przesył danych z lotu:odbiornik GSP, żyroskopy, przelicznik komputerowy, radiomedem Maxstream 2,4GHz 1W (szczegóły uzupełnię z czasem) Obraz: aparat cyfrowy Olympus SP700, kamera 1/3 'CCD 420tvl Sharp na dwuosiowej ruchomej głowicy, nadajnik obrazu 2,4GHz 1W Płatowiec został wyposażony w system spadochronowy, służący jako deska ratunkowa w przypadku zakłóceń/utraty zasięgu sterowania - odpalany failsafem odbiornika, lub jako alternatywa dla klasycznego lądowania Film z przykładowego otwarcia: http://pl.youtube.com/watch?v=1viOfIYFaxI Osa startuje wyrzucana z ręki: http://pl.youtube.com/watch?v=3Yzi_GnKwTI lub z naciągu gumowego http://pl.youtube.com/watch?v=gao9B1L2ZE8 http://pl.youtube.com/watch?v=CD4gfk-JPzo Stacja naziemna opisana jest tutaj: http://pfmrc.pl/viewtopic.php?p=68948#68948
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Moje gratulacje. Dziekuje ze zechciales opisalec te konstrukcje na forum. Zapewne stanie sie aspiracja dla wielu. Jestesmy chlonni na kazdy szczegol,wiec pisz jak najwiecej. Takie relacje daja olbrzymie porcje informacji i sa zacheta dla innych.
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 23 Stycznia 2008 Dzięki za dobre słowo. Na stronie http://www.knl.meil.pw.edu.pl/ w dziale Działalność/Projekt BSL można zobaczyć trójwymiarowe wizualizacje modelu i kilku detali. Na stronie model nazywa się Sowa, bo ówczesna nazwa to była System Obserwacyjny Wysoce Autonomiczny, ale poszliśmy z duchem czasu, bo antyterroryzm jest teraz bardziej chwytliwym hasłem
Peter Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 No to bedzie zgoda.Dawniejsza animozje na tle elaporow zapewne Czarku puszcisz w niepamiec. Po czasie musze Ci przyznac racje.O co chodzi w skrocie napisalem tutaj. Generalnie chodzi o ostatni wpis. http://pfmrc.pl/viewtopic.php?t=5239
armand Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 (..)Na stronie model nazywa się Sowa, bo ówczesna nazwa to była System Obserwacyjny Wysoce Autonomiczny, ale poszliśmy z duchem czasu, bo antyterroryzm jest teraz bardziej chwytliwym hasłem No, i autonomia kosztuje nie mało :wink:
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 23 Stycznia 2008 No to bedzie zgoda.Dawniejsza animozje na tle elaporow zapewne Czarku puszcisz w niepamiec. A daj spokój, chciałem się trochę ponabijać z tych pryszczatych latadeł, a ty mnie wziąłeś na poważnie. Ot, niezrozumienie
Marcin Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Ten spadochron - czy takie szarpnięcie nie nadwyręża konstrukcji?
armand Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Tej zapewne jak i innych nie, ale lądowanie dokładnie przyziemienie na spadochronie potrafi.
Czaro Opublikowano 23 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 23 Stycznia 2008 Ten spadochron - czy takie szarpnięcie nie nadwyręża konstrukcji? pomiędzy spadochronem, a linkami mocującymi do kadłuba jest 1m liny gumowej - nibyamortyzatora. To nieznacznie hamuje szarpnięcie. Z drugiej strony mamy II zasadę dynamiki Newtona. Siła jest proporcjonalna do masy i przyspieszenia. Stateczniki i skrzydła nie ważą dużo, więc nie są bardzo obciążane. Większość masy jest skupiona w centralnej części kadłuba i tylko tam mogą zadziałać większe siły.
Marcin Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Na filmie wyglądało to dość groźnie i silnie. No ale wątpię, żebyście zaprojektowali platformę na taki sprzęt nie uwzględniając takich kwestii. Gratuluję i życzę dalszych sukcesów!
Czaro Opublikowano 24 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 24 Stycznia 2008 Na filmie wyglądało to dość groźnie i silnie. Tak? To popatrz na to http://pl.youtube.com/watch?v=q0dD_QHgskU No ale wątpię, żebyście zaprojektowali platformę na taki sprzęt nie uwzględniając takich kwestii. Szczerze mówiąc to się mylisz Nie myślałem o takich rzeczach podczas projektowania i doboru struktury. Mało kto ma doświadczenie w tej kwestii, informacji próżno szukać w jakichkolwiek źródłach. Ciężko też cokolwiek zamodelować, czy policzyć. Po prostu uznałem, że solidny kompozytowy kadłub wytrzyma. Nie myliłem się. Metalowe uszka do których przywiązane są linki nośne, przykręcone są do kadłuba zwykłymi metalowymi M3. Skoro one wytrzymują, to znak, że nie są to tak wielke siły.
armand Opublikowano 24 Stycznia 2008 Opublikowano 24 Stycznia 2008 Anasazi większym problemem w odzysku UAV niz otwarcie spadochronu jest przyziemienie. Nie możesz pozwolić sobie na zbyt małą prędkość opadania, będzie strasznie znoszony a zbyt dużaej prędkości nie przeżyje. Druga sprawa to dośc częste lądowanie pierw na którejś końcówce skrzydła. I to jest dużo większym problemem niż samo otwarcie spadochronu. Tu możesz stosować metody opóźniające i minimalizujące gwałtowne wypełnienie czaszy.
Czaro Opublikowano 4 Lutego 2008 Autor Opublikowano 4 Lutego 2008 Zdobycz z wczorajszych lotów: kilka zdjęć zrobionych pokładowym aparatem Oly Sp700 http://s15.photobucket.com/albums/a394/eddiebeast/osa%20loty/
jacek LP Opublikowano 4 Lutego 2008 Opublikowano 4 Lutego 2008 A jak tam z obrazem video, udało się uzyskać lepszą jakość niż w pierwszym - wczorajszym locie? Jeśli tak to może jakiś link...
Czaro Opublikowano 5 Lutego 2008 Autor Opublikowano 5 Lutego 2008 Nie, to był jedyny lot z kamerką tego dnia. Potem lataliśmy z aparatem, żeby porobić trochę zdjęć. Edit: Taki wniosek mi się urodził. Jeśli mocujemy kamerkę na dziobie modelu, na szywno lepiej ustawić ją z lekkim kątem w dół. Zdecydowanie więcej widać na obrazie, niż wtedy jak kamera patrzy w osi podłużnej modelu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.