Skocz do zawartości

Antyterrorystyczny System Obserwacyjny OSA


Czaro

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Budowa płatowca, lub jak kto woli platformy jest częścią większego projektu wziętego na warsztat przez studentów Koła Naukowego Lotników, oraz Melavio - Koła Naukowego Awioników na Politechnice Warszawskiej. Pomysł zbudowania miniUAV wziął się z konkursu na projekt BSLa rozpisanego na Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatach Lotniczych, którego głównym autorem jest Jarek Hajduk. Regulamin konkursu wprowadził kilka ograniczeń masowych i geometrycznych płatowca (szczegóły na stronie MIWL) oraz przez wyznaczenie celu misji, mniej więcej zaingerował również w konstrukcję i układ samolotu. Niemniej jednak model z powodzeniem może służyć jako platforma FPV, treningowy model RC, czy nosiciel sprzętu foto/video. W większości przypadków dowiódł swojej przydatności.

 

DSCF1541.jpg

DSCF1120-1.jpg

 

Podstawowe dane:

Rozpiętość 1,9m

Długość 1,3m

Powierzchnia: 43dm

Praktyczna maksymalna masa startowa: 5kg

udźwig 2,5kg

 

DSCF2081.jpg

DSCF1566.jpg

DSCF1804.jpg

DSCF2089.jpg

 

Z uwagi na wymogi regulaminu, oraz komfort transportu model można zdemontować i schować w skrzyni transportowej. (widoczny na zdjęciu puchar w skrzyni już się nie mieści)

DSCF1794.jpg

 

Płatowiec składa się z kompozytowego kadłuba przechodzącego w statecznik pionowy, przód kadłuba demontowalny, pływającego statecznika poziomego (obie połówki statecznika demontowalne), oraz trzy częściowego skrzydła: prostokątnego centropłata i trapezowych uszu z dodatkowymi ustateczniającymi końcówkami.

DSCF1790.jpg

 

Kadłub ma konstrukcję skorupową z przekładkowego kompozytu szklano-węglowego

P1010436.jpg

P1010438.jpg

Clipboard03-1.jpg

 

Skrzydło, to rdzeń styropianowy oklejany zalaminowaną balsą, z dźwigarem sosnowym

SIMG4305.jpg

SIMG4389.jpg

 

Gondole silników to samonośne konstrukcje skorupowe z "czystego carbonu". Kopyto do foremnika gondolki zostało zamodelowane komputerowo, a następnie wyfrezowane CNC w MDFie (tak jak i kopyto formy kadłuba)

SIMG4717.jpg

gondole.jpg

 

Statecznik poziomy i ster kierunku mają klasyczną, balsową konstrukcję.

stery.jpg

 

Planowane wyposażenie

wnetrze.jpg

 

Obecnie na pokładzie wozi się:

Napęd: dwa silniki Axi 2808/16, śmigła - białe Aeronaut 8x5, regle Jeti Eco 25, LiPo 10Ah 3s1p 20C,

Sterowanie RC: odniornik MPX RX7 IPD synth, serwa HS 81

Przesył danych z lotu:odbiornik GSP, żyroskopy, przelicznik komputerowy, radiomedem Maxstream 2,4GHz 1W (szczegóły uzupełnię z czasem)

Obraz: aparat cyfrowy Olympus SP700, kamera 1/3 'CCD 420tvl Sharp na dwuosiowej ruchomej głowicy, nadajnik obrazu 2,4GHz 1W

DSCF1286-1.jpg

 

Płatowiec został wyposażony w system spadochronowy, służący jako deska ratunkowa w przypadku zakłóceń/utraty zasięgu sterowania - odpalany failsafem odbiornika, lub jako alternatywa dla klasycznego lądowania

DSCF1306-1.jpg

DSCF1284-1.jpg

DSCF1353-1.jpg

DSCF1357-1.jpg

 

Film z przykładowego otwarcia:

http://pl.youtube.com/watch?v=1viOfIYFaxI

 

Osa startuje wyrzucana z ręki:

http://pl.youtube.com/watch?v=3Yzi_GnKwTI

lub z naciągu gumowego

http://pl.youtube.com/watch?v=gao9B1L2ZE8

http://pl.youtube.com/watch?v=CD4gfk-JPzo

 

Stacja naziemna opisana jest tutaj:

http://pfmrc.pl/viewtopic.php?p=68948#68948

Opublikowano

Moje gratulacje.

Dziekuje ze zechciales opisalec te konstrukcje na forum.

Zapewne stanie sie aspiracja dla wielu.

Jestesmy chlonni na kazdy szczegol,wiec pisz jak najwiecej.

Takie relacje daja olbrzymie porcje informacji i sa zacheta dla innych.

Opublikowano

Dzięki za dobre słowo.

Na stronie http://www.knl.meil.pw.edu.pl/ w dziale Działalność/Projekt BSL można zobaczyć trójwymiarowe wizualizacje modelu i kilku detali.

Na stronie model nazywa się Sowa, bo ówczesna nazwa to była System Obserwacyjny Wysoce Autonomiczny, ale poszliśmy z duchem czasu, bo antyterroryzm jest teraz bardziej chwytliwym hasłem ;)

Opublikowano
(..)

Na stronie model nazywa się Sowa, bo ówczesna nazwa to była System Obserwacyjny Wysoce Autonomiczny, ale poszliśmy z duchem czasu, bo antyterroryzm jest teraz bardziej chwytliwym hasłem ;)

 

No, i autonomia kosztuje nie mało :wink:

Opublikowano
No to bedzie zgoda.Dawniejsza animozje na tle elaporow zapewne Czarku puszcisz w niepamiec.

A daj spokój, chciałem się trochę ponabijać z tych pryszczatych latadeł, a ty mnie wziąłeś na poważnie. Ot, niezrozumienie

Opublikowano
Ten spadochron - czy takie szarpnięcie nie nadwyręża konstrukcji?

pomiędzy spadochronem, a linkami mocującymi do kadłuba jest 1m liny gumowej - nibyamortyzatora. To nieznacznie hamuje szarpnięcie.

Z drugiej strony mamy II zasadę dynamiki Newtona. Siła jest proporcjonalna do masy i przyspieszenia. Stateczniki i skrzydła nie ważą dużo, więc nie są bardzo obciążane. Większość masy jest skupiona w centralnej części kadłuba i tylko tam mogą zadziałać większe siły.

Opublikowano

Na filmie wyglądało to dość groźnie i silnie. No ale wątpię, żebyście zaprojektowali platformę na taki sprzęt nie uwzględniając takich kwestii.

 

Gratuluję i życzę dalszych sukcesów!

Opublikowano
Na filmie wyglądało to dość groźnie i silnie.

Tak? To popatrz na to

http://pl.youtube.com/watch?v=q0dD_QHgskU

 

No ale wątpię, żebyście zaprojektowali platformę na taki sprzęt nie uwzględniając takich kwestii.

Szczerze mówiąc to się mylisz :P Nie myślałem o takich rzeczach podczas projektowania i doboru struktury. Mało kto ma doświadczenie w tej kwestii, informacji próżno szukać w jakichkolwiek źródłach. Ciężko też cokolwiek zamodelować, czy policzyć. Po prostu uznałem, że solidny kompozytowy kadłub wytrzyma. Nie myliłem się. Metalowe uszka do których przywiązane są linki nośne, przykręcone są do kadłuba zwykłymi metalowymi M3. Skoro one wytrzymują, to znak, że nie są to tak wielke siły.

Opublikowano

Anasazi większym problemem w odzysku UAV niz otwarcie spadochronu jest przyziemienie.

Nie możesz pozwolić sobie na zbyt małą prędkość opadania, będzie strasznie znoszony a zbyt dużaej prędkości nie przeżyje. Druga sprawa to dośc częste lądowanie pierw na którejś końcówce skrzydła. I to jest dużo większym problemem niż samo otwarcie spadochronu. Tu możesz stosować metody opóźniające i minimalizujące gwałtowne wypełnienie czaszy.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Nie, to był jedyny lot z kamerką tego dnia. Potem lataliśmy z aparatem, żeby porobić trochę zdjęć.

Edit: Taki wniosek mi się urodził. Jeśli mocujemy kamerkę na dziobie modelu, na szywno lepiej ustawić ją z lekkim kątem w dół. Zdecydowanie więcej widać na obrazie, niż wtedy jak kamera patrzy w osi podłużnej modelu.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.