dydur Opublikowano 27 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2014 Witam Mam problem z ESA KI-84. Lata bardzo dobrze, prosto, stabilnie, lecz po wyłączeniu silnika natychmiast zaczyna sam ostro nurkować w dół. Nie wiem czym to jest spowodowane. Może latać naprawdę bardzo powoli, ale przy pracującym silniku. Po wyłączeniu silnika od razu spada. Próbowałem już doważać tył, ale po zamontowaniu różnych ciężarków z tyłu zaczyna latać bardzo niestabilnie. Proszę o pomoc i porady. Jest to bardzo uciążliwe podczas lądowania i gdy bateria się wyczerpie. Natychmiast spada gwałtownie w dół, tak jakbym odepchnął mocno drążek. Przy lądowaniu muszę zaciągać maksymalnie w górę, inaczej wbił by się w ziemie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
polpakpol Opublikowano 27 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2014 Skłon silnika ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dydur Opublikowano 27 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2014 Skłon i wykłon jest. Jutro wstawię zdjęcie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 27 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2014 Skłon i wykłon nie maja tu nic do rzeczy. Masz włączony hamulec ? Bez hamulca, z wirującym śmigłem raczej typowe. Im większe śmigło i lżejszy model tym efekt większy. - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
noker Opublikowano 27 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2014 Etam, bzdura, kto w ESiAkach stosuje jakieś hamulce na silniku. Tomasz- nie doważaj tyłu dodatkowym ołowiem, tylko przesuwaj wyposażenie w kierunku ogona, obstawiam na złe CG. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 27 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2014 Ja stosuję ! To naprawdę nic nie kosztuje ! I gdzieś tak, zakładam (idiota), ze jak ktoś lata nawet ES-iakiem, to wie. co to C.G. i jest to dla niego nr 1 do kontroli we własnym zakresie a nie zawracanie d... na forum! - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Jak wygląda sprawa z kątami zaklinowania skrzydła i statecznika? Jak zanurkujesz w kierunku ziemi pionowo to trzyma pion czy ucieka? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 (edytowane) Zbyt tylne wyważenie. Póki silnik pracuje, trzyma nos w poziomie (pewnie też strumień zaśmigłowy zwiększa skuteczność steru wysokości). EDIT: Zbyt przednie, oczywiście Edytowane 28 Lutego 2014 przez jethrotull Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dydur Opublikowano 28 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Przepraszam Cię Jurku że zawracam Ci d..e. Myslalem zawsze ze forum jest po to by sobie pomagać i rozwiązywać problemy. Nawet błahe dla niektórych. Mam kilka modeli budowanych od podstaw ale tylko w tym tak sie dzieje. Hamulca nie mam włączonego. Środek ciężkości mam ustawiony 1/3 od krawędzi natarcia. Razem z kolegą budowaliśmy razem dwa identyczne ki84. Środek ciężkości mamy bardzo podobnie a jego szybuje po wyłączeniu silnika. Podczas nurkowania spada prawie pionowo moze lekko pogłębia nurkowanie. Postaram sie nagrać moment gdy zaczyna nurkować po wyłączeniu silnika i zamieszczę link na forum. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Może czytałeś, może nie http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Zdecydowanie złe zaklinowanie SW względem płata. Modele ESA mają potężny ciąg silnika względem własnej masy dlatego gdy silnik działa pociągnie każdy model a trymery pozwolą wyrównać lot. Gdy napędu zabraknie wychodzi dopiero jakość montażu elementów. Model bez napędu powinien szybować a najlepiej gdy opada pod niewielkim kątem około 10 stopni (bez podtrzymania na SW) Takie ustawienie jest prawidłowe dla docelowego holowania tasiemki która jest dodatkowym oporem. Pokaż kolego zdjęcie modelu z boku - tak aby widoczne były linie spodu płata i spodu SW ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dydur Opublikowano 28 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Ok wieczorkiem po pracy wstawię zdjecia. Ale po przeczytaniu tego artykułu myślę ze jest problem z tym kątem zaklinowania. Tam na rysunku płat statecznika poziomego idzie do dołu. U mnie z tego co pamietam zadziera lekko do góry. Dziwne bo oba modele byly wycinane na tej samej cnc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Oś płata powinna być równoległa do osi SW Dla ułatwienia ustaw spód profilu skrzydła idealnie równolegle do spodu SW ..... będzie na pewno lepiej niż masz teraz. Nie sugeruj się samym rysunkiem podanym w linku powyżej bo to znacznie przeskalowane odchylenie, pokazane dla celów edukacyjnych. Ważny jest mechanizm jak to działa i zrozumienie problemu kąta zaklinowania opisany w tekście. Zrób tak jak sugeruję - na długiej desce ustaw równoległość obu płaszczyzn i będzie po problemie. ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 EPP jest dość miękki i zbyt mocny docisk przy klejeniu CA statecznika poziomego może zmienić jego kąt Mirolek, w książce Shiera jest, że gdy kąt zaklinowania skrzydła jest na 0 to statecznika na -3. Gdy skrzydło na +3 to statecznika na 0. Tak aby przedłużenia osi cięciw profili tworzyły "rozdeptane" V. Strona 103 Miniaturowe Lotnictwo. Ja bym się skłaniał do takich kątów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Dydur - nie masz za co przepraszać. Tym bardziej, że środek ciężkości miałeś sprawdzony. Natomiast zwróć uwagę, które informacje podane przez Ciebie wywołały rzeczową pomoc. Swoje modeliki (ESA)ustawiam tak, jak radzi Mirolek. I nigdy nie zaobserwowałem większych wpadek. Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dydur Opublikowano 28 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Jak wrócę do domu to od razu sprawdzę te kąty, czy oś płata jest równoległa do osi płata steru wysokości. Wiem na pewno że sam ster wysokości jest na równi z płatem steru wysokości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dydur Opublikowano 28 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Wydaje mi się że płat steru wysokości zadziera troszkę do góry. Ale jest wklejony w wycięte oryginalnie miejsce. Inny model lata poprawnie. Może faktycznie przesunąć środek ciężkości trochę do tyłu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Na moje oko to masz dodatni kąt w stateczniku. Ja bym zrobił eksperyment, wytrymował wysokość trochę do góry i przesunął SC do przodu na 1/4 cięciwy. Jeśli będzie lepiej to przekleił statecznik jeszcze raz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dydur Opublikowano 28 Lutego 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Jutro rano będę latał, więc postaram się poeksperymentować. Nagram też filmik z zachowania modelu po wyłączeniu silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 28 Lutego 2014 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2014 Jeszcze jedno, może błahe pytanie i nie potrzebne, wyważasz samolot do góry nogami? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi