Skocz do zawartości

Wiatrakowiec Cierva C.19


Alex
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Rozkręcając wiosną stary magnetowid (w związku z wywozem dużych gabarytów i elektroniki) znalazłem w środku prawie gotową głowicę do wiatrakowca. Solidne łożyska i oś Ø 6 mm z pewnością sprawdzą się nawet w kilku kilogramowym modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Głowicę po założeniu odpowiedniej piasty można właściwie od razu montować w modelu.

 

post-9694-0-74447300-1404203091.jpg

 

Postanowiłem zbudować makietę a nie własną konstrukcję, czyli coś, co pozwoli odpowiedzieć na proste wydałoby się pytanie: co to za model?. Wybór padł na konstrukcję hiszpańskiego inżyniera Juana de la Cierva C.19 .

 

post-9694-0-20390600-1404203156.jpg

 

Gabaryty modelu muszą oczywiście umożliwić jego transport samochodem, ale przypuszczam że średnica wirnika wyniesie coś koło 2,5 – 3 m.

Wczoraj skończyłem wycinać dwie podstawowe wręgi kadłuba, czym jak widać nie omieszkałem się pochwalić.

 

post-9694-0-08063700-1404203208.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No rozpaliłeś moje zmysły choć wkurzają mnie te a'la skrzydła, taki niesmak. Wiatrak powinien latać sam na wirniku a te płaty wprowadzają wrażenie takiej nijakiej maszyny choć rozumiem, że to w końcu jakaś pół-makieta i obrałeś za kierunek Ciervę C19 więc warto ją odwzorować tak dokładnie jak tylko się da. Muszę rozebrać swój to i może ja znajdę takową głowicę

 

Jak chcesz rozwiązać sterowanie, będzie wirnikiem czy tylko stery ? Ciekawi mnie jak rozwiążesz to zagadnienie przy takiej głowicy, wydaje się także dość masywna i ciężka, ile to to waży tak na oko ? Czekam na struganie łopat, przy tym wymiarze będzie co oglądać a i wiele ciekawych rzeczy się zobaczy. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrałem do budowy tę konstrukcję, właśnie ze względu na te a’la skrzydełka. Do tej pory budowałem wiatrakowce jednowirnikowe bez skrzydeł. Myślę, że w locie będzie to wyglądać ciekawiej, a poza tym skrzydła powinny zapewnić dodatkową stabilizację lotu modelu.

Co do głowicy to waży prawie 100 gram. Model powinien ważyć około 5 kg, więc waga tej głowicy jest tu znikoma. Głowica będzie sterowana w jednej osi – przechył.

Sterowanie głowicą nie jest, co prawda konieczne, ale zapewnia większą kontrolę lotu i większą manewrowość.

Łopatami się nie martwię, tę sprawę zostawiam na później, bo jedyny prosty blat o długości 1,5 m. znajduje się w kuchni.

Kadłub bardzo powoli zaczyna nabierać kształtów, na razie męczę pierwszą wręgę kadłuba, a właściwie domek pod silnik.

post-9694-0-48007800-1405202218.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Prace nad kadłubem powoli posuwają się naprzód, okazało się, że aby go skończyć muszę najpierw zrobić statecznik poziomy, oraz przynajmniej częściowo skrzydła. Cały problem polega na tym, że model musi zmieścić się do samochodu, oraz dać się poskładać w kilka chwil po jego wyjęciu. Koncepcje się zmieniają, wiec, co chwila muszę coś poprawiać.

 

 

post-9694-0-84647000-1407162375.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Prace trwają, niestety to nie kit wycięty i gotowy do sklejenia, tylko z każdą listeweczką trzeba się osobno naboksować by przykleić. Statecznik poziomy już prawie gotowy, a przynajmniej widać jak będzie wyglądać. Cały problem polegał na krzywiznach stateczników, które to postanowiłem uzyskać drogą namaczania balsy w gorącej wodzie, wyginania jej a następnie suszenia na przygotowanych krzywiznach.

Za swoje malutkie osobiste osiągnięcie uważam wykonanie lotki statecznika pionowego, będzie demontowana do transportu.

 

post-9694-0-23632600-1409332048.jpg

post-9694-0-94602000-1409332055.jpg

post-9694-0-88499600-1409332063.jpg

 

W modelu zabudowany będzie silnik SilverBlue C6354/14 250KV o mocy 2,4 kW oraz regulator o wdzięcznej nazwie YEP 120 A. Zasilanie to pakiet li-pol 10s 5000 mAh.

 

post-9694-0-01479700-1409332100.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Statecznik poziomy gotowy, teraz trzeba go dopasować do kadłuba. Kąt zaklinowania jak widać to -2,5˚, nie za dużo, ale model będzie dość ciężki, wiec powinno wystarczyć.

 

post-9694-0-48847900-1409782380.jpg

 

Reszta elektroniki jak widać na zdjęciu to UBEC-7A, MC-Balancer 14S, wentylator do chłodzenia regulatora, oraz serwa. Do sterowania głowicy Serwo Hitec HS 815BB o momencie ponad 20 kg. Liczę że efekt żyroskopowy nie powinien być zbyt duży. Co prawda wirnik będzie miał 3m średnicy, ale obroty nie będą wielkie.

 

post-9694-0-13288900-1409782424.jpg

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Części laminatowe już gotowe, czekam na jaką taką pogodę żeby je troszkę oszlifować. Wolę tego nie robić w domu ani gołymi rękami. W międzyczasie sklejam skrzydła. Zastanawiam się również, jakie barwy ma mieć model, ma to przecież być makieta.

 

post-9694-0-48357500-1411832168.jpg

 

W sieci znalazłem tylko takie zdjęcie.

 

post-9694-0-46240000-1411832207.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Pełna profeska, bacznie obserwuję. Mi zostały 2 łopaty od auto-g i będę robił jakiś wiatrakowiec parkflyer pod to.

Przy tej wielkości łopat można by pokusić się o wycięcie ich ze styroduru bądź styropianu i oklejenie balsą, nie myślałeś aby tak sobie ułatwić pracę ? No i można od razu wyciąć trochę na zapas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do parkflyera nie potrzebujesz niczego oklejać balsą. Wystarczy depron 3mm, na natarciu wklejasz pręcik węglowy 2mm a na spływie 1mm. Pomiędzy pręciki kawałek sklejki 2mm żeby dało się zamocować do piasty, trochę zeszlifować i gotowe. Trudno to nawet połamać.

Tym razem łopaty będę robił ze sklejki 0, 8mm. Konstrukcja skorupowa, sklejkowo-węglowa.

Poza tym przyglądając się zdjęciom doszedłem do wniosku, że w tym wiatrakowcu głowica chyba była zamocowana na sztywno. Miałem zamiar zrobić przechylanie głowicy, ale zrezygnuję, bo wydaje się to jednak zbędne.

 

post-9694-0-76434400-1413821673.jpg

 

 

Filmik ciekawy, podobałby mi się taki model, że po wyciągnięciu z bagażnika przyciskam guziczek a on sam się rozkłada i składa.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.