Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. AndyCopter Opublikowano 3 Września 2014 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 3 Września 2014 Zachciało mi się sprawdzić, jak wyglądać będzie model z włączanym oświetleniem z aparatury. Ot taki eksperyment. Przeszukałem oferty w sklepach internetowych, i bardzo niemiło zaskoczyły mnie ceny. Przecież to parę elementów, więc dlaczego to tyle kosztuje ? Przecież to nie może być takie trudne ! Sprawiłem sobie więc układ, za prawie 5 zł Części: układ scalony LM358 - 0.80 zł Tranzystor IRF540 - 0.90 zł rezystory: 2x 10k, 2x 1.5k, 1x 220k, 1x 4.7k - 1.20 zł kondensator 22uF16V - 0.30 zł rezystor nastawny 100k - 0.30 zł złącza "goldpin" do montażu w płytce - 0.50 zł dioda LED smd - 0.20 zł laminat 40x20mm - użyłem ze ścinków Schemat: Opis: Do złącza JP1 podłączamy wolny kanał z odbiornika. Potencjometrem R6 ustawiamy próg zadziałania diody. Diody, ew. dowolne obciążenie, podłączamy do złącza JP2, uwzględniając zworkę JP3: zwarta dostarczy 5V ze złącza RX, rozwarta umożliwi podłączenie 12V i obciążenia max 20A (jeśli założy się radiator na tranzystor). Dwa sposoby podłączenia na poniższym rysunku: Foto gotowego układu: Czas montażu 15 min + 30 min na wytrawienie płytki Całość dość mocno eksperymentalna, jednak działa doskonale. Układ LM358 to podwójny wzmacniacz różnicowy, a w układzie użyty został tylko jeden z nich. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby użyć obu do np. sterowania dwoma oddzielnymi zestawami LED lub innym urządzeniem. Sprawdza się też przy załączeniu migawki w aparacie cyfrowym. 6
AndyCopter Opublikowano 4 Września 2014 Autor Opublikowano 4 Września 2014 Dziękuję za zainteresowanie przełącznikiem. Jednakże nie planuję żadnej produkcji. Urządzenie zaprojektowałem jako prototyp. Układ jest na tyle prosty, że przerysowanie go w Eagle i zrobienie własnej płytki, zajmie dosłownie chwilę. W prototypie użyłem celowo dość spory tranzystor typu MOSFET IRF540, aby przetestować także sterowanie przekaźnikiem samochodowym oraz sterowanie innym urządzeniem (kamera). Jeśli Ktoś z Was chciałby wykonać taki układ samodzielnie do sterowania wyłącznie oświetleniem w modelu, z powodzeniem można użyć innego tranzystora o mniejszych gabarytach. Obecnie planuję projekt płytki sterującej z kilkoma wyjściami sterującymi (realistyczne oświetlenie lotnicze sterowane z aparatury) z użyciem mikroprocesora ATTiny45 (również decydująca tu będzie cena). 1
mgr Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Przewidujesz w tym oświetleniu jakieś tryby pracy? Normalny lot / lądowanie, etc? Jak tak, to jak planujesz wykonać sterowanie wyborem? Może z jednego kanału i w zależności od progu? -100 wyłączone, 0 start/lądowanie, 100 normalny lot.
AndyCopter Opublikowano 4 Września 2014 Autor Opublikowano 4 Września 2014 Przewidujesz w tym oświetleniu jakieś tryby pracy? Normalny lot / lądowanie, etc? Jak tak, to jak planujesz wykonać sterowanie wyborem? Może z jednego kanału i w zależności od progu? -100 wyłączone, 0 start/lądowanie, 100 normalny lot. Taki właśnie mam zamiar, dlatego postanowiłem użyć mikroprocesor. Niestety będę musiał przeportować bibliotekę PWM Arduino na ATTiny45, chyba że znajdę inne rozwiązanie. Celem jest załączanie odpowiednich trybów oświetlenia w zależności od tego, czy model jest na ziemii(pasie startowym) czy już w powietrzu. Rozważam czy "podpiąć" się pod sterowanie podwoziem.
bart07 Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Andrzej, w jaki sposób ustala się próg zadziałania przełącznika? Cyfrowo (długość sygnału) czy analogowo - wypełnienie sygnału? Nie jestem elektronikiem, więc pewnie użyte przeze mnie określenia są niefachowe.
AndyCopter Opublikowano 4 Września 2014 Autor Opublikowano 4 Września 2014 Andrzej, w jaki sposób ustala się próg zadziałania przełącznika? Cyfrowo (długość sygnału) czy analogowo - wypełnienie sygnału? (...) LM358 to prosty wzmacniacz różnicowy. Nie ma możliwości aby ten układ "rozumiał" sygnał PWM, dlatego też użyta została "konwersja" sygnału PWM na postać analogową przy pomocy kondensatora C1. Zadaniem jego jest "wygładzenie" impulsów PWM do postaci (w miarę) stałej wartości napięcia. Im mniejsze wypełnienie impulsów (przełącznik w aparaturze wyłączony) tym mniejsze napięcie na wejściu wzmacniacza. Większe wypełnienie impulsów w sygnale PWM spowoduje wzrost napięcia na wejściu układu, właśnie dzięki zastosowaniu w tym miejscu kondensatora C1. Na drugim wejściu wzmacniacza jest podłączony potencjometr nastawny do wyregulowania progu zadziałania układu przy wyłączonym przełączniku w aparaturze. Załączenie przełącznika zwiększy wypełnienie impulsów w sygnale PWM a dzięki temu wzrośnie napięcie na wejściu wzmacniacza, a ten z kolei wysteruje tranzystor aby przewodził. Sprawdziłem skuteczność układu z kondensatorem o pojemności 10uF i działa równie dobrze. Mam nadzieję, że nie jest to zbyt zagmatwane ?
mgr Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Rozumiem ze w attiny45 nie mieści się cały kod wygenerowany z adruino. A nie lepiej większy uC? Nie będzie problemu z portowaniem kodu
AndyCopter Opublikowano 4 Września 2014 Autor Opublikowano 4 Września 2014 Rozumiem ze w attiny45 nie mieści się cały kod wygenerowany z adruino. A nie lepiej większy uC? Nie będzie problemu z portowaniem kodu Najprościej było by mi użyć Pico Mini Arduino, koszt ok. 50 zł. Za to ATTiny45 kosztuje tylko 5 zł a do sterowania oświetleniem wystarczą 2-3 wyjścia.
mgr Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Najprościej było by mi użyć Pico Mini Arduino, koszt ok. 50 zł. Za to ATTiny45 kosztuje tylko 5 zł a do sterowania oświetleniem wystarczą 2-3 wyjścia. Tak, to prawda. Możesz też rozważyć ATmega8, droższy o jakąś złotówkę a 2 razy tyle pamięci programu. W każdym bądź razie kibicuję projektowi.
bart07 Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Andrzeju, możesz rozrysować płytkę? Popełniłbym killswitch w oparciu o ten projekt. Gaz w zakresie 0-100 i KS -100, więc potrzebowałbym zadziałania w zakresie -100 / -75. 5 zł mogę poświęcić na próby
gjery Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Koledzy, ja wiem że dziś bez Atmegi to LED-a nie zaświecisz, ale może by tak zrobić z tego co pod ręką mamy. Była dyskusja na RcClu.eu na ten temat. http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=66&t=904&view=unread#unread Na elektronice z serwa właśnie zbudowałem imitację płomienia silnika odrzutowca. http://youtu.be/e6_IOmLD5ow W sumie wszystko za darmo, ze złomu elektronicznego zrobione.
Y/F-22 Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 To będzie chyba moja pierwsza płytka jaką zrobię w życiu, bardzo mi się projekt spodobał. Tylko dlaczego temat jest w "różne" ? Żądam przeniesienia do elektroniki lub warsztatu bo jest ciekawy a zginie w gąszczu pierdół, już dzisiaj miałem problem z odnalezieniem go.
bart07 Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Żądam przeniesienia do elektroniki lub warsztatu bo jest ciekawy a zginie w gąszczu pierdół, już dzisiaj miałem problem z odnalezieniem go. Na przyszłość zalecam klawisz "zgłoś" 1
AndyCopter Opublikowano 4 Września 2014 Autor Opublikowano 4 Września 2014 Wybaczcie moje "talenty" w Eagle, powstało to dość spontanicznie użyte elementy typu SMD. Dla przewlekanych elementów, płytkę należało by przeprojektować tak jak i pod kątem optymalizacji ulokowania elementów. Schemat: Płytka z oznaczeniami: Płytka do druku:
Wojtek Sz Opublikowano 4 Września 2014 Opublikowano 4 Września 2014 Podobny rc switch można zrobić na układzie CD 4013. schemat z tej strony Radio Controlled Switch , RC Switch for Radio Control.
kaczma2 Opublikowano 13 Października 2014 Opublikowano 13 Października 2014 Zbudowałem układ według schematu AndyCoptera z 4 sierpnia br. Ma włączać i wyłączać syrenę. Całość wygląda tak. Bez nadajnika. Działanie jest nie takie jak powinno być. Syrena wyje, po włączeniu zasilania. Potencjometrem ustaliłem punkt zadziałania ale sterowanie z nadajnika nie powiodło się, na żadnym kanale. Nie wiem gdzie popełniłem błąd. Może któryś z elementów jest wadliwy. Detale są z odzysku. Poniżej switch z bliska
AndyCopter Opublikowano 13 Października 2014 Autor Opublikowano 13 Października 2014 (...) Nie wiem gdzie popełniłem błąd. Może któryś z elementów jest wadliwy. Detale są z odzysku. Poniżej switch z bliska(...) Do wejścia układu podłącz wyjście z odbiornika, z którym masz powiązany przełącznik dwupuzycyjny w aparaturze. Jeśli przełącznik w aparaturze jest już przypisany do odpowiedniego kanału w odbiorniku, pozostaw go wyłączonym, a potencjometrem w układzie, ustal próg, dla którego Twoja syrena przestanie działać. Nastepnie sprawdź, czy załączając przełącznik w aparaturze, nastąpi włączenie syreny. Zamieść też schemat jak to wykonałeś, z Twoich fotografii niewiele widać. EDIT wydaje mi się że mogłeś popełnić błąd w połączeniach. Jeśli chcesz aby przełącznik sterował załączaniem zasilania syreny, powinieneś połączyć to wg schematu: "+" zasilania syreny do J1-3 "-" zasilania syreny do J1-2 (dren tranzystora, pin środkowy) następnie źródło zasilania: "+" do J3-2 "-" do J1-1 (masa wspólna) W powyższy sposób tranzystor przełącznika działać będzie jak włącznik zasilania syreny.
kaczma2 Opublikowano 17 Października 2014 Opublikowano 17 Października 2014 Znalazłem w końcu przyczynę. Cienkie zwarcie. Działa dobrze sterowany przełącznikiem z nadajnika. Z drążka gorzej.
motofan11 Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 Jeśli to nie był by kłopot może zamieścił byś Andy rysunek płytki do tego switcha z elementami przewlekanymi
toofast Opublikowano 1 Lutego 2015 Opublikowano 1 Lutego 2015 Prosciej by bylo na attiny i jakims mosfecie irl Tutaj zmiany temp beda powodowaly dziwne sytuacje A jeszcze prosciej ! Stare serwo - wywalamy elektronike i zamiast silniczka podpinamy mosa - zrobilem tak z elektronika z mikroserwa - uruchamialo to buzzer z generatorem na failsafe
Rekomendowane odpowiedzi