Jump to content

Poleci czy nie poleci ,Trener


pacyn
 Share

Recommended Posts

Witam , niedawno zakupiłem w dobrej cenie model trenerka benzynowego z silnikiem od kosy, sprzedawca dostał go w rozliczeniu i nie jest pewny czy kiedykolwiek samolot był w powietrzu i dla jasności model jest domowej roboty,model waży 4950g wyważenie znajduję się w 1/3 natarcia skrzydła a pozostałe parametry zamieszczam na zdjęciach , a moje pytanie brzmi czy owy samolot nadaję się do lotu.Co należy przerobić by się nadawał.

post-621-0-72134100-1410527114_thumb.jpg

post-621-0-88995500-1410527175_thumb.jpg

post-621-0-84206500-1410527225_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Model zapewne poleci, jedyne co zwraca uwagę to nośny profil na stateczniku poziomym. Przy czymś taklim zastanowiłbym się nad przesunięceim SC mocno do tyłu, tak jak jest to w wolnolotkach, tam SC jest w okolicach nawet 50%. No a po drugie to waga, obciążenie powierzchni nośniej w granicach 90g/dmnie wskazuje na to, że będzie to powolny modelik i mocowanie skrzydła na gumki przy takiej wadze nie wydaje mi się do końca rozsądne. Po 3 lotki, o ile te na skrzydłach to lotki a nie klapy to będą miały raczej marną skuteczność, są małe i położone jedynie przy kadłubie.

Link to comment
Share on other sites

Model zapewne poleci bo profil skrzydła gruby i nośny ale pytanie czy "luzak" sobie poradzi z taką dziwną konstrukcją która lotki ma w miejscu klap :P i do tego tak małej wielkości.

Niepokoi mnie geometria, model w rzucie z góry wygląda jakby miał nieco skręcony ogon (może przekłamywać zdjęcie)

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Napewno pileci, zrobiłem sobie model, wszystko co mogło być krzywe było, naprawy wykonywane przy pomocy taśmy pakowej a latał  lepiej jak niejeden model ARF. Dwa tygodnie temu podarowany koledze z forum, może jak go ulotni to coś o nim napisze.

post-7444-0-86962300-1410531240.jpg

Link to comment
Share on other sites

Silnik kręci śmigłem o rozmiarze 16x6 ,co do środka ciężkości to silnik naprawdę obciąża przód modelu i nie dam rady ustawić środek ciężkości na 1/2 od natarcia skrzydła i tak pod statecznikiem poziomym przy kadłubie znajduje się obciążenie ogona samolotu, tak zdaję sobie sprawę że model nie ma lotek a jego funkcję pełnią klapy , muszę to przerobić ...Nie ukrywam że jest to moja pierwsza benzynka i się zbytnio nie znam lecz podczas pracy silnika zauważyłem że cały model wręcz podskakuję i się telepie   przy jałowych obrotach czy jest to normalne?

Link to comment
Share on other sites

SC najlepiej wilicz programem do obliczania środka ciężkości modeli latających, wtedy będziesz miał jakieś pojęcie a nie na oko, co do silnika to te typy tak mają, moja kosa spalinowa chce mi ramię urwać na wolnych obrotach, wszystkie śruby poklej klejem do śrub albo daj nakrętki z plastikiem

Link to comment
Share on other sites

Należy zwrócić uwagę że model ma NOŚNY niesymetryczny profil statecznika, a tego nie da się uwzględnić w programie, to tak, jakby cały czas latać z oddanym drążkiem wysokości, osobiście starałbym się ustawić bardziej tylny ŚC.

Link to comment
Share on other sites

Należy zwrócić uwagę że model ma NOŚNY niesymetryczny profil statecznika, a tego nie da się uwzględnić w programie, to tak, jakby cały czas latać z oddanym drążkiem wysokości, osobiście starałbym się ustawić bardziej tylny ŚC.

I tu się zgadzam nie ma programu który to uwzględnia  model podobny do "Wicherka" tam środek ciężkości jest mocno z tyłu - w połówce skrzydła

WICHEREK10 plan.pdf

Link to comment
Share on other sites

Poleci czy nie poleci?

Spróbuj wystartować,krótki przelot,lądowanie i poczujesz czego możesz spodziewać się po modelu.

Jak nie sprawdzisz to się nie dowiesz.W zasadzie wszystko co ma skrzydła to poleci,tylko gdzie i jak....

Kopnij śmigło i rób próby.

 :Ilu startów tyle lądowań:

Pozdrawiam Andrzej. 

Link to comment
Share on other sites

Model zapewne poleci bo profil skrzydła gruby i nośny ale pytanie czy "luzak" sobie poradzi z taką dziwną konstrukcją która lotki ma w miejscu klap :P i do tego tak małej wielkości.

Niepokoi mnie geometria, model w rzucie z góry wygląda jakby miał nieco skręcony ogon (może przekłamywać zdjęcie)

 

ms

 

Też mi się od razu rzuciło w oczy. Wygląda to raczej na krzywe umocowanie płatów w łożu + krzywo wklejony statecznik poziomy. W efekcie powstaje po lewej stronie taki wizualny trapez. 

 

Dla świętego spokoju proponuję najpierw sprawdzić kąty.

 

EDIT:

 

Albo ścianki kadłuba rozjechane względem siebie ..

Link to comment
Share on other sites

Nie jest aż tak źle. Zdejmij teraz płaty i wyznacz środek kadłuba. Zmierz te same odległości od krawędzi statecznika poziomego do tego punktu. Dowiemy się gdzie leży problem. Może wystarczy skorygować łoże płatów. 

 

Kolejna próba ... załóż płaty i stań za modelem. Upewnij się, że statecznik jest równoległy z płatami. Jeśli nie to albo piłuj jedną ze stron łoża albo podklejaj tekturkę na jedną ze stron.

 

EDIT:

 

Myślę, że te 0.5 cm różnicy to kwestia mocowania płatów i tym się nie przejmuj. Sprawdź czy jest równolegle,

Link to comment
Share on other sites

OK , jutro popatrzę , a jak się ma temat z wyważaniem modelu ? Jak wspomniałem powyżej do głowy przychodzi mi jedynie zmiana pobytu pakietu zasilającego serwa (4xAA =4.8V około 100gramów) i chciałem go włożyć w okolice ogonu i prąd poprowadzę przewodem do odbiornika , co o tym sądzicie ? macie jakieś sugestie co do wyważania modelu ?

Link to comment
Share on other sites

Na ogonie raczej przeważysz model i będziesz musiał doważać przód. Umieść pakiet w okolicach SC i podeprzyj płaty w odpowiednm miejsu. Proponuję około 8 - 10 cm od krawędzi natarcia płatów. Jak opada ogon to przesuwaj wszystko w kierunku nosa. Jak będzie się pochylał na nos (ale nie za bardzo) to się nie martw i można latać. Jakby nie było to dąż do tego by się przechylał lekko na nos przed pierwszym lotem a potem będziesz usprawniał wyważenie.

 

EDIT:

 

Teraz sobie uświadomiłem, że ten model jest strasznie mały pod ten silnik. Możę się okazać, że faktycznie będziesz musiał doważać ogon a model będzie miał niespodziewane prędkości.

Link to comment
Share on other sites

Oryginalnie pod statecznikiem poziomym znajdują się dwie nakrętki M18 które ważą 60gramów i robią opór powietrza , chciałem je zastąpić owym pakietem, więc jak wyważać model by było OK >?? w połowie płata jak pisali wcześniejsi przedmówcy czy 8-10cm od lini natarcia czyli 1/3 ?? Niespodziewane prędkości tzn ?

post-621-0-62254300-1410811052_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zobacz jak zachowuje się model obecnie, bo może jest już wstępnie wyważony (z uwzględnieniem tych nakrętek). To nie jest model 3D ani akrobat więc zmierzaj do tego by podparty na 1/3 leciutko opadał na nos. Zakładam, że dobrze będzie Ci się tak latać. Jeśli będzie mułowaty dopiero zaczynaj przesuwać pakiet na tył, ale wiem że nie będziesz musiał ..

 

EDIT:

 

Zakładam, że model jest wielką niewiadomą, stąd moje "uniwersalne" porady. Lepiej żeby na początku kiepsko latał niż go rozwalić w 5 sekund.

Link to comment
Share on other sites

Może to kwestia fotki, ale wciąż coś mi nie gra. Statecznik "wyje" w jedną stronę (albo płaty). Zwróć uwagę, że powierzchnie wciąż nie są równoległe. Jeśli będą to raczej jesteś gotowy do lotu (nagraj film :) :)).  Sprawdź ustawienia aparatury (lotki z 70% SK z 50% na pierwszy lot) . Failsafe !! Wedle uznania, ale jak dla mnie ciasne kółko + SW max do siebie. Rozwalisz model, ale uratujesz komuś życie w razie awarii.

Link to comment
Share on other sites

no nie ma zbieżności statecznika poziomego i skrzydła , a czy jest to aż tak istotne ? a o jakie ustawienia lotek chodzi ? i po co mam w nich mieszać ? no fakt podwozie jest ciut ciasne lecz będe tym modelem z wąskiej asfaltowej uliczki startował i londował ,,, + SW max do siebie. Rozwalisz model, ale uratujesz komuś życie w razie awarii.'' - co mam przez to rozumieć ?

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.