Pietuh Opublikowano 2 Listopada 2014 Opublikowano 2 Listopada 2014 Pisałem już w tematach o FPV o nowych sposobach zasilania w naszych modelach opartych na ogniwach li-ion a wczoraj przy ładnej pogodzie chciałem sprawdzić ich zastosowanie w klasycznym locie motoszybowcem. Do testów tym razem poszedł Sky Surfer 2000, może nie jest to mistrz szybowania ale dobra ciężarówka do wożenia ciężarów. Ogniwa LI-lion cechują się dużą pojemnością przy niskiej wadze, ale słabą wydajnością prądową, więc żeby to mogło polecieć musiałem zapakować w SS2000 pakiet 3S4P o wadze ponad 600g Pakiet składał się z 12 ogniw LG o pojemności około 2900mAh i ciągłym prądzie rozładowania 10A. Dokładnie były to dwa połączone pakiety 3s2p Pojemność pakietu około 12000mAh i max może oddać 40A co przy silniku pobierającym właśnie tyle było na styk, nie licząc czterech serw bo resztę "pożeraczy prądu" wydłubałem. Model ważył do lotu dokładnie 2kG i dalsze zwiększanie wagi było bez sensu bo moim zdaniem SS2000 powyżej tej wagi staje się bardziej cegłą niż motoszybowcem. Początkowo poleciał klasycznie czyli winda i szybowanie ale Li-liony nie lubią maksymalnych obciążeń i szybko tracą swą wydajność więc pozostało latanie na minimalnych obrotach aby utrzymać wysokość. W przypadku DG1000 http://pfmrc.eu/index.php?/topic/48667-dg1000-czyli-test-nowego-paliwa/ wydajność prądowa pakietu była trochę wyższa od poboru i możliwości sposobu lotu było więcej, więc w przypadku SS2000 musiał by dostać przynajmniej jeszcze jeden taki pakiet. Dane z lotu SS2000 czas 1dodz 15min dystans 40,5km. Pakiety pobrały po locie wg ładowarki Accucell 6 łącznie 11550mAh Czy można pakiety Li-lion stosować do naszych modeli? z pewnością do niektórych na pewno ale to już każdy musi sobie przeliczyć te parametry bo cenowo, wagowo, pojemnością i trwałością biją Li-po na głowę. Zupełnie inaczej to wygląda przy napędzie naszych zabawek jeżdżących i pływających gdzie waga nie ma takiego znaczenia, bo gdy mi się lipole skończą to już tylko te http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=41488 Przydatne linki: jak zrobić http://www.rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=19915 gdzie kupić http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=13739&postdays=0&postorder=asc&start=0 1
mike217 Opublikowano 2 Listopada 2014 Opublikowano 2 Listopada 2014 Ja latałem swego czasu na Lijonach z Batimexu, wersja rozładowania 20C -1300mAh. Rewelacja. Co do zasilania Life , którymi podałeś. Cena na razie troszkę duża, ja do swojej nowej łódki planowałem 8S2p lipo, musiał bym dać przynajmniej 10S Life jako zamiennik a to się robi 860zł za 10 cel o których piszesz. Te 10 cel odda prądu za mało, więc musiał bym ich dać 20 w konfiguracji 10S2p. fajowo by już było , ale to 6 kg akumulatorów.... i cena koszmarna. Jednak do duzych modeli wygra Lipo. Do takiego mono 1... no no 3 takie celi to kilogram prawie i tu już by poszło jakoś... pojemność fantastyczna ale przepisy mnie ograniczają...
Pietuh Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor Opublikowano 2 Listopada 2014 No fakt myślałem o swoich modelach na silnikach szczotkowych, więc każdy musi przeliczyć jak to wyjdzie u niego bo wiadomo że modele z silnikami o dużym poborze prądu na razie odpadają ale ilość cykli ładowania i pojemność w moim przypadku rekompensuje całkowicie koszty zakupu.
Pietuh Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor Opublikowano 2 Listopada 2014 Jeżeli chodzi o klasyczne motoszybowce to jest tendencja do aplikowania im mocnych silników bo winda ma być szybka, wręcz pionowa wystarczy poczytać relacje z budowy czy składania tych modeli i w tym przypadku zastosowanie li-ion jest niemożliwe. Z kolei modele obecnie używane do dalekich lotów FPV cechują się odwrotnością tej tendencji bo mają mieć duży udźwig przy minimalnym poborze prądu i tu li-iony stają się niezastąpione bo gwarantują w niektórych modelach wielogodzinne loty. Moim celem było pogodzenie jednego z drugim i w przypadku DG1000 to się sprawdza w przypadku SS2000 nie, ale w klasycznym lataniu, bo do dalekich lotów FPV SS 2000 jest niezły Piszesz, że cofnąłem się do poprzedniej ery a ile jest na naszym forum Sky Surferów 2000 czy innych dwu metrowych piankowców których standardowe loty przekraczają godzinę?
Pietuh Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor Opublikowano 2 Listopada 2014 Cały "wyc" polega na tym aby skonstruować, zbudować, czy adoptować z dobrej i sprawdzonej konstrukcji motoszybowiec który będzie miał silnik pobierający minimalną ilość prądu do wznoszenia i w tym przypadku zastosowanie tych ogniw może być ciekawe. Ja już coś kombinuję w tym temacie;-) FPV rządzi się takimi samymi prawami bo jest dużo pilotów preferujących właśnie wykorzystanie noszeń termicznych do długich i dalekich lotów i powstaje coraz więcej konstrukcji, które utrzymują się w powietrzu przy bardzo małym zużyciu "paliwa" a przecież o to nam chodzi. Jasne jest, że akrobaty czy inne modele wymagające dużych mocy jak np model Michała pozostają poza tymi dywagacjami ale ja zabierając na wakacje żaglówkę rc nie myślę już o zabieraniu jakiś ładowarek :-)
bubu2 Opublikowano 2 Listopada 2014 Opublikowano 2 Listopada 2014 a74 Doskonałość modelu nie zależy od jego ciężaru, jak napisałeś. Jeśli popatrzysz na biegunowe, to ze wzrostem cieżaru, wykresy przesuwają się w stronę większych prędkości. Doskonałość pozostaje ta sama. Model bardziej obciążony będzie latał szybciej, będzie "łatwiejszy" przy wiekszych wiatrach. Ale doskonałość się nie zmieni.
Gość Kamyczek_RC Opublikowano 2 Listopada 2014 Opublikowano 2 Listopada 2014 Oj chyba nie brałeś pod uwagę tego ze biegunowe profilu dla różnych prędkości są bardzo różne czym cięższy model tym większa prędkość większe Re i profil zaczyna pracować w bardziej korzystnym zakresie i zmniejsza się opadanie modelu...
Pietuh Opublikowano 5 Listopada 2014 Autor Opublikowano 5 Listopada 2014 Dzisiaj z nowym paliwem poleciał mój ulubiony trenerek Pioneer-U Can Fly i dostał tyle samo "prądu" co SS2000 Model do lotów pokazowych uzbrojony na co dzień w rakiety, prom kosmiczny, spadochroniarzy, bomby, świecę dymną i co tam sobie kto zażyczy, silnik Ray CD 3536/05 i śmigło FSK06 9-3/4 x 6-1/4 po rozbrojeniu ważył jak SS2000 czyli 2kg ale znacznie lepiej lata przy takim obciążeniu i mógłby zabrać dwa razy więcej ogniw bez specjalnego uszczerbku dla właściwości lotnych, tylko bez zmiennika-pilota nie podejmuję się tej próby jesienią;-) Czas lotu 1godz 13min zresztą tu wykres z loggera W przygotowaniu mój cichy faworyt do długiego latania ale tu zmiennik konieczny nawet w upały i pierwszy w życiu Qad jak się uporam z tą elektroniką:-( Jak komuś się nie chce lutować to są już gotowe pakiety http://www.ebay.com/itm/Quad-14-4V-14-8V-12-8Ah-Max-Continue-40A-16-Panasonic-NCR18650BD-Li-ion-Battery-/221579198192?pt=US_Rechargeable_Batteries&hash=item3397263ef0
Pietuh Opublikowano 8 Listopada 2014 Autor Opublikowano 8 Listopada 2014 Nie mogę rozwiązać tej zagadki, może ktoś bardziej kumaty się podejmie. Do lotu trenerkiem pakiety były ze względu na SC w takiej konfiguracji jak na foto czyli 2x3s + 3s2p i po locie okazało się, że dwie cele jednego z pojedynczych pakietów były nie rozładowane obie miały 4,20v a jedna "brała udział" w locie i miała 2,8v. Wszystkie połączenia sprawdziłem i jest OK, dzisiaj trefny pakiecik przetestowałem w modelu i normalnie się rozładowuje, więc co mogło być przyczyną?
wapniak Opublikowano 8 Listopada 2014 Opublikowano 8 Listopada 2014 A te http://allegro.pl/show_item.php?item=4736559417 ktoś już próbował?
Pietuh Opublikowano 8 Listopada 2014 Autor Opublikowano 8 Listopada 2014 Zapomnij o tych wynalazkach bo i pojemność z księżyca a prąd rozładowania na kiepską latarkę.
Pietuh Opublikowano 8 Listopada 2014 Autor Opublikowano 8 Listopada 2014 Co tu badać, największa pojemność tych ogniw to 3400 a w warunkach laboratoryjnych przy obecnym stanie techniki to bodajże 3800 ale zadaj pytanie sprzedającemu, żeby Ci przesłał szczegółowe dane, a przede wszystkim prąd który to ogniwo może oddać. Darek nie masz co szukać, te które podałem w linkach to I liga jakościowo-cenowa, poza tym można je obciążyć 10A i mają 500-1000 cykli ładowania.
wapniak Opublikowano 9 Listopada 2014 Opublikowano 9 Listopada 2014 Darek nie masz co szukać, te które podałem w linkach to I liga jakościowo-cenowa, poza tym można je obciążyć 10A i mają 500-1000 cykli ładowania. Zapewne masz rację, tylko tak sobie myślę, że są z przed kilku lat, a postęp jest spory. Tak po cichu szukam napędu do hydraka, którego buduję w innym dziale tutaj. Jakby tak pływał pół godziny to i z FSR-owcami dało by się pościgać. A waga pakietu specjalnie mnie nie ogranicza. Mogłoby być jakieś 40 ogniw. Cztery w szeregu i 10 równolegle. Potrzebuję jakieś 40 Ah, to dałoby średni prąd 80A, co by chyba wystarczyło. Więc sam rozumiesz moje rozterki.
Pietuh Opublikowano 9 Listopada 2014 Autor Opublikowano 9 Listopada 2014 Przelicz dokładnie pobory, żeby nie było na styk bo liony nie lubią max obciążeń może lepsze te http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=41488 cenę zrekompensuje "wieczność" tych ogniw. W tym temacie specjalnie porównałem te modele, bo wszystkie parametry mają bardzo podobne, wręcz takie same a w locie wychodzi trochę inaczej, ale tu chyba swoją "wyższość" pokazuje napęd który ciągnie, zresztą konie o tym wiedzą;-)
mikrus193 Opublikowano 9 Listopada 2014 Opublikowano 9 Listopada 2014 a czy mogą być baterie NICD lub NIMH
Pietuh Opublikowano 11 Listopada 2014 Autor Opublikowano 11 Listopada 2014 Mogą, tylko to już powrót do poprzedniej epoki w modelarstwie, zastąpiły je lipole a te z kolei zastąpią chyba inne;-) Dzisiaj kolejny model w testach tym razem Ufolot w postaci F450, musiałem w Nazie pozbawić go możliwości decyzji o zasilaniu bo inaczej za prędko decydował o pustym "baku" ;-) Lot odbył się w zawisie ale z powodu wiatru właściwie cały czas musiałem nim sterować (nie używam GPS) a paliwa zabrał 2x3s2p 12000mAh Czas lotu Była próba "uzbrojenia" tego cudaka w 18000mAh, ale był już to przerost formy nad treścią.
mikrus193 Opublikowano 11 Listopada 2014 Opublikowano 11 Listopada 2014 Przemku a powiedz czy ogniwa z baterii od wkrętarki ,tam też są li ion mam okazje kupić 1 baterie czyli 3 ogniwa w środku o napięciu 10,8v i 1,5A za 5 funta nada się to
Pietuh Opublikowano 11 Listopada 2014 Autor Opublikowano 11 Listopada 2014 W tych co stosuję jest pobór 10A a wytrzymują (podobno) do 20A ale to są dane czysto fizyczne za tydzień będę testował w innym setupie bo Ufolot ma płoszyć kury w promieniu 2-3km :-)(FPV)
Mieciu11 Opublikowano 11 Listopada 2014 Opublikowano 11 Listopada 2014 A ja mam pytanie. Obciążalność to jest to samo co wydajność prądowa? Na przykładzie mam takie ogniwa zdemontowane ze starej bateri od laptopa http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=35630 Chcę zrobić pakiet 3s2p do nadajnika. W opisie ogniwa jest podany standardowy prąd rozładowywania 430ma. Czyli po zmontowaniu pakietu będe miał 11,1 V i 860ma wydajności? Czyli obciążalność wynosi 860ma?
Rekomendowane odpowiedzi