Rufio666 Opublikowano 18 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2015 Witam Postanowiłem zacząć relaksować się przy budowie modelu Fokker Dr I. Nie budowałem dano żadnego modelu i padło na ten. W poprzednim wieku będąc nastolatkiem trochę się bawiłem w modelarstwo ale to było jeszcze za Niemca . Wiem, że lepiej by było zacząć od czegoś łatwiejszego ale czasu już brak . Czas budowy łatwych modeli minął jakieś 20 lat temu . Znalazłem różne opinie na temat ulotnienia modelu firmy GUILLOWS od niewykonalne aż po ulotnienie go przez gościa z forum angielskiego, bodajże. Tak, że spróbuję. Mam nadzieję, że w razie czego pomożecie. (Pomożecie !!! he, he jak za Gierka) Wymiary modelu to: Rozpiętość : 508 mm, Długość : 406 mm, Powierzchnia skrzydeł : 137 sq. in. Skala : 1:14 Do budowy wybrałem klej firmy PATTEX - Wood. Szybko schnie (5 - 12min) dając możliwość na wykonanie ewentualnych poprawek, jest elastyczny, wodoodporny i jest go dużo za przyzwoitą cenę. Czytając o klejach, chyba ten dla "zielonego" będzie najlepszy. Zacząłem do skrzydeł, nie wiem czy nie od dupy strony, ale się okaże. Coś kolejność fotek się pochrzaniła cdn. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 19 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2015 Fajnie, a jak się okleja płat w tym miejscu gdzie są fale na krawędzi spływu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 19 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2015 Kolejny etap budowy. Zastanawiam się jak zamocować lotki (fotka 2), rozwiązanie A nacięcia w listewce (będzie trudno - 3 mm grubości ), czy B naklejone na wierzch. Zawiasy planuję zrobić z dwóch warstw zalaminowanej foli. Znalazłem gdzieś takie rozwiązanie już zastosowane. Jest jeszcze opcja kupienia gotowych. Pokrycie skrzydeł planuję zrobić z foli termicznej, wtedy nie będzie problemu z krawędziami (taką mam nadzieję ). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 21 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2015 Cześć, Rafał, patrzę na tego Twojego Fokkera i myślę że najprościej (choć niekoniecznie najładniej) byłoby zrobić zawiasy od spodniej strony płata, bo tam jest płasko więc łatwo wkleić, no i nie przeszkadza w oklejaniu. Jak dasz zawiasy mylarowe (np z dyskietki, taśmy magnetofonowej, itp) to one będą tak cienkie że prawie niewidoczne pod poszyciem. Ja bym na pewno tak zrobił, ale z drugiej strony, ze mnie leń. Możesz też popatrzeć jak inni to zrobili: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=827861 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekK Opublikowano 21 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2015 Wiesz, że musisz się zamknąć w jakichś 300-350 g max? Ultralekkie wyposażenie, nie żadne 9g serwa bo zrobisz cegłę. Powierzchni nośnej masz około 8,5 dm2. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 21 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2015 350g przy 50cm rozpiętości? Prędzej 150. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekK Opublikowano 21 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2015 Pamiętaj że to trójpłatowiec jest... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 21 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2015 E tam, dodatkowe skrzydło dodaje zaledwie około 20% siły nośnej w porównaniu z pojedynczym płatem tej samej powierzchni, no może nieco więcej jeśli górny płat jest trochę z przodu przed dolnym. Przejrzałem relacje z rcgroups, autorzy którzy potwierdzili że lata dobrze podali masy startowe między 3.3 a 4.7oz, czyli 80-130g, a np. gościu który celował w 8oz jakoś dziwnym trafem nie ukończył projektu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 21 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2015 Dzięki Panowie za zainteresowanie tematem. Tą foto relację (trochę łopatologiczą - wiem) robię dla takich zielonych mośków jak ja . Dlatego dorzucam kolejne łopatologicze foty. Dzięki Piotr za podpowiedź i linki, nie na wszystkie się trafi poszukując informacji. Tą relacje z ulotniania Fokkera znalazłem właśnie na rcgroups, jednak nie wszystko kumam i będę się posilał Twoim doświadczeniem-jeśli pozwolisz. Zrobiłem test wklejając zawiasy w balse (4 warstwy foli do laminowania) i się udało, nie wiem tylko czy nie są za sztywne. Te cztery warstwy dają jednak dość wysoką sztywność. Pomimo tego, że test wyszegł dobrze to jakoś nie za bardzo mam przekonanie do dnich. Chyba wystarczający pochył lotek będzie ? Wziąłem się za kadłub i kolejne foty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 22 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2015 Zawsze możesz dać mniej warstw albo węższy pasek. Ostatnie co chcesz mieć w tym modelu to za sztywne lotki. Myślę że dobrze byłoby też sfazować krawędź lotki żeby miała swobodę ruchu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 24 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2015 Witam, kolejny element gotowy - kadłub. Biorę się za mocowanie lotek ale zastanawiam się które rozwiązanie wybrać A czy B ? W A cała lotka jest ruchoma a w opcji B tylko jej część, reszta zamocowana na stałe - takie rozwiązanie widziałem u tego angola, który robił tego Fokkera. Masz Piotr może jakieś sugestie ? Cała lotka ruchoma daje większą powierzchnię oporu powietrza przez co chyba powinien lepiej reagować na zmianę jej położenia ? Krawędzie lotek zgodnie z Twoją sugestią zostana sfazowane, a zawiasy zrobione z dwóch warstw foli. Ich szerokość zalerzy od opcji A czy B. Ma też pytanie z innej bajki. Chciałbym kupić coś do poćwiczenia latania nie za drogiego (jak się rozsypie, a rozsypie się na pewno i to nie raz ) żeby nie było szkoda. No i sobie pomyślałem, że mógłbym aparaturę do Fokerra wykorzystać, ewentualnie jakieś inny osprzęt z tego testera. Znalazłem coś takie: http://www.perfecthobby.pl/5049-sky-eagle-su-26-material-100-epo-nadajnik-2-4-ghz-aku-lipol Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 25 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2015 Nie wiem czy doczytałeś jakie było uzasadnienie cięcia lotki, ja coś nie mogę znaleźć akurat tej relacji, ale jeśli nie ma dobrego powodu podanego to ja bym nie ciął. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 2 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lutego 2015 Witam, kolejny etap budowy w fotkach. Trochę wolno mi to idzię..., no ale idzie. Zamontowałem lotki wpuszczając zawiasy w listewkę fota nr 1. Jednak tak jak pisałeś Piotr nie znalazłem uzasadnienia cięcia lotek, więc ich nie ciołem. Zastanawiam się nad napędem lotek, rozwiązanie "torque rods" jak pisałeś, lub mocowanie tego elementu prostopadłego do lotki - fota nr 2 (nie wiem jak się nazywa). To drugie rozwiązanie chyba było w orginalnym Fokkerze. Nie wiem które będzie lepsze. fota nr 1 fota nr 2 znalazłem miedzy innymi takie rozwiązanie napędu lotek, i takie i jeszcze parę fotek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 3 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2015 Bardzo ładnie, tak trzymaj. Co do napędu lotek - ja stosuję albo te torque rods albo, prościej, indywidualne serwo na każdą lotkę, serwa połączone kablem Y. Ale te rozwiązania co pokazałeś na zdjęciach wszystkie widziałem w Guillowsach, nie ma powodu żeby nie działały, chociaż rozwiązanie z orczykami (bellcranks) mi się wydaje dość pracochłonne. W przypadku bowdenów uważaj na promień zagięcia żeby nie był zbyt mały. Ster wysokości i kierunku zwyczajnie - dźwignia i popychacz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 9 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2015 Ma też pytanie z innej bajki. Chciałbym kupić coś do poćwiczenia latania nie za drogiego (jak się rozsypie, a rozsypie się na pewno i to nie raz ) żeby nie było szkoda. No i sobie pomyślałem, że mógłbym aparaturę do Fokerra wykorzystać, ewentualnie jakieś inny osprzęt z tego testera. Znalazłem coś takie: http://www.perfecthobby.pl/5049-sky-eagle-su-26-material-100-epo-nadajnik-2-4-ghz-aku-lipol 1400512679278.jpg Więcej pożytku będziesz miał z tegohttp://allegro.pl/beta-1400-rtf-zestaw-i5046315709.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 15 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 Pora wybrać rozwiązanie napędu lotek i serwa. Zastanawiam się nad tymi serwami: http://sklep-modelarski.eu/fs-0005-p-2214.html http://www.modelemax.pl/product_info.php?products_id=9989 napęd lotek na jednym serwie chciałbym zrobić jak tu: tylko nie bardzo mam pomysł gdzie kupić taką prowadnicę (rurkę), no i to mocowanie chyba, że użyć takiego przegubu kulowego: tylko mocowanie linki może być mało wytrzymałe (będę musiał ją wkleić) linkę wybrałem taka: http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=207211&&utm_source=Ceneo&ref=Ceneo&utm_medium=Price_comparison&utm_campaign=207211_Ceneo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 15 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 To pierwsze serwo będzie OK, tego drugiego bym nie dawał, chyba że się zmieścisz w 100g masy do lotu. Przy tym napędzie serwo musi jeszcze pokonać opór samego bowdena. sama linka się nie przyda, musisz mieć całego bowdena, np. tu: http://cyber-fly.pl/pl/p/Bowden-M2-komplet-1-m/2443 Mocowania; http://cyber-fly.pl/pl/p/Mocowanie-bowdena-na-serwo-1-szt.-M-1%2C0-MP-JET/2475 http://cyber-fly.pl/pl/p/Gniazdo-bowdena-M2-2%2C2mm/4248 http://cyber-fly.pl/pl/p/Mocowanie-bowdena-na-serwo-1-szt.-M-1%2C8/2477 wybierz żeby pasowało wielkością. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 15 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 Piotr kupowałeś już w tym sklepie ? http://cyber-fly.pl/ , wart polecenia? Ja skoncentrowałem się na tym sklepie - http://sklep-modelarski.eu/ "MAJSTER KLEPKA", ale to czysty przypadek. Jak polecasz powyższy sklep to skompletuje zakupy w nim. Do oprzyrządowania lotek wybrałem taki zestaw: 1 szt. serwa - http://sklep-modelarski.eu/fs-0005-p-2214.html 2 szt. bowden - http://sklep-modelarski.eu/bowden-wzmacniany-1m-p-574.html 1 komplet - http://sklep-modelarski.eu/orczyk-dubro-107-p-1488.html 5 szt. (na zapas) - http://sklep-modelarski.eu/mocowanie-popychacza-otworem-na-pret-2mm-p-1550.html ewentualnie taki snap kulowy - http://cyber-fly.pl/pl/p/Podwojny-snap-kulowy-na-serwo-lotek-Great-Planes/2373 ... ale coś mi tu nie psuje w tym zestawie Do oklejenia wybiorę taki materiał - http://www.modelarski.com/produkt-Folia_Oracover_czerwona_23__Ferrari_Red__Ferrarirot,5235.html ładny kolorek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jethrotull Opublikowano 16 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2015 Tak, ja kupuję w CF, albo w HobbyKingu, w tym ostatnim zwłaszcza części do najmniejszych samolotów, bo CyberFly twierdzi że w Polsce nie ma na to rynku i nie prowadzi sprzedaży. Z CF nie miałem dotychczas żadnych problemów, ale pewnie w każdym innym sklepie możesz równie dobrze kupować, ja akurat znam ofertę CF więc dałem Ci linki do nich, ale możesz to potraktować jako przykład. Ten Oracover jest strasznie ciężki, ja bym go nie dał do tego modelu. Jak w ogóle stoisz z masą? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rufio666 Opublikowano 5 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2015 Witam ponownie, ostatnio nie mam chęci i cierpliwości do dłubania więc pracę zwolniły i jeszcze przez pewien czas tak będzie, aż się inne sprawy nie wyklarują. Póki co zważyłem elementy i chyba jest przyzwoicie – 49g. Wpadły mi też w ręce takie micro serwa ale raczej pożytku z nich nie będzie, może chociaż aparaturę wykorzystam – co sądzicie ? Serwo kierunku i wzniosu jest zespolone z odbiornikiem i raczej nie da się tego rozebrać bez uszczerbku, silnik słaby więc raczej nie pociągnie 130g, pracował w 36 g modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi