Skocz do zawartości

Topmodel Kabriolin ARF EP


Rekomendowane odpowiedzi

  • 10 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 80
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Kabriolin ma się świetnie. Lata w miarę regularnie, choć niezbyt często. Przed nadchodzącym sezonem postanowiłem go nieco odchudzić najprostszymi metodami - wymieniając napęd i zasilanie.

 

Przypomnę, że teraz model waży 2335 g do lotu. Siedzi w nim silnik Turnigy C5055-600 oraz pakiety Polyquest 5S 3200 mAh. Zobaczymy, ile zyskam idąc po linii najmniejszego oporu :D .

 

Zastosowany przeze mnie silnik okazał się zbyt mocny. Zmienię go na "oczko" mniejszy - Turnigy SK4250-650.

 

Porównanie obu silników:

 

album_pic.php?pic_id=4358

 

Stary silnik w stanie jak na foto waży 348 g, zaś nowy 256 g. Do tego dochodzą mniejsze podkładki oraz śruba mocująca śmigło i tym sposobem zyskujemy równiutkie 100 g :D .

 

Nowy silnik, już zamontowany w modelu:

 

album_pic.php?pic_id=4368

 

Mógłbym jeszcze zmienić gwintowane pręty, na których osadzony jest silnik, na konstrukcję z prętów węglowych, ale chyba mi się nie chce. Żałuję jedynie, że przy okazji wymiany silnika nie sprawdziłem, ile to żelastwo waży. Mógłbym dzięki temu oszacować, ile masy można byłoby zaoszczędzić.

 

CDN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję! :oops: :D

Staram się jak mogę... a jak nie mogę, to też się staram ;-)

 

To żeby nie było zupełnie OT: skrzydła połączone są z kadłubem za pomocą rury aluminiowej ? 16/14 x 570, ważącej 70 g.

Zestaw pytań:

- czy warto zastosować rurę węglową?

- jaką?

- ile masy mogę zaoszczędzić?

- gdzie znajdę taką rurę? ? 16 w PL, tam gdzie znalazłem, to brak stanów magazynowych, a ? 14 i mniejsze są od ręki.

 

 

Reszta relacji z odchudzania jak tylko dotrą kolejne elementy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- gdzie znajdę taką rurę? Ø 16 w PL, tam gdzie znalazłem, to brak stanów magazynowych, a Ø 14 i mniejsze są od ręki.

http://www.havel-composites.com/shop/104-Rurki-węglowe/2393-Rurka--z-włokien-węglowych-16x14x1000mm.html?pls=0

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=12043&osCsid=d46955ac2fc11fef0adce194caa27035

Są też w innych sklepach modelarskich, wystarczy poszukać.

Co do masy u mnie w modelu 2,2m węglowa rura to prawie połowa masy alluminium. A zdjęcia też zawsze podziwiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żałuję jedynie, że przy okazji wymiany silnika nie sprawdziłem, ile to żelastwo waży. Mógłbym dzięki temu oszacować, ile masy można byłoby zaoszczędzić

Akurat wagę żelastwa można ocenić bez ważenia.

Objętość x ciężar właściwy.

Potem dodaj: waga nakrętki i podkładki x ilość

i wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Co prawda nie w PL, ale waży jedyne 18g.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10813

 

To chyba żart? :wink:

 

 

Co do wagi, myślę że warto o nią na każdym kroku walczyć o ile nie ryzykujemy wytrzymałości konstrukcji a w przypadku rurki nie ryzykujemy. Na rurce zaoszczędzisz Ładziak 25-30g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc ten post miałem tą rurkę w ręku, i wcale nie jest taka delikatna. Jest ona wykonana z tkaniny węglowej, wiec powinna być bardziej odporna na zgniecenia niż wykonana z rowingu.

Jeśli jest ktoś w stanie powiedzieć jakie obciążenia występują na rurę podczas lotu mogę przeprowadzić testy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sądzę by miało sens wykonywanie testów, choć najprościej byłoby wziąć do ręki rurkę aluminiową 16mm i Twoją węglową i sprawdzić "w rękach"; moim zdaniem węglowa nie ma szans w wytrzymałości. Być może jednak masz rację.

 

Mimo wszystko wystarczy mi wiedza z doświadczenia, że rurka węglowa 10/9 mm jest dobra do modelu o masie max 1100g (przy założeniu że latasz tradycyjne acro, a już na pewno przy 3D) a jeśli tak to rurka 16/15 w modelu 2,3kg o takiej powierzchni skrzydeł wydaje mi się zdecydowanie za słaba. W każdym bądź razie ja wybrałbym rurkę 16/14.

 

edit:

Po za tym, wydaje mi się, że waga 18g w pewnym sensie przekłada się na wytrzymałość. Materiału jest siłą rzeczy mniej, więc konstrukcja musi być mniej wytrzymała. Ale mogę się mylić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po za tym, wydaje mi się, że waga 18g w pewnym sensie przekłada się na wytrzymałość. Materiału jest siłą rzeczy mniej, więc konstrukcja musi być mniej wytrzymała. Ale mogę się mylić...

Tu Kubo waga leży też po stronie wykonania - sam nigdy nie wykonasz tak lekkiego i mocnego laminatu metodami domowymi w porównaniu z prasą, gdzie jest na prawdę minimum żywicy, która fajnie przesącza, a nie ma jej nadmiaru, który wnosi jedynie wagę. Mimo wszystko zgodziłbym się z Tobą co do grubości ścianki rurki. Ale z drugiej strony rurka ma ogromną wytrzymałość na ściskanie, a jak już jest zrobiona z tkaniny to i na rozrywanie tym bardziej. Myślę, że 16/15 z tkaniny byłaby taka sama jak 16/14 z rowingu. Mam przy sobie akurat rurkę 12/10(chyba z rowingu) którą planuję użyć w modelu 2,2m w sterze wysokości i powiem szczerze, że wcale nie obawiam się, że będzie za słaba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Żałuję jedynie, że przy okazji wymiany silnika nie sprawdziłem, ile to żelastwo waży. Mógłbym dzięki temu oszacować, ile masy można byłoby zaoszczędzić.

Miałem identycznie mocowany silnik w swoim Kabriolinie i o ile pamiętam to pręty + podkładki + nakrętki to ok. 40g. Co do odchudzania to w swoim zrobiłem zmiany, które dały łącznie prawie 300g:

 

- odchudzenie modelu ok. 100g - kabinka węglowa+odchudzona ramka, krzyżak silnika z węgla, trochę ażurów, skrócona rura skrzydła o 10cm,

 

- wymiana silnika, identycznie jak zrobiłeś, na SK4250,

 

- wymiana pakietów z 5S 3700 na 5S 3000.

 

Dodatkowo przeniosłem serwo kierunku do kadłuba i zrobiłem napęd na linkach. Sklejkę od serwa w ogonie wywaliłem. Serwa oczywiście wielkości mini.

 

Po odchudzeniu model ważył coś ok. 2050g i latał bajecznie :)

Jakiś czas temu zmienił właściciela i teraz cieszy kolegę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzięki wszystkim za informacje!

Co do rurki od heli z HK, to oglądałem ją. Jest chyba zbyt delikatna, ale dyskwalifikuje ją zbyt mała długość.

 

Odchudzania małym nakładem pracy ciąg dalszy.

 

Do tej pory używałem pakietów Polyquest 5S 3200 mAh, ważących 434 g, teraz zastosowałem Flightmaxy 5S 3000 mAh, które ważą 393 g. 41 g do przodu! Pakiet wystarcza na kwadrans latania i zostaje jeszcze sporo rezerwy - na kilka minut.

 

album_pic.php?pic_id=4664

 

 

Do nowego silnika zastosowałem drewniane śmigło Turnigy 14x8, dedykowane do elektryków. Śmigła takie jakiś czas temu pojawiły się w HK. Xoary to może nie są... ale ta cena! :D

Śmigło jest lekkie (25g), ładnie wkręca się na obroty, jest ciche, chyba całkiem sprawne i jest wyważone. Dla porównania APC waży 30g, a TGS 37g i wyważone przeważnie nie są. Wszystkie śmigła zamieszczam na zdjęciu poniżej.

 

album_pic.php?pic_id=4422

 

 

W moim egzemplarzu była jednak skucha: otwór na wał nie był wywiercony centralnie, a w dodatku pod kątem, nie pionowo! Widać to nawet na fotce. Na szczęście otwór miał 5 mm a ja potrzebowałem 8 mm, wiec dremelkiem i rozwiertakiem zrobiłem porządek.

 

Z kołpaka póki co zrezygnowałem. Śruba mocująca śmigło ma kołpakowy kształt i wygląda znośnie.

 

Teraz model gotowy do lotu waży 2170 g.

 

 

Można zrobić kolejne przeróbki, o czym wspomina kolega pilot, ale to już większe nakłady pracy i koszta. Oryginalne mocowanie silnika to 43 g (sprawdziłem! :-) ). Robiąc je z węgla można zaoszczędzić ponad połowę masy. Niestety w takim wypadku modelu nie da się wyważyć, więc trzeba przenieść przynajmniej jedno serwo do przodu kadłuba. Przy okazji można wymienić serwa na mniejsze i lżejsze. Po sezonie latania wydaje mi się, że HS-225MG powinny wystarczyć. Idąc za ciosem można też wymienić serwa lotek, też na HS-225MG, ew. BB.

Na razie mi się nie chce, pokombinuję jedynie nad zmianą rury łączącej skrzydła na węglową.

Model i tak lata wspaniale. Boogie, gdy przeleciał się nim, chciał się od razu wymieniać, oddając Yaka 55. Nic z tego! :lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W nawiązaniu do kwestii optymalizacji wagi rury dźwigarowej skrzydeł:

Zabrałem w sobotę Kabriolina na lotnisko, wypakowuję z samochodu - brakuje rury(zapomniałem). Ponieważ przy lotnisku mamy warsztat - poszukałem tam i znalazłem rurkę fi 16, ale ... stalową! Wymagała korekty średnicy szlifierką, ale po 20 min. pracy łącznik był gotowy i loty się odbyły zgodnie z planem :jupi: Po powrocie do domu zważyłem ten improwizowany łącznik. Waży 280g :P .

Pozdrawiam-

A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.