Skocz do zawartości

C-160 Transall


Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym tu przedstawić model na który czekałem od kilku miesięcy.

 

Samolot C-160 Transall

DSC01129.jpg

 

Jest to model ARF, a to jego dane:

Rozpiętość ---- 1860mm

Długość ----- 1350mm

Waga szacowana do lotu 2800g – 3100g

Waga modelu pustego 1950g

Pow. Skrzydła ---- 39dm2

Obciążenie pow. --- 85g/dm2 (duże)

 

Producentem modelu jest firma „Will Hobby” WWW.willhobby.com

Wykonanie mieszane, kadłub i osłony silników jako laminat, skrzydła i stateczniki konstrukcyjne częściowo kryte balsą.

W zestawie są wszystkie elementy potrzebne do montażu modelu (oczywiście poza elektroniką)

Model jest przewidziany na silniki spalinowe, ale ja mam zamiar zmontować go z napędem elektrycznym.

A tak wyglądają elementy modelu u mnie

a39764d3a20a6c53med.jpg

160097a92a3960f1med.jpg

6282e37819c9ccb9med.jpg

19d1164ae0a72d9dmed.jpg

 

 

160097a92a3960f1m.jpg6282e37819c9ccb9m.jpg19d1164ae0a72d9dm.jpg

26e9a4103b6f9d4dm.jpg3f4bfa74d8dff30dm.jpgc9658491c82405c9m.jpg

a5d914f8ac84f255m.jpg

 

 

 

Strona o modelu http://www.willhobby.com/product/plane/n5.asp

Więcej zdjęć http://www.willhobby.com/product/plane/C160.htm

 

 

Więcej informacji o samym modelu i elementach opiszę jak znajdę chwilę na dokładniejsze przeglądnięcie tego zestawu.

 

Jako że jest to mój pierwszy tak duży model (ciężki) i to w dodatku dwusilnikowy będę miał prośbę do forumowiczów o pomoc i opinie w jego wykonaniu.

Pierwszą dla mnie niewiadomą jest jak zrobić chowane podwozie, wprawdzie jest dostępne jako opcja (ale trochę drogie). Chodzi mi teraz o podwozie główne 2x po 4 koła chowane w komorach podwozia.

Czy ktoś ma pomysł na proste wykonanie takiego podwozia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Mirku jak będzisz planował oblot daj znać napewno przyjadę zobaczyć tą besite

 

Już teraz na myś o tym locie to mi się nogi trzęsą. Znać dam na pewno, tym bardziej że muszę znaleźć dobre miejsce do latania, ten modelik na bardzo małe kółeczka i dużo 10szt (a może to dobrze)

 

Raaany, Mirek! Jestem pełen podziwu - co chwilę nowy model, co raz to nowy opis lub relacja na forum. Czy ty coś robisz poza budową modeli i lataniem?

 

Żona mówi że tylko siedzę przy modelach, ale nie jest tak żle trochę czasu na pracę zostaje :D, no i te nocki mnie ratują. A ile jeszcze pomysłów i modeli na realizacje, trzeba jakoś nadrobić moją 25-letnią przerwę w modelarstwie :lol:

 

Boje się że po locie mój model bedzie tak wyglądał http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1091565 tam też elektryk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro piszesz o chowanym podwoziu to od razu przygotuj mu osobne zasilanie .

Serwo podwozia musi sporo dźwigać i potrafi się zaciąć .

Wtedy pracuje na zwarciu i odbiornik przy standardowym podpięciu traci zasilanie ,a co się dzieje z modelem można było się przekonać na pokazach w Kraśniku 2007 kiedy to Łoś omal nie został rozwalony z powodu braku nad nim kontroli .

Zasilanie podłączasz na wspólne masie a z kabelka do odbiornika wyjmujesz czerwony kabelek i podłączasz go do osobnego pakietu ("-" pakietu do wspólnej masy ).

W najgorszym razie nie otworzy/zamknie się podwozie ,ale to i tak pryszcz przy braku zasilania odbiornika.

 

Długo się zastanawiałem nad tym modelem właśnie pod elektryka , ale ostatnio notoryczny brak czasu na razie nie daje mi szans na zajęcie się kolejnym projektem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciekawi mnie skad zamuwiles ten model, tez sie nad nim zastanawiam

 

Model kupiłem w ofercie prywatnej na ebay z USA, cena była bardzo dobra 65$ tylko musiałem załatwiać wysyłkę przez firmę polamer i troche to trwało. Wysyłka 62$, tak że cena wyszła bardzo dobra. Ale chyba jeszcze teraz w Nastiku w promocji.

 

Tomek myślałem trochę nad tym podwoziem i zastanawiam się czy nie zrobić mechanizmu podnoszącego koła na osobnym silniczku z mechanizmem ślimakowym.

Silnik byłby osobno zasilany i miał własne krańcówki a sterowanie z serwa albo z układku modułu zał/wył oświetlenie. Oczywiście osobny silnik na każde podwozie.

Może do tego elektroniczny układ przeciążeniowy. Nie wiem, bedę też szukał oryginalnego podwozia, kiedyś widziałem i było prawdopodobnie pneumatyczne, ale teraz nie mogę go znaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwo 13KG Tower pro to wydatek ok 30-5zł.

Spokojnie poradzi sobie z wyciągnięciem podwozia , reszta to kwestia dorobienia odpowiednich dźwigni.

Zasilanie koniecznie osobno odbiornik i serwa sterów , a reszta na drugim osobnym zasilaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkość chowania podwozia wynosi w tym modelu tylko 30 mm i doszedłem do wniosku że trochę okłamie sposób jego chowania , nie będzie pracowało w pionie góra dół tylko będzie się uchylać.

Będzie posiadało od razu małą amortyzacje wykorzystując oś skrętną. Muszę jeszcze popracować nad ułożeniem wszystkiego bo nad kołem jest trochę mało miejsca.

Jak znajdę trochę czasu to zrobię jakiś model testowy, pokaże i będę czekał na opinię.

 

Mam tylko problem z przednim kołem, czy ma ktoś jakieś rysunki lub na filmie jak się ono chowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem ten model na żywo (ale nie w powietrzu). Miał zainstalowane 2x4ccm lub więcej i ładnie to brzęczało. Aby było elektrycznie musisz dać spoooro prądu i obawiam się że wyjdzie dużo więcej niż 3kg do lotu. Już na początek masz 2kg, napęd elektro będzie ważył min. 1,2kg (i to taki na 7 min latania) - do 3,5 kg dojdziesz spokojnie bez zakładania ruchomego podwozia.

 

Mam dużo mniejszy samolocik na dwa silniki (który pracowicie ubijałem w weekend, ale się nie dał - ten z avatara:) ) i waży 1,8 kg (2x2,5ccm) (wersja prototypowa), konstrukcja podobna do Twojego Transalla tyle że mniejszy (rozp 1,25m) i zdecydowanie bardziej aerodynamiczny, no i dolnopłat.

 

Co do podwozia to wg mnie lepiej na razie odpuść sobie dodatkową komplikację i ciężar. Jak uda Ci się go ulotnić i przede wszystkim opanować w locie - wtedy dokładaj kilogramy.

Ostatnio trochę walczę z zwei-motoren i np przy złych kątach silników i brakiem synchronizacji jest niezła zabawa (czyt. kompletny brak kontroli) - oczywiście przy elektryku odpada 90% problemów z synchronizacją (przynajmniej do czasu gdy pakiet zacznie siadać).

W przypadku napędu elekrycznego czas pracy silników drastycznie się zmniejsza (zwłaszcza przy mocy jaka jest potrzebna dla takiej bestii)

 

edit: zobacz na zdjęciu tego białego rozbitego jaki skromny pakiecik był montowany!

 

Generalnie świetny sprzęt, ja bym jednak robił go na spalinę (nie chcę prowokować dyskusji ale jest kilka spraw: - koszty, czas, dym i przede wszystkim dzwięk! :))

 

Jakie silniki sugerują do niego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do podwozia to wg mnie lepiej na razie odpuść sobie dodatkową komplikację i ciężar. Jak uda Ci się go ulotnić i przede wszystkim opanować w locie - wtedy dokładaj kilogramy.

 

Wiem że to jest ciężar i kłopoty, ale to są tylko na razie plany i pomysły. Na pewno na początek model poleci maksymalnie najlżejszy. Zasilanie na początek to pakiet z A123, jak model przeżyje to będę modyfikował.

Myślę dodatkowo dodać oświetlenie (to na pewno), otwieraną rampę załadunkową (opcja) i ew. generator dźwiękowy http://www.aerosoundrc.com/products.htm (można posłuchać przykłady - warto oraz filmy)

 

Ciekawe czy mając model spalinowy możecie mieć taki głos silnika http://uk.youtube.com/watch?v=xDFHsdXqbtg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj masz więcej informacji http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=1862&highlight=a123.

Dlatego na początek myślę o nich gdyż można przy małej masie uzyskać duży prąd rozładowania, a taki mi bedzie potrzebny do tego modelu. Wiem że to bedzie się wiązało z krótkim lotem, ale na początek musi wystarczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.