Jump to content

Recommended Posts

Witam wszystkich,

 

Z racji że udało mi się doprowadzić niejaką Extrę do stanu "czeka na oblot" to trzeba by zacząć dłubać coś nowego. Wybór padł na rwd. Ponieważ moje doświadczenie w modelach nie depronowych jest niemal zerowe to zacząłem od budowy testowej kratownicy, którą planuję okleić papierem śniadaniowym lub japonką, poddać cellonowaniu, a następnie poddać testom wytrzymałościowym by w końcu zabrać się za budowę właściwego samolotu. Mam jednak kilka pytań do bardziej doświadczonych, a mianowicie:

 

1. Czy jest duża różnica pomiędzy papierem śniadaniowym a japonką?

2. Czy przyklejanie poszycia powinienem zacząć od posmarowania kratownicy Ak-20 poczekać aż przeschnie i dopiero przyłożyć poszycie i przesączać?

3. Ile warstw Ak-20 powinienem nałożyć?

4. Czy przesączanie realizować nitrocellonem? Ak-20? czy może rozpuszczalnikiem do nitro?

5. Na opakowaniu Ak-20 wyczytałem żeby rozcieńczać go rozpuszczalnikiem rc-02 i tu pytanie, czy jeżeli mam rozpuszczalnik do wyrobów nitro firmy Dragon z Castoramy to podejdzie czy koniecznie musi być rc-02 konkretnej firmy? 

6. Bazuję na planach modelarskich nr 28 z 1968 oraz na planach z outerzone poleconych przez Pana z Marvio-Rc ( za co serdecznie dziękuję :) ), słyszałem jednak że coś o rwd było również w modelarzu 11/2008 i tu moje pytanie, czy ktoś z was może posiada ten numer i mógłby powiedzieć czy faktycznie jest tam coś wartościowego? ( chciałbym zrobić chociaż ćwierć makietę więc każde źródło jest dla mnie ważne )

 

Z góry jestem wdzięczny za każdą pomoc i proszę o wyrozumiałość jeżeli powyższe zagwozdki to oczywistość :)

 

Zdjęcie testowej kratownicy:

post-6908-0-72490800-1449870358_thumb.png

 

Na koniec moje spostrzeżenia ( może komuś pomogą ):

1. wikol a klej wikolowany firmy Dragon to dwa światy, pachną tak samo i niby to to samo a jednak: spoina oryginalnego wikolu jest elastyczna i mocna na ściskanie oraz rozciąganie (nie udało mi się jej w łapach zniszczyć), na zginanie oczywiście puszcza niemal od razu ale w kratownicy ten stan naprężenia teoretycznie nie powinien istnieć, natomiast klej dragon jest bardzo kruchy i raczej słaby. Może był źle przechowywany w markecie budowlanym ale o ile kleje polimerowe Dragona to Ferrari o tyle klej wikolowany ten przynajmniej który ja mam to kicha, więc lepiej dla zdrowia psychicznego od razu zaopatrzyć się w oryginalny wikol

2. przenoszenie rysunku żeberek i wręg na sklejkę wydrukowanych laserówką całkiem nieźle wychodzi przy pomocy rozpuszczalnika nitro. Można używać najzwyklejszego papieru ( nie musi być kredowany ) trik jednak polega na tym aby rysunek wydrukować grubszą linią, a rozpuszczalnikiem nie posmarować kartkę przyłożoną do sklejki a porządnie wetrzeć przy pomocy szmatki/wacika większą ilość rozpuszczalnika nitro, wtedy odbitka powinna wyjść całkiem wyraźnie.

3. Jeżeli ktoś ma problem z wyginającą/pracującą sklejką to aby podprostować wyciętą wręgę bądź żebro można użyć źelazka modelarskiego przeprasowywując delikatnie sklejkę od strony garba. Przy odrobinie wyczucia można szybko podprostować elementy, jednak nie wiem na ile ten efekt jest trwały i czy po pewnym czasie element znowu się nie wypaczy, bo nie miałem jeszcze okazji tego dokładnie zaobserwować więc z tą radą ostrożnie. Wydaje mi się jednak ze nie powinno być żadnych problemów.

Link to comment
Share on other sites

Można takim

http://www.marvio-rc.pl/klej-wikol-250-gr,3,73,5250

ale najlepsze to

http://www.marvio-rc.pl/klej-do-drewna-titebond-original-wood-glue-118-ml,3,73,4305

http://www.marvio-rc.pl/klej-uhu-coll-express-210-g,3,73,2055

RC-02 to produkt Nobiles i nie jest drogi

np.http://www.ekosklad.pl/nobiles-rozcienczalnik-rc02-do-rozcienczania-wyrobow-nitrocelulozowych-p-86990

Użycie rozpuszczalnika do rozcieńczenia cellonu (a w szczególności badziewia z Dragona) spowoduje białe smugi .Trzeba poszukać rozcieńczalnika i też najlepiej innej firmy.

Link to comment
Share on other sites

miałem takie same problemy z klejem wikolowym od Dragona. Dla sprawdzenia kupiłem drugą butelkę, ale efekt był tak samo słaby. Elementy kratownicy potrafiły odpadać już przy zdejmowaniu z deski montażowej. Teraz stosuję Pattex Wood i Wood Express. Różnica jest bardzo duża. 

Link to comment
Share on other sites

f-150 - bardzo dziękuje za informację, szczerze mówiąc nie zdawałem sobie sprawy że jest w ogóle różnica pomiędzy rozpuszczalnikiem a rozcieńczalnikiem :) Mam jeszcze pytanie czy warto inwestować w UHU Coll? Posiadam wikol z piewszego linka i jestem z niego bardzo zadowolony, jedyny mankament to czas schnięcia ale da się to jakoś przeżyć.

 

arek1989 - wszystko wskazuje na to że nie warto sobie zawracać głowy Dragonem

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.