Jump to content

Budowa modelu HYDRO 1


Recommended Posts

Witam.

Rozpoczynam relację z budowy modelu  Hydro 1 .

Ma być to model zdolny do walki o tytuły, czyli szybki, sterowny i stabilny na wodzie.

 

Układ "jezdny" modelu i podstawowe wymiary będą wzorowane na modelu z tego tematu:

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/56221-moje-nowe-hydro-1/

 

jednak model będzie wyposażony w prosty system chłodzenia akumulatorów, umożliwiający ich długą i "bezpuchnieniową" eksploatację.

Przeprowadziłem kilka eksperymentów, które wykazały, że aku nanotech 4500 mAh może w czasie rozładowania całkowitego w czasie 6 min zwiększyć swą temperaturę do nie więcej niż 45 st C przy temp otoczenia 19 st C. To znakomicie zabezpiecza przed puchnięciem od wzrostu temperatury.

Nie zabezpiecza co prawda od zbyt głębokiego rozładowania, ale to zawsze pozostaje w gestii modelarza.

 

Wiąże się to z koniecznością nieco innej budowy  kadłuba, co właśnie zaprezentuję.

Przy okazji wydłużę też tę część pływaków, która wystaje nad wodą i służy tylko do zamontowania pływaków i turnfina.

 

Kadłub będzie wykonany z laminatu na rdzeniu pozytywowym ze styroduru.

Szerokość pasków styroduru to 60 mm. Paski z grubsza wycięte na kształt widoku bocznego i sklejone na Soudal 66A.

Grubość pasków 20 mm, bo taką grubość mają akumulatory i taką właśnie wysokość musi mieć wnętrze kadłuba w części pomiędzy wspornikami pływaków.

W najgrubszym miejscu kadłub będzie miał 40 mm wysokości. Wymagać to będzie umieszczenia silnika częściowo we wnętrzu tylnej narty, ale to umożliwi też bez -płaszczo-wodne chłodzenie silnika. Kiedyś o tym pisałem jako o możliwości, teraz to zrealizuję. Model będzie pozbawiony chwytu wody chłodzącej.

To mała rewolucja w budowie tego typu modeli, ale czas na coś nowego. System a'la wapniak.

 

To tyle tytułem wprowadzenia , a teraz do roboty.

 

We właściwym czasie  będzie widoczne, o co w tym chodzi.

 

Poniżej plany modelu i pierwsze fotki z budowy:

post-5038-0-51926000-1453219592_thumb.jpg

post-5038-0-70961800-1453219614_thumb.jpg

post-5038-0-52051200-1453219707_thumb.jpg

post-5038-0-18618900-1453219716_thumb.jpg

post-5038-0-95314100-1453219723_thumb.jpg

post-5038-0-24235600-1463737143_thumb.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Klej się utwardził, więc do roboty.

Przygotowałem rurę aluminiową o przekroju 20x30 mm i do niej na taśmę dwustronną przykleiłem styrodur,

to chyba jedyny sposób, żeby dało się równo opiłować kopyto.Inaczej styrodur jest zbyt wiotki.

Dodatkowo ta rura przyda się do mocowania kopyta w imadle na czas laminowania.

Zgrubnie kształt nadałem łamliwym nożykiem, potem wyszlifowałem papierem ściernym przyklejonym do kawałka klocka.

Fotki:

post-5038-0-16413000-1453284209_thumb.jpg

post-5038-0-09167000-1453284219_thumb.jpg

post-5038-0-41358400-1453284230_thumb.jpg

post-5038-0-18643700-1453284244_thumb.jpg

post-5038-0-26386700-1453284255_thumb.jpg

post-5038-0-90644700-1453284266_thumb.jpg

post-5038-0-93142800-1453284276_thumb.jpg

post-5038-0-73553300-1453284284_thumb.jpg

post-5038-0-22066900-1453284292_thumb.jpg

post-5038-0-47063600-1453284303_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Styrodur okleiłem taśmą samoprzylepną, zwykła, biurowa, szerokości 20 mm.

Przyciąłem 3 kawałki 130x650 mm ,   cztery paski 20x300 mm z tkaniny szklanej 110g/m2, dwa kawałki 130x650 mm z tkaniny 50 g/m2 . Razem ważą 38 g.

Do ich  przesycenia potrzeba będzie 25 cm3 żywicy i 12,5 cm3 utwardzacza.

Pierwsza warstwa 50 potem 3 x 110 i na wierzch 50. Taki układ dość dobrze owija się na krawędziach. Pomiędzy 110 będą włożone na bokach od przodu po dwa paski 20 mm.

Ale to jutro, na dziś wystarczy.

post-5038-0-82672700-1453293947_thumb.jpg

post-5038-0-53230400-1453293955_thumb.jpg

post-5038-0-56146900-1453293964_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Górna część kadłuba gotowa. Teraz musi się utwardzić, tak  ze dwie doby.

Aha , jak trochę podżeluje i już nie będzie laminat miękki, to spód obetnę tak około 5 mm od brzegu łamliwym nożykiem. To będzie baza do przyklejenia dna.

 

 

 

post-5038-0-73932100-1453372198_thumb.jpg

post-5038-0-59830300-1453372206_thumb.jpg

post-5038-0-22463600-1453372215_thumb.jpg

post-5038-0-07462700-1453372225_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem kawałek podłogi kadłuba z blachy aluminiowej 1 mm, będzie on wklejony w miejscu akumulatorów .

Przez widoczne otworki przewlekę rowing szklany i tak spreparowaną podłogę przykleję do górnej części kadłuba.

Podłoga ( i analogicznie pokrywa luku, wykonana też z blachy aluminiowej) będzie pełniła podwójną rolę,  zakuwki dla akumulatora , żeby nie mógł spuchnąć, oraz chłodnicy.

Model i tak po każdym biegu trzeba rozklejać z taśmy, do ładowania, a po każdym biegu zawodniczym rozkuwać akumulator do ważenia, tak więc obie te czynności będą połączone.

Przy okazji wystarczy po biegu zanurzyć model w wodzie dla całkowitego ostudzenia akumulatora.

post-5038-0-47311400-1453394962_thumb.jpg

post-5038-0-59013000-1453394969_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Czy ja wiem czy to szybko?

Mnie się wydaje że się z tym guzdrzę, ale z drugiej strony łódeczka pierwszy raz wystartuje zawodniczo w maju, więc luzik...

 

Na szklanej półce z barku ( żeby się do niej dostać, trzeba było to i owo opróżnić, i może stąd tak wolne tempo prac),

posmarowanej polialkoholem, wylaminowałem 2x50 g plus 2x160 g tkaniny szklanej.

Będzie z tego zrobiona reszta podłogi, spody pływaków i narta.

Jak widać żywicy można było dać spokojnie ze 2-3 g mniej, ale dałem tkaninę (160) o podwójnym splocie, a one potrafią tworzyć maleńkie otworki w laminacie, jeśli żywicy jest tak akurat.

 

 

 

post-5038-0-60248400-1453457014_thumb.jpg

post-5038-0-26938200-1453457023_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem rdzenie do pływaków.

Ze styroduru, szerokość rdzeni 23 mm, po zalaminowaniu będzie niecałe 24, "ridepady" będą miały 26 mm szerokości.

Gdyby model chciał podskakiwać przodem przy dużych prędkościach, wystarczy nieco po bokach spiłować ridepady , po to są one szersze od pływaków.

Co prawda poprzedni model tego nie robił, przy identycznej geometrii, ale ta łódeczka będzie znacznie szybsza.

Jak widać, rdzenie  mają spody zapiłowane nieco ukośnie, Również tylny wspornik pływaków będzie o 4 mm dłuższy niż przedni.

Wszystko to stworzy  pochylenie i zbieżność pływaków, analogicznie do przednich kół w samochodach.

Zapewni to lepsze trzymanie kursu przez model.

post-5038-0-98807200-1453469104_thumb.jpg

post-5038-0-25995800-1453469114_thumb.jpg

post-5038-0-65519700-1453469123_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kawałek rurki alu fi 30 x2 od wewnątrz zukosowałem (kąt 10 st) i wkleiłem w kawałek styroduru pod odpowiednim kątem na soudal 66A.

Posłuży to do wykonania kopyta narty zintegrowanej z łożem silnika.

post-5038-0-99288900-1453537870_thumb.jpg

post-5038-0-90916900-1453537880_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie bardzo wiem, o co z Uuuu chodzi...

 

Zalaminowałem pływaki, tkaniny od wewnątrz 160, 110, 50. W miejscach wsporników dodatkowe paski ze 160.To oczywiście bez oklejania rdzeni taśmą samoprzylepną. Rdzeń pozostanie wewnątrz pływaków.

Zalaminowałem nartę, tkaniny 50, 160, 110, 110, 50, 50, To oczywiście po oklejeniu rdzenia taśmą samoprzylepną. Na spodzie narty będzie jeszcze doklejony pasek z laminatu zrobionego na szybie.

post-5038-0-97489800-1453638606_thumb.jpg

post-5038-0-65923800-1453638617_thumb.jpg

post-5038-0-84714800-1453639264_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Z wałka aluminium PA 38 fi 30 wytoczyłem łoże silnika, rowki na obu końcach łoża będą owinięte rowingiem szklanym, co umożliwi solidne wklejenie łoża w laminatową konstrukcję modelu.

Po przykręceniu silnika, zaznaczyłem tarczką szlifierską położenie silnika względem łoża.

Ułatwi to przykręcanie silnika.

W modelu nie będzie widoczne położenie otworów silnika na wkręty.

 

Nartę opiłowałem na wymiar i wyciąłem w niej  otwór, przez który będzie chłodzone łoże silnika.

Nartę przykleiłem do fragmentu dna.

post-5038-0-03245300-1453724425_thumb.jpg

post-5038-0-73075100-1453724433_thumb.jpg

post-5038-0-50464500-1453724445_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem pochwę wału z rurki alu 7,8 x 1   PA 38, obsadę łożysk z mosiądzu MO 59 sześciokąt 10 mm, króciak do smarowania łożysk z MO 59 pręt fi 4 mm.

Pochwę  w obsadę łożysk wkleiłem na żywicę epoksydową, króciak wlutowałem na cynę.

post-5038-0-72533900-1453897768_thumb.jpg

post-5038-0-90961400-1453897775_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Z kadłuba wydłubałem styrodur .

 

 

W prawą burtę przy rufie wkleiłem dwa kawałki sklejki 3 mm, wkleiłem rurki do wsporników pływaków, zalaminowałem połączenie narty z dnem od wewnątrz oraz łoże silnika..

Do wklejenia sklejki i rurek użyłem ciętego rowingu pomieszanego z żywicą. 

post-5038-0-44619800-1454154505_thumb.jpg

post-5038-0-75602800-1454154513_thumb.jpg

post-5038-0-52670300-1454154520_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.