Skocz do zawartości

Pęknięta rurka węglowa wklejona w skrzydło epp


dimmus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przy twardym ładowaniu pękła rurka węglowa wklejona w skrzydło. Plan mam taki, że wkleję w rurkę drugą rurkę 6x4 lub pręt węglowy 6mm. I tu pytanie do osób bardziej zorientowanych, lepszy pręt czy rurka i drugie pytanie, czym kleić. Mam do dyspozycji CA - super glue, ta opcja raczej odpada, bije się że klej zwiąże zanim wsadzę rurkę do końca. Poksipol, nie jestem pewny czy się nie wykruszy. Uhu por, powinno trzymać dobrze i ta opcja wydaje mi się najlepsza. Ewentualnie patex do gumy - coś jak budzio.

Proszę o podpowiedź.

 

643bfdb4fe0bd83692c6d192c4f41f32.jpg

bca030bf8bfbea7cd0370cbff40d170a.jpg

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Pręt się tak nie zgniata jak rurka.

Ale doda więcej masy.

Kleiłbym na żywicę epoksy, a od zewnątrz nawinąłbym warstwę taśmy z rowingu węglowego i jeszcze raz żywica dla przelaminowania.

W środek pręt dla wzmocnienia.

A najlepiej - wymienić po prostu rurkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta fabryczna rurka ma ściankę chyba 0,5 mm. Na zewnątrz nie nawinę nic bo w otwór w kadłubie nie wsadzę skrzydła. Nie chcę wyrywać rurki, żeby skrzydła nie zepsuć, faktycznie najrozsądniej byłoby rurkę wymienić, ale w/g mnie jest duże ryzyko uszkodzenia skrzydła, dlatego będę wklejał rurkę ( raczej )

 

 

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ameryki nie odkrywam, ale chyba wypada pokazać efekt końcowy. Dziękuję za wskazówki.

 

Wkleiłem rurkę 6x4. Wchodziła z luzem, dlatego uhu raczej nie zdałby egzaminu, prędzej polimerowych do styropianu, ale ten który mam "dragon" przy klejeniu na mokro i zamknięciu dopływu powietrza wysychał tydzień na skrzydle mojego yaka, a w zamkniętej rurce pewnie po miesiącu jeszcze byłby miękki.

 

Do wklejenia użyłem żywicy epoksydowej, takiej:

c8f95b52173569c5e6a4bf4be6d34f54.jpg

Pękniętą rurkę podkleiłem taśmą żeby trzymała odpowiedni kształt i żeby żywica nie wypłynęła.

Dość płynna konsystencja, dlatego skrzydło stało pionowo, żeby żywica nie osiadła jednej stronie rurki zostawiajac szczelinę z drugiej. Po wyschnięciu żywicy jeszcze dokleiłem przy łączeniu, bo trochę spłynęła.

Po całkowitym związaniu żywicy obciąłem wklejaną rurkę i doszlifowałem do wymaganego wymiaru. Efekt :

8371b3c4062cd6d223091f338f9272eb.jpg

 

 

 

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dlateho daj rurke w rurke.

Rurke, nie pret, dlatego ze rurka sztywniejsza. Tylko zanim ją zakleisz wsadz na sucho bo moze sie okazac ze ta wsadzona ma w srodku zadziory.

 

Jedna uwaga.

Rurka nie moze byc sztywniejsza od preta o tej samej srednicy. Ale przy zachowaniu tej samej masy (a tym samym wiekszej srednicy) juz tak.

 

Dwa konkretne przypadki na liczbach:

Pret o srednicy 10mm vs rurka Di/Do = 10mm/5mm oraz rurka Di/Do 10mm/9mm

 

Sztywnosc preta - 100%

Masa preta - 100%

 

Sztywnosc rurki 10mm/5mm: 93.8% (prawie ta sama sztywnosc co lity pret)

Masa rurki 10/5: 75% (redukcja masy o 25%)

 

Sztywnosc rurki 10mm/9mm: 34.4% (1/3 tego co lity pret)

Masa rurki 10/9: 19% (tylko 1/5 tego co lity pret)

 

Wzdledna sztywnosc rurki 10/5 wzgledem preta: 1.25 -> tzn ze rurka o takich proporcjach (10/5) przy tej samej masie co pret (wykonana z takiej samej ilosci materialu co pret) bedzie miec 25% wieksza sztywnosc niz pret. W tym przypadku rurka o tej samej masie co pret bedzie miala wymiary 11.55/5.775mm)

 

Wzgledna sztywnosc rurki 10/9 wzgledem preta: 1.81 -> jak wyzej - rurka o tej samej masie co pret, ale o proporcjach 10/9 (w tym przypadku bedzie to 23/20.7mm) ma 81% wieksza sztywnosc.

 

Nie uwzgledniam tutaj kierunkowosci materialow, z ktorych moze byc zrobiona rurka (np rowing vs plotno) - w przypadku metali zgadza sie w 100%.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.