Skocz do zawartości

Latarka LED - modelarska pauza :)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jakiś czas temu wygrzebałem promiennik LED o mocy 100W ze złomu po projekcie oświetleniowym na stoisko targowe. Miał nieprzystające napięcie zasilania 32-36V. A że pakietów Lipo się trochę ma :) to czemu by go nimi nie zasilić. A że to całkiem kompaktowa historia to w sam raz na latarkę :D

 

Jest sporo filmików na youtube o  takich konstrukcjach - mają wspólną cechę - siermiężne wykonanie. Chciałem to zrobić nieco lepiej.

Schemat elektryczny jest stąd: 

 

 

Początki to znalezienie w złomie PC odpowiedniego radiatora z wiatrakiem i profilu 80x80 w pobliskim sklepie metalowym. Zaletą były dostępne zatyczki w tym rozmiarze. Potem przetwornica 12-36V 3A za 20 zeta. Tak to się zaczęło:

 

20160712_160358_zpsnrw09r0x.jpg

 

20160713_203219_zpsdehsfyox.jpg

 

20160713_203232_zpscyd5oh2r.jpg

 

20160713_203240_zps7kcd3kmq.jpg

 

20160713_203250_zpsoyh0dywu.jpg

 

20160714_184903_zpsjr1on2n0.jpg

 

20160714_184907_zpsxcbk3jcj.jpg

 

Za 15 zł udało się polakierować proszkowo na czarny mat.

 

20160714_205607_zps4rwunyul.jpg

 

A na alledrogo znaleźć soczewkę i "lustro"

 

20160720_220626_zpscbsitjng.jpg

 

20160720_220636_zpsqgt3dpwz.jpg

 

I wreszcie co to maleństwo potrafi ( wieś i praktycznie kompletna ciemność)

 

1. Lampa telefonu

 

20160723_215934_zpsptz9jy9m.jpg

 

2. Długie światła samochodu

 

IMG-20160723-WA0006_zpsleyek4vn.jpeg

 

3. Latarka tryb minimum:

 

20160723_215953_zpsxkr4df0b.jpg

 

4. Latarka tryb maksimum

 

20160723_220006_zpsub8jbsgs.jpg

 

Pobór w trybie minimum to 1,6A  a w max 15A. Zasila je Nano tech 2650mAh x 2 = 5300mAh. Waga ~ 1,2kg

  • Lubię to 1
Opublikowano

LEDy, LEDy, LEDy... Szał światowy niczym Pokemon Go.

Dobre to to jest do podświetlenia ramki na zdjęcia.

Do latarki, to szkoda roboty. Paskudne światło. Oddające mało szczegółów. Wybiórcze i niepełne widmo.

Co z tego, że go dużo? Szczegóły kiepsko widoczne, zalew lumenów, potężne olśnienie, obraz "płaski" i dalej nic nie widać.

Porównaj ze zdjęciem ze świateł samochodu - światła mało, a każde ździebełko trawy widać. A z LEDa? Świeci wszystko, ledwo co się odróżniają szczegóły od tła.

Nawet drzewo na zdjęciu wygląda paskudnie. A aparat ma inną czułość niż oko.

Też się bawiłem swego czasu w LEDy i doszedłem do wniosku, że nie warto.

 

Dobra latarka to porządny ksenon HID. Przy tej samej mocy do źródła, o wiele lepsze jakościowo światło.

Po co nam latarka? Po to, żeby oświetlać w nocy. W związku z tym, musi być możliwie najlepiej dopasowana do możliwości nocnego wzroku człowieka.

A LEDy, tu niestety leżą i kwiczą, zostając daleko w tyle nawet za zwykłą żarówką.

A ją przebija HID i "metalohalogen", jeśli chodzi o odwzorowanie widma światła.

O ile metalohalogeny wymagają potężnego uzbrojenia i do latarki raczej słabo pasuje, to HID jest tu całkiem niezły.

 

Poza tym, z tą latarką nawet się nigdzie nie wyjdzie tam, gdzie są ludzie, bo pogonią cię i jeszcze na głowie tę latarkę połamią.

Mnie to omal nie spotkało z "domowej produkcji" lampką LED do roweru. Jechało się świetnie. Droga oświetlona równo... A k.... i Ch.... dostałem co nie miara od każdego, kto jechał lub szedł z przeciwka. ;)

A to było tylko 5 W. 

 

Projekt fajny, ale w kategorii "sztuka dla sztuki".

Opublikowano

Taaak HID, najlepiej kupiony za 1500-1700 zł. Wtedy to dopiero ma cenne dla oka światło...

 

Cieszę się że projekt Ci się podobał.

 

HID też zrobię bo leżą mi dwa palniki 85W z balastami, porównamy.

Opublikowano

Sprzęt bardzo fajny, powiedz jeszcze jaki koszt zbudowania takiej latarki ??? Oczywiście nie licz swojej roboty, bo to pewnie nie do zapłacenia ...

Opublikowano

Ja bym dorobił ewentualnie uchwyt do statywu i zrobił z tego oświetlacz pasa dla modeli FPV latających wieczorem lub po zmroku.

;)

Na początku sezonu widziałem na Białołęce jak się pilot męczył z powrotem na pas, bo za długo latał. Sam w goglach, darł się tylko, że nic nie widzi poza horyzontem, a dwóch kumpli latarkami i dobrymi radami usiłowało mu pomóc wylądować. W końcu się udało, ale stresu trochę mieli. :P

Opublikowano

Co do kosztów:

 

- LED  jakieś  0zł  ( widziałem ostatnio po 39 zeta)

- radiator i wiatrak 0zł 

- kawałek profilu 6,50zł

- włączniki i potencjometr 8zł

- malowanie proszkowe 15zł

- zatyczka profilu 2,90zł

- soczewka  i lustro 20zł

- przetwornica 20zł

 

Czyli w moim przypadku 72zł. Można nie malować i zostawić total floodlight bez soczewki. Wtedy 37zł...

Opublikowano

A to mnie zaskoczyłeś ja tak z ciekawości wpisałem dioda Led 100 W i takie coś wypluło https://sklep.avt.pl/dioda-led-duzej-mocy-emiter-100w-bialy-cieply.html , wiec pomyślałem że taka latarka to majątek :)  

Jacku, Twój LED mocy to też biały ciepły ?

 

Zgadzam się w dużej mierze z tym, co napisał Adrian. Ale projekt, a zwłaszcza wykonanie Twojej  latarki podobają mi się i zasługują na uznanie  :). Także pomysłowość zaopatrzeniowa na bazie rozeznania gdzie co można tanio i od ręki pozyskać.  

 

Adrian, mógłbyś mi przybliżyć nieco pozagooglowo temat ksenonów HID ?   ;)

Opublikowano

Tak to taki sam LED, tylko w normalnej cenie, nie zbójeckiej... Aliexpress chyba też ma po ~ 7$. 

 

Co do HID - światło emituje tu łuk elektryczny, tak jak w spawarce gdzie jest to efekt uboczny. Ale taki łuk wymaga elektrod z metali szlachetnych lub rzadkich, napięcia w granicach 20,000 - 25,000 V  i sporo mocy. Ale dzięki charakterowi "zjawiska" ( świecący punkt  w przestrzeni ) pozwala lepiej zarządzać światłem, odbijając je na lustrach czy skupiając w soczewkach.  To tzw. xenon spotykany w samochodach. A ja właśnie z takiego zestawu zamierzam zbudować kolejną latarkę. Bo flood light`a już mam, a szperacz lepszy od mojego Maglite 6D LED może być fajny :D

Opublikowano

Tak to taki sam LED, tylko w normalnej cenie, nie zbójeckiej... Aliexpress chyba też ma po ~ 7$. 

 

Co do HID - światło emituje tu łuk elektryczny, tak jak w spawarce gdzie jest to efekt uboczny. Ale taki łuk wymaga elektrod z metali szlachetnych lub rzadkich, napięcia w granicach 20,000 - 25,000 V  i sporo mocy. Ale dzięki charakterowi "zjawiska" ( świecący punkt  w przestrzeni ) pozwala lepiej zarządzać światłem, odbijając je na lustrach czy skupiając w soczewkach.  To tzw. xenon spotykany w samochodach. A ja właśnie z takiego zestawu zamierzam zbudować kolejną latarkę. Bo flood light`a już mam, a szperacz lepszy od mojego Maglite 6D LED może być fajny :D

Super, buduj, kibicuję  :) !

Opublikowano

Tak to taki sam LED, tylko w normalnej cenie, nie zbójeckiej... Aliexpress chyba też ma po ~ 7$. 

 

Co do HID - światło emituje tu łuk elektryczny, tak jak w spawarce gdzie jest to efekt uboczny. Ale taki łuk wymaga elektrod z metali szlachetnych lub rzadkich, napięcia w granicach 20,000 - 25,000 V  i sporo mocy. Ale dzięki charakterowi "zjawiska" ( świecący punkt  w przestrzeni ) pozwala lepiej zarządzać światłem, odbijając je na lustrach czy skupiając w soczewkach.  To tzw. xenon spotykany w samochodach. A ja właśnie z takiego zestawu zamierzam zbudować kolejną latarkę. Bo flood light`a już mam, a szperacz lepszy od mojego Maglite 6D LED może być fajny :D

 

Nic dodać, nic ująć.

Są też gotowe latarki dla nurków HID, ale "trochę" kosztują i mocami oscylują w okolicach 35-50 W.

Problemem może być zasilanie. Przy rozruchu - zapalanie i stabilizacja łuku, ciągną potworne prądy. 

A to wymaga sporych akumulatorów o dużej wydajności prądowej. 

Opublikowano

Nic dodać, nic ująć.

Są też gotowe latarki dla nurków HID, ale "trochę" kosztują i mocami oscylują w okolicach 35-50 W.

Problemem może być zasilanie. Przy rozruchu - zapalanie i stabilizacja łuku, ciągną potworne prądy. 

A to wymaga sporych akumulatorów o dużej wydajności prądowej. 

Dzięki Wam za info  :) . Rozmyślam nad światłami lądowania do Twin Stara, wstępnie przewidziałem po 24 LED-y fi 5, 75 cd każda na stronę (w gondolach silnikowych, od spodu, chowane). Ale to właśnie to upiorne białe zimne światło, za którym nie przepadam. Więc jest na razie tylko w głowie, jeszcze szukam czegoś lepszego albo innego niewiele gorszego.

Opublikowano

Zerknij sobie na LED-y typu SUPER FLUX.

Dają sporo światła, są tanie, dostępne w wielu kolorach, również w wersji RGB.

 

Trzeba je tylko wysterować nieco większym prądem (ok. 80 mA) niż typowe LED - 5mm,

http://www.sklep.sellneo.pl/dioda-super-flux-4-chips-90-80ma-z-soczewka-5mm-biala-ciepla.html

 

Poczwórne nóżki ułatwiają łączenie w grupy.

 

Bardzo dobre jako imitacja świateł pozycyjnych w samolotach.

Opublikowano

Zerknij sobie na LED-y typu SUPER FLUX.

Dają sporo światła, są tanie, dostępne w wielu kolorach, również w wersji RGB.

 

Trzeba je tylko wysterować nieco większym prądem (ok. 80 mA) niż typowe LED - 5mm,

http://www.sklep.sellneo.pl/dioda-super-flux-4-chips-90-80ma-z-soczewka-5mm-biala-ciepla.html

 

Poczwórne nóżki ułatwiają łączenie w grupy.

 

Bardzo dobre jako imitacja świateł pozycyjnych w samolotach.

Dzięki  :) , podobne ma już Twin Star jako pozycyjne właśnie, a nieco inne (3 x 300 mA) jako flash identyfikacji pozycji modelu. Ale tym się przyjrzę, choć kąt 90* na oświetlenie podejścia trochę jakby za duży. Te upiorne mają 45* i to jest jakby akurat.

Może Super Fluxy okażą się lepsze od tych, których użyłem jako pozycyjnych i błyskowych. Do następnego modelu - a jest ich kilka w planach... :)

Opublikowano

Kąt zawsze można skupić jakimś kolimatorem.

Np. z soczewki od jakiejś chińskiej lornetki etc.

Też pomyślałem w tę stronę. Z uwagą - po podpowiedzi powyżej - na polistyrenowe soczewki od okularów do prac drobnych (zgadnijcie, jakiej produkcji ...), bo szkło waży sporo. Zapamiętałem, zrobię próby i zamelduję o wynikach w temacie o TS. 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.