Jump to content

Pierwszy quad 250-350


pengo
 Share

Recommended Posts

Witam

Nadszedł czas spróbować czegoś nowego, quadami nigdy nie latałem a już od jakiegoś czasu miałem ochotę polatać fpv

Narysowałem w Corelu ramę która będzie dość pancerna dla początkującego pilota, niestety też i ciężka. Aby nauka szła łatwiej zrobiłem nakładki na ramiona zwiększająca rozstaw z 250 na 350

Zakupiłem wszystkie potrzebne graty które trzeba upchnąć w środku. Dodatkową ekstra masą jest tzw. pudełko fpv :) narazie mam tylko jedna kamerę nadajnik itd, a chciałem szybko to demontować i zakładać do samolotu dodatkowo kamera porusza się w górę i dół za pomocą małego serwa cyfrowego :)

 

post-6329-0-21524800-1481581147_thumb.jpg

 

Silniczki to Emax rs2205 2300kv

regle          ESC BLHeli Emax 25A FastPWM multicopter

płytka dystrybucji prądu

Naze32 rev6 10dof

pasek led z brzęczykiem (aby w trawie łatwo znaleźć :)

wtyczki kabelki i inne drobiazgi

 

post-6329-0-11105100-1481581485_thumb.jpg

post-6329-0-26850700-1481581487_thumb.jpg

post-6329-0-64437400-1481581488_thumb.jpg

post-6329-0-16777600-1481581490_thumb.jpg

post-6329-0-69500300-1481581491_thumb.jpg

post-6329-0-84859800-1481581505_thumb.jpg

post-6329-0-37751800-1481581507_thumb.jpg

post-6329-0-83473700-1481581508_thumb.jpg

post-6329-0-46885300-1481581510_thumb.jpg

post-6329-0-84696200-1481581511_thumb.jpg

post-6329-0-34557800-1481581513_thumb.jpg

post-6329-0-01396700-1481581515_thumb.jpg

post-6329-0-07880100-1481581517_thumb.jpg

post-6329-0-89400000-1481581518_thumb.jpg

post-6329-0-39411000-1481581520_thumb.jpg

 

Jak widać wyszła z tego kilogramowa cegła ale lata przyjemnie. Teraz tylko latać, ładować pakiety i dalej latać :)

Jak już nauczę się tym przyzwoicie latać zbuduję odchudzoną wersję, rama już się powoli rysuje

Użyty laminat węglowy ma grubość 2,3mm oraz 1,5mm. tylko takim dysponuję jednak jest on dużo mocniejszy i ma więcej warstw niż to co nam proponują niektóre sklepy modelarskie :P

 

jeszcze filmik z pierwszego lotu, nigdy wcześniej nie prowadziłem quadcoptera ani innego wielowirnikowca więc za wiele się tam nie dzieje

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Marcin,

Nie widze sensu zwiekszania rozstawu ramion jezeli latasz na takich malych smiglach. Moj 13 letni syn uczyl sie latac na 210 na smiglach 5" i rozmiar ramion nie robi roznicy. Komputer (czy FC jak tam kto woli) odwala cala robote i w trybie horizon lub stabilize latanie to pryszcz niezaleznie od rozmiaru quada. Do tego te dokladki to dodatkowy element, ktory moze zawiesc przy kraksie (ulamie sie i ramie i nakladka) wiec dodatkowo do nauki to chyba nienajlepsze rozwiazanie. No i ta masa... 1kg - to wlasnie masa zabija przy crashu - im lzejszy tym lepiej.

 

Ale ogolnie not bad :)

Link to comment
Share on other sites

Z masą koniecznie muszę powalczyć, w tej chwili na 3s 2200mah mam 5min lotu na 4s 2700mah 8min. jest to mój pierwszy projekt, który ulotniłem kilka dni temu a już bym kilka rzeczy pozmieniał :)

Link to comment
Share on other sites

Masa, masa masa. Albo przy tych rozmiarach inne - bardziej wydajne silniki z wiekszymi smiglami.

Aby te silniki mialy sens i ten rozmiar to powinienes sie zmiescic w 700g z pakietem. 1kg to smigla 8 lub 9" A wiec inne silniki...

Teraz jak slon na porcelanowych nogach :P

Link to comment
Share on other sites

ja latam na takich śmigłach, gdzie ramie ma około 30cm i na baterii 1300mah 3s czasem lotu nie schodze nigdy poniżej 15minut.

 

Takich smiglach - tzn jakich? I jaka masz mase do lotu? I jak latasz?

tak:

 

czy tak:

Link to comment
Share on other sites

Każdy z tych lata - dowolnym sposobem 15 minut spokojnie na 1300mah 3s. Wrzuce może jeszcze raz filmik z tri

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/60330-trikopter-lajt-znowu-po-swojemu/

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/63224-tym-razem-quadcopter-lajt/

Czyli potwierdzasz to co powiedzialem - masa. 250g do lotu to swietny wynik. Konstrukcja Marcina na malych, ale pradozernych silnikach ma 1kg a to kolosalna roznica.

 

Tylko zwroc uwage, ze Twoje latanie jest w zasiegu widzialnosci a nie FPV. Dorzuc sprzet FPV i kamere HD to zobaczymy czy nadal polatasz 15 minut. I czy zmiescisz sie w bramke na koncu boiska lub zrobisz petle za drzewem.

 

Oczywiscie pokaz filmiki z lotu.

 

Wracajac do meritum sprawy. Quad wlasnej konstrukcji jest fajny. Sporo wiedzy przybylo Marcinowi co dziala a co trzeba poprawic. Nastepny bedzie lepszy, lzejszy, dluzej latajacy bez zbednego balastu itd.

 

EDIT - i nie rozumiem po co te boczne prawie pelne sciany? Chronisz cos? To nie centerbody ucierpi przy uderzeniu - tylko ramiona. Jak juz wspomnialem - jak slon na porcelanowych nozkach. Obecnie popularne sa konstrukcje typu unibody (centerplate + ramiona zinegrowane) + upper deck. To zupelnie wystarcza. Jak masz ograniczone pole ciecia i material to wystarczy centerplate + dokrecane ramiona tak jak teraz. Tylko zauwaz ze w wielu miejscach masz az nadto carbonu (miejsce laczenia ramion z dolnym dekiem, potem znowu pionowe sciany a nad tym znowu dek - to zbedna masa. Kazda srubka M3 tez swoje wazy.

Link to comment
Share on other sites

Chcialem aby byl pancerny i wyszedl mi latajacy czolg. Pozbede sie tych bocznych plytek i zostawie tylko 2 azurowane decki. Zdejme nakladki z ramion, samych ramion nie bede odchudzal, niech pozostana mocne, zobacze ile te zabiegi zdejma mi masy. Pudelka fpv tez sie pozbede. Musze najpierw zbudowac odpowiedni samolot do tego celu :)

Link to comment
Share on other sites

Regle masz silne, silniki też niczego sobie. Można by spróbować większe śmigła - na 3S taki zestaw powinien zakręcić 6" bez problemu, ale... masa. Tu jest problem krótkiego czasu lotów oraz "dużej bezwładności przy zwrotach". Oraz dużego poboru mocy - ten 1kg trzeba jakoś unieść. Pakiety też mógłbyś zamontować mniejsze, ale dopóki nie kupiłem sobie 1300mAh też latałem na 2200 ;)

Link to comment
Share on other sites

Dzis wieczorem bede walczyl z masa, mam pakiet 3s 1300mah i 3s 1000mah, wiec po terapii odchudzajacej sprawdze na nich. Dziekuje za porady, jest to dla mnie nowy temat. Moje pierwsze samoloty tez do najlzejszych nie nalezaly :)

Link to comment
Share on other sites

Dzis zdjalem 200g masy. Okazalo sie ze bez nakladek na ramiona smigla 5x4,5 sa o 5mm za dlugie i hacza o slupki. Zalozylem wiec 4x4,5 i poszedlem latac. Smigla sa jednak za male i silniki musialy pracowac na wysokich obrotach przez co czas lotu byl jeszcze krotszy. Moglbym przerabiac te rame, jednak odloze ja i wytne nowa, zabiore tylko ramiona. Pozbede sie jeszcze plytki dystrybucji pradu, i paru innych drobiazgow ktore nie sa potrzebne a jednak waza swoje :) mysle czy nie dac ramion nad upper deckiem aby i 6" smigla pasowały. Niesty regle sa dosc ciezkie a i silniki swoje waza ale chcialem miec setup pod 4s

Link to comment
Share on other sites

Spokojnie mozesz odwrocic konstrukcje i przykrecic silniki po drugiej stronie ramion. Tylko regle przymocowac na gornej powierzchni ramion tak jak teraz.

Jak bedzie mial cale body + pakiety na dole to bedzie bardziej stabilny - ale i bardziej oporny przy przechylach. Pokaz fotki odchudzonej wersji - zobaczymy co jeszcze mozna uszczknac bez wiekszych przerobek.

Link to comment
Share on other sites

Niestety juz rozkrecilem wszystko na czesci pierwsze. Narysuje dwa decki mocno azurowane i w weekend wytne je z wegla 1,5mm do tego pozostawie 8 slupkow aluminiowych 30mm. Wyjdzie z tego bardzo prosta rama. Policze jeszcze ile gram bym zaoszczedzil gdybym odchudzil ramiona, chociaz tego nie chcialbym robic bo sa naprawde mocne

Link to comment
Share on other sites

Albo 5 calowe trojlopatowe, przy nastepnych zakupach kupia takie i takie , podlacze silnik do hamowni i bede wiedzial ile ma ciagu i ile amper pobiera aby wybrac optymalne. Tak robie w samolotach i to sie sprawdza

Link to comment
Share on other sites

Terapia odchudzająca zakończona :) quadzik stracił na uroku ale nie wygląda jak "słoń na porcelanowych nóżkach"  :P

Zmniejszyłem wagę do 500g, wyciąłem nowe decki, pozostawiłem ramiona słupki itd, wyrzuciłem płytkę dystrybucji prądu i kilka innych zbędnych rzeczy. W sumie ubyło 235g mógłbym jeszcze wyciąć ramiona z węgla 1,5mm i je prze ażurować ale na razie nie widzę większego w tym sensu skoro i tak mam pakiety jakie mam (sporo za duże). Mam jednak problem z elektroniką, miałem go przed przeróbkami ale zrzuciłem go na płytkę dystrybucji prądu. Zasilałem z niej nadajnik fpv ustawiając napięcie wyjściowe 12v. Po przeczytaniu dokumentacji okazało się że nadajnik toleruje napięcie 6-30v a kamera 6-17v więc teraz poprowadziłem zasilanie bezpośrednio z gniazda zasilania. W obu przypadkach wystąpił problem z pierwszym silnikiem. Gdy podłączony jest nadajnik z kamerą pierwszy silnik  nie chce się wyłączyć przez kilka sekund nawet jak rozbrajam quada przełącznikiem na aparaturze. Trzyma dość wysokie obroty po czym się wyłącza. Gdy uzbrajam quada nie załącza się automatycznie, gdy dodaje gazu na przepustnicy przez chwile kręci szybciej niż pozostałe silniki, jednak podczas dodania gazu na tyle że quad się podrywa wszystko jest ok, jednak jak pisałem po wylądowaniu nie chce się wyłączyć nawet rozbrajając maszynę. wyprowadziłem zasilanie fpv na zewnątrz i zasiliłem je małym pakietem 2s 500mah i wszystko jest ok. Jednak dodatkowy pakiet to zbędna masa i na dłuższą metę dość upierdliwe. Macie może jakiś pomysł dlaczego tak się dzieje? Co ma zasilenie fpv do pracy pierwszego silnika i dlaczego się nie wyłącza skoro kontroler lotu dostaje polecenie i wyłącza pozostałe 3 silniki. Nadajnik FPV i kamera to:

 

https://hobbyking.com/en_us/quanum-q58-6-40-channel-fpv-transmitter-600mw.html

 

https://hobbyking.com/en_us/black-color-600tvl-black-white-650tvl-high-picture-quality.html

 

post-6329-0-66752400-1481845168_thumb.jpg

post-6329-0-19219300-1481845170_thumb.jpg

post-6329-0-68105300-1481845171_thumb.jpg

post-6329-0-68212900-1481845173_thumb.jpg

post-6329-0-31848400-1481845175_thumb.jpg

post-6329-0-69894800-1481845177_thumb.jpg

post-6329-0-46614500-1481845179_thumb.jpg

post-6329-0-36382400-1481845181_thumb.jpg

 

Jutro oblot maszyny :)

Link to comment
Share on other sites

Areg - zamontuj sprzet FPV do swojego trikoptera i pojedzmy na wyscigi. Po trafieniu w pierwsza bramke carbonowy poleci dalej, a Twoj?

 

Do latania dookola nogi mozna stosowac cokolwiek i rzeczywiscie carbon w takim wypadku to troche przerost formy nad trescia. Ja tez jestem zwolennikiem prostych rozwiazan, ale rzeczywistosc weryfikuje pewne rozwiazania. 

Link to comment
Share on other sites

Areg,

 

Wszystko to prawda, ale widac ze nie latales nigdy w zawodach. 

Po pierwsze race quad nie wazy 1kg, tylko ok 650g (35% mniej),

Po drugie to nawet jak wazy 200g i ramiona ma z listewki to walniecie w przeszkode (lub ziemie) skonczy sie tylko polamanym ramieniem - tylko wtedy gdy wszystko masz na konektorkach (o ile ten sie fartownie wypnie). Inaczej zlamane ramie przy jakiejkolwiek predkosci = wyrwane kable z regla, z FC, z silnika, a tego za pomoca CA nie naprawisz.

Racery w klasie 180 - 250 wyciagaja 100km/h i wiecej.

Link to comment
Share on other sites

Co do tej kamerki 4,5g to miałem okazje testować ją w qudzie zabawce znajomego. Jakość obrazu jest ok tylko ze powyżej 100-150 metrów w otwartej przestrzeni bez przeszkód traci się sygnał. lataliśmy też po dużym magazynie, za regałem oddalonym o 15m traci sygnał. Kamerka dobra do latania w koło nogi. Wracając do quada powiem że terapia odchudzająca dużo dała :) z masą 500g plus bateria lata dużo lepiej, szybciej reaguje na ruchy drążków, bezwładność znacznie się zmniejszyła, na pakiecie 3s lata podobnie jak wcześnie na 4s :) Umiem już przelatywać pod bramką do piłki nożnej :D dla was żaden wyczyn ale ja się cieszę, tylko aura teraz jest jaka jest i mam mało okazji do polatania. Wciąż nie rozwiązałem problemu zasilania fpv wiec podłączam malutką bateryjkę która wystarcza na około 20min zasilania kamery i nadajnika. Miałem też upadek z około 10m, lekka rama się sprawdziła i tylko śmigło się złamało :P będę chciał wyciąć nowe węższe ramiona te są dość szerokie i zasłaniają za duży obszar strumienia zaśmigłowego.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.