Skocz do zawartości

EDF z "depronu"-wektor ciągu(pytanie)


ANDY.57

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Tak pamiętam co pisałeś,to przestrzeń wynikająca z różnicy pomiędzy polem średnicy turbiny i pola zajętego przez silnik.

Tak w przybliżeniu.

0,9 EDF to też pole powierzchni.

Mój błąd w poście 21,już poprawiony. "jednostki" zamienione na "odnośniki".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejszając wylot zwiększasz moc ale też zmniejszasz stabilność w locie. Więc chyba dużo lepiej obrotami.

Redukując tunel wylotowy zmniejszasz ciąg jednocześnie zwiększając prędkość wylotową. Nie ma to żadnego wpływu na stabilność w locie, model będzie po prostu szybszy. Andrzeju, zajrzyj https://www.turbines-rc.com/en/thrust-tubes/296-thrust-tube-for-90mm-edf-unit-15-cm-long.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam i raczej nie jestem w stanie tego określić nawet w przybliżeniu(brak doświadczenia).

Pytanie jak zwykle o "mniejsze zło".

Co jest lepsze,ciąg czy prędkość?


Chcąc budować dalej muszę podejmować decyzje,inaczej będę miał "rozbebrany" model,którego nie da się skończyć.

To mój model i ja za wszystko ponoszę odpowiedzialność.

Ufam jedynie,że jeśli coś napiszecie to, tak jak naprawdę byście to zrobili,w swoich modelach.

Cała odpowiedzialność za efekt spada na mnie (i chwała też, :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jest odpowiedz.

Dzięki bardzo.

Ta odpowiedz potrzebna była,by ukończyć wektor ciągu(znaczy,ruchome dysze). 


Jeszcze jedno


Na stronie,którą podałeś,Tunel zwęża się do 75 mm na długości 150 mm.

Dobrze zrozumiałem po "anglijsku"?


Schuebeler DS 51 występuje też u Whitehead-a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko opiszę.

Jutro wyjeżdżam,zdjęcia na koniec tygodnia.

Pierścień wewnętrzny (pokazywałem) wewnętrzna fi 90,zewnętrzna fi 100.

Po zewnętrznej w poziomie podparcie do kadłuba(oś obrotu w pionie)

Tu staram się umieścić popychacz poziomu(mało miejsca,nie wiem czy nie będę musiał wprowadzić go do tunelu wylotowego).

Drugi pierścień wewnętrzna fi 110 ,zewnętrzna fi 120 (w pionie połączone wspólną osią,tu też u góry umieszczony popychacz góra dół,dwa serwa).

Pierścień zewnętrzny sklejony z dyszami.

Pierścień wewnętrzny ukształtowany jako wycinek kuli,wychył techniczny do 20 stopni.

Tunel w dyszach szlifowany pod kształt kuli(wewnątrz planowana rura wystająca poza szlifowane powierzchnie,by zapobiegać zawirowaniom).

Trochę to może skomplikowane,ale rysowanie i obliczanie tego wszystkiego zajęło mi ponad 3 tygodnie,teraz zrobić to w/g rysunków i oby się wszystko zmieściło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Redukując tunel wylotowy zmniejszasz ciąg jednocześnie zwiększając prędkość wylotową. Nie ma to żadnego wpływu na stabilność w locie, model będzie po prostu szybszy. Andrzeju, zajrzyj https://www.turbines-rc.com/en/thrust-tubes/296-thrust-tube-for-90mm-edf-unit-15-cm-long.html

Ciężko mi to było wytłumaczyć ale wiem że jeśli mocno zmniejszy się wylot to samolot będzie nie stabilny przy małej prędkości a to pewnie ze względu na zmniejszenie ciągu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

f-150,myślę,że rozwinięcie myśli było by dla mnie bardziej zrozumiałe.

Krzysztofus,co dla takiego modelu jest lepsze,ciąg,czy prędkość?

Koledzy,

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ale problem polega na tym skąd to pytanie się wzięło?

 

Nie jest tak, że jeśli zmniejszamy wylot to maleje ciąg. Pomiar statyczny ciągu nie jest wcale miarodajny. Nie jest to zależność którą można by było wyrazić prostą funkcją.

Można za to określić jaki układ jest korzystny. I tak wg moich obserwacji dysza > 100% FSA jest złym wyborem. 100% FSA dla MidiFan wypada w okolicach 81 mm i nie jest to też dobry wybór. Fabryczna średnica dyszy produkowanej przez WEMOTEC to 75 mm. Potwierdzają to moje obserwacje. W powietrzu model przy takiej średnicy dyszy zachowuje się dynamiczniej niż przy 100% FSA. Zmierz jednak  ciąg na ziemi i czary - przy 100% FSA ciąg jest większy.

 

Na potwierdzenie powyższego opiszę przykre wydarzenie minionego weekendu. Otóż po starcie 8 kg L39 "wydmuchało" połowę dyszy zwiększając średnicę z 90%FSA do 100% FSA (musiała być dzielona ze względów konstrukcyjnych - ta co wypadła była klejona wzdłużnie - laminat zwijany.) Kontynuowałem lot ale brakowało mocy. Samolot zachowywał się poprawnie tylko na pełnym gwizdku. Kiedy zacząłem kombinować z podejściem do lądowania tj. robić troszkę wolniejsze przeloty i zakręty Albatros zamienił się w nieprzewidywalną cegłę. Na ostatnim wirażu przepadł i nic już nie mogłem poradzić. Spadł. Uszkodzenia są na tyle poważne że w tym roku już nie poleci.

 

Większość 90-tek na rynku ma FSA podobne do MIDI - I nie ma co kombinować - dysza 75 jest dobra. Co nie oznacza, że nie można próbować innych średnic ot, np. dla tego, żeby się przekonać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno nie mam takiego doświadczenia (i miał nigdy nie będę) jeżeli chodzi o napędy edf jakie ma kolega Paweł. Przyczyna jest prosta, bazuję na niskobudżetowych napędach, których osiągi to pewnie 1/4 możliwości markowych. Jedyne co stwierdziłem testując owe napędy to właśnie spadek nacisku na wagę, przy zastosowaniu tuby wylotowej z folii pet o kształcie ściętego stożka. Nie bez przyczyny wstawiłem link produktu, którego zastosowanie dawało najmniejsze straty (gładkość powierzchni, kształt przejścia w mniejszą średnicę). Budując swoje "modele" kieruję się tym, że model musi wystartować z ręki i stwierdziłem, start jest łatwiejszy przy mniej zwężonym tunelu wylotowym. Model był wolniejszy ale łatwiejszy w pilotażu. Dodam, duże straty wynikały z długich tuneli wlotowych, pozbywałem się tego problemu stosując łagodne kolano zrobione z pet, łączące otwór w dolnej części kadłuba z napędem. Nie wiem tylko dlaczego odliczamy powierzchnię zajmowaną przez silnik, skoro powietrze wpadające w trakcie lotu przez tunel (całą jego średnicą) spręża się na stożku turbinki i raczej nie znika za napędem ?

 

Tuba 70 mm

 

post-18442-0-71708000-1491403269_thumb.jpg

 

post-18442-0-66819200-1491403313_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paulusr potwierdził,że wylot 75 mm jest jak najbardziej OK.

Tuby ze strony,którą podał Krzysztofus to potwierdzają.

Kolejne pytanie,czy robić prosty stożek,czy kombinować kształt zalecany przez "TurbinesRC"?


Jeszcze jedno,jeśli tam mogą wystąpić tak duże siły,które mogą rozerwać wylot,to moje balsowe pierścienie ... może wyrwać jak pióro z kupra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Analiza rysunków umożliwia zastosowanie takiego łagodnego przejścia do tunelu wylotowego 75 mm,ale to już poza osią mocowania z kadłubem,znaczy trzymać się będzie na 3 mm śrubkach.

Jeśli występują tam takie siły ... ,myślę,że mój model będzie poniżej 3 kg,może nie rozerwie mu d..y.

Wycinam dysze.(nadal nie wiem,czy prosty stożek,czy wycinać łagodne przejście.

Dysza wylotowa po zwężeniu będzie mogła odpowiadać tej,ale to "kupa" roboty.

post-20093-0-42829800-1491592581.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyśleliśmy(wiadomo z kim),żeby dysze ruchome(wektor ciągu) były tylko wylotem o stałej średnicy fi ~ 75 mm.

Zwężenie umieścić wcześniej,tam będzie sklejka potrzebna do mocowania sterów wysokości i różne inne wzmocnienia.

Myślę,że to nie jest głupi pomysł.

I zdecydowaliśmy się na tubę w/g pomysłu Krzysztofusa.

Trudniej,ale chyba lepiej.


post-20093-0-66880200-1491684237_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.