Jump to content

Silnik Mega 10 szczotkowy-producent Karel Matyas.cz


elpazo
 Share

Recommended Posts

Ktokolwiek wie i mógłby się podzielić informacjami o danych tego silnika. Miałem go zamontowanego w motoszybowcu 2 m cały laminat z końca lat 90 Czeskiego konstruktora, który w parę sekund pakował model w orbitę. Teraz, póki nie dorobię się konkretnego napędu, chciałbym go zastosować do modelu szybowca 4m.  Wszelkie odpowiedzi mile widziane. Ponadto poszukuję do niego regulatora obrotów min 100 A, bo taki tam był, dopóki go nie sfajczyłem z własnej głupoty.

Pozdrawiam Elpazo.

Link to comment
Share on other sites

część. mega 10 mało mówi -prawdopodobnie to stary dobry neodym -osiągami równie dobry jak współczesne bezszczoty z średniej półki

 

-powinna być jeszcze wielkość mini -midi -s     -10 określa prawdopodobnie uzwojenie -zmierz średnice długość i  porównaj z wymiarami zdjęciami...   link -dane silników ze strony producenta.  czy twój jest taki jak któryś ze zdjęć ?

 

    http://www.megamotor.cz/v4/script/default.php

Link to comment
Share on other sites

Witaj Witek wielkie dzięki dzięki ;jest to typ;S tylko teraz ustalę który to model mam nadzieję że ilość uzwojeń na wirniku mi coś powie . Ale jedno jest pewne że mam silnik do AWS-19 na początek będzie jak znalazł

Link to comment
Share on other sites

znowu gdybanie-tabelka kończy się na S9... większość szczotkowych neodymowców dawno "wyszła z produkcji" i parametry ze stron zniknęły...

 

     -daj jakieś zdjęcia tego silnika... jak próbujesz kręcić wałem -to palcami da radę -czy dopiero jak założysz śmigło i trzeba sporo siły żeby obrócić ?  poruszanie się skokami -tzw "kompresja" ?

 

    jeśli to to co myślę, - to prawdopodobnie będzie dobrze dla 4-8 cel li-pol  prądy około 30A ciągłe,  chwilowe większe (sporo większe)       i duuuuuże śmigło...

silnik będzie miał z 700 - 800W jak w pysk strzelił...a  może i więcej...

 

jeśli dość duża waga nie jest problemem -a silnik sprawny -to niewielki sens przechodzić na bezszczotkę -trudno będzie kupić jakąś o podobnej jakości i osiągach w rozsądnej cenie... tylko, czy to naprawdę mega S 10 ?

Link to comment
Share on other sites

Kompresję ma sporą jest w stanie idealnym bo nawet 1 godziny pracy nie miał w 2000 roku przez głupotę wsadziłem w śmigło palce mało mi nie obciął i od tego czasu był w niełasce.  Jutro zamieszczę jego zdjęcie i podam ilość klatek na komutatorze.

Link to comment
Share on other sites

Silnik wygląda jak ten ze folderu Mega -S ma długość 86mm średnica Fi-48. i 13 cel na komutatorze. a takiego modelu nie widać w tabeli ???? .  jakie ma parametry?

tylko mój oksydowany jest na różowo.

Link to comment
Share on other sites

Ja bym założył większe śmigło (np. 12x6 - 14x7) i zrobił prowizoryczną hamownie z wagi kuchennej.  Tu masz trochę co i jak http://pfmrc.eu/index.php?/topic/59993-nasze-napędy-pomiary-silników-moc-moment-sprawność/?hl=hamownia#entry610602

https://www.google.pl/search?q=hamownia+silnika+modelarskiego&client=opera&hs=i1M&tbm=isch&imgil=C2V25Fh5603PtM%253A%253Bn6z-18GPAVWgoM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.modelmotor.pl%25252Fwebpage%25252Fdobor-elektrycznego-zespolu-napedowego-do-modeli-latajacych.html&source=iu&pf=m&fir=C2V25Fh5603PtM%253A%252Cn6z-18GPAVWgoM%252C_&usg=__3zwGCVItC9UA2t_yFsK2BzWVpJM%3D&biw=960&bih=565&ved=0ahUKEwj-mZrv7ZbSAhXmQZoKHZU-Bc8QyjcIJw&ei=x8emWL6aKeaD6QSV_ZT4DA#imgdii=cclgepWH_YF4tM:&imgrc=C2V25Fh5603PtM:

Będziesz wiedział ile prądu ciągnie na 2-3-4 lipolach i jakie śmigło jest lepsze. Dla przypomnienia stara zasada jest taka, że im większe śmigło tym większa sprawność napędu - > dłużej latasz z większym kopem -> ale jest większy prąd i moment, którego silnik może nie wytrzymać. Dlatego należy mierzyć temperaturę pracy, a mniejsze silniki powinny mieć przekładnie, bo mają wyższe obroty. 

Może na sam początek zacząć od założenia oryginalnego śmigła (jakie było) i zrobić pomiar, a najlepiej kilka. Widać wtedy w excelu (zrób wykres) jakie są najlepsze parametry pracy i ile ciągu napęd dostarczy.

Co to regla to poszukaj na ali albo ebay. Będzie najtaniej, ale sugeruję więcej prądu. Czasem lepiej jest kupić regla z nominalne większym prądem 1,5 lub 2 razy, bo:

- trudniej go upalić,

- więcej polatasz, bo będzie miał mniejszą rezystancję klucza mosfet.

Drogie są bezszczotki, a na szczotki regle i 200A są tanie. Spróbuj od monstera używkę kupić na 200A i wytnij feta od wstecznego, będzie najtaniej.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za informację i pytanie kto to jest monster może jakieś namiary, po drugie mam regler z obrotami w dwie strony ale do łodzi 300A max czy to się nada po odłączeniu wstecznego?

Link to comment
Share on other sites

Jak silnik to szczotka a regl też jest do silnika szczotkowego to powinien działać. Takie regle mają zwykle klucz z kilku mosfetów i regulują wypełnienie impulsu tak, aby średni prąd przepływający przez silnik można zmieniać. Zmienia się wtedy moc a tym samym obroty i ciąg silnika. Podłącz pod silnik bez śmigła i zobacz czy regl ma zabezpieczenie przed nagłym włączeniem wstecznego. Niektóre tak mają zatem nie będziesz musiał przerabiać regla. Trzeba tylko przekonfigurować regla (jeśli ma taką możliwość) i apkę aby przy zamknięciu przepustnicy w apce nie włączał się wsteczny. Można to zrobić ustawiając neutrum w reglu (zero prądu) tak aby odpowiadał zero przepustnicy (nie środek jak to ma w monsterach). Można także samą apkę jak jest z komputerem, aby zero przepustnicy wypadało na neutrum regla (z tego co pamiętam jakieś 1ms).

Chodzi dokładnie o wypełnienie impulsu ppm kanału do regla, aby nie generowało wstecznego. Chyba, że chcesz zrobić dodatkowo aktywny hamulec i dać odrobinę mocy na wstecznym przy minimum przepustnicy, ale ja bym z tym nie przesadzał, bo w najlepszym wypadku urwiesz śmigło.

Zwróć także uwagę że regle do monsterów nie są symetryczne, znacz w dwie strony. Zwykle te 300A jest w jedną stronę, znaczy kilka mosfetów równolegle połączonych, a w drugą tylko jeden. Wsteczny ma zawsze mniejszą obciążalność. Może to i będzie działać, bo jeden mosfet może mieć ze 200A nominalnego prądu, ale go usmażysz, bo jeden mosfet ma zawsze większą rezystancję niż kilka, a w reglu zwykle temat chłodzenia jest nie zawsze dobrze zrobiony. Dlatego producenci wolą dać kilka tranzystorów równolegle, aby nie musieli chłodzić dodatkowo, a w gratisie masz mniejsze straty mocy (więcej polatasz). Do wstecznego zwykle nie ma takich potrzeb, bo na wstecznym jeździ się sporadycznie i dlatego jest zwykle taka właśnie asymetria w reglach do monsterów, czy łodzi, gdzie jest wsteczny.

 

PS. Monster znaczy monster truck, auto zdalnie sterowane np. 1:10, offroad zdalnie sterowany (https://www.google.pl/search?q=monster+truck+1:10&client=opera&hs=s16&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj4uo3fsJfSAhUGDywKHYdUCbkQsAQIGw&biw=960&bih=565). W wersji podstawowej można kupić ze szczotką 560 i w/w reglem.

Nawet fajnie się tym jeździ, ale szczotka to jednak trochę mało mocy.

Link to comment
Share on other sites

Mój regler to Chiński ESC z wentylatorem na radiatorze, tranzystorów mocy ma 6+ jakiś jeden przykręcony bezpośrednio do radiatora pozostałe w płaszczu gumowym ustawione są między listkami radiatora  tyle potrafię powiedzieć elektronika to czarna dziura w mojej głowie ja myślę że przy rozmiarze modelu jaki robię to ani waga ani wielkość nie sa problemem natomiast w radiu mogę całkiem wyłączyć wsteczny latam na Jeti. regler ma beca którego chciałbym pominąć bo za bardzo nie wierzę w jego 100% skuteczność .a radio będzie zasilane z dwóch osobnych pakietów servai odbiornik.osobno .

Link to comment
Share on other sites

regler -raczej nie bawić się z żadnym samochodowym -absolutnie bez wstecznego -dodatkowe rzeczy które mogą się popsuć.... w kadłubie jest dość kiepskie chłodzenie -typowo lotnicze mają to znosić -jak się zachowa samochodowy mozna zgadywać...

 

silnik S9 ma kv bodajże 550  -a S11 około 400    -S10 nie wiem ale na logikę gdzieś pomiędzy.

dla s9  zalecane jest minimum około 12V max do 24V -więc pakiet 4s to absolutne minimum.  śmigło -przy 4s raczej bliżej 16x10 wyjdzie -dla 7s pewnie 12-14 średnicy...   -wsadź w kadłub -podepnij coś do pomiaru prądu -i MOCNO trzymaj

 

I absolutnie żadnej prowizorycznej hamowni -ten napęd rozerwie każdą prowizorkę.

Link to comment
Share on other sites

http://mmhobby.pl/elektroniczny-regulator-obrotow-do-silnikow-szczotkowy-esc-320a-wersja-high-voltage-2-silniki-p-3.html

1.JPG


  https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi-08_spprSAhUCVywKHT7iC4EQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fabc-modele.pl%2Fautonomiczna_hamownia_i%2F&bvm=bv.147448319,d.bGg&psig=AFQjCNHcryxAl0Oo-3tJbNIZoOsfFXo7Hg&ust=1487529888967402


Mój regler to Chiński ESC z wentylatorem na radiatorze, tranzystorów mocy ma 6+ jakiś jeden przykręcony bezpośrednio do radiatora pozostałe w płaszczu gumowym ustawione są między listkami radiatora  tyle potrafię powiedzieć elektronika to czarna dziura w mojej głowie ja myślę że przy rozmiarze modelu jaki robię to ani waga ani wielkość nie sa problemem natomiast w radiu mogę całkiem wyłączyć wsteczny latam na Jeti. regler ma beca którego chciałbym pominąć bo za bardzo nie wierzę w jego 100% skuteczność .a radio będzie zasilane z dwóch osobnych pakietów servai odbiornik.osobno .

Ale jak masz starego regla i nie jest upalony, tylko fety zwarte, to czy nie lepiej fety w nim wymienić na mocniejsze? Będzie najtaniej, bo od chińczyka za parę $ kupisz. Tylko trzeba by to zanieść np. do serwisu z komórkami. Jak jest laminat dwuwarstwowy (na 90%), to tylko tam mają sprzęt aby to przelutować.

Daj może jakieś foto regla, to może symbole tranzystorów dobiorę, albo je będzie widać. Co padło oczywiście nie wiesz?

Link to comment
Share on other sites

Wygląda tak samo jak ten na zdjęciu tylko u mnie wychodzą dwa kable na silnik te główne tranzystory mocy to DAX 610 Jest jeszcze jakiś przykręcony do radiatora ale tylko jego tył widzę.

 

Natomiast nic innego nie posiadam

Link to comment
Share on other sites

Tam są pewnie jakieś IRF-y, ale sprawdź dokładnie, bo fetach dax nie słyszałem.

Ten do radiatora to pewnie bec, ale daj kilka foto to coś może da się więcej obczaić.

Coś takiego znalazłem https://www.google.pl/search?q=DAX610&client=opera&hs=ZUY&biw=960&bih=565&tbm=isch&imgil=2KXeIgrNdxl6UM%253A%253Bu0xQ_E3UIweEYM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.rcagh.nl%25252Felektronische-snelheidsregelaar-ombouwen-voor-24-volt%25252F&source=iu&pf=m&fir=2KXeIgrNdxl6UM%253A%252Cu0xQ_E3UIweEYM%252C_&usg=__OLAhtlUKh2rPINSllkHssLYyCdk%3D&ved=0ahUKEwi2y7P-uZrSAhUDCywKHdiBBJwQyjcILw&ei=P6qoWPavNIOWsAHYg5LgCQ#imgrc=2KXeIgrNdxl6UM:

i pewnie są tam IRL3803. Ma to ciągłego na radiatorze 140A i 16V, a R otwarcia 0,006om, więc pewnie na 4S spoko będzie. Kilka równolegle daje małe straty, nie grzeje się, a wiatrak sprawę zamyka.

ScreenShot058j.jpg

Link to comment
Share on other sites

raczej  nie wsadza się żadnych łatanych ani podejrzanie tanich  cześci od których zależy bezpieczeństwo lotu w 4 metrowy model.

 

jak toto nagle odmówi posłuszeństwa...  -a zwarte w szczotkowym fety mogą spowodować np. ciągłą  pracę silnika na pełnej mocy...  lub przerwanie na pionowym wznoszeniu -i nagłe zwalenie się modelu z którego pilot nie zdąży wyprowadzić...

 

spadający z nieba 4 metrowy ważący kilka kg model... to nie żarty.      tu wszystko musi być pewne i dobrej jakości. o nieszczęście łatwo...

po taniości to można iść wyposażając małe piankoloty. 

  W4 metrowym modelu -spoko może być dobry szczotkowiec -jednak regler tez powinien być dobrej klasy.

 

Proponujecie zestawienie starego ale prawie nie śmiganego silnika klasy bolidu  f1 z regulatorem klasy  rozbity/spalony i  wyklepany fiacik..  i wsadzenie tego w dość ciężki i duży model... 

 

silnik bolidu  -skrzynia i zawieszenie z fiacika -a wsadzimy to w audi a8 i będziemy śmigać ile się da...

Link to comment
Share on other sites

Alle kolego, nie ma czegoś takiego jak podejrzanie tanie IRF-y. Te drogie są drogie, bo akurat na nich zarobiło wielu pośredników. Jak byś wiedział ile % zarabiają dystrybutorzy i sklepy na elementach, to by Ci się włosy zjeżyły na głowie. To są typowe właśnie fety do regli, a jak uważasz, że firma IRF to kicha, to sorry ja wymiękam. Trudno mi polemizować i raczej nie ma o co, bo bez znaczenia jest kto je wlutuje. Czy w fabryce, czy w serwisie. Ważne jak to w życiu, aby zrobić to dobrze i tyle. Wiele takich regli naprawiłem, wiele skonstruowałem i kurcze jakby to powiedzieć. Staram się nie wypowiadać na czymś co się nie znam. Pytanie tylko dlaczego regl padł. Czy był zwarty zasilany lipolem i poszło z 500A, czy może faktycznie był za słaby do tego silnika. Chyba mam podobny czeski silnik, kupiony dawno temu do łodzi, ale faktycznie za mocny był i leży na półce. Kompresję także miał, że trzeba było obcęgami, jak zwarty i chyba z 6A jałowego prądu. Powinno spokojnie kilka IRL3803 być ok do sterowania tego. Można włączyć na kilka minut i sprawdzić czy się nie grzeją. Powinny być letnie.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

I tu się zgodzę całkowicie łódzę się że taki regler podoła a wiem że go i tak nie wsadzę ma obsłużyć model pływający do wędkowania .

zbyt dużo w przeszłości spadło mi modeli z nieba abym teraz do ASW wsadził taką chińszczyznę . Mam parę miesięcy na zrobienie modelu w tym czasie coś znajdę a jak nie pójdę w trzy fazy . W tym modelu będę miał całą telemetrię osobno zasilane serva z dwóch pakietów osobno odbiornik docelowo jakieś filmowanie więc ryzyko za duże. samo wyposażenie kosztować będzie dużo  kasy a gdzie model ?

 Ale temat jest ciekawy, bo jest i taki regler mi potrzebny. 


Poza tym zrobię i sprawdzę ten silnik ale to troszkę potrwa muszę od kolegów pożyczyć piastę, śmigła i zrobić małą hamownię , o ile elektronika dla mnie to czarna dziura to w mechanice  czuję się mocno. 

 A może znajdzie się ktoś kto odpłatnie zrobi mi taki regulator bez beca. Bo beca mam jeti najlepszy model z telemertrią na dwa akumulatory. kadłub ASW-19 jest tak obszerny ze poza całym wyposarzeniem jeszcze kota wyślę w kosmos. :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Może taki http://www.ebay.com/itm/High-Voltage-HV-Speed-Controller-brushed-waterproof-ESC-24V-W-reverse-RC-Boat-US-/162197559819?hash=item25c3ba5a0b:g:hYUAAOSwgmJX03oW

Jak byś chciał tira takich regli, to pewnie by się dało, ale jedna sztuka to nie wiem czy będzie chwila.

Może w wakacje coś pomyśle. :-)

Jaki prąd, napięcie (ilosć S), czy ma być hamulec?

Link to comment
Share on other sites

Alle kolego, nie ma czegoś takiego jak podejrzanie tanie IRF-y. .... 

Jak byś wiedział ile % zarabiają dystrybutorzy i sklepy na elementach, to by Ci się włosy zjeżyły na głowie....

, a jak uważasz, że firma IRF to kicha, to sorry ja wymiękam.

Tu się z Tobą zgadzam -nie pisałem o IRF -tylko o tanich reglach -reglach przeznaczonych do modeli samochodów wsadzanych w model latający -i ogólnie o naprawianych reglach.

    tak naprawdę nie wiadomo co w reglu padło -wymieni się spalone końcówki mocy -regiel zadziała -ale sterowanie też mogło dostać "strzała" jeszcze działa -w locie dostanie wibracji lub temperatury -i odmówi posłuszeństwa...

 

wiem ile % zarabiają dystrybutorzy części elektronicznych...   -kiedyś prześledziłem ceny konkretnego mostka prostowniczego... od około 20- 30zł w detalu w Polsce (zależnie od sklepu)-  do około 10 groszy u producenta w Chinach...  (waluty przeliczane)

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.