JOKER 2 Opublikowano 7 Września 2017 Opublikowano 7 Września 2017 Około ośmiu lat temu zacząłem budowę 650 . Ot tak jakoś wyszło . W latach 70 ubiegłego wieku startowałem w klasie F5-M i to z niezłymi efektami .Model był wzorowany na konstrukcji FOKA pana Jacka Centkowskiego z Gdańska .Korzystałem również z rysunków tegoż autora jachtu Doris . Rysunki są z 72 roku ubiegłego wieku .Na zawodach nazywaliśmy ten model " PIĘKNĄ DORIS "Całość została dostosowana do klasy 650 .Nazwałem go PELIKAN . Będzie to model z obłym kadłubem i liniami teoretycznymi trochę innymi niż ogólnie przyjęte w klasie 650 . Jakoś kadłuby konstrukcji Brazylijskiej mi nie odpowiadają .Ponieważ na wodzie nie uznaję innej konstrukcji jak włókno szklane , to i model ma być tak wykonany .Kadłub cięty laserem .Tak wyglądają połówki kadłuba ;A tak po połączeniu połówek kadłuba ;Następnie połówki zostały oklejone skrawkami polistyrenu i pokryte szpachlówką samochodową z domieszką sieczki z włókna szklanego ;Po wyszlifowaniu i malowaniu wyszły takie kopyta ;I formy ;Tak wygląda najbardziej nieciekawy i mało efektowny etap pracy przy modelu .Z tych form otrzymałem wreszcie kadłuby modelu ;Zrobiłem w sumie dwa kadłuby , jeden będzie z płaskim pokładem a drugi z obłym .Tyle zrobiłem parę lat temu , obecnie zostało to dokładnie odkurzone i przygotowane do dokończenia .Joker 1
skipper Opublikowano 7 Września 2017 Opublikowano 7 Września 2017 Pływałem na kilku dużych konstrukcjach Jacka Centkowskiego. Za każdym razem utwierdzałem się w przekonaniu, że to bardzo dobry konstruktor. A sama Foka, no cóż idealny model do budowania i nabywania umiejętności i co najważniejsze, bardzo dobrze opracowana dokumentacja. Mam plany Foki w wersji niemieckiej z MBH. Życzę powodzenia w budowaniu modelu modelu. Po powrocie z kolejnego pływania, już jesienią, chyba trochę ruszę swoje "niedokończenia". Będzie już trochę więcej czasu.
JOKER 2 Opublikowano 8 Września 2017 Autor Opublikowano 8 Września 2017 I w ten prosty sposób dotarłem do dnia dzisiejszego .Ponieważ mam dwa kadłuby jeden z płaskim pokładem drugi z wypukłym . Plan jest taki , najpierw zostanie zrobiony i opływany model z płaskim pokładem . Następnie dopiero o pokładzie wypukłym .Pierwsza żaglówka z płaskim pokładem będzie modelem o trochę mniejszej wyporności przy większych przechyłach .Kadłub modelu wykonany jest z włókna szklanego wzmocnionego paskami włókna węglowego przesyconego żywicą . Natomiast elementy wewnętrzne będą wykonane z płytki włókna szklanego ( F-4 ) o grubości 1,5 mm . i balsy o różnej grubości , w miejscach o większej wytrzymałości jako kompozyt przekładkowy z włóknem węglowym .Wszystkie elementy wnętrza kadłuba czyli ;Skrzynka mieczowapodstawa windyPodstawa serwa steruMiejsce na akumulatoryZostały wykonane w następujący sposób .Wszystkie elementy są rozrysowane w programie Auto-Cad , następnie wydrukowane w skali 1:1 na papierze samoprzylepnym a następnie wycięte elektryczną wyrzynarką .Po wycięciu wygląda to tak . Pozostaje tylko usunąć papier i złożyć elementy .Całość tworzy całkowicie wodoodporną skrzynkę mieczową dodatkowo wzmocniona podstawkami pod serwa i pokładem.To tyle było by na dzień dzisiejszy .Joker
JOKER 2 Opublikowano 13 Września 2017 Autor Opublikowano 13 Września 2017 Powolutku do przodu .Pierwsza próba ułożenia mechanizmów . W elementach wykonanych z płytek z włókna szklanego F-4są zrobione gniazda na serwa oraz nagwintowane otwory na śruby je mocujące . Jest też półeczka na akumulatory . Myślę że wygląda to całkiem nieźle . W tym stanie kadłub z wnętrzem , ale bez mechanizmów waży 196 gramów .Kolejne prace przy kadłubie wszystkie wypełnienia balsa 3 mm . Obramowanie luków listwy sosnowe 3 X 5 mm . Wzmocnienia pod sztag , wanty i tym podobne zrobione z kompozytu , balsa , rowing węglowy , balsa i znowu rowing . Da to wystarczającą wytrzymałość i to jeszcze z dużym zapasem .Mocowanie pochwy steru klocek balsowy 10 mm .Joker
mjs Opublikowano 14 Września 2017 Opublikowano 14 Września 2017 A, skąd masz takie duże koło na serwie?
JOKER 2 Opublikowano 16 Września 2017 Autor Opublikowano 16 Września 2017 Następna część budowy kadłuba . Dzisiaj tylko dwa zdjęcia , następne dopiero po położeniu pokładu .Tak wygląda wnętrze kadłuba w momencie kiedy jeszcze można zajrzeć pod pokład .Poniżej skrzynki mieczowej i na dole nad pochwą wału steru widać dwa luki inspekcyjne .Górny do elektroniki i serwa windy oraz steru , dolny do ustawienia steru i dostęp do jego dźwigni .Luki są bez zrębnic , będą one wklejone dopiero po obróbce luków .W dolnej części powyżej rufy widać otwór w którym będzie się mieścić wygięta rurka mosiężna do wyprowadzenia szotów od serwa na pokład .Teraz widać wyraźnie wnętrze kadłuba . Powyżej skrzyni mieczowej jest miejsce na baterie , ja będę tam miał akumulatorki AAA , ale zmieści się tam pakiet innych akumulatorów .Poniżej skrzyni mieczowej mój patent na wyłączanie zasilania . Z jednej strony wtyczka do pakietu baterii z drugiej do odbiornika . Pod pokładem znajduje się typowy przełącznik wciskany radiowy o dwu położeniach włącz , wyłącz , włączany poprzez wciskanie . Całość przylutowane do płytki drukowanej i przyklejone do skrzynki mieczowej . Dodatkowo na płytce jest wlutowany opór 4,2 koma i czerwona dioda , w momencie włączenia zasilania zaczyna się świecić . Później dioda będzie wyprowadzona nad pokład . Po prawej stronie skrzyni mieczowej u góry tuż pod pokładem jest zrobiona półeczka na odbiornik . Dwie rurki w kolorze niebieskim służą do wciśnięcia anten odbiornika . Duże koło na serwie to zębatka od jakiegoś śmigłowca z wytoczonym rowkiem do prób ustawienia szotów .Joker 1
JOKER 2 Opublikowano 19 Września 2017 Autor Opublikowano 19 Września 2017 Pokład już wklejony , czyli kadłub w stanie surowym też .Pokład został wykonany z płyty włókna szklanego o grubości 0.6 mm .Całość przyklejone klejem dwuskładnikowym DISTAL który używam od lat .Po przyklejeniu były wycięte otwory na luki i obcięte nadmiary wkoło burt .W luku głównym widać półeczkę na odbiornik oraz wyloty rurek w które będą włożone anteny odbiornika , pętają się cholery po modelu a tak to siedzą na miejscu .Następnie zacząłem montaż wyposarzenia wewnętrznego , przy modelu żaglowym jest tego niewiele .Na zdjęciach widać luj rufowy . Sposób mocowania cięgła steru do dźwigni za pomocą przegubu kulowego . Pokrywa luku będzie z przezroczystego plastyku ( pudełko po płycie CD ) .U góry sposób mocowania gumy odciągu szotów , pośrodku mocowanie achtersztagu na dole rurka do wyprowadzenia szotów na pokład .Na drugim zdjęciu roleczka zwrotna szotów , kadłub jest za krótki żeby na jego długości pomieścić szoty i gumę odciągu .Luk główny . Widać jak jest ułożony odbiornik , serwo windy , serwo steru i mocowanie cięgła z włókna węglowego . Wycinek koła na serwie windy to wyrób czasowy do pierwszych pływań .Biała podstawka pod maszt też jest tymczasowa , obok widać diodę zasilania . Do kadłuba są przykręcone śruby mocowania want .Rzut oka na gotowy kadłub z góry .Sposób włączania zasilania odbiornika . Widać diodę świecącą i zgaszoną . Dioda się świeci przy włączonym odbiorniku gaśnie przy wyłączonym .Zdarzyło mi się parę razy zostawić model z włączonym odbiornikiem . Włączanie zasilania poprzez wciśnięcie trzpienia szpilki , wyłączenie powtórne wciśnięcie .I na zakończenie rzut oka na cały kadłub z boku , ale o tym później .Joker
JOKER 2 Opublikowano 22 Września 2017 Autor Opublikowano 22 Września 2017 Końcowe prace przy kadłubie .Kadłub jest tak jak wyjęty był z formy bez szpachlowania ani malowania . To będę robił w czasie najbliższego zlodowacenia . Na razie szkoda mi na to czasu chcę jeszcze trochę popływać .Na zdjęciu widać kształt balastu . Jest on u góry płaski , w założeniu ma to działać jak końcówka skrzydła w odrzutowcach pasażerskich . Zresztą w jachtach regatowych oceanicznych stosuje się przy balaście charakterystyczne skrzydełka które pełnią taką samą role .Proszę zwrócić jeszcze uwagę na ster , ma on kształt prostokąta .Na zawodach zaobserwowałem że modelarze stosują stery trapezowe szerokie przy kadłubie a wąskie na końcu , dotyczy to też sterów owalnych .Proszę przeanalizować zachowanie się steru przy przechyle , czym większy przechył tym mniejsza część steru w wodzie i mnisza jego skuteczność .Inaczej przy sterze prostokątnym a jeszcze lepiej jak jest trapezowy ale węższy przy kadłubie a szerszy na dole .Taki ster nawet trochę tylko zanurzony działa w miarę skutecznie . Ma on jeszce jedną zaletę , przy zwrocie na wiatr szeroka dolna powierzchnia w pierwszej chwili wpycha rufę pod wodę co zwiększa zanurzoną część steru i przyspiesza zwrot .Mój model posiada kilka płetw balastowych i kilka balastów .Płetwy są wypalone laserem z blachy aluminiowej 2 mm , taka obróbka nie krzywi i nie wichruje materiału . Płetwa jest idealnie prosta . Natomiast balast odlewam sam z ołowiu odrazy z wycięciem pod płetwę i otworami pod śruby .Balast zaczyna się przy przedniej krawędzi płetwy i wystaje z tyłu . Mam kilka balastów o różnym ciężarze , na różną siłę wiatru . balast do płetwy mocowany jest na dwu śrubach M 3 .Model nie ciągnie wodorostów , ale to tylko dodatek . Takie mocowanie przesuwa środek ciężaru ( nie mylić z bocznym oporem ) do tyłu i zmniejsza nurkowanie dziobu .Mam kilka płetw mieczowych o różnej wysokości i wygięciu do tyłu . Czym większe wygięcie do tyłu tym środek oporu bocznego jest bliżej steru ( model staje się bardziej zwrotny ) . Maszt idzie do tyłu i model lepiej zachowuje się na silniejszym wietrze .W modelu zastosowano jeszcze jeden " cwańszczyk " Jest to dość charakterystyczne podcięcie na dziobie ma ono za zadanie powodować dodatkową siłę podnoszącą dziób do góry . Stosowałem to w latach 70 w klasie F5-DX i to z niezłym skutkiem .Na koniec jeszcze coś do transportu żagli .Kupiliśmy z kolegą dwie teczki z poliwęglanu komorowego do przenoszenia rysunków o wymiarach 103 X 90 i 1200 X 90 centymetrów .Wyszły z tego po dwie teczki do żagli o wymiarach 103 X 30 i 120 X 30 centymetrów . Ot taki gadżet .Joker
bubu2 Opublikowano 23 Września 2017 Opublikowano 23 Września 2017 Odnośnie działania steru przy mocno przechylonej łodzi. On już nie pracuje jako ster kierunkowy, a raczej jako ster głębinowy (jak w okręcie podwodnym. W lotnictwie mówimy w takiej sytuacji o zamianie sterów-wysokości z kierunkiem) i zamiast utrzymywać kurs przegłębia dziób łodzi lub w drugim halsie rufę. Remedium na to jest właśnie zwężający się do dołu ster (by zmniejszyć to zjawisko, stosuje się w szybkich łodziach dzisiaj już w większości) lub, jeśli klasa pozwala ster podwójny. I jeszcze, nie sądzę, by płaski ciężar na kilu działał jako winglet (w samolotach) Opory i Reynolds. Wszystko, co zanurzone w ruchu powinno się zwężać w kierunku końca. Zobacz na skrzydła lotnicze, a tam osrodek jest wielokrotnie rzadszy. Raczej generować będzie większe opory. Do zmniejszania oporu indukowanego bardziej nadają się odpowiednio profilowane podwodne skrzydełka Stosowane już niemal obligatoryjnie w najszybszych jachtach oceanicznych. Nie zwiększają oporów. Kłania się Reynolds, gdzie jego prawa odnoszą się również 9I przede wszystkim) do wody.
JOKER 2 Opublikowano 2 Października 2017 Autor Opublikowano 2 Października 2017 No i modelik pierwszy raz na wodzie .Ponieważ robi się zimno ,chcę szybko opływać mojego Pelikana . Pożyczyłem stare zużyte żagle od kolegi i na wodę .Model jak na pierwszy rejs zachowuje się całkiem przyzwoicie .Przepraszam za zdjęcia , nad wodą byłem sam i robiłem je telefonem trzymanym w jednej ręce a nadajnik w drugiej . Teraz trzeba przemyśleć ten krótki rejs i pomyśleć o żaglach .Wprawdzie mam piękny dakronowy komplet , ale trzymam go do drugiego kadłuba z wyoblonym pokładem .Jak widać model ma tendencje do " rycia " dziobem , to jest do poprawienia .Sam zabieram się za żagle . Będą płaskie wykonane z folii .Co do żagli to poproszę kolegę bubu2 o napisanie paru słów na temat żagli , wie na ten temat dużo więcej ode mnie , tak że mam nadzieje że podzieli się swoją wiedzą z nami .Joker 2
skipper Opublikowano 3 Października 2017 Opublikowano 3 Października 2017 Gratulacje, wodowanie to ważny etap w życiu każdego jachtu.
JOKER 2 Opublikowano 21 Stycznia 2018 Autor Opublikowano 21 Stycznia 2018 Witam po długiej przerwie . Model po roztaklowaniu poszedł wreszcie do malowania , może będzie podobny do łodzi . Ja zabieram się za żagle , te widoczne na zdjęciach to szczątki które dostałem z prośbą o wyrzucenie po opływaniu modelu . Joker
kaczma2 Opublikowano 10 Lutego 2018 Opublikowano 10 Lutego 2018 Mam pytanie odnośnie żagli. Czy folia z tego linku nadaje się na żagle i jaka powinna być grubość? https://sklepeurodrut.pl/folia-poliestrowa-130-c,c373,pl.html Jest tam jeszcze folia wzmacniana, różowa.
JOKER 2 Opublikowano 10 Lutego 2018 Autor Opublikowano 10 Lutego 2018 Tak , ja pływam na takich żaglach . Nadają się dwie pierwsze pozycje , potrzebne są możliwie cienkie folie . Do klejenia proszę użyć taśmy dwustronnej do klejenia banerów reklamowych . Dostępna jest na allegro . Szerokość 3 - 5 mm . Joker
kaczma2 Opublikowano 12 Lutego 2018 Opublikowano 12 Lutego 2018 W Eurodrut, link wyżej, podają dla foli 0,075 mm ciężar właściwy 9,53 i to mi nie pasuje bo blacha stalowa ma 8kg. A masa powierzchniowa g/m2 104,9 Dla foli 0,2 mm podają odpowiednio 3,77 i 265 g/m2 Pytałem o folię 0,125mm Podali, że 5mb waży 1,35 kg i 1 kg = 3,7 mb a cena 27,80 zł/mb. Koszt wysyłki Inpost zł.12,20 Na 1 RG 65 potrzeba około 0,4mb to by ważyło 108g. Po przycięciu jeszcze mniej. W moim modelu wysokość żagla wynosi 1075 mm, z szerokości by brakowało. Muszę sprawdzić na starym żaglu. Czy ich folia się nadaje miałbym pewność po przysłaniu próbki.
sebka34 Opublikowano 12 Lutego 2018 Opublikowano 12 Lutego 2018 Tu masz http://allegro.pl/show_item.php?item=7044461971 100 cm szerokości i z wałka ile chcesz
JOKER 2 Opublikowano 12 Lutego 2018 Autor Opublikowano 12 Lutego 2018 Folia z allegro jest kosmicznie droga , do tego ten gość wysyła w tępię że zawstydza żółwia . Co do wagi to ktoś kogoś wpuszcza w maliny , folia jest leciutka a kilogram to już spory kawałek wychodzi , starczy na potrzeby dużej modelarni . Joker
kaczma2 Opublikowano 15 Lutego 2018 Opublikowano 15 Lutego 2018 Kupiłem w aptece folię NRC czyli koc ratowniczy. Srebrno-złota, bardzo cienka jak worki zrywki, 160x210 cm. Ładnie, pięknie. Paczka waży 50g i z tą paczką jest problem ponieważ są same gnioty. Na razie odciąłem pas i nawinąłem na rurkę PCV. Codziennie będę rozwijał i nawijał. Może się wygładzi. Może żelazko pomoże. 26.02.2018 Zmierzyłem grubość. Wyszło 0,015 tj. 1,5 kreski. Może się szybko wytrzepać.
Rekomendowane odpowiedzi