JOKER 2 Opublikowano 7 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2017 Około ośmiu lat temu zacząłem budowę 650 . Ot tak jakoś wyszło . W latach 70 ubiegłego wieku startowałem w klasie F5-M i to z niezłymi efektami .Model był wzorowany na konstrukcji FOKA pana Jacka Centkowskiego z Gdańska .Korzystałem również z rysunków tegoż autora jachtu Doris . Rysunki są z 72 roku ubiegłego wieku .Na zawodach nazywaliśmy ten model " PIĘKNĄ DORIS "Całość została dostosowana do klasy 650 .Nazwałem go PELIKAN . Będzie to model z obłym kadłubem i liniami teoretycznymi trochę innymi niż ogólnie przyjęte w klasie 650 . Jakoś kadłuby konstrukcji Brazylijskiej mi nie odpowiadają .Ponieważ na wodzie nie uznaję innej konstrukcji jak włókno szklane , to i model ma być tak wykonany .Kadłub cięty laserem .Tak wyglądają połówki kadłuba ;A tak po połączeniu połówek kadłuba ;Następnie połówki zostały oklejone skrawkami polistyrenu i pokryte szpachlówką samochodową z domieszką sieczki z włókna szklanego ;Po wyszlifowaniu i malowaniu wyszły takie kopyta ;I formy ;Tak wygląda najbardziej nieciekawy i mało efektowny etap pracy przy modelu .Z tych form otrzymałem wreszcie kadłuby modelu ;Zrobiłem w sumie dwa kadłuby , jeden będzie z płaskim pokładem a drugi z obłym .Tyle zrobiłem parę lat temu , obecnie zostało to dokładnie odkurzone i przygotowane do dokończenia .Joker 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 7 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2017 Pływałem na kilku dużych konstrukcjach Jacka Centkowskiego. Za każdym razem utwierdzałem się w przekonaniu, że to bardzo dobry konstruktor. A sama Foka, no cóż idealny model do budowania i nabywania umiejętności i co najważniejsze, bardzo dobrze opracowana dokumentacja. Mam plany Foki w wersji niemieckiej z MBH. Życzę powodzenia w budowaniu modelu modelu. Po powrocie z kolejnego pływania, już jesienią, chyba trochę ruszę swoje "niedokończenia". Będzie już trochę więcej czasu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 8 Września 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2017 I w ten prosty sposób dotarłem do dnia dzisiejszego .Ponieważ mam dwa kadłuby jeden z płaskim pokładem drugi z wypukłym . Plan jest taki , najpierw zostanie zrobiony i opływany model z płaskim pokładem . Następnie dopiero o pokładzie wypukłym .Pierwsza żaglówka z płaskim pokładem będzie modelem o trochę mniejszej wyporności przy większych przechyłach .Kadłub modelu wykonany jest z włókna szklanego wzmocnionego paskami włókna węglowego przesyconego żywicą . Natomiast elementy wewnętrzne będą wykonane z płytki włókna szklanego ( F-4 ) o grubości 1,5 mm . i balsy o różnej grubości , w miejscach o większej wytrzymałości jako kompozyt przekładkowy z włóknem węglowym .Wszystkie elementy wnętrza kadłuba czyli ;Skrzynka mieczowapodstawa windyPodstawa serwa steruMiejsce na akumulatoryZostały wykonane w następujący sposób .Wszystkie elementy są rozrysowane w programie Auto-Cad , następnie wydrukowane w skali 1:1 na papierze samoprzylepnym a następnie wycięte elektryczną wyrzynarką .Po wycięciu wygląda to tak . Pozostaje tylko usunąć papier i złożyć elementy .Całość tworzy całkowicie wodoodporną skrzynkę mieczową dodatkowo wzmocniona podstawkami pod serwa i pokładem.To tyle było by na dzień dzisiejszy .Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 13 Września 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Września 2017 Powolutku do przodu .Pierwsza próba ułożenia mechanizmów . W elementach wykonanych z płytek z włókna szklanego F-4są zrobione gniazda na serwa oraz nagwintowane otwory na śruby je mocujące . Jest też półeczka na akumulatory . Myślę że wygląda to całkiem nieźle . W tym stanie kadłub z wnętrzem , ale bez mechanizmów waży 196 gramów .Kolejne prace przy kadłubie wszystkie wypełnienia balsa 3 mm . Obramowanie luków listwy sosnowe 3 X 5 mm . Wzmocnienia pod sztag , wanty i tym podobne zrobione z kompozytu , balsa , rowing węglowy , balsa i znowu rowing . Da to wystarczającą wytrzymałość i to jeszcze z dużym zapasem .Mocowanie pochwy steru klocek balsowy 10 mm .Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 14 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2017 A, skąd masz takie duże koło na serwie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 16 Września 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Września 2017 Następna część budowy kadłuba . Dzisiaj tylko dwa zdjęcia , następne dopiero po położeniu pokładu .Tak wygląda wnętrze kadłuba w momencie kiedy jeszcze można zajrzeć pod pokład .Poniżej skrzynki mieczowej i na dole nad pochwą wału steru widać dwa luki inspekcyjne .Górny do elektroniki i serwa windy oraz steru , dolny do ustawienia steru i dostęp do jego dźwigni .Luki są bez zrębnic , będą one wklejone dopiero po obróbce luków .W dolnej części powyżej rufy widać otwór w którym będzie się mieścić wygięta rurka mosiężna do wyprowadzenia szotów od serwa na pokład .Teraz widać wyraźnie wnętrze kadłuba . Powyżej skrzyni mieczowej jest miejsce na baterie , ja będę tam miał akumulatorki AAA , ale zmieści się tam pakiet innych akumulatorów .Poniżej skrzyni mieczowej mój patent na wyłączanie zasilania . Z jednej strony wtyczka do pakietu baterii z drugiej do odbiornika . Pod pokładem znajduje się typowy przełącznik wciskany radiowy o dwu położeniach włącz , wyłącz , włączany poprzez wciskanie . Całość przylutowane do płytki drukowanej i przyklejone do skrzynki mieczowej . Dodatkowo na płytce jest wlutowany opór 4,2 koma i czerwona dioda , w momencie włączenia zasilania zaczyna się świecić . Później dioda będzie wyprowadzona nad pokład . Po prawej stronie skrzyni mieczowej u góry tuż pod pokładem jest zrobiona półeczka na odbiornik . Dwie rurki w kolorze niebieskim służą do wciśnięcia anten odbiornika . Duże koło na serwie to zębatka od jakiegoś śmigłowca z wytoczonym rowkiem do prób ustawienia szotów .Joker 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 19 Września 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Września 2017 Pokład już wklejony , czyli kadłub w stanie surowym też .Pokład został wykonany z płyty włókna szklanego o grubości 0.6 mm .Całość przyklejone klejem dwuskładnikowym DISTAL który używam od lat .Po przyklejeniu były wycięte otwory na luki i obcięte nadmiary wkoło burt .W luku głównym widać półeczkę na odbiornik oraz wyloty rurek w które będą włożone anteny odbiornika , pętają się cholery po modelu a tak to siedzą na miejscu .Następnie zacząłem montaż wyposarzenia wewnętrznego , przy modelu żaglowym jest tego niewiele .Na zdjęciach widać luj rufowy . Sposób mocowania cięgła steru do dźwigni za pomocą przegubu kulowego . Pokrywa luku będzie z przezroczystego plastyku ( pudełko po płycie CD ) .U góry sposób mocowania gumy odciągu szotów , pośrodku mocowanie achtersztagu na dole rurka do wyprowadzenia szotów na pokład .Na drugim zdjęciu roleczka zwrotna szotów , kadłub jest za krótki żeby na jego długości pomieścić szoty i gumę odciągu .Luk główny . Widać jak jest ułożony odbiornik , serwo windy , serwo steru i mocowanie cięgła z włókna węglowego . Wycinek koła na serwie windy to wyrób czasowy do pierwszych pływań .Biała podstawka pod maszt też jest tymczasowa , obok widać diodę zasilania . Do kadłuba są przykręcone śruby mocowania want .Rzut oka na gotowy kadłub z góry .Sposób włączania zasilania odbiornika . Widać diodę świecącą i zgaszoną . Dioda się świeci przy włączonym odbiorniku gaśnie przy wyłączonym .Zdarzyło mi się parę razy zostawić model z włączonym odbiornikiem . Włączanie zasilania poprzez wciśnięcie trzpienia szpilki , wyłączenie powtórne wciśnięcie .I na zakończenie rzut oka na cały kadłub z boku , ale o tym później .Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 22 Września 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Września 2017 Końcowe prace przy kadłubie .Kadłub jest tak jak wyjęty był z formy bez szpachlowania ani malowania . To będę robił w czasie najbliższego zlodowacenia . Na razie szkoda mi na to czasu chcę jeszcze trochę popływać .Na zdjęciu widać kształt balastu . Jest on u góry płaski , w założeniu ma to działać jak końcówka skrzydła w odrzutowcach pasażerskich . Zresztą w jachtach regatowych oceanicznych stosuje się przy balaście charakterystyczne skrzydełka które pełnią taką samą role .Proszę zwrócić jeszcze uwagę na ster , ma on kształt prostokąta .Na zawodach zaobserwowałem że modelarze stosują stery trapezowe szerokie przy kadłubie a wąskie na końcu , dotyczy to też sterów owalnych .Proszę przeanalizować zachowanie się steru przy przechyle , czym większy przechył tym mniejsza część steru w wodzie i mnisza jego skuteczność .Inaczej przy sterze prostokątnym a jeszcze lepiej jak jest trapezowy ale węższy przy kadłubie a szerszy na dole .Taki ster nawet trochę tylko zanurzony działa w miarę skutecznie . Ma on jeszce jedną zaletę , przy zwrocie na wiatr szeroka dolna powierzchnia w pierwszej chwili wpycha rufę pod wodę co zwiększa zanurzoną część steru i przyspiesza zwrot .Mój model posiada kilka płetw balastowych i kilka balastów .Płetwy są wypalone laserem z blachy aluminiowej 2 mm , taka obróbka nie krzywi i nie wichruje materiału . Płetwa jest idealnie prosta . Natomiast balast odlewam sam z ołowiu odrazy z wycięciem pod płetwę i otworami pod śruby .Balast zaczyna się przy przedniej krawędzi płetwy i wystaje z tyłu . Mam kilka balastów o różnym ciężarze , na różną siłę wiatru . balast do płetwy mocowany jest na dwu śrubach M 3 .Model nie ciągnie wodorostów , ale to tylko dodatek . Takie mocowanie przesuwa środek ciężaru ( nie mylić z bocznym oporem ) do tyłu i zmniejsza nurkowanie dziobu .Mam kilka płetw mieczowych o różnej wysokości i wygięciu do tyłu . Czym większe wygięcie do tyłu tym środek oporu bocznego jest bliżej steru ( model staje się bardziej zwrotny ) . Maszt idzie do tyłu i model lepiej zachowuje się na silniejszym wietrze .W modelu zastosowano jeszcze jeden " cwańszczyk " Jest to dość charakterystyczne podcięcie na dziobie ma ono za zadanie powodować dodatkową siłę podnoszącą dziób do góry . Stosowałem to w latach 70 w klasie F5-DX i to z niezłym skutkiem .Na koniec jeszcze coś do transportu żagli .Kupiliśmy z kolegą dwie teczki z poliwęglanu komorowego do przenoszenia rysunków o wymiarach 103 X 90 i 1200 X 90 centymetrów .Wyszły z tego po dwie teczki do żagli o wymiarach 103 X 30 i 120 X 30 centymetrów . Ot taki gadżet .Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubu2 Opublikowano 23 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Września 2017 Odnośnie działania steru przy mocno przechylonej łodzi. On już nie pracuje jako ster kierunkowy, a raczej jako ster głębinowy (jak w okręcie podwodnym. W lotnictwie mówimy w takiej sytuacji o zamianie sterów-wysokości z kierunkiem) i zamiast utrzymywać kurs przegłębia dziób łodzi lub w drugim halsie rufę. Remedium na to jest właśnie zwężający się do dołu ster (by zmniejszyć to zjawisko, stosuje się w szybkich łodziach dzisiaj już w większości) lub, jeśli klasa pozwala ster podwójny. I jeszcze, nie sądzę, by płaski ciężar na kilu działał jako winglet (w samolotach) Opory i Reynolds. Wszystko, co zanurzone w ruchu powinno się zwężać w kierunku końca. Zobacz na skrzydła lotnicze, a tam osrodek jest wielokrotnie rzadszy. Raczej generować będzie większe opory. Do zmniejszania oporu indukowanego bardziej nadają się odpowiednio profilowane podwodne skrzydełka Stosowane już niemal obligatoryjnie w najszybszych jachtach oceanicznych. Nie zwiększają oporów. Kłania się Reynolds, gdzie jego prawa odnoszą się również 9I przede wszystkim) do wody. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 2 Października 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Października 2017 No i modelik pierwszy raz na wodzie .Ponieważ robi się zimno ,chcę szybko opływać mojego Pelikana . Pożyczyłem stare zużyte żagle od kolegi i na wodę .Model jak na pierwszy rejs zachowuje się całkiem przyzwoicie .Przepraszam za zdjęcia , nad wodą byłem sam i robiłem je telefonem trzymanym w jednej ręce a nadajnik w drugiej . Teraz trzeba przemyśleć ten krótki rejs i pomyśleć o żaglach .Wprawdzie mam piękny dakronowy komplet , ale trzymam go do drugiego kadłuba z wyoblonym pokładem .Jak widać model ma tendencje do " rycia " dziobem , to jest do poprawienia .Sam zabieram się za żagle . Będą płaskie wykonane z folii .Co do żagli to poproszę kolegę bubu2 o napisanie paru słów na temat żagli , wie na ten temat dużo więcej ode mnie , tak że mam nadzieje że podzieli się swoją wiedzą z nami .Joker 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 3 Października 2017 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2017 Gratulacje, wodowanie to ważny etap w życiu każdego jachtu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 21 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2018 Witam po długiej przerwie . Model po roztaklowaniu poszedł wreszcie do malowania , może będzie podobny do łodzi . Ja zabieram się za żagle , te widoczne na zdjęciach to szczątki które dostałem z prośbą o wyrzucenie po opływaniu modelu . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kaczma2 Opublikowano 10 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 Mam pytanie odnośnie żagli. Czy folia z tego linku nadaje się na żagle i jaka powinna być grubość? https://sklepeurodrut.pl/folia-poliestrowa-130-c,c373,pl.html Jest tam jeszcze folia wzmacniana, różowa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 10 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 Tak , ja pływam na takich żaglach . Nadają się dwie pierwsze pozycje , potrzebne są możliwie cienkie folie . Do klejenia proszę użyć taśmy dwustronnej do klejenia banerów reklamowych . Dostępna jest na allegro . Szerokość 3 - 5 mm . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 12 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2018 A jaka gramatura filii? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musty Opublikowano 12 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2018 Mylar 50 mikronów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kaczma2 Opublikowano 12 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2018 W Eurodrut, link wyżej, podają dla foli 0,075 mm ciężar właściwy 9,53 i to mi nie pasuje bo blacha stalowa ma 8kg. A masa powierzchniowa g/m2 104,9 Dla foli 0,2 mm podają odpowiednio 3,77 i 265 g/m2 Pytałem o folię 0,125mm Podali, że 5mb waży 1,35 kg i 1 kg = 3,7 mb a cena 27,80 zł/mb. Koszt wysyłki Inpost zł.12,20 Na 1 RG 65 potrzeba około 0,4mb to by ważyło 108g. Po przycięciu jeszcze mniej. W moim modelu wysokość żagla wynosi 1075 mm, z szerokości by brakowało. Muszę sprawdzić na starym żaglu. Czy ich folia się nadaje miałbym pewność po przysłaniu próbki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebka34 Opublikowano 12 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2018 Tu masz http://allegro.pl/show_item.php?item=7044461971 100 cm szerokości i z wałka ile chcesz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 12 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2018 Folia z allegro jest kosmicznie droga , do tego ten gość wysyła w tępię że zawstydza żółwia . Co do wagi to ktoś kogoś wpuszcza w maliny , folia jest leciutka a kilogram to już spory kawałek wychodzi , starczy na potrzeby dużej modelarni . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kaczma2 Opublikowano 15 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2018 Kupiłem w aptece folię NRC czyli koc ratowniczy. Srebrno-złota, bardzo cienka jak worki zrywki, 160x210 cm. Ładnie, pięknie. Paczka waży 50g i z tą paczką jest problem ponieważ są same gnioty. Na razie odciąłem pas i nawinąłem na rurkę PCV. Codziennie będę rozwijał i nawijał. Może się wygładzi. Może żelazko pomoże. 26.02.2018 Zmierzyłem grubość. Wyszło 0,015 tj. 1,5 kreski. Może się szybko wytrzepać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi