Jump to content

Warto przeczytać, zanim zaczniesz budować latający model!


ssuchy
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Dla osób (początkujących modelarzy), które jeszcze nie zaglądały na DroneRadar - krótki (tylko) wstęp dla ułatwienia i przyspieszenia pierwszych kroków w tej aplikacji:

 

 - klikamy na link DroneRadar i dostajemy:

 

post-18069-0-71458400-1515085947_thumb.png

 

- klikamy na: MAPA PRZESTRZENI  w górnym prawym rogu i otwiera się mapa. Możemy rączką przesuwać powiększać +/- itd. (jak na mapie Google). Przykładowo na mapie moje miasto Lublin z okolicami gdzie widać (z lewej) lotnisko aeroklubowe Radawiec i Port Lotniczy Lublin pod Świdnikiem (z prawej):

 

post-18069-0-18984000-1515088720_thumb.png

 

- najeżdżamy rączką na ikonkę w górnym prawym rogu mapy (symboliczny plik papierów) i w automatycznie otwierającym się okienku zaznaczamy fistaszkami: ATZ, ATZ1KM, ATZ6KM, CTR, CTR1KM, CTR6KM i zobaczymy zaznaczone na mapie strefy ATZ (granica przerywana brązowa) i CTR (granica niebieska) z granicami 1km (granica czerwona) i 6km (granica fioletowa) od siatki lotnisk:

 

post-18069-0-91831500-1515089786_thumb.png

 

- powiększając mapkę można dokładnie prześledzić jak przebiegają powyżej wspomniane granice oraz gdzie i jakimi modelami możemy latać. Poniżej przykład przebiegu granicy CTR6KM przez Lublin:

 

post-18069-0-63345100-1515090544_thumb.png

 

Jak widać na trzeciej fotce, lubiany (czytaj: TO) przez modelarzy Zalew Zemborzycki k.Lublina znajduje się w strefie CTR EPLB, ale poza granicą CTR6KM, więc można legalnie latać modelami/dronami do 25kg i do wysokości 100m. Należy pamiętać o przestrzeganiu dodatkowych zasad (cytat z artykułu, do którego link podałem wyżej):

 

 

Rekreacyjne dronem można latać poza terenami zabudowanymi i z dala od ludzi, pojazdów i budynków nie będących w dyspozycji operatora drona chyba, że nasz dron waży poniżej 600g. Dokładnie precyzuje to znów rozporządzenie z 8 sierpnia 2016 – Załącznik 1 (Rozdział 4, ptk. 4.1, podpunkty 3) i 4)), w którym określono minimum odległości w poziomie:

  • 100 m od granic zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu;
  • 30 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora;

Jeśli latamy czymś bardzo lekkim, co waży poniżej 600g – nie trzeba wtedy przestrzegać tych minimów odległości w poziomie.

 

PS Dla zainteresowanych strefa TMA nad Zalewem (czyli: TMA EPLB A)  zaczyna się od 1500 ft (ok. 457m)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

No i fajnie, dla kilku lokalizacji w okolicach Warszawy sobie sprawdziłem. A co, jeśli jakiś obszar się "nie klika", jest "łapa", ale nie ma "palca" i nie można sprawdzić, czy strefa jest aktywna czy nie? Przykład: Różan. Ale to pierwszy z brzegu, można je mnożyć

Link to comment
Share on other sites

Nie korzystałem dotychczas ze wszystkich możliwości DroneRadar (bo na razie nie miałem takiej potrzeby ;) ). Z tego co piszą, wersja darmowa ma jakieś ograniczenia, ale i tak jest fajna, szczególnie dla modelarzy, bo można sobie zobrazować na mapie obszary graniczne 1km i 6km dla stref ATZ, CTR.

 

TUTAJ jest inna mapa do podglądania stref lotniczych i ich aktywności, ale już bez modelarskich smaczków dla stref CTR, ATZ.


... A co, jeśli jakiś obszar się "nie klika", jest "łapa", ale nie ma "palca" i nie można sprawdzić, czy strefa jest aktywna czy nie? Przykład: Różan. Ale to pierwszy z brzegu, można je mnożyć

 

... bo trzeba sobie zaznaczyć (fistaszkiem zafajkować) inne strefy lotnicze. Jeśli chodzi o Różan to nie ma tam CTR, ATZ (bo nie ma lotnisk w pobliżu). Za to jest tam strefa TSA 02D aktywowana od poziomu gleby i nie wolno latać jeśli strefa jest aktywna (linia przerywana oznacza przestrzeń nieaktywna).

 

 

TSA (Temporary Segregated Area) – strefy czasowo wydzielone, jeśli TSA jest aktywna to jest na wyłączoność zarządcy strefy, poza czasem aktywności można latać;

 

... aktywność strefy możesz sprawdzić zarówno na Droneadar:

 

post-18069-0-91381000-1515107397_thumb.png

 

... a TUTAJ sprawdzisz, że strefa aktywna od poziomu gleby:

 

post-18069-0-76767600-1515107547_thumb.jpg

 

Polecam raz jeszcze artykuł na swiatdronow.pl do którego link podałem wcześniej. Jest tam praktycznie wyjaśnione to, co niezbędne dla modelarzy lotniczych.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Orientujecie się, kto ma wgląd w zgłoszenia lotów? Tylko inni użytkownicy aplikacji, czy ktoś jeszcze? Ideałem byłoby, gdyby takie dane dostępne były w środowiskach lotniczych, np. lotniskach aeroklubowych. Jestem co prawda poza CTRem, ale często lata koło mnie na niewielkich wysokościach ULM z aeroklubu. Zastanawiam się, czy na wszelki wypadek nie dzwonić do nich przed lotami...

Link to comment
Share on other sites

Krzysiek, TUTAJ masz podawaną "na dziś" aktywność lotniska aeroklubowego Szczytno (Mazury) - wystarczy kliknąć na CTR/ATZ EPSY (możesz codziennie sprawdzić: czasy lotów i wysokość: od/do). Poniżej zrobiłem przykładowy zrzut ekranowy z dnia dzisiejszego, czyli 6 stycznia:

 

post-18069-0-57807800-1515236329_thumb.jpg

 

... więc wystarczy nie latać modelami w tym czasie, lub zachować ostrożność jak jesteś poza strefą.

 

To samo możesz sprawdzić na DroneRadar, zaznaczając fistaszkiem strefę ATZ dla lotnisk aeroklubowych (button wyboru stref w prawym górnym rogu mapy - tak jak pisałem wcześniej) i klikając później na uwidocznioną na mapie strefę. Przykładowo na dzisiaj masz (jak widzisz to samo co na mapce powyżej, tylko na Drone Radar czas masz już przeliczony na zimowy w Polsce, a nie Zulu Time, jak na pierwszej mapce):

 

post-18069-0-23534300-1515236722_thumb.png

 

Co byście nie musieli już szukać, poniżej podaję linki do wygodnych map AUP (nakładki na mapy Google: źródło):

 

AUP na dziś

 

AUP na jutro

 

... gdzie można sprawdzać co się aktualnie dzieje w przestrzeni powietrznej. Czas jest podawany w UTC (Zulu Time).

 

Co to jest AUP:

 

 

Co jest istotne: AUP, czyli Aerospace Use Plan, a po polsku: plan użytkowania przestrzeni powietrznej jest podawany „na dziś” i „na jutro” i nie dalej. Co więcej – AUP nie jest podawany na standardową dobę od 24:00 do 24:00 tylko od 6:00, ale czasu UTC (Zulu Time), czyli czas uniwersalny skoordynowany. W Polsce trzeba sobie to przeliczyć:

  • gdy mamy w Polsce czas letni, to do czasu UTC dodajemy 2 godziny by otrzymać nasz czas lokalny (6:00 + 2h = 8:00 czasu polskiego gdy obowiązuje u nas czas letni);
  • gdy mamy w Polsce czas zimowy, to do czasy UTC dodajemy 1 godzinę by otrzymać nasz czas lokalny (6:00 + 1h = 7:00 czasu polskiego w czasie zimowym);

A zatem latem AUP jest podawany na czas od 8:00 do 8:00 następnego dnia, a zimą w Polsce AUP, czyli zagospodarowanie przestrzeni powietrznej jest podawane na godziny od 7:00 do 7:00 kolejnego dnia

 

Więcej szczegółów w ARTYKULE

 

Na DroneRadar czas UTC (Zulu Time) jest przeliczony na lokalny.

 

Oczywiście warto jest również prześledzić inne strefy (oprócz CTR, ATZ) , bo z obszaru Krzyśka, czyli bliskości Olsztyna, lotnisko aeroklubowe Olsztyn-Dajtki jest aktywowane w AUP jako strefa TRA13

 

 

TRA (Temporary Reserved Area) – strefa czasowo rezerwowana, dopuszcza się przelot przez TRA nawet w czasie aktywności strefy, ale trzeba prosić o zgodę zarządcy terenu.

 

(a nie ATZ), więc żeby zobaczyć to na DroneRadar trzeba zafistaszkować TRA. Jeśli strefa jest nieaktywna (wtedy można tam latać bez zawiadamiania kogokolwiek) to na mapie DroneRadar zaznaczona jest linią przerywaną:

 

post-18069-0-25174500-1515247684_thumb.png

 

Również warto sprawdzić na DroneRadar zarejestrowane lądowiska. Robimy to najeżdżając na button z lewej strony mapy, oznaczony małą literką " i " , a po automatycznym otwarciu okienka zaznaczamy fistaszkiem: DRAI. Wtedy takie lądowiska zobaczymy na mapie zaznaczone brązowymi kółeczkami. Klikając w to kółeczko zobaczymy wszystkie niezbędne dane, łącznie z telefonem do zarządzającego.  Przykład z terenu Krzyśka - lądowisko Gryźliny, k/Olsztynka:

 

post-18069-0-72706500-1515248889_thumb.png

 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

EPSY to lotnisko regionalne, a nie aeroklubowe, ale i tak tam nie latam :) Chodziło mi bardziej o to, kto widzi (inaczej: gdzie jest publikowany) mój "Check in". Czy tylko w Drone radar (dla innych użytkowników Drone Radar), czy jeszcze gdzieś indziej.

Link to comment
Share on other sites

Krzysiek, myślę, że jeżeli jesteś już w necie, to znaczy jesteś wszędzie (to nie Darknet   :P  ). Kwestia tylko, kto zechce z tego skorzystać? ;) A na twoją ustanowkę to pewnie nalatują ULMy z aeroklubowego: Olsztyn-Dajtki?:

 

post-18069-0-49982900-1515278739_thumb.jpg

 

TUTAJ masz kamerkę on-line, więc możesz podejrzeć co się tam dzieje na bieżąco (fotki odświeżane co minutę). Teraz (23:48) to ciemno i tylko światła na dalszym planie widać:

 

post-18069-0-89560300-1515278994_thumb.jpg

 

U nas na Radawcu to nie ma asfaltowego pasa, ni kamerki :rolleyes: :

 

post-18069-0-02886600-1515279718_thumb.jpg

 

... Polska D. :(

Link to comment
Share on other sites

 Zastanawiam się, czy na wszelki wypadek nie dzwonić do nich przed lotami...

Dzwonić  :).

Choćby po to, żeby wiedzieli o Twoim istnieniu. A także poważnym podejściu do tego, czym się zajmujesz.

Link to comment
Share on other sites

Krzysiek, a gdzie ty masz tam strefę CTR? ;) Nie wiem dlaczego tak jest, ale z map wynika, że lotnisko aeoroklubowe Olsztyn-Dajtki w AUP jest  aktywowane jako TRA 13. Nie masz tam ani CTRa (strefa kontrolowana raczej dla większych lotnisk cywilnych, szczególnie pasażerskich portów lotniczych), [EDIT = czytaj niżej] ani ATZa (strefa ruchu lotniskowego lotnisk niekontrolowanych np. aeoroklubowych). Więc generalnie nie powinny obowiązywać cię zasady przestrzegania granic obszarów 1km, 6km od granic lotnisk, jeśli latasz w strefach CTR, ATZ (w strefie CTR/ATZ 1-6km od granicy lotniska można latać modelami 0,6kg do 30m wysokości, a powyżej 6km od granicy lotniska modelami do 25kg i wysokości 100m). Olsztyn-Dajtki nie ma nawet TSA (strefy czasowo wydzielonej, gdzie można latać tam wszędzie kiedy strefa jest nieaktywna) tylko TRA (strefa czasowo rezerwowana):

 

Cytat:

TRA (Temporary Reserved Area) – strefa czasowo rezerwowana, dopuszcza się przelot przez TRA nawet w czasie aktywności strefy, ale trzeba prosić o zgodę zarządcy terenu.

 

... więc masz dużo większe mozliwości, niż jak byś się znajdował w strefach CTR, czy ATZ (jak strefa TRA 13 jest nieaktywna - granica na DroneRadar zaznaczona na mapie linią przerywaną - możesz sobie tam spokojne latać z zachowaniem uwagi i właściwych zasad). Dlaczego więc napisałem wyżej wytłuszczoną czcionką (?), bo wg mnie: bezpieczeństwo przede wszystkim! Jak chcesz latać blisko tego lotniska, czy w jego granicach zawsze lepiej jest zadzwonić do zarządcy. Dobrosąsiedzkie stosunki (choć czasem wymagają trochę więcej zachodu  ;)  ) są dużo lepsze niż "droga na skróty".

 

A tak swoją drogą to w pobliżu masz jeszcze dwa lądowiska z których mogą nalatywać na ciebie ULMy (choć pewnie z rzadka):

 

post-18069-0-13523700-1515416153_thumb.jpg

 

Sząbruk - WIDOK

Wołowno 2 (koło pensjonatu: Biały Dwór) - WIDOK

 

... o czym warto chyba pamiętać.

 

[EDIT]

 

Jak się okazuje warto posługiwać się różnymi mapami i zawsze być na bieżąco  :rolleyes: .

 

Na mapie:

AUP na dziś (po zaznaczeniu stref ATZ) nie widać granic tych stref (???) przy lotnisku aeroklubowym Olsztyn-Dajtki:

 

post-18069-0-86187100-1515419053_thumb.jpg

 

... natomiast DroneRadar pokazuje dzisiaj to co trzeba po zaznaczeniu ATZ, czyli granice strefy ATZ/ATZ1KM/ATZ6KM (wczoraj i przedwczoraj lotnisko Olsztyn-Dajtki było w AUP tylko jako TRA - patrz wyżej wpis na niebiesko):

 

post-18069-0-96852700-1515419386_thumb.jpg

 

.. więc już widać gdzie i jakimi modelami można latać. Nie masz tu strefy CTR tylko aktualnie strefę ATZ (strefa ruchu lotniskowego lotnisk niekontrolowanych, czyli tak jak dla lotnisk aeroklubowych) - granica całej strefy brązową kreską, a w jej obrębie na czerwono granica 1km od lotniska i na fioletowo granica 6km od lotniska. Wewnątrz strefy czerwonej nie wolno latać modelami bez zgody zarządzającego. Natomiast bez powiadamiania kogokolwiek można latać (oczywiście wyłącznie w zasięgu wzroku) w strefie ATZ: 1km (czerwona granica) - 6km (fioletowa granica) modelami do 0,6kg oraz do wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody, w tym drzew lub obiektów budowlanych, znajdującej się w promieniu do 100 m od operatora. W strefie ATZ: 6km (fioletowa granica) - koniec strefy ATZ (brazowa granica) modelami do 25kg i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu. Poza granicą ATZ u Krzyśka jest strefa niekontrolowana klasy G (nie ma tu innych stref z restrykcjami) więc loty BSP VLOS wykonujemy zgodnie z tym obrazkiem (źródło: DroneRadar):

 

 

 

g.jpg

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.