Skocz do zawartości

Zrobić śmigłowiec?


bzik4

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 9 miesięcy temu...

postanowiłem odświeżyć temat bo właśnie wziąłem się za budowę tego oto cacka http://www.angelfire.com/blues/heli_project/ doszedłem do budowy głowicy i flybara, mam problem z jego łopatkami, nie mam pojęcia jakiej wielkości być powinny i czy mogę je zrobić np z balsy? a może z laminatu? oczywiście buduję głowicę nr1 z łopatami o stałym skoku :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łopatki flybara sterują kątem natarcia łopat głównych i stąd ich wielkość powinna zależeć od prędkości obrotowej wału i wielkości łopat głównych. Najprościej chyba skopiować wielkość z podobnej wielkości fabrycznego sprzętu.

To co na zdjęciu ma chyba gabaryty coś jak HB?

A z czego zrobić? Ja widziałem tylko plastikowe, a wynika to pewnie z tego, że takie się najmniej łamią i są tanie. A może wyciąć z laminatowych płytek do elektroniki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz absolutną rację, dziś zrobiłem je z balsy 4mm i okazało się że są za małe, jak uruchomię wirnik bez łopat to flybar bardzo ładnie reaguje na przechylanie tarczy, natomiast gdy dołożę łopaty wszystko staje w miejscu, bez względu na to jak mocno przechylę tarczę.

Mam jeszcze pytanie: jeśli na flybarze poza łopatkami są ciężarki (np. honey bee) to czy one poprawiają stabilizację śmigłowca?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem jeszcze raz ten projekt i nie bardzo widać ze zdjęć jak zamocowane są łopaty główne i jak one się mają obracać. Mógłbyś obfotografować swoją głowicę?

 

Nie wiem, jakie masz doświadczenie w obsłudze helikopterów, ale ta stabilizacja całego wirnika po założeniu łopat być może jest normalna. Łopaty mają się przechylać z całym helikopterem, więc ważne jest czy ciągną całość w odpowiednią stronę a nie, czy tarcza się przechyla.

Może też łopaty po rozkręceniu wirnika (siła odśrodkowa) mają za duże opory żeby zmieniać kąt natarcia i dlatego flybar nie ma siły ich przekręcić. To mało prawdopodobne i zależy od konstrukcji, dlatego chętnie bym zobaczył Twoją głowicę na zdjęciach.

 

Co do tych ciężarków na flybarze, to nie wiem co to daje w praktyce, bo miałem doczynienia tylko z HB CP2, ale teoretycznie powinny powodować wolniejszą reakcję na stery. Flybar będzie wolniej zmieniał kąt pod jakim się kręci. A jak helikopter zostanie przechylony przez np wiatr, to cięższy wirnik pozostanie na swoim miejscu i będzie stabilizował lot. Wniosek - masz rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to pokażę co powstało w ciągu 3 dni :D

35936680.jpg

 

powstał z następujących elementów:

tarcza sterująca od big lamy - 7pln

cięgna od big lamy - 11 pln

łopaty honey bee - 13 pln

silnik bez uzwojenia kupiłem za 10 pln

zębatka mała - dawca drukarka Oki

zębatka duża - dawca skaner plustek

głowica sklejona z płytki laminatowej klejem epoksydowym

mocowanie głównej osi - rurka alu 10mm x 1000mm z Obi 5,70pln

płozy i ogon - rurka alu 6mm x 1000mm z Obi 3,70pln

silnik ogonowy - przeróbka cd 12 zwojów na ząb, zębów 9

rama - kawałek pudełka plastikowego do zabudowy elektroniki

flybar pręt stalowy 2,5pln

odbiornik 4ch zebra

dwa regle jeti 18A i mag 8 18A

pakiet 1000mAh fullymax

serwo hs-55

serwo e-sky

 

czekam jeszcze na mixer V-tail i gyro esky

 

czy poleci? zobaczymy :rotfl:

 

i jeszcze kilka fotek z bliska

 

66305607.jpg

 

86195924.jpg

 

30842923.jpg

 

48121532.jpg

 

84169730.jpg

 

24755529.jpg

 

33762769.jpg

 

i jeszcze ktoś bez kogo nic by z tego projektu nie wyszło - Tadeusz

dsc00226h.jpg

budowniczy maszyn latających i pilot, jeszcze terminuje :rotfl:

 

Oczywiście łopatki flybara zostaną wymienione na plastikowe od honey bee bo balsowe niestety się nie sprawdzają

No i na koniec pytanie, czy dobrze mi się wydaje że serwo umieszczone z tyłu będzie wywoływać lot śmigłowca na boki a boczne, lot do przodu i tyłu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja sproboje cos takiego zrobic ale tak jakby powiekszyc deczko i przorbic belta

 

rama z lamonatu ( tych plytek)

glowica z belta

ogon z dluzjszej i wiekszej rurki alu

wiekszy pasek napędowy wlącznie z zębatkami

odpowiednie łopatki wirnika ogonowego

deczko wieksze lopaty i odpowiednio wieksze zębatki główne

silnik pewnie e-sky z belta

gyro Gy48V

 

najbardziej zalezy mi na zmianie wyglądu ramy wiec mozna zostawic ogon caly od belta i wydluzyc model sama rama

z lopatami sie zastanowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:shock:

Zrobiłem wielkie oczy.

Trzymam kciuki żeby poleciał.

 

Fajne zdjęcia. Nie mogę się tylko zorientować, jak jest zobione mocowanie głowicy do wału.

 

Zmierzyłem te łopatki Flybara. Łopata w HB CP2 ma 25cm długości, a łopatka Flybara na wymiary 26x60 mm. Jest też o wiele cieńsza niż Twoja.

 

czy dobrze mi się wydaje że serwo umieszczone z tyłu będzie wywoływać lot śmigłowca na boki a boczne, lot do przodu i tyłu?

Przechylając tarczę do przodu raczej poleci do przodu. Tak stawiam. To zależy trochę od bezwładności całego wirnika. Może przechylać się też na ukos.

 

Chyba lepiej żeby oba serwa były takie same. Ma to wprawdzie mniejsze znaczenie niż przy głowicy ze zmiennym skokiem, ale ułatwi sterowanie.

 

Uruchamiałeś już silnik? Czy nie startuje ze gwałtownie na tym regulatorze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę się tylko zorientować, jak jest zobione mocowanie głowicy do wału.
tak jak na planie http://www.angelfire.com/blues/heli_project/plan.gif tyle że zamiast rurki ja mam wytoczoną tulejkę z otworem 3mm i nagwintowanymi dwoma otworkami pod śrubki mocujące ją do osi.
Przechylając tarczę do przodu raczej poleci do przodu. Tak stawiam.
no tak tyle że tarcza steruje flybarem który jest ustawiony pod kątem prostym do łopat, czyli sterowanie "przesunęło by się o 90 stopni - jak będzie w praktyce zobaczymy
Uruchamiałeś już silnik? Czy nie startuje ze gwałtownie na tym regulatorze?
uruchamiałem, startuje bardzo płynnie jak trzymałem za ogon i dodawałem gazu to na 1/3 już latał :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak tyle że tarcza steruje flybarem który jest ustawiony pod kątem prostym do łopat, czyli sterowanie "przesunęło by się o 90 stopni

 

Będzie tak samo, jak byś sterował bezpośrednio łopatami, dlatego że zarówno łopaty jak i łopatki sterujące reagują maksymalnym przechyleniem po przekręceniu się o 90 stopni od maksylamlnego wysterowania. A więc tarcza do przodu - flybar do przodu i łopaty główne też do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam już wszystkie elementy elektroniczne do swojego śmiglaczka tzn. 2 regle 2 silniki 3f odbiornik, żyro, mikser v-tail, kabelek Y i aparaturę Hitec Flash5 (bez programu heli) i oczywiście problem jak to wszystko połączyć :?: Kilka prób połączenia tego do kupy już zrobiłem ale z mizernym skutkiem :( Albo się wszystko cały czas kręci albo żyro się nie kalibruje albo się śmiglaczek kręci :mrgreen: Może ma ktoś jakiś pomysł?

 

 

EDIT

 

tak to połączyłem:

 

schemat.jpg

 

ale po kalibracji żyra włącza się silnik ogonowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat wydaje się OK.

A silnik ogonowy będzie się kręcił, bo dostaje sygnał z kanału 4 na poziomie 0% czyli połowa gazu.

Niestety nie weim jak to się robi w praktyce, jak nie ma miksera w nadajniku. Jak wyregulujesz ch4, to zacznie działać, ale będziesz mógł skręcać tylko w jedną stonę.

A ten mikser V-tail się jakoś reguluje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert, jeżeli w tej chwili działa tak, że silnik ogonowy się kręci "na postoju', to trzeba by ustawić CH4 na -100% w środkowym położeniu drążka żeby się nie kręcił. A wtedy drążek działał by tylko w jedną stronę.

Może się mylę, bo przyznam, że nie do końca znam działanie takiego zewnętrznego V-tail miksera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile się orientuję, to w tym układzie musi się kręcić "na postoju". Przy środkowym położeniu drążka kierunku, śmigło ogonowe musi skompensować moment obrotowy od wirnika głównego. Oczywiście, jesli wirnik główny się kręci.

 

Ale nie bardzo rozumiem, po co ten mixer. OIDP, mikser jest potrzebny do coaxiali, do tego układu ogon jest tylko na żyroskopie.

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1759892

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał, na przytoczonym przez Ciebie schemacie ogon nie zależy od silnika głównego, trzeba to załatwić mikserem w nadajniku. Wtedy jest oczywiście najlepiej, bo ten mikser można sobie 'wytrymować'. A u nas rolę tego miksera pełni właśnie zewnętrzna kostka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież tu też ogon nie zależy od wirnika - ma swój własny silnik - albo czegoś nie rozumiem :?:

Bo podany schemat jest z wątku o Walkera 4#3, który ma też układ 2 niezależnych silników. I też - poprzez żyro - kompensuje moment od wirnika regulując obrotami ogona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogon musi zależeć od wirnika głównego, bo moment obrotowy do skompensowania przez ogon zależy właśnie od mocy na wirniku głównym. To dlatego, jak wirnik główny się nie kręci, to ogon ma też być zatrzymany. I to właśnie Bzikowi nie działa. Poza tym oczywiście ogon zależy jeszcze od steru kierunku i od poprawek żyroskopu.

Nie stosuje się tego miksera tylko jeśli wirnik ogonowy ma przeniesienie napędu z wirnika głównego. Wtedy tem miser jest, powiedzmy, mechaniczny.

 

Bzik4, przyszło mi jeszcze coś do głowy.

Próbowałeś jak to będzie działać bez żyroskopu? Żyroskop jest potrzbny tylko w locie. Na ziemi można go pominąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten mikser V-tail się jakoś reguluje?

 

nie, to jest mixer 1:1

 

Jak doda gazu na kanale 4 to skreci w 1 strone, jak zmniejszy gaz
na 3? to przepadnie, na 4 to się zatrzyma

 

 

przy próbie oderwania od ziemi, żyroskop strasznie szarpie ogonem powodując "szarpane obracanie" się śmigłowca - nie do opanowania, ale żeby była jasność 50 cm lotu mam zaliczone 8)

 

Próbowałeś jak to będzie działać bez żyroskopu?

 

nie próbowałem ale to jest myśl :D teraz niestety jestem na wyjeździe więc kolejne próby odbędą się dopiero w sobotę

 

A jeśli chodzi o coaxiale to mixerem vtail miksuje się kanał 3 z 4 i do miksera podłącza się dwa regulatory, dodając gazu ruszają obydwa silniki a przechylając drążek na boki różnicuje się obroty silników, ale w tym układzie tak się nie da, dlatego że po przechyleniu drążka w lewą stronę spadają obroty silnika głównego i śmigłowiec przepada, a coax nie przepadnie bo siłę nośną zrekompensuje drugi wirnik który przyspieszy.

 

EDIT

a może tak?

 

schematr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.