Skocz do zawartości

Silnik gra i dzwoni ale nie kręci - POMOCY!!


darek.3333

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jako początkujący niefortunnie zacząłem od modelu z silnikiem żarowym 4T , który rozbiłem niestety. Potem trafiłem tu na forum , gdzie polecono mi na początek styropianowy model z silnikiem elektrycznym. Zakupiłem model Piper J3 z wyposażeniem w cyber-fly. Poprosiłem aby dobrano w sklepie. Silnik tzw dzwonek , regulator MAG 8 i odbiornik Hitec FM RCD9500 i pakiet 3S 11,1V. Kable z silnika połączyłem z regulatorem odpowiednio - czarny z czarnym , czerwony z czerwonym i biały z białym. Kable z regulatora do pakietu przez złącze czarny z czarnym a czerwony z czerwonym. Kabel sygnałowy do odbiornika do kanału 4 obsługującego gaz. No i się zaczęło - silnik gra melodyjkę z przerwami i od czasu do czasu dzwoni. Podczas tego jednorazowego dzwonka lekko drga śmigło. Ale silnik nie kręci. Wpiąłem kabelek od regulatora do odbiornika w inne miejsce aby odbiornik miał zasilanie a w kanał 4 wpiąłem serwo. Silnik nadal gra melodyjkę (pewnie ostrzegawczo) natomiast jak ruszam w aparaturze dźwigienką gazu to serwo działa. Więc sygnał w kanale 4, gdzie wcześniej podpinałem regulator jest. Wyczytałem na forum , że gdybym źle podłączył silnik (zamienił kable) to by chodził tylko odwrotnie. Sprawdziłem pakiet (nowy dopiero co naładowany) ale miał ponad 12V więc nie był rozładowany. Wpinałem regulator także w inne kanały ruszając innymi dźwigienkami. Zmieniałem rewers na kanale sterującym gazem ale nic nie pomogło. W ten model wrzuciłem już ponad 400 zł i znów mam kupkę styropianu z melodyjką... Jak tu się nie załamywać. A przecież to hobby miało być dla młodzieży dostępne. Miałem jeszcze dylemat jak wcisnąć wtyczkę w odbiornik (na pierwszy rzut oka dwie pozycje) ale wyjaśniono mi , że są małe fazki. Poza tym w drodze desperacji podłączałem zgodnie fazami a potem odwrotnie - bez zmiany reakcji tzn silnik nadal gra i dzwoni ale nie kreci.

 

Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Pozdrawiam - Darek

 

Co do silnika to nie wiem jaki to model - przysłany został w paczce z cyber-fly ale jest to typowy tzw dzwonek z chińskimi napisami (ma nawet gwiazdę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 46
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Przy podłączaniu pakietu zasilającego do regulatora ustaw manetkę gazu na zero. Inaczej regulator wchodzi w tryb programowania.

Pytanie czy silnik tylko gra melodyjke a potem co?

Pika regularnie - wtedy brak sygnału serwa dla tego konkretnego kanału.

Pika z coraz większą ilością sygnałów - wszedł w tryb programowania.

Może być też tak, że jest przerwana jedna faza w silniku i silnik nie może ruszyć.

 

Pytanie z którego Józefowa jesteś? Jeżeli tego pod Warszawą - koło Otwocka to podjedź w weekend na lotnisko przy Celulozy. Najlepiej zaprogramować na karcie ustawienia i silnik powinien spokojnie ruszyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie wchodzisz w tryb programowania.

Nie wiem dokładnie jak ten typ akurat ma, ale spróbuj tak:

daj gaz na minimum, włącz zasilanie, odczekaj na sygnał, gaz na max, na min i teraz powinien kręcić.

Jak zadziała, to weź instrukcję i sprawdź ustawienia, bo go prawdopodobnie rozprogramowałeś.

 

and

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak piszą poprzednicy, prawdopodobnie wszystko jest dobrze.

Po prostu aby silnik wystartował musi być regulator podpięty pod kanał gazu (dla Hitec Mode1 to 3-kanał) oraz manetka gazu musi być w pozycji "zero".

Jeżeli będzie w innej pozycji, albo podpiety regulator do innego kanału to regulator będzie chciał wejść w tryb programowania.

Takie regulatory programuję się poprzez wychylanie w odpowiednim czasie drążka gazu (to zależy właśnie od tych dźwięków)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby regulator wszedł w tryb programowania to raczej trzeba gaz na maks ustawić i odczekać.

Może jednak po prostu nie ma na tym kanale ustawionego zera gazu - np. jakiś błąd w zaprogramowaniu nadajnika. Jak nie ma zera to regulator się nie uruchomi - takie zabezpieczenie przed niespodziewanym jego uruchomieniem.

Właśnie - nic nie piszesz co z nadajnikiem (czy to Hitec?). Może jakiś mikser działa związany z gazem throtle-cut/hold (mogło zostać po silniku spalinowym) albo coś innego ?

Moim zdaniem tu trzeba szukać najpierw, a potem zabrać się za regulator.

 

EDIT:

No właśnie kolega Leda_g mnie ubiegł :)

Kanał gazu na CH4 to jest w Futabach, Graupnery mają go na CH1 - jakbyś nie wiedział to zależy to od nadajnika nie odbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie byłem świadom , że ten układ się programuje. Podłączyłem regulator do odbiornika przy zerowym ustawieniu dźwigienki gazu (trymer gazu też zero) ale nie wiem jak powinien być ustawiony rewers aby moje min nie było maks. W trakcie prób doszedłem też di tego aby przełączyć rewers. Poza tym podłączałem regulator też pod inne kanały. Obawiam się iż podczas tych prób go rozregulowałem (czy może powinienem napisać rozprogramowałem). W moim odbiorniku gaz obsługiwany jest przez kanał 4 (sprawdziłem podpinając tam serwo) ale to chyba nie ma znaczenia. Jak teraz ten regulator zresetować i zacząć programowanie od początku?

 

Pozdrawiam - Darek

 

PS1 - Jestem z Józefowa k/Otwocka i zaglądałem już na Celulozy, poznałem tam Janka ale chyba teraz wyjechał.

PS2 - Napisałem też do cyber-fly przedstawiając objawy ale odpisali tylko , że regulator może być wadliwy i że wymienią (to bardzo ładnie z ich strony) ale o programowaniu ani słowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napisz jaki masz nadajnik i w jakim mode.

Jak to jest Futaba to obowiązkowo rewers na kanale silnika, wyłączyć wszystkie miksery związane z silnikiem i sprawdzić na servo test jaki jest poziom na kanale 4 czyli gazu.

Ale to się tyczy tylko Futaby np. 9CHP/CAP.

 

Co do regulatora to jak ma zaprogramowane np NiCd a podłączyłeś LiPo może je niepoprawnie rozpoznawać i pikać, że masz złe napięcie... ja miałem coś podobnego tylko odwrotnie - zaprogramowane LiPo z podłączyłem NiHM...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie aparatura (zabytkowa Simprop) no i odbiornik Hitec FM RCD9500. Podpinając w kolejne kanały serwo i ruszając dźwigienkami udało mi się ustalić (mode2) że na pierwszych trzech kanałach jest sterowanie lotkami , st. wysokości i kierunku a na CZWARTYM kanale jest podpięty gaz. Wiem , ze muszę wymienić aparaturę ale już i tak poniosłem dość spore koszty (poprzedni model spalinowy rozbity w pierwszym locie) więc może teraz uda mi się uruchomić na razie na tej. Jak sprawdzić czy faktycznie jest zero na gazie? Aparatura jest zabytkowa więc nie ma raczej żadnych mikserów. Co najwyżej może funkcja dual .. zmniejszająca wychylenia ale ona chyba ograniczała tylko pierwsze dwa kanały. Zanim będę wymieniał regulator spróbuję poszukać minimum dla gazu. Nie mam wyboru i muszę go szukać na kanale 4 bo on reaguje na dźwignię gazu.

 

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedzi

 

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam żadnych programatorów do regulatora. A jak sprawdzić na jaki pakiet jest ustawiony regulator? Kupiłem regulator i pakiet u tego samego dostawcy więc mam nadzieję , że nie sprzedał mi regulatora z ustawieniami do innego pakietu.

 

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tego nadajnika ale ja bym zrobił tak:

- ustawić trymery na zero (neutralna pozycja)

- wyłączyć revers i dualrate

- ustawić gaz na minimum

- podpiąć regulator i po chwili sprawdzić czy działa delikatnie poruszając gazem

 

Jak nie to poruszyć trymerem na minus (w stronę drążka gazu).

Jak nie działa - wyłączyć i od nowa:

- ustawić trymery na zero (neutralna pozycja)

- wyłączyć revers lub go nie włączać.

Potem:

- ustawić gaz na maksa

- włączyć regulator i po chwili sprawdzić czy działa delikatnie poruszając gazem w stronę minimum.

Jak nie to poruszyć trymerem na plus (czyli również w stronę drążka gazu).

 

W którymś z tych testów regulator powinien się zacząć zachowywać inaczej.

jest też możliwośc, że ten nadajnik nie jest w stanie wygenerować poprawnego sygnału do sterowania twoim regulatorem (za wąski zakres zmian).

Wtedy radziłbym poszukać kogoś z nowocześniejszym nadajnikiem i wykonać test.

 

EDIT:

Nie wiem jak zaprogramowany regulator został ci sprzedany, ale akurat to można zmienić lub być może nieświadomie już to zmieniłeś.

Niemniej to tylko przypuszczenie bo moim zdaniem przy ~12V z akku nie powinien ci sygnalizować złego stanu akku, niezależnie od tego co jest ustawione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załadowałem kilka instrukcji obsługi. Niestety język angielski - ale sporo można się domyślić.

 

http://www.aircombat.pl/przemek/regulator/

 

Najprościej podłączyć kartę programującą - która ustawia wszystkie ustawienia za jednym piknięciem. Do kupienia np na Allegro. http://allegro.pl/item450813938_dynam_karta_programujaca_od_emodel_pl.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na usprawiedliwienie mojego dyletanctwa mogę tylko powiedzieć iż jestem początkującym modelarzem oraz to iż zacząłem łączyć kabelki o 22-giej do 1 w nocy a potem jeszcze szukałem na forum informacji. Jakoś nie wpadłem na informacje o programowaniu. A swoją drogą nie bardzo rozumiem po co komplikować wydawałoby się prostą sprawę. Jak mam gaz na minimum silnik nie ciągnie a jak na maksimum daje pełną moc - no i stany pośrednie proporcjonalnie... A tu jakiś hard - soft , break, on of... rozumiem te słowa z angielskiego ale jakoś nie bardzo rozumiem , co one oznaczają. Kartę sobie kupię z allegro ale nie bardzo rozumiem jak ona działa - ma tez wypisane różne funkcje tylko co one dają? Że zamiast moc silnika podążać proporcjonalnie za dźwigienką będzie się zmieniać logarytmicznie? A inne funkcje?

 

No coż - jak zaczynałem z modelarstwem nie wiedziałem iż tyle trzeba wiedzieć a pewnie to dopiero wierzchołek góry lodowej..

 

Jednak kamień z serca. Wczoraj w nocy myślałem , że to tylko kwestia połączeń i jak sprawdziłem wszystkie warianty to myślałem , że cos się popsuło. A teraz jeszcze tyle możliwości. Mam nadzieję , że jednak aparatura generuje odpowiedni sygnał bo gdyby nie to koszt nowej przewyższy koszt całego modelu.

 

Jeszcze raz dziękuję za tak wyczerpujące informacje , po pracy znów się wezmę a o rezultatach poinformuję.

 

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytania sie nadal nasuwają

 

Rozumiem , że moge wybrać za pomocą tych melodyjek jaki mam pakiet, czy chcę go zabezpieczyć przed rozładowaniem itd. Jest jeszcze BREAK (przerwa?) co ona oznacza. Czy jest to odłączenie rozładowującego się pakietu? A jesli tak to co oznacza BREAK SOFT (miękki?), MID (średni?), HARD (twardy?) czy przy miękkim odłącza mi silnik ale nie odłącza serw? A może przy średnim? A może każdy oznacza odłączenie tylko silnika (co byłoby logiczne) przy różnych napięciach?

 

Pozdrawiam - Darek

 

PS _ mając kartę też chyba trzeba wybierać różne opcje - mam nadzieję , że będzie miała jakąś instrukcję użytkowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tu jakiś hard - soft , break, on of.

Timing czyli kąt wyprzedzenia. Jego zmniejszenie powoduje przyrost mocy(w sporej części silników tak mały, że niezauważalny) okupiony wyższym prądem i grzaniem się silnika. Hamulec(brake) zatrzymuje śmigło gdy silnik nie pracuje(zatrzymane śmigło stawia mniejszy opór niż swobodnie obracające się).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem , że moge wybrać za pomocą tych melodyjek jaki mam pakiet, czy chcę go zabezpieczyć przed rozładowaniem itd.

Zgadza się.

 

Jest jeszcze BREAK (przerwa?) co ona oznacza. Czy jest to odłączenie rozładowującego się pakietu? A jesli tak to co oznacza BREAK SOFT (miękki?), MID (średni?), HARD (twardy?) czy przy miękkim odłącza mi silnik ale nie odłącza serw? A może przy średnim? A może każdy oznacza odłączenie tylko silnika (co byłoby logiczne) przy różnych napięciach?

 

Brake - hamulec - hamowanie silnika

Soft lekkie hamowanie, mid - srednie, hard - bardzo mocne hamowanie silnika

 

Wszystkie ustawienia tycza sie regulatora i silnika (jego wspolpracy z silnikiem) i nic nie maja do serw.

 

PS _ mając kartę też chyba trzeba wybierać różne opcje - mam nadzieję , że będzie miała jakąś instrukcję użytkowania.

Tak na karcie wybierasz dokladnie te opcje co z pikniec (czasami nawet wiecej).

Instrukcja jest ta sama co do regulatora.

 

Tak wygląda przykładowa karta programująca.

Po lewej masz wypisane funkcje, a diody wskazują wybrane ustawienie.

Potem wprogramowujesz to wszystko jednym przyciskiem i masz spokój z piknięciami.

 

hw_ProgCard.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastosowałem trochę z każdej rady i silnik ruszył. Problem okazał się jak najczęściej to bywa prozaiczny. Pomogła inna aparatura, ta moja zabytkowa musi mieć jakiś szczątkowy sygnał gdy gaz jest na zero i pewnie się załącza funkcja zabezpieczająca przed niechcianym uruchomieniem. Jak przełożyłem kwarc do drugiej (takiej samej zabytkowej Simprop) to silnik zadziałał. Teraz widzę , że będę musiał poczytać w dziale aparatur i zebrać trochę kasy. Ale na razie kończę ten modelik PIPER J3 z Cyber-fly i z tą działajacą aparaturą spróbuję się wreszcie oderwać o ziemi. Jeszcze tylko jedno pytanie, na które pewnie nie ma pozytywnej odpowiedzi. Czy można użyć funkcji hamulca tak aby śmigło zawsze zatrzymywało się w poziomie(powinienem raczej napisać - równolegle do skrzydeł)? W moim modelu nie ma podwozia i obawiam się iż może się połamać śmigło przy lądowaniu.

 

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można użyć funkcji hamulca tak aby śmigło zawsze zatrzymywało się w poziomie(powinienem raczej napisać - równolegle do skrzydeł)? W moim modelu nie ma podwozia i obawiam się iż może się połamać śmigło przy lądowaniu.

Pozdrawiam - Darek

 

Tak dobrze nie ma. Ale możesz użyć prop savera (piasta z mocowaniem śmigła na gumkę).

 

and

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.