Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Wiem że nie jest to odpowiednie forum do tego typu treści, ale nigdzie indziej raczej nie znajdę pomocy, tak więc proszę o wyrozumiałość.

 

Drogą kupna nabyłem hulajnogę elektryczną o nazwie speedway 4.

Jest tam silnik BLDC który uległ uszkodzeniu. poniżej w linku do YT wysyłam film który obrazuje problem, sam od siebie dodam że silnik stracił na mocy, nie jest już w stanie rozpędzić mnie do takich prędkości jak wcześniej, ma dużo większe opory toczenia i wydaje bardzo głośne, nieprzyjemne dźwięki.

Również wstawiam zdjęcia całego silnika- widać na nich jakiś pył, czy swego rodzaju "piasek" ale na pewno nie jest to nic z zewnątrz. musiało to już tam być ale pod inną postacią- moim zdaniem jest to klej.

Proszę o pomoc czy informację co mogę z tym zrobić, czym to wyczyścić i dlaczego tak się stało. wg. mnie była to kwestia zbyt wysokiej temperatury.

 

Zdjęcia 

 

https://www.youtube.com/watch?v=qXbJ6dlxnVo FILM

 

 

Opublikowano

rozbierz całe koło

może to łożyska dają taki dźwięk przez opór lub magnesy są przegrzane i nic juz z tego nie będzie

dla pewności możesz podpiąć pod inny regiel

Opublikowano

Po takim pytaniu nikt Ci nie pomoże wróżkami nie jesteśmy....

 

 

Jaki to silnik typ -producent -moc -napięcie ?   przekładniowy czy direct ?

 

Jaki akumulator -rodzaj napięcie pojemność nominalnie ?  Napięcie zmierzone na postoju ? - napięcie i prąd jak to włączysz ?

 

po dźwieku prawdopodobnie albo zerwane zęby przekładni (jeśli to przekładniowy ?)  albo brak  jednej fazy -uszkodzone 1 uzwojenie silnika, halotron, albo końcówka  mocy w sterowniku ...   zgaduj.

 próbuj pytać tez na forum 

 

http://pojazdyelektryczne.org

Opublikowano

Po takim pytaniu nikt Ci nie pomoże wróżkami nie jesteśmy....

...

Masz przecież wszystko na zdjęciach...

 

Marcin - ten nalot w silniku to raczej tlenek z obudowy/wirnika. Musiała być w silniku woda.

Teraz magnesy trą o stojan dlatego mu ciężko. Doczyść to wszystko, sprawdź łożyska i ponów test.

Opublikowano

przepraszam -nie zauważyłem ,że są zdjęcia tylko film widziałem.

ale i tak poza info, że to direct nic więcej nie wiadomo.  nadal  trzeba być wróżką   -lub  tracić czas na  poszukiwanie w necie tylko fragmentów info -wiedzę o pobieranym prądzie itp ma tylko pytający.

 

przekładni nie ma -pozostaje, że silnik nie idzie jedna fazą.   uzwojenie, halotron lub sterownik. 

 

Widoczny pył -to wilgoć i utlenianie się obudowy  - wygląda paskudnie -jednak raczej nie sprawia widocznych problemów -choć wilgoć mogła być powodem uszkodzenia np elektroniki...

Opublikowano

Jest to hulajnoga elektryczna, pojemność aku nie ma znaczenia przecież

prąd max to 30A silnik znamionowo legitymuje się mocą 600W a najwięcej pobiera 1600W

Więcej informacji nie mam bo nie podaje ich producent.
To nie łożyska, one są w porządku, kręcą się idealnie oraz mają odpowiednią ilość smaru. 

Regiel też będzie w porządku bo zdarzyło mi się raz że problem ustąpił na kilka kilometrów.
Producent to po prostu minimotors, podobno znana, ceniona i dobra jakościowo marka hulajnóg elektrycznych.

nie ma tam przekładni, wszystko jest przekazywane 1:1 z silnika na koło, jak widać na filmie- jest on w środku.

Nie jest to brak jednej fazy, bo po sprawdzeniu każdej konfiguracji, silnik nie chce nawet wystartować- nie ma mowy żeby dało się go ruszyć bez jednej fazy.

Też stawiam na uszkodzenie uzwojeń.. niestety 
jetsem pewien że sterownik jest sprawny.
Kurcze, tylko skąd tam woda ?? :/ 

W czym mogę go zanurzyć, jego poszczególne elementy aby pozbyć się rdzy, tego nalotu i wszystkich możliwych do usunięcia "intruzów" 
To co dałem radę zrobić szmatką to wyczyściłem, ale nie przyniosło efektu.

 

Proszę o propozycje i kontynuację wątku, niestety wyjeżdżam w delegacje na 5 dni więc bedę musiał wszystkie pomysły zatrzymać na przyszyły weekend.
Gdyby był ktoś tak miły i powiedział czym mogę to wyczyscić aby wyprzeć tą wodę i wszystkie syfy które ona naniosła :/

Opublikowano

uszkodzenie silnika -nie przeszłoby samo na kilka km. Chyba, ze nie kontaktuje halotron -moze chwilami łapie chwilami nie.  masz halotrony -czy sterownik bezczujnikowy ? ile przewodów idzie z silnika do sterownika ?

pojemność -owszem ma do rzeczy -podobnie jak wydajność prądowa aku. -jedno z drugim sie wiąże. jeśli masz aku np 10s3P na dość marnych ogniwach a jak piszesz dużą moc chwilowa -mogło paść któreś ogniwo/sekcja -i przy starcie po prostu siada napięcie zasilania -sterownik odcina -lub zmniejsza moc -i ewentualnie po wzroście napięcia łapie znowu . i wszystko pulsuje.

ale raczej cos ze sterownikiem.

 

to, ze zmieniając konfiguracje nie rusza -nie znaczy, że przy prawidłowej konfiguracji masz  podawane wszystkie 3 fazy -lub, że jedna nie jest "upośledzona"  

 

metoda -spróbować podpiąć ten silnik przez inny na pewno sprawny sterownik -np. od roweru elektrycznego -sprawdzisz czy silnik rusza na na pewno sprawnym sterowniku.  Na zdjęciach uzwojenia nie wyglądają na spalone -masz jakiś ciemny lakier, śmierdzi spalenizną ?

. szukaj pomocy na forum pojazdy elektryczne...    -na pewno w poznaniu ktoś się bawi elektrycznymi rowerami i może pożyczy sterownik...

 

żeby sprawdzić Twój  sterownik -musiałbyś podpiąć inny silnik... i zobaczyć, czy ruszy na twoim podobno sprawnym sterowniku.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Szczerze mówiąc nie wiem czy są haltrony czy jest to silnik bezczujnikowy- Ale chyba ten drugi bo do silnika idą tylko 3 przewody.

akumulator jest na 100% w porządku, ma 30,5 Ah 52v pomierzyłem napięcia, sprawdziłem wydajność- nic złego mu się nie dzieje.

ciężko stwierdzić czy czuć spaleniznę w silniku, moim zdaniem tak. dzięki za pomoc i liczę na jakiekolwiek pomysły.

pozdrawiam.

dam znać co się okazało

Opublikowano

Moim zdaniem ten "tlenek" to korozja solna aluminium(przy współudziale wody) - najczęściej (co tu bardzo prawdopodobne) po styku z solą drogową (kto miał do czynienia ze zwrotnicami popularnego niegdyś Malucha ten wie o czym mówię). Jest to takie paskudne dziadostwo które potrafi kompletnie unieruchomić części obrotowe, i bez fizycznego jej usunięcia będzie postępować dalej zamieniając warstwy aluminium w kryształy.

Usuń ją najpierw z części do czystego metalu mechanicznie - papierem, skrobaniem, a niekiedy trzeba przetoczyć by usunąć głębokie wżery, (ale uwaga! bo to zmienia wymiary części), a następnie zalakieruj by sprawa się nie powtórzyła.

Dopasuj i złóż w całość, wtedy sprawdź działanie (przed złożeniem łożyska trzeba sprawdzić również czy sól ich nie uszkodziła, przy okazji przesmarować. Sprawdzić też stan uszczelniaczy/simeringów jeśli są, i powierzchni wałka z nimi współpracujących).

Bez tego nie ma co szukać przyczyn dalej...

.

Opublikowano

jak sprawdzałeś wydajność aku ???? czym  ?         Czy  jeśli przez  kilkanaście sekund ciągniesz 30A to nadal masz około 50V   ? 

 

 

I co to za aku 52V - 30,5 Ah  to elektrownia rodem ze skutera a nie z hulajnogi...  lub z dość mocnego e-bike.    Masz tam około 130 - 160 ogniw litowych   18650 ?  Jakiej firmy ?     To układ   układ 13s 10P?  pytam przez ciekawość...

 

ale to troszkę dyskusja na inne forum     http://pojazdyelektryczne.org

Opublikowano

Na tamtym forum już napisałem temat.

Wydajnośc aku sprawdzałem podłączając silnik od roweru elektrycznego oraz amperomierz.

Kolego, jestem elektrykiem i takie podstawy jak sprawdzenie akumulatora to nic nowego.. uparłeś się na to i nie chcesz odpuścić...

Akumulator jest w technologii Li-Po nominalna pojemność to około 1600Wh

Model hulajnogi to speedway 4, zapraszam do lektury n/t parametrów- są imponujące.

Przy prędkości około 40 km/h przez znaczną większość drogi zasięg wynosi 50/60 km, natomiast ograniczając się do 20/25 km/h zasięg to 100km

 

Winnym okazał się silnik, uzwojenia się spaliły poprzez nadmierną temperaturę i niezbyt dobre chinskie wykonanie.

Opublikowano

Sorki -nie jestem wróżką, żeby wiedzieć, że jesteś elektrykiem.  Podawałeś mało info --i nie mogłem ocenić, że zmierzyłeś i uważasz to za oczywistość więc nie podajesz  -przypuszczałem, że nie mierzyłeś i tylko zgadujesz...  Z wątku nie wynikają informacje których się nie napisze.

 

A ja zakładałem najbardziej prawdopodobne przyczyny i "typowy" poziom wiedzy...  wierz mi, ze że ten "typowy" jest raczej niski...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Rozumiem :) Sorka za moją reakcje, może była zbyt gwałtowna.

Dzięki bardzo za pomoc i odzew w temacie, bardzo mi pomogłeś i nakierowałeś na to jaki może być problem 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.