Skocz do zawartości

Calmato 60 - moja wariacja


RMa
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zacznijmy od początku.

Od 5 lat w szufladzie kurzył się silnik SuperTigre G-90. Przy okazji chciałem przetestować ustawienia mojego CNC.

Myśląc nad projektem do wykonania trafiłem na ten filmik :  

 

 

Tak więc doszedłem do wniosku, że będzie to idealna platforma do rozrywkowego latania. Co więcej, jako że zawsze latam z ojcem, gdy on weźmie swojego Senior Telemaster z żarowym czterotaktem to nie będę musiał się bawić w branie 2 bańki z paliwem do Funtany 125 czy Miss Moravy. 
Tak więc na podstawie plików http://rcplans.ru/calmato-40-sport/ rozrysowałem swoją wariację tego projektu (małe poprawki w rysunkach kadłuba + nowe skrzydło)

14-38-48.thumb.jpg.029cbe5ddb73627c0fe4862ea5ce54f3.jpg
Rozpiętość: 1550mm;

Wznios: 4°

Waga do lotu: 3280g;

Silnik: SuperTigre G-90; (bez problemów model będzie latał w przedziale 0.40-0.90)
Konstrukcja: sklejka brzozowa + balsa 2mm;

Serwa głównie z szuflady: SK, SW, Gaz - Hitec HS 322HD, Lotki - Hitec HS-82MG, teraz nowe Dualsky AS82MG

 

W założeniu miał być to szybki i tani projekt w wykonaniu zatem jakość wykończenia pewnych elementów nie zadowala mnie. Uważam jednak, że jest to model do latania a nie podziwiania ?

 

Tak więc końcem roku 2019 wyciąłem wszystkie elementy i zacząłem składać te puzzle w całość:

 

IMG_20191225_144243.thumb.jpg.c3088405cfe532e1353d4d7d11c31055.jpg

IMG_20191225_145644.thumb.jpg.1de4839f0c5bccf95c06c6c9627322e8.jpg

IMG_20191225_144307.thumb.jpg.08ebb13ea0dc918e31fbe33687d7624c.jpg

IMG_20191225_144324.thumb.jpg.82a722ec4a8ad899b5f062d99fb446ad.jpg

IMG_20191225_195336.thumb.jpg.83e4227761a5b3cda099282d282e1692.jpg

IMG_20191229_180244.thumb.jpg.af023cf92999e5c1ee8119b2938b5695.jpg

IMG_20200101_164359.thumb.jpg.6f6e9ee546585a1997d38313f5728abe.jpg

 

Waga gołej konstrukcji bez kesonu, oklejonego balsą kadłuba oraz wyposażenia wynosi 951g. Przed zakończeniem przerwy świątecznej zdążyłem jeszcze okleić balsą lotki, stateczniki pionowy i poziomy wraz z powierzchniami sterowymi, pokryć je folią i zamocować zawiasy (końcówki lotek poprawiłem w późniejszym terminie).

IMG_20200608_134315.thumb.jpg.599dbe24356010bc4af6f02d0e691a11.jpg

 

Następną okazją do kontynuowania prac nad modelem był długi weekend majowy. Wykonałem garb kadłuba, keson z balsy oraz krawędź natarcia z balsy 20 mm. 

 

IMG_20200611_173613.thumb.jpg.b6c2bf69547e12078f91ec80e96cafff.jpg

(widoczny stretch miał chronić przed wgnieceniami przed oklejeniem podczas przechowywania)

W ciągu lipca udało mi się dokończyć budowę. Okleiłem jedynie przednią część kadłuba balsą, ogonowa ma zadowalającą sztywność.

 

IMG_20200719_233133.thumb.jpg.857679ce3735d65b8298bb19206e3610.jpg

 

Pokryłem całość folią (czerwona - oracal, biała oracover std) oraz zamontowałem wyposażenie

 

IMG_20200731_110248.thumb.jpg.6920352695a1197cb7b47b69f41c6ab3.jpg

 

Podwozie główne wykonałem z reszki płaskownika duralu 50x4 pozostałego z bagnetu skrzydła do Moswey III (również opisanego na forum)

 

IMG_20200803_002355.thumb.jpg.7b5aca5c3d19ac407defe3b0d692d460.jpgIMG_20200803_003250.thumb.jpg.5a02c7aae757a87e313ef10f79eed2b2.jpg

 

 

Cieszy mnie, że Calmato wyważył się we właściwym środku ciężkości bez dokładania ołowiu czy też przesuwania wyposażenia z projektowego miejsca.

Tymczasową kabinkę do oblotu wykonałem z XPS. Pozostało mi jeszcze wykonanie kopyta do wytłoczenia właściwej, ale to już w późniejszym terminie.

 

Teraz pora na mięso tej relacji - wrażenia z oblotu i dalszego użytkowania. 

 

Oblot nie odbył się bez przygód - podczas kontroli przedstartowej wszystkie serwomechanizmy działały bez zarzutu, niestety (prawdopodobnie podczas startu) padło serwo prawej lotki blokując się w maksymalnym górnym położeniu. Na szczęście model jest na tyle wybaczający, że kontrując maksymalnym trymem i połową wychylenia drążka udało mi się utrzymać lot poziomy i bezpiecznie posadzić model. Niestety nie mam materiału filmowego, gdyż kamerzysta bardziej skupił się na obserwacji niż filmowaniu. Natomiast jest filmik startu:

 

Taki obraz ukazał się moim oczom po bezpiecznym lądowaniu:

IMG_20200807_131025.thumb.jpg.d75161e6cc7687fa38f27cf666419278.jpg

 

Oto sprawca, mimo miernej ostrości zdjęcia można dostrzec przysmażoną izolację przewodu. Prawdopodobnie nie pomógł fakt, że serwo to było mocno użytkowane w innym modelu. 

IMG_20200808_195049.thumb.jpg.15d091e6cd20ddd754f052713b54c69a.jpg

 

Po wymianie obu serw w skrzydle na nowe nie było już niespodzianek.

Model zacnie lata w każdym przedziale prędkości, wykonuje podstawową akrobację, nadaje się do poszalenia jak i spokojnego wożenia po niebie. 

 

 

 

 

Podsumowując - projekt udany, dodatkowo czas poświęcony na budowę to łącznie jedynie ok 130h.

Czy miał on sens, biorąc pod uwagę tylko budowę nowego modelu? Wnioskując po cenach gotowców, zapewne nie. 
Natomiast utwierdziłem się w przeświadczeniu, że patenty, które stosuję w swoich projektach (część wymuszona polem roboczym cnc) jest bardziej niż zadowalająca pod względem wytrzymałości jak i łatwości złożenia.

Czas wycinać następny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki! 
Aktualnie jestem na etapie przeróbki "ploterka" na bardziej bezobsługowy. Jak to skończę to jak najbardziej mogę wyciąć sztukę zainteresowanym. Jeżeli takowi się pojawią to postaram się w wolnym czasie, który jest obecnie mocno ograniczony, przygotować instrukcję składania.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny model. Będziesz miał "konia roboczego" do treniingu.Takimi modelami zawsze najwięcej się lata :) Jeśli chodzi o opłacalność w dzisiejszych czasach to samodzielna budowa modeli z ekonomicznego punktu widzenia jest nieopłacalna ale przecież nie o to chodzi. Liczy się to ,że sam zaprojektowałeś , wykonałeś i oblatałeś samolot, jest to Twoje dzieło i praca. Nie ma większej satysfakcji jak pomyślnie oblatać model własnej roboty a tego nie kupisz za żadne pieniądze. Także szacun.

Pozdrawiam i życzę powodzenia przy budowie kolejnych modeli.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Kopyto jest już gotowe. Położyłem 4 warstwy szpachli natryskowej oraz szlifowałem papierem na mokro gradacjami kolejno: 100, 200, 400 celem usunięcia nierówności wynikających z użycia technologii druku FDM.

Miałem w planach budowę własnej maszynki do formowania podciśnieniowego, jednak obecnie jest to nieuzasadnione biorąc pod uwagę liczbę modeli, które buduję. 

Możliwe, że w tym miesiącu uda mi się podjechać do znajomego, który takową zabawkę posiada i zobaczymy jaki efekt uda się uzyskać. 

Samo wykonanie kopyta tą metodą nie jest najtańszym rozwiązaniem, jednak biorąc pod uwagę czas, jest to zdecydowanie bardziej opłacalna metoda od klasycznego wycięcia profili, wypełnienia przestrzeni XPS'em, laminowania i szpachlowania. 

IMG_20200902_181007.thumb.jpg.4261a217b6c042542bff3ed0e38e60dc.jpg

IMG_20200902_181446.thumb.jpg.1b9ef62dd005419082df60495bf289dd.jpg

IMG_20200902_210335.thumb.jpg.314c866e810ad6ac9f4b941aaa8761f8.jpg

 

Kolejny update po wytłoczeniu kabinki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Prowiorka wytrzymuje najdłużej, więc jeszcze nie formowałem kabinki.

Podczas ostatniego lotu zerwały się nity mocujące tylną część tłumika, miały prawo po ponad 10 latach wystawienia na wibracje. Nie chcąc czekać na nowy wydech dorobiłem brakującą część.

D9yWzErubl6eIU1SOxCPHxmEJ2f5gp8oiEtH_QK-jMN7Ba8v8QpBDq9ISdqNlD2ktzFIpf8I0NUb5JoTRpKN5Wj6xmlrwjblkBSdUAx8XcE2Zst_7PFsnoNi6E2EHBExhWhqP8gJN5_oekdSWWEuIZEvSnoaS2tXCaU0WbHwDGvgC1pRyoX0eZGwRUa2horwlIfvgFY4uPXHEf9UtF1oPvCOeuKO1gYPLztVnwx2n8a8a4U2pcypwjELv2iz0eudKZpNX1B4SNXVhRiXCx4dJqR-8lUkctbqOQqrbVUtUQZKDs6DUeRTIvTJYnTvBgsHy_dOJ51NdqLz7-kshl98RBsySPh-L5fk0OoQ7Jr1LJH66mdvSBoJ3vN5MRdmR5ViccgqZTttJnETtKLrlDqikUSv9U9ddHhZVFA6QKh3XQ9kJKXz9VJfoVIksFenmmolayVb0_wJGP1BlOkj5xZ2RYhug-CdWUQNXG3r9N_ShMq1iNfQfQ5oi4DP457JzQT85vX03FgqHIJhlzmnp33bLAy_DWpnOZ1pU5LhneeEOncQ1FK2h5aGcMgrNea3ivmw37RGEJ034p5FQ-7zHF08YAv6cYqrzUSZ-nCJ62DziXs0Wu-OETuTdLtLhk6Bfr14x3ryKR11rxQuVPPZlcoq_JW2s9SSnQkiKzI4BjOZYMzYrD3PQb-k0c6Yof0mW8f69-EO8evJ-_WkIV5Bot6Z7Xtl=w703-h937-no?authuser=0

 

Kto by pomyślał, że szampon może rozwiązać dwa, jakże różne, problemy jednocześnie ?

3IxWOIXiv8cUG-qx0rmIcISUvBDfZLNaDFEZRb5e159KSXWwyAS2MEIFBiOi7_0rUcOVV5YF9LsAXgfgReeWi_SyTULaupkf1clRuQby60yTWZcnFOJ_PLCbA-RqLP0INUSsG_6nKCfSyJ6AfgPEq8rubQWu7HpxdTA9AiVgfnW0xXKAFBw_xtgLnk_xnBuoRZbjB2iLbYyDW_eQRUy05BWefn2_1RGGpgaqiJJzZeFExzVwRV91kVtvV7x4gevU7QGc9HeJ9QXElO3-RNad619zxyGLh60CcwtsfOBVG-tqm-trT66HA6TSKdOa9nFCAYpzn4W2CTywnh2yfLI2a9Ysb9PkF7WPy3NVW0iLaI2eAr1FwHFjncEi2Ncyj5PaXe8YonbqVUoP-Ig-rl7-hAmwnHd0bKXeAgzqpUvH50JdiZxspWpzJsqhgfk5oR8hDD3gfkd2_6WG0U4bcqXm6iquZlBdSRFevE7vrgti0WHTRVTJbgf8QbVisvhH11JSjPCbREqx_T-f_W72G4w0BBfeMRowj2mSehCthd0DxV4A6h48DCCYUaaN3267X6iriRnjMDtZgd6RB2E2XvYdasJwfr3U2HO51O1IKDWOwWZ61K5IVYoL2DlXHsCXR-8x2R_maIJXH9bW8sb_yFpYvqBY1ZVzmosR69yY7_GQgZwUYFNdeatq_F8tn0h76OXd1T-HWOtl_QxAEszJbRiWNeOR=w703-h937-no?authuser=0

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W 2018 pojawiła się we mnie chęć zbudowania Heinkel'a He 100 w skali 1/5, rok później rozrysowałem kadłub i na tym etapie projekt umarł.
Dzisiaj, mając chwilę wolnego odkurzyłem pliki i doszedłem do wniosku, że należałoby dokończyć rysunki.

W założeniu ma być to prosty i przewidywalny model w pilotażu, więc:

- profil NACA2415 przechodzący w NACA2412

- wznios centropłata -2°

- wznios końcówki 6°

Rozwiązanie to postanowiłem sprawdzić w mniejszej skali - tu pojawia się Calmato.

Przyjemne 4 godzinki przed monitorem i mam prawie gotowy projekcik nowego płata o rozpiętości 1,6m.

 

Jutro wprowadzę jeszcze drobne poprawki (kilka drobnych błędów się wkradło).


Wycinankę zacznę jak będę w modelarni, przy okazji kontynuując budowę BKB-1. Kiedy to nastąpi, nie mam pewności. Jednak mam nadzieję, że uda się w tym miesiącu.

02-15-50.thumb.jpg.03c461476bef40c500e7a0bbe52b79ed.jpg02-15-31.jpg.4c4c7f2b3c97d3acec4c4cf70e9801e4.jpg02-16-06.jpg.13fad48f4f39cfc40dee1aea08e37cbc.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.