bpetera Opublikowano 6 Marca 2021 Opublikowano 6 Marca 2021 Dzień dobry, Zastanawia mnie fakt dlaczego często zdarza mi się widzieć mocniejsze serwa zamocowane dla steru kierunku i wysokości. Sytuacja ta ma miejsce często w gotowych modelach RTF lub w specyfikacjach KIT (np. Multiplex'a). Domyślam się, że jest ku temu powód, ale jaki?Czy realnie na te stery działa większa siła niż dla lotek/klap? Wykluczam z tego rozważania modele akrobacyjne gdzie z racji powierzchni sterów i ich wychyleń od razu widać uzasadnienie. Domyślam się, że serwa steru kierunku/wysokości mocowane są w kabinie gdzie jest więcej miejsca niż na skrzydłach więc myślenie "lepiej mieć mocniejsze serwo skoro mam miejsce" zdaje się być zasadne, ale czy taka jest przyczyna? Być może jest to związane z faktem, że często siły z tych serw przenoszone są przez długie bodweny, które same z siebie stanowią pewien opór. Przykład w załączniku - HS-81 na kierunek/wysokość, HS-55 na lotki - Dlaczego? Proszę o opinie. Pozdrawiam
merlin71 Opublikowano 6 Marca 2021 Opublikowano 6 Marca 2021 Siłę serwa dobiera się zależnie od powierzchni steru, wartości kąta wychylenia i prędkości lotu. Stery kierunku i wysokości często mają większą powierzchnię i wychylają się bardziej niż lotki, lub tak jak w przypadku steru kierunku napędzają dodatkowo np skrętne kółko ogonowe.
enter1978 Opublikowano 6 Marca 2021 Opublikowano 6 Marca 2021 No ogólnie serwo na sterze kierunku lekko nie ma , chociaż nie w każdym modelu kierunek ma imponującą powierzchnię za to często jest połączony z kółkiem ogonowym które na nierównościach szarpie sterem. Inną sprawą to są stery wysokości , tutaj mógł by się ktoś wypowiedzieć kto się na tym zna od technicznej strony , ja natomiast kiedyś rozmawiając z modelarzem który się naprawdę na tym zna usłyszałem że stery wysokości nie potrzebują tak silnych serw jakie modelarze montują bo stery wysokości obracają model w środku ciężkości więc nie potrzeba tam wielkich sił. I trudno się nie zgodzić bo w modelu 3D statystycznie montuje się na wysokościach siłę dwa razy waga modelu, model jest poddawany ogromnym przeciążeniom a powierzchnie sterów wysokości są większe niż wszystkie powierzchnie sterów łącznie w np trenerku. Sam guzik wiem i robię jak wszyscy , ale temat ciekawy i chętnie poczytam o zasadach doboru i doświadczeniach innych.
arek1989 Opublikowano 6 Marca 2021 Opublikowano 6 Marca 2021 Mam takiego excela do obliczeń. Dla jakiego modelu są przewidziane te serwa HS? Ciekawi mnie co by wyszło z obliczeń dla tego konkretnego przypadku. stery.xls
robertus Opublikowano 6 Marca 2021 Opublikowano 6 Marca 2021 Chyba, że to jest ster płytowy to wtedy trzeba większe. W rzeczonym przykładzie z multiplexem stawiałbym na to, że na kierunek i wysokości są dawane normalne serwa a na lotki, z racji tego ,że są dwa to dwa mniejsze. Gdyby w modelu było rozwiązanie jedno serwo na lotki plus dwa bowdeny to pewnie tez by było to większe.
bpetera Opublikowano 6 Marca 2021 Autor Opublikowano 6 Marca 2021 3 godziny temu, arek1989 napisał: Mam takiego excela do obliczeń. Dla jakiego modelu są przewidziane te serwa HS? Ciekawi mnie co by wyszło z obliczeń dla tego konkretnego przypadku. stery.xls 34 kB · 3 pobrania Ta specyfikacja jest dla Multiplex Easy Glider Pro. Być może po prostu większe serwa są podyktowane korzyścią producenta - są tańsze w produkcji (być może), kupując zapasowe trzeba się zaopatrzyć w dwa rodzaje serw... albo wracamy do teorii o oporze na bodwenach.
Rekomendowane odpowiedzi