Jump to content

Rura rezonansowa/kanister własnej roboty


mar_io
 Share

Recommended Posts

Witajcie,

Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie pomysł zrobienia z nierdzewki rury rezonansowej, bądź tłumika typu pitts/kanister do dle 55. 

W związku z tym chciałbym zapytać czy ktoś z Was może robił już taką samoróbkę i może podzielić się wrażeniami?
Chodzi oczywiście o poprawę dźwięku kto wie może i mocy, (mam oryginalny tłumik oraz tłumik boczny-pitts) chciałbym oczywiście po wykonaniu takie tłumika zrobić testy na stanowisku pomiarowym (temp,rpm, dźwięk)

Blacha z nierdzewki 0,4mm bądź nawet gotowy rury (bodajże 0.8 i 1mm) są dostępne, spawanie to też nie problem. Domyślam się że nikt w tym temacie nie odkrył ameryki, a na pewno już nie chińczycy. Nie rozbierałem takiego modelarskiego tłumika, ale rozbierałem motocyklowe tłumiki typu akropovic czy edhaust i przypuszczam że jest podobnie w przypadku naszych rezonansów, czyli pusta rura z rurkami z wywierconymi otworami, ewentualnie jakieś tam wygłuszenie np z maty stalowej. Jeśli się mylę to poprawcie mnie. 

Ceny firmowej są spore, można takie własnej roboty zrobić spokojnie za 1/3 ceny, myślę że warto spróbować. 

Link to comment
Share on other sites

Witam

przymierzałem się do zrobienia takiego tłumika ale zaniechałem . Spawanie blachy 0,5 mm jest bardzo uciążliwe (brzydkie , nieszczelne  )  Zrobienie denniczek (końcówki zaokrąglone tłumika  ) blacha nie chciała się dokładnie układać na konkretny wymiar . Z grubszej blachy nie próbowałem . Z rury gotowej  fi 55 mm 1,5 dość  ciężka się robi  .

Link to comment
Share on other sites

Ja akurat mam i tiga i miga z synergią 0,4 już spawałem, ale wszystko zależy od blachy, nie każda jest taka sama niestety. Zobaczę jak dorwę kawałek blachy  jak to wychodzi. 

Link to comment
Share on other sites

O tych obliczeniach, to już mi mówili koledzy, jednak powiem szczerze że o ile do silników >100ccm jestem w stanie się zgodzić co do sensu obliczeń, to do <55ccm wątpię aby ktokolwiek a już na pewno chińczycy to robili. Raczej jest to metoda prób i błędów. Szukanie złotego środka. Uwierz mi że nawet  tłumiki motocyklowe za 6 tys złotych nie mają w sobie nic nowatorskiego. A nawet dziwiłbyś się jak są prosto zrobione.

Link to comment
Share on other sites

Tłumiki do 4 sowa to tak proste ale dobry układ rezonansowy do 2 takta to już niejest taki prosty.Wiem co mowie.Nawet zestrojenie gotowej rury z silnikiem zajmuje sporo czasu.Z resztą nie wiem czy dla 8krpm nie skonczyła by sie Tobie rura w ogonie.Ja do silnika 27ccm w slizgu FSR na 12-16krpm ustawiam rure na 390-410mm od swiecy do najgrubszego miejsca rury.A im niższe obroty tym ta odległość większa.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Mariusz, a co masz na mysli pod pojeciem "kanister"? Bo w moim mniemaniu jest to jedynie pusta wewnatrz "puszka", wiec na miano tlumika raczej nie zasluguje. Napracujesz sie, a glosno jak bylo, tak bedzie. W takim wypadku latwiej i taniej byloby kupic chinskiego gotowca, tylko po co? Jakie one sa, chyba kazdy wie. U nas te chinskie tlumiki typu pitts nazywane sa "china kracher", czyli "chinska petarda" - nietrudno sie domyslec, dlaczego. W kazdym razie na niemieckich lotniskach modelarskich sa one zabronione, gdyz nie spelniaja wymagan wynikajacych z narzuconego warunkami ekologicznymi (zwierzatka sie boja, a i ludzki sluch nie jest narzedziem bezgranicznie odpornym) ograniczenia halasu.

 

Jesli juz, rob tkumik trzykomorowy (obecnie istnieja chyba nawet czterokomorowe). Proporcje takiego tlumika w zaleznosci od pojemnosci skokowej silnika podawalem juz przynajmniej dwa razy na forum - trzebaby poszukac odpowiednich watkow, ale mnie sie nie chce (sorry), wiec w razie zainteresowania musisz to zrobic sam.

 

Cienka blacha nierdzewna daje sie spawac - tak sa wykonywane dobre tlumiki znanej firmy Zimmermann. Do ich produkcji stosuje sie blache 0.2mm, wiec tlumiki sa lekkie, a ich zaleta jest to, ze nawet po solidnym zafajdaniu mozna ich wnetrze dobrze oczyscic (jest to zalecenie producenta) plukajac roztworem kwasu.

 

Co do tlumikow rezonansowych - pomijajac koniecznosc obliczenia tychze, wlasciwie pracuja one jedynie w dosyc waskim zakresie obrotow, wiec ich przydatnosc dla silnika z regulacja obrotow jest odpowiednio ograniczona. Trzeba tez pamietac, ze zabudowa takowego w modelu jest trudniejsza anizeli ma to miejsce w przypadku zwyklego tlumika.

Link to comment
Share on other sites

Może masz rację Jarek i nie ma sensu rzucać się z motyką na słońce. Zobaczę jeszcze. Muszę to przenalizować, aby nie okazało się że gra nie jest warta świeczki.

 

W tej chwili jak myślę o tym temacie to jednak chyba najbardziej "opłaca" się próbować zrobić po prostu tłumik coś na wzór np zimmermann'a.

Link to comment
Share on other sites

Jak masz mozliwosc pospawania cienkiej blaszki, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonac samemu. Grubosc blaszki 0.2mm w zupelniosci wystarczy, gdyz sztywnosci nadaje poszyciu jego forma i przegrody wewnetrzne, w przeciwnym wypadku tlumik bedzie niepotrzebnie ciezki. Tak sa wykonyw3ane tlumiki Zimmermann, ale te sa spawane laserowo, o ile pamietam. Spoiny sa rowniutkie i cieniutke - pieknie to wyglada.

 

Jak juz pisalem, proporcje wielkosci poszczegolnych komor zaleznie od pojemnosci silnika juz na forum ze dwa razy podawalam. Jak poszukasz, to znajdziesz, bo mnie sie nie za bardzo chce (prosze o wyrozumialosc) po raz kolejny grzebac na forum w celu wyszukania stosownych watkow. Owe dane pochodza z ksiazki prof. Petera Demutha, niemieckiego (nie zyjacego juz) "papieza" z dziedziny silnikow modelarskich, sa sprawdzone i funkcjonuja - wedlug tych danych wyxkonywane sa tlumki przez znanych producentow, jak wlasnie Zimmermann, Krumscheid lub innych.

 

Na temat oplacalnosci nic Tobie nie doradze. Dobry tlumik kosztuje od kilkudziesieciu Euro (ja za Zimmermanna do DLE 30 placilem przed dziesiecioma laty cos okolo 30-40 Euro, teraz bedzie z pewnoscia drozej) w gore. Czy samodzielne wykonanie bedzie tansze, tego nie wiem, bo ja takich mozliwosci nie mam i porownac nie moge.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.