mar_io Opublikowano 20 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2022 Witajcie, Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie pomysł zrobienia z nierdzewki rury rezonansowej, bądź tłumika typu pitts/kanister do dle 55. W związku z tym chciałbym zapytać czy ktoś z Was może robił już taką samoróbkę i może podzielić się wrażeniami? Chodzi oczywiście o poprawę dźwięku kto wie może i mocy, (mam oryginalny tłumik oraz tłumik boczny-pitts) chciałbym oczywiście po wykonaniu takie tłumika zrobić testy na stanowisku pomiarowym (temp,rpm, dźwięk) Blacha z nierdzewki 0,4mm bądź nawet gotowy rury (bodajże 0.8 i 1mm) są dostępne, spawanie to też nie problem. Domyślam się że nikt w tym temacie nie odkrył ameryki, a na pewno już nie chińczycy. Nie rozbierałem takiego modelarskiego tłumika, ale rozbierałem motocyklowe tłumiki typu akropovic czy edhaust i przypuszczam że jest podobnie w przypadku naszych rezonansów, czyli pusta rura z rurkami z wywierconymi otworami, ewentualnie jakieś tam wygłuszenie np z maty stalowej. Jeśli się mylę to poprawcie mnie. Ceny firmowej są spore, można takie własnej roboty zrobić spokojnie za 1/3 ceny, myślę że warto spróbować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stanislaw Opublikowano 21 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2022 Witam przymierzałem się do zrobienia takiego tłumika ale zaniechałem . Spawanie blachy 0,5 mm jest bardzo uciążliwe (brzydkie , nieszczelne ) Zrobienie denniczek (końcówki zaokrąglone tłumika ) blacha nie chciała się dokładnie układać na konkretny wymiar . Z grubszej blachy nie próbowałem . Z rury gotowej fi 55 mm 1,5 dość ciężka się robi . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mar_io Opublikowano 21 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2022 Ja akurat mam i tiga i miga z synergią 0,4 już spawałem, ale wszystko zależy od blachy, nie każda jest taka sama niestety. Zobaczę jak dorwę kawałek blachy jak to wychodzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 21 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2022 Tłumik możesz robić,z rurą już nie jest tak prosto.Masa obliczeń.Długość i kąty stożkow.Objętość komory pod tłokiem ,prędkość spalin itp.itd Troche tu do poczytania https://www.prestwich.ndirect.co.uk/tunedpipetheory.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mar_io Opublikowano 22 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2022 O tych obliczeniach, to już mi mówili koledzy, jednak powiem szczerze że o ile do silników >100ccm jestem w stanie się zgodzić co do sensu obliczeń, to do <55ccm wątpię aby ktokolwiek a już na pewno chińczycy to robili. Raczej jest to metoda prób i błędów. Szukanie złotego środka. Uwierz mi że nawet tłumiki motocyklowe za 6 tys złotych nie mają w sobie nic nowatorskiego. A nawet dziwiłbyś się jak są prosto zrobione. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 22 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2022 Tłumiki do 4 sowa to tak proste ale dobry układ rezonansowy do 2 takta to już niejest taki prosty.Wiem co mowie.Nawet zestrojenie gotowej rury z silnikiem zajmuje sporo czasu.Z resztą nie wiem czy dla 8krpm nie skonczyła by sie Tobie rura w ogonie.Ja do silnika 27ccm w slizgu FSR na 12-16krpm ustawiam rure na 390-410mm od swiecy do najgrubszego miejsca rury.A im niższe obroty tym ta odległość większa. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 22 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2022 Jest jeszcze coś takiego, kiedyś się bawiłem, ale testować nie testowałem, bo jeszcze nie mam jak . https://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 25 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2022 ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mar_io Opublikowano 25 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2022 Może masz rację Jarek i nie ma sensu rzucać się z motyką na słońce. Zobaczę jeszcze. Muszę to przenalizować, aby nie okazało się że gra nie jest warta świeczki. W tej chwili jak myślę o tym temacie to jednak chyba najbardziej "opłaca" się próbować zrobić po prostu tłumik coś na wzór np zimmermann'a. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 26 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2022 Jak masz mozliwosc pospawania cienkiej blaszki, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonac samemu. Grubosc blaszki 0.2mm w zupelniosci wystarczy, gdyz sztywnosci nadaje poszyciu jego forma i przegrody wewnetrzne, w przeciwnym wypadku tlumik bedzie niepotrzebnie ciezki. Tak sa wykonyw3ane tlumiki Zimmermann, ale te sa spawane laserowo, o ile pamietam. Spoiny sa rowniutkie i cieniutke - pieknie to wyglada. Jak juz pisalem, proporcje wielkosci poszczegolnych komor zaleznie od pojemnosci silnika juz na forum ze dwa razy podawalam. Jak poszukasz, to znajdziesz, bo mnie sie nie za bardzo chce (prosze o wyrozumialosc) po raz kolejny grzebac na forum w celu wyszukania stosownych watkow. Owe dane pochodza z ksiazki prof. Petera Demutha, niemieckiego (nie zyjacego juz) "papieza" z dziedziny silnikow modelarskich, sa sprawdzone i funkcjonuja - wedlug tych danych wyxkonywane sa tlumki przez znanych producentow, jak wlasnie Zimmermann, Krumscheid lub innych. Na temat oplacalnosci nic Tobie nie doradze. Dobry tlumik kosztuje od kilkudziesieciu Euro (ja za Zimmermanna do DLE 30 placilem przed dziesiecioma laty cos okolo 30-40 Euro, teraz bedzie z pewnoscia drozej) w gore. Czy samodzielne wykonanie bedzie tansze, tego nie wiem, bo ja takich mozliwosci nie mam i porownac nie moge. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi