Skocz do zawartości

paliwo samochodowe a lotnicze


robraf

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

poniewaz nieznalazlem takiego tematu więc postanowilem stworzyc tutaj taki.

Czym się rózni paliwo samochodowe od lotniczego , powiedzmy z zawartoscią 10% nitro ( obydwa) oprócz tego ze jedno jest czerwone ( lotnicze) a drugie zółte ( samochodowe)

 

co by się stało gdybym do samochowodego baku ( model rc) wlal paliwo lotnicze? stałoby się cos? bo silnik samochodowy budową przypomina lotniczy.

 

zakupilem monster trucka spalinowego , którego bede powoli przerabial na spalinke do driftu ( obnizenie i utwardzenie zawieszenia, zmiana kół, karoserii itp.) a paliwax mam pare litrów lotniczego i jak to moze się nadac to po co mam kupowac samochodowe? no chyba ze się nienadaje

Opublikowano
jesli ma ten sam skład - rodzaj oleju i jego ilość, nitrometan i jego ilość to tylko może się różnić ceną :wink:

 

paliwko mam takie http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=617

 

czyli: 5% nitro ( niezauwazylem nawet ze mam z olejem syntetycznym , nastepnym razem kupie z rycyną)

Charakterystyka (skład) :

 

~77% - Metanol CH3OH, w którym zawartość wody jest mniejsza niż 0,05%

18 % - KLOTZ - olej syntetyczny

5 % - Nitrometan

Dodatki uszlachetniające

 

 

a do samochodu :

Charakterystyka (skład) :

 

~72% - Metanol CH3OH, w którym zawartość wody jest mniejsza niż 0,05%

13 % - EDL - olej syntetyczny

5 % - Olej rycynowy

10 % - Nitrometan

Dodatki uszlachetniające

 

niewiele się rózni od tego lotniczego

Opublikowano

prawie to samo, a jak wiemy z reklam prawie robi różnicę

 

KLOTZ to chyba mieszanina syntetycznego z rycynowym (3% rycyny) w jednym i drugim paliwie jest tyle samo oleju 18 % - prawda, ale różna zawartośc nitrometanu a samochodziki lubią nitrometan :wink:

Opublikowano

ale silnik niezatarlby się czy cos na tym lotniczym? bo samochod jeździl na 10% nitro ale powiedziano mi ze na 5% tez powinien odpalic. rozumiem ze moge spokojnie nalac lotniczego?

 

p.s. w samochodowym jest 13% oleju ale nieslyszalem zeby cos sie zatarlo od nadmiaru oleju.

Opublikowano

W samochodowym jest 18% oleju bo EDL i rycyna jest olejem 13%+5%=18% -matematyka jest jedna

 

mniejsza zawartość nitrometanu może powodowac większą "wrażliwośc" na warunki otoczenia = regulacja i szybsze "puchnięcie" silnika i tak słabo chłodzonego w samochodziku

Opublikowano

a do samochodu :

Charakterystyka (skład) :

 

~72% - Metanol CH3OH, w którym zawartość wody jest mniejsza niż 0,05%

13 % - EDL - olej syntetyczny

5 % - Olej rycynowy

10 % - Nitrometan

Dodatki uszlachetniające

 

Marcin133 ile jest olejku w tym gotowym samochodowym paliwie??

Dla mnie 18% bo relatywizmu w matymatyce to chyba nie ma, a może jest??

Co prawda zastanawia mnie gdzie dodatki dodatki uszlachetniające się mieszczą - wychodzi mi, że w tyldzie metanolu, bo składników jest 100% :wink:

Porównujemy dwa konkretne paliwa które Kolega posiada, lub chce kupić, i podał skład.

A jakie sie powinno stosować - z jaką zawartością oleju i nitrometanu to już inne pytanie.

I możliwe, że bez igiełek na korbowodzie silniki samochodowe przeżywają 9% oleju - tylko pytanie jak długo?? I to, że 18% oleju w paliwie stosuje sie do docieranie - też prawda.

Doskonale wiesz, że kluczowa w procesie docierania jest temp. a nie ilość oleju (pomijając jego zbyt mała zawartość do zapewnienia smarowania), oczywiście jak jest większa ilość oleju to jest trudniej źle dotrzeć silnik, ale się też daje. :wink:

Opublikowano
KLOTZ to chyba mieszanina syntetycznego z rycynowym (3% rycyny)
Klotz to marka, nie rodzaj/typ oleju. Klotz produkuje też wysokiej jakości olej rycynowy i inne wynalazki niekoniecznie dla modelarzy. Robią też oleje do zastosowań niemodelarskich.
kluczowa w procesie docierania jest temp. a nie ilość oleju
Nieprawda, obie rzeczy są równie ważne. Olej, to nie tylko smarowanie. Drugą bardzo ważną funkcją oleju jest chłodzenie silnika. Nie wystarczy zapewnić silnikowi odpowiednie chłodzenie z zewnątrz, trzeba też odprowadzić ciepło z wewnętrznych części silnika. To robi olej.

 

Osobiście zawsze patrzę na skład paliwa, mało mnie obchodzi do czego producent zaleca paliwo.

Opublikowano
Marcin133 ile jest olejku w tym gotowym samochodowym paliwie??

Dla mnie 18% bo relatywizmu w matymatyce to chyba nie ma, a może jest??

 

Nie napisałem nic takiego co mogłoby wywołać Twoje oburzenie. Ja odnosiłem się do tego co jest faktycznie a nie do tego jednego paliwa przedstawionego przez kolegę wyżej.

 

Osobiście zawsze patrzę na skład paliwa, mało mnie obchodzi do czego producent zaleca paliwo.

 

Skoro od zawsze wiedziałeś jaki skład - do jakiego silnika :)

 

I ostatnie:

 

Firma Klotz do paliw Model Technics dostarcza olei Regular Techniplate - czysty syntetyk i Super Techniplate - mieszanina syntetyku i rycyny w ilościach 80/20. Ten drugi używany jest w takich paliwach jak Contest 10 czy Sport 5

Opublikowano

MASK - Moim skromnym zdaniem ilość oleju jaką potrzebują silniki metanolowe jest bardziej spowodowana panewką na korbowodzie niz potrzebą chłodzeniem olejem.

 

Zobacz, że z 2% oleju spokojnie pracują silniki benzynowe (kosiarkowe - "igiełki" na korbowodzie) przerobiopne na paliwo metanolowe.

Wkrada sie fałsz w ten tok rozumowania - to są jednak silniki projektowane na oddmienne paliwa. Tymniemniej, ja bym nie demonizował oleju jako czynnika chłodzącego.

 

Marcin133 - zacytowałeś mnie, dość nie fortunnie albo źle odczytałem Twoją intencję.

Opublikowano

Kol. Armand, Pozwoliłbym sobie nie zgodzić się z Twoim zdaniem.

Używam siników " metanolowych" w których, są igiełki na wale korbowym, a także łożyska igiełkowe w wianuszku i mogę Cię zapewnić ,że taki motorek na 2% oleju zatarłby się błyskawicznie i to niezależnie od ilości nitrometanu. Zajmuję się modelarstwem na najwyższym poziomie wyczynu (o ile można to tak nazwać) ale nigdy nie zszedłem z ilością oleju poniżej 12%. Paliwo robię sobie sam,bo używam go w ogromnych ilościach i w ten sposób oszczędzam na kosztach, a także wiem co wlewam do motorków.

Moim zdaniem nie ma większego znaczenia czy paliwo nazywa się samochodowe czy lotnicze.

Dobrze wyregulowany silnik popracuje na każdym paliwie tzw "sklepowym" producenci tak dobierają składniki, żeby silnik nie mógł się popsuć. Wg mnie należy dobrać doświadczalnie rodzaj paliwa dla danego silnika. Ja do receptury mojego paliwa dochodziłem bardzo długo i do różnych pojemności używam paliw o innych składnikach.

Mam też swoje zdanie na temat nitrometanu. Wielu młodych modelarzy "demonizuje" ten składnik paliwa. Uważają,ze bez niego to silnik pracował nie będzie wcale albo słabo.

Ja uważam, że dobrze wyregulowany motorek będzie dobrze pracował bez nitrometanu i będzie miał nawet niezłe osiągi. Czasem trzeba popracować nad stopniem sprężania lub długością rury rezonansowej. I wystarczy do tego sama rycyna i metanol. Faktem jest bezspornym, że nitrometan zwiększa osiągi silników i to znacznie (sam go wlewam do zbiorników w olbrzymich ilościach :cry: ), ale nie wszędzie jest to potrzebne. W większości przypadków i tak dysponujemy nadmiarem mocy silnika zwłaszcza w modelach do latania czy pływania rekreacyjnego. Mamy w naszej branży taką konkurencję , która nazywa się FSR Standard. Tam paliwo z nitrometanem jest zabronione przepisami i możecie mi wierzyć ,że silniki na "standardowym" paliwie pracują naprawdę bardzo dobrze. Wymóg taki wprowadziliśmy też dlatego, żeby adepci tej dyscypliny nauczyli się ustawiania silników,które w tym przypadku są nieco czulsze na regulację.

pozdrawiam

A.C.

Opublikowano

Humm, i co mam powiedzieć.

Oczywiste jest, ze silniki pracują bez nitrometanu, albo z "70% bo na mniej to pływają kobiety i dzieci", to wszystko prawda.

 

Zapewniam, że przerobiona "kosiarka" na metanol spokojnie pracuje już długo na 2% oleju.

Pomyśl niczym napiszesz, jeśli producent silnika benzynowego zaleca mieszankę benzyny do oleju 45:1, a ja po prostu przerobiłem ten silnik na żarowy to powinienem wg. Ciebie wlać 12% oleju :rotfl:

Bardzo możliwe, że CMB nie wytrzyma mniej niż 12% oleju, ale nie przeróbka z kosiarki, ale napewno nie wykręci 22 tys. przy pojemności 15 ccm.

Opublikowano
Pomyśl niczym napiszesz, jeśli producent silnika benzynowego zaleca mieszankę benzyny do oleju 45:1, a ja po prostu przerobiłem ten silnik na żarowy to powinienem wg. Ciebie wlać 12% oleju :rotfl:

 

Szukając informacji do tematu o "czym jest silnik żarowy" szukałem też informacji o metanolu. Znalazłem dokument pdf gdzie metanol porównywany był do benzyn i były też opisane inne właściwości tych paliw. Jedyną z poważnych wad metanolu (paliwa odnawialnego - taka była idea wypracowania - wykorzystanie takich paliw) są kiepskie właściwości smarujące w stosunku do paliw pochodzenia z ropy.

 

To może wskazywać na konieczność stosowania innych proporcji OleJ:Paliwo jeśli chodzi o benzynę czy metanol.

 

Staram się odszukać ten dokument ale nie mam pojęcia gdzie go znalazłem i pod jakim zapytaniem.

 

Oczywiście to wszystko w przypadku kiedy występuje nie tylko zmiana zapłonu mieszanki ale i paliwa :)

 

Dużo na ten temat powinni wiedzieć także Ci co mieli styczność z Żużlem (od strony warsztatu :) )

Opublikowano

No nie, żebym był podejrzliwy :wink: , ale czy mógłbyś kolego Armandzie zamieścić fotografie tego silnika? Dla mnie będzie to pewną nowością, ponieważ myślałem zawsze że metanol sprawdza się do pewnej pojemności, a potem już tylko benzynka. Silnik od urządzenia ogrodniczego to min 25ccm choć takie trudno znaleźć. póżniej to już dość "egzotyczne" pojemności np 32,5 ccm albo 40 cm3 i wyższe. A do tego i gaznik inny i sprężanie i .... chętnie obejrzę taki motorek.

Mam taki "śmiszny" :wink: motorowerek w którym jest zamontowany właśnie taki silniczek benzynowy Sachsa i rzeczywiście producent zaleca stosować w nim 5% oleju (2% to wg mnie stanowczo za mało dla każdego silnika) ja profilaktycznie daję 7%, ale ten motorek kręci się z " astronomiczną" prędkością 3 tys. obr/min. I zgadzam się z Tobą ,że w tym przypadku 2% może wystarczyć , choć na krótko.

Metanol jest zupełnie innym paliwem niż benzyna i ze względu na swoje parametry nie bardzo nadaje się do silników o większych pojemnościach ( chodzi oczywiście o zapłon żarowy).

Max to wg mnie to 20cm3

W CMB 45 np producent podaje, że silnik ten ma moc 4,5 km przy 29 tys obr. więc przy tych parametrach niestety muszę dawać do paliwa większą ilość oleju. Inaczej z bardzo dużą prędkością dopływałbym tylko do pierwszej bojki :roll:

Co do nitro w paliwie to wlewam max 30% ponieważ uważam, że więcej nie potrzeba. Sprawdziłem to wielokrotnie miernikami prędkości. I im wyższa pojemność tym mniej nitrometanu

Oleji za to używam najlepszych jakie tylko mogę dostać i co najgorsze najdroższych :cry:

I jeszcze raz powtarzam nie zaryzykowałbym w silniku "metanolowym" mniejszej ilości oleju w paliwie niż min 10% a i to na krótkich dystansach :| np w F1V

A.C.

Opublikowano

Zdjęcie to dopiero w poniedziałek wieczorem, ale zawsze możesz zadzwonic do Marka

POL-455 to opisze jak wygląda, bo pewno w weekend będą siedzieć "na modelarni". :wink:

 

Egzotyczne ja wiem, powyżej 240 ccm w benzynie do modelu to jest egzotyczne, bo do UAV czemu nie.

 

A wracając do przeróbki "kosiareczek" to nie są silniki do akrobatów, często pracują z reduktorem, bardziej do tzw. latadeł. Najczęściej przerabia sie z kos spalinowych tam pojemności oscylują do okoła 30 ccm, 32,6ccm to normalnie jest produkowane jako silnik modelarski metanolowy np. SuperTiger Gaźnik typu Walbro czy Zama potrafi sprawiac kłopoty zwłaszcza na rycynie, ale jak "wiesz co robisz" to bez problemu.

 

Wracając do nitro to czytałem gdzieś opinię czy opracowanie, że powyżej 50% nie poprawia osiągów, ale na pewno to nie wiem. Te 70% to USA - tam nitro tanie jak barszcz podobno jest, a metanol stosunkowo drogi.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.