Skocz do zawartości

Zwichrowanie skrzydla


obara

Rekomendowane odpowiedzi

Zmieniający się profil, czy jedynie kąt zaklinowania?

Przy profilu (zwichrzenie aerodynamiczne) nie widzę osi obrotu przekroju.

Natomiast przy zmianie kąta (zwichrzenie geometryczne) teoretycznie tak, bo w zależności od położenia osi obrotu przekroju zmniejszysz, lub zwiększysz wznios skrzydła. Praktycznie ta różnica nie będzie bardzo zauważalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniający się profil, czy jedynie kąt zaklinowania?

 

Jedno i drugie.

 

Zaklinowanie pod kadlubem to +1deg, koncowka plata -1,5deg.

Zeby bylo ciekawiej skrzydlo ma tez wznios.

 

 

Praktycznie ta różnica nie będzie bardzo zauważalna.

 

Przemyslalem co napisales wczesniej i faktycznie:

os obrotu na natarciu - wznios zwieksza sie,

os obrotu na splywie - wznios zmniejszy sie.

 

Najdogodniej byloby zrobic os "w srodku" przekroju.

Szkoda czasu dla wirtualnych efektow.

 

Dzieki za odpowiedz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zalozenia zwichrzenie geometryczne ma zmieniac kat natarcia.

 

Jesli osia obrotu jest natarcie to znaczy, ze splyw na koncu plata musi sie uniesc.

Jesli osia jest splyw to znaczy, ze natarcie trzeba obnizyc.

 

W pierwszym przypadku dzwigary na bank beda sie wznosic, w drugim wypadku opadac.

 

To tak w uproszczeniu.

 

Wedlug mnie wlasnie zwichrzenie wokol osi "geometrycznego srodka ciezkosci" (moze jest na to jakas nazwa albo precyzuje sie taki punkt jakos inaczej) danego profilu bedzie w najmniejszym stopniu wplywac na zmiane wzniosu. Tak mi to na zdrowy rozsadek wyglada.

 

A na marginesie splyw i natarcie leza wlasnie na koncach cieciwy profilu.

 

Czy ktos "merytoryczny" moglby to potwierdzic badz uzasadnic inna wersje? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy aby na pewno os obrotu na splywie lub na natarciu ma wplyw na wznios? a moze na kat natarcia? zeby mialo wplyw na wznios to os obrotu profila musi lezec w plaszczyznie profila,np moze bycnia cieciwa.

 

Miki - najpierw pomyśl a potem pisz.

 

Mowa jest o zwichrzeniu geometrycznym. Jak sama nazwa wskazuje skręcamy końcówkę skrzydła w takim lub innym celu. Zazwyczaj po to aby zmniejszyć kąt natarcia i zabezpieczyć się przed efektem przeciągnięcia. Natomiast łatwo policzyć o ile opadnie/podniesie się dźwigar - który określa nam wznios. Jeżeli mamy cięciwę 200mm na końcówce i skręcimy profil o 5 stopni w dół wokół natarcia to 1/4 cięciwy profil podniesie się nam o 4.29 mm, w połowie o 8.6 mm w 3/4 o 13.3 mm a na końcówce o 17.6 mm. I teraz co komu potrzebne...

 

Ostatnio robiłem model FW-152 i tam cięciwa na końcówce wynosi 65mm, profil jest skręcony o 3 st i wznios wg planów jest 150mm. Ja aby zmieścić się w regulaminie zmniejszyłem go do 130 mm, bo i tak wyglądał pokracznie. Czy ktoś będzie się przejmował, że końcówka skrzydła jest o 4mm niżej? W skali modelarskiej nie ma takich przyrządów, które mogłyby zmierzyć wpływ zmiany wzniosu o 4mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

japim wypraszam sobie uwage o niemysleniu. jak chcesz pomoc komus to pomoz rada a jak chcesz mi powiedziec ze nie mysle i na niczym sie nie znam to napisz mi to na PW albo zajrzyj na forum Wyborczej. wiecej tresci praktycznej i fachowej mniej osobistych docinek.

 

 

a jesli skrzrydlo ma dzwigar rozmyty? a jesli obracamy cieciwy wzgledem splywu, albo wzgledem osi dzwigara?

a poprosze Cie o definicje kata natarcia SKRZYDLA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miki - sorry za wycieczkę.

 

Pytanie było dzieleniem włosa na czworo.

 

Ad.1 - Chodziło o przyjęcie jakiegoś punktu odniesienia względem którego będziemy mówić o jakiejś zmianie. Zazwyczaj dźwigary umiejscawia się w najgrubszym mięjscu który wypada zazwyczaj między 25 - 30% cięciwy. Dlatego właśnie podałem przykład z jasno opisanymi warunkami: obracamy wokół noska i 5 stopni i co z tego wynika... Jeżeli ktoś ma dźwigar w 1/3 to mu podniesie się ok 6mm. To tak jakby ktoś chciał wiedzieć jak obracać profile w Corelu...

 

Ad 2. Jeżeli obracamy wzgl. spływu - to samo tylko ze znakiem przeciwnym (tzn w przykładzie jw. z dźwigarem w 1/3 opadnie o 6mm).

 

Ad. 3 Względem osi dźwigara - nic się nie zmieni... Wznios pozostanie bez zmian.

 

Ad. 4 Nie ma czegoś takiego jak kąt natarcia skrzydła (o skomplikowanej geometrii) właśnie z tytułu zmienności jego geometrii na długości. Często charakterystyki skrzydła jako takiego sprowadza się do MAC - Mean Aerodynamic Chord (czyli średnia aerodynamiczna cięciwa), która jest mianownikiem wszystkich obliczeń aerodynamicznych skrzydła i jego właściwości.

 

Dla skrzydła o dowolnym skręceniu geometrycznym i aerodynamicznym można stosować np metodę mieszania profili opisaną w skrypcie Pana Stafieja "Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców".

 

http://itlims.meil.pw.edu.pl/zsis/stafiej.pdf

 

Sposób pomiaru kąta natarcia SAMOLOTU (w całości):

http://www.spaceagecontrol.com/pm/uploads/Main.Litroom2/naca-tn-4351.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

 

Wyluzujcie. :)

 

20090223_natarcie_01.jpg

 

20090223_natarcie_02.jpg

 

Profile obrocone. Jak widac obrot zahaczony wokol natarcia.

 

Jako, ze plany rysuje w calosci w Illustratorze wiec jest troche zabawy. Jesli bedzie troche czasu to postaram sie wstawic przekroj od czola dla 3 roznych wariantow.

 

Teraz czas na obmyslenie dzwigarow, ale to w innym watku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.