Skocz do zawartości

Śmigła i silniki


stach34

Rekomendowane odpowiedzi

Witam . Wpadłem na pomysł by założyć temat w którym będziemy zadawać pytania na temat śmigieł i silników by nie tworzyć nowych tematów.Jeżeli to zły pomysł to proszę o zwrócenie uwagi , to zmienię temat oraz jego treść.

 

Zacznę jako pierwszy.

17b46e44f2.jpeg

Zakładam 2 śmigła na 1 piastę (jak na rys. 1 i 2 ). Przy której opcji (rys. 1 lub 2) uzyskam ten sam ciąg co przy śmigle na rys. 3 ? Mam ograniczoną długość do 5" (wieżyczka).

Rysunek 1 i 2 to dwa takie same śmigła na 1 piaście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie dlatego, że na tym smigle 4łopatowym nie uzyskałbyś na tym samym silniku co do 2 łopatowe obrotów wystarczających do zbliżonego ciągu 2łopatowego. Czy znasz jakie osiągał obroty i ciąg na 2łopatowym? Jeśli tak to z prostego kalkulatora Prop selector czy jakoś tak możesz obliczyć jakie obr/min powinien silnik wykrecać dla uzyskania zadanego ciągu. Oczywiście w tym kalkulat. Wstawiasz znane wartości czyli : liczba łopat, średnica, skok, zakładany ciąg lub uzyskane obroty. W polu ciąg - odczytujesz to co wyszło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie dlatego, że na tym smigle 4łopatowym nie uzyskałbyś na tym samym silniku co do 2 łopatowe obrotów wystarczających do zbliżonego ciągu 2łopatowego

 

Fokker - kto i gdzie powiedział, że silnik będzie ten sam? Pytanie było na którym śmigle da się uzyskać podobny ciąg.

 

Odpowiedź brzmi, że ze wzrostem ilości łopat w śmigle jego sprawność maleje.

 

Kiedyś na politechnice robiliśmy eksperyment z silnikiem ZG26. Mieliśmy ostre ograniczenie wysokości wieżyczki i trzeba było uzyskać bardzo duży ciąg na śmigle dostępnym z półki (od razu mówię, że nie chodzi o udźwigowca). Postanowiliśmy dać 2 normalne śmigła APC (chyba 14x6) nałożone jedno za drugim. Okazało się, że na tym samym silniku uzyskaliśmy największy ciąg (większy od pojedynczego śmigła) właśnie dla dwóch śmigieł, ale zamocowanych pod kątem ok 20 -30 stopni (tak jak ma śmigłowiec Apache w wirniku ogonowym).

 

 \  |
  \ |
   \|
    |\
    | \
    |  \

 

Najprostsza droga - zrób eksperyment. Jednak pamiętaj to co powiedziałem. Największą sprawność mają śmigła jednołopatowe. Każda dodatkowa łopata z tytułu występowania poślizgu pracuje w cieniu tej drugiej.

 

Zrób pomiary - np wagą elektroniczną ustawioną w pionie i pokaż co uzyskałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wystarczyło powiedzieć, że owszem dostanie taki sam ciąg o ile zwiększy obroty np czterokrotnie...

Kiedyś już podawałem wzór na ciąg śmigła:

 

Wzór na ciąg śmigła:

T = D ^ 4 x n ^ 2 x ro x Ct (lambda)

Gdzie:

Ct - współczynnik mocy

 

Posuw względny śmigła lambda:

lambda = V / (n x D)

Gdzie: V - prędkość lotu [m/s]

n - obroty [1/sek]

D - średnica [m]

 

Więc przyjmując, że jeżeli jakimś cudem lambda (posuw śmigła) się nie zmieni - np gdy model stoi (lambda =0) - zakładając również, że CT (ściśle zależne od samej geometrii smigła) się nie zmieni, to ten sam ciąg statyczny przy średnicy 2 razy mniejszej uzyskamy przy czterokrotnie większych obrotach! Ot co...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. :wink: Nasunęło mi się małe pytanie odnośnie chłodzenia silnika. Czy silnikowi (out runner, ray ) nic się niestanie od nadmiernego chłodzenia i latania w temp. poniżej zera :?:

:arrow: Mam silnik na wieżyczce i łoże własnej roboty , tak że powietrzu nie stoi nic na przeszkodzie poza silnikiem (jedynie krzyżyk którym mocuje silnik do łoża).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.