stach34 Opublikowano 17 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2009 Witam . Wpadłem na pomysł by założyć temat w którym będziemy zadawać pytania na temat śmigieł i silników by nie tworzyć nowych tematów.Jeżeli to zły pomysł to proszę o zwrócenie uwagi , to zmienię temat oraz jego treść. Zacznę jako pierwszy. Zakładam 2 śmigła na 1 piastę (jak na rys. 1 i 2 ). Przy której opcji (rys. 1 lub 2) uzyskam ten sam ciąg co przy śmigle na rys. 3 ? Mam ograniczoną długość do 5" (wieżyczka). Rysunek 1 i 2 to dwa takie same śmigła na 1 piaście. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 17 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2009 Na żadnym Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stach34 Opublikowano 17 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2009 Czemu? I jakie ustawienie dać by dorównać choć do poziomu 9x6 ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 17 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2009 Pewnie dlatego, że na tym smigle 4łopatowym nie uzyskałbyś na tym samym silniku co do 2 łopatowe obrotów wystarczających do zbliżonego ciągu 2łopatowego. Czy znasz jakie osiągał obroty i ciąg na 2łopatowym? Jeśli tak to z prostego kalkulatora Prop selector czy jakoś tak możesz obliczyć jakie obr/min powinien silnik wykrecać dla uzyskania zadanego ciągu. Oczywiście w tym kalkulat. Wstawiasz znane wartości czyli : liczba łopat, średnica, skok, zakładany ciąg lub uzyskane obroty. W polu ciąg - odczytujesz to co wyszło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 17 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2009 Czemu? Bo nie zdajesz sobie sprawy, że 2x większa/mniejsza średnica to 4x większa/mniejsza powierzchnia. Dalej problemy tylko narastają i raczej nikt tak łatwo tego nie wytłumaczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stach34 Opublikowano 18 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2009 Aha , dzięki. Wygląda na to , że będę musiał podnieść wieżyczkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 18 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2009 Pewnie dlatego, że na tym smigle 4łopatowym nie uzyskałbyś na tym samym silniku co do 2 łopatowe obrotów wystarczających do zbliżonego ciągu 2łopatowego Fokker - kto i gdzie powiedział, że silnik będzie ten sam? Pytanie było na którym śmigle da się uzyskać podobny ciąg. Odpowiedź brzmi, że ze wzrostem ilości łopat w śmigle jego sprawność maleje. Kiedyś na politechnice robiliśmy eksperyment z silnikiem ZG26. Mieliśmy ostre ograniczenie wysokości wieżyczki i trzeba było uzyskać bardzo duży ciąg na śmigle dostępnym z półki (od razu mówię, że nie chodzi o udźwigowca). Postanowiliśmy dać 2 normalne śmigła APC (chyba 14x6) nałożone jedno za drugim. Okazało się, że na tym samym silniku uzyskaliśmy największy ciąg (większy od pojedynczego śmigła) właśnie dla dwóch śmigieł, ale zamocowanych pod kątem ok 20 -30 stopni (tak jak ma śmigłowiec Apache w wirniku ogonowym). \ | \ | \| |\ | \ | \ Najprostsza droga - zrób eksperyment. Jednak pamiętaj to co powiedziałem. Największą sprawność mają śmigła jednołopatowe. Każda dodatkowa łopata z tytułu występowania poślizgu pracuje w cieniu tej drugiej. Zrób pomiary - np wagą elektroniczną ustawioną w pionie i pokaż co uzyskałeś. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 18 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2009 Japim - a gdzie było napisane, że zmiana śmigieł przez autora związana będzie ze zmianą silnika ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stach34 Opublikowano 18 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2009 Silnik ten sam przy każdej opcji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 18 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2009 To wystarczyło powiedzieć, że owszem dostanie taki sam ciąg o ile zwiększy obroty np czterokrotnie... Kiedyś już podawałem wzór na ciąg śmigła: Wzór na ciąg śmigła:T = D ^ 4 x n ^ 2 x ro x Ct (lambda) Gdzie: Ct - współczynnik mocy Posuw względny śmigła lambda: lambda = V / (n x D) Gdzie: V - prędkość lotu [m/s] n - obroty [1/sek] D - średnica [m] Więc przyjmując, że jeżeli jakimś cudem lambda (posuw śmigła) się nie zmieni - np gdy model stoi (lambda =0) - zakładając również, że CT (ściśle zależne od samej geometrii smigła) się nie zmieni, to ten sam ciąg statyczny przy średnicy 2 razy mniejszej uzyskamy przy czterokrotnie większych obrotach! Ot co... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stach34 Opublikowano 19 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2009 Aha, to już wiem , dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stach34 Opublikowano 24 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2009 Witam ponownie. :wink: Nasunęło mi się małe pytanie odnośnie chłodzenia silnika. Czy silnikowi (out runner, ray ) nic się niestanie od nadmiernego chłodzenia i latania w temp. poniżej zera :?: :arrow: Mam silnik na wieżyczce i łoże własnej roboty , tak że powietrzu nie stoi nic na przeszkodzie poza silnikiem (jedynie krzyżyk którym mocuje silnik do łoża). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 24 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2009 Nic się nie stanie. Tego rodzaju silnikom raczej nie grozi niedogrzanie :mrgreen: Też mam na wieżyczce i nawet ninus kilkanaście st. nie sprawiało problemu. W koińcu silnik wydziela ciepło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.