Fedi Opublikowano 10 Lutego 2023 Autor Opublikowano 10 Lutego 2023 Mike - dzięki za podpowiedź - dobra rada ! ?
Fedi Opublikowano 10 Lutego 2023 Autor Opublikowano 10 Lutego 2023 nowe zabawki właśnie dotarły tak na marginesie, przesyłka z Chin przyszła szybciej niż z GB ? 1
sebka34 Opublikowano 10 Lutego 2023 Opublikowano 10 Lutego 2023 U panie tymi silnikami to pawęż wyrwiesz z nadmiaru mocy. Ciężko wysterować te silniki na płynnych niskich obrotach . Przy 7,4V masz 25900obr/ min
Fedi Opublikowano 12 Lutego 2023 Autor Opublikowano 12 Lutego 2023 W dniu 10.02.2023 o 20:49, Grifon napisał: Czy to Twoje skarpety na zdjęciu? też mi się podobają W dniu 10.02.2023 o 21:13, sebka34 napisał: U panie tymi silnikami to pawęż wyrwiesz z nadmiaru mocy. Ciężko wysterować te silniki na płynnych niskich obrotach . Przy 7,4V masz 25900obr/ min no faktycznie jest moc ? podłączyłem do na szybko i nieźle się kręcą. myślę że na początek ograniczę moc przez radio a potem zobaczymy jak będzie na wodzie. przewiduję śruby x2 40mm. model będzie dość ciężki - szacuję ok 3 kg. Na razie muszę rozkminić jak wywiercić otwory po wały i jak ustawić kąt wału a potem się zobaczy
Fedi Opublikowano 12 Lutego 2023 Autor Opublikowano 12 Lutego 2023 możecie polecić jakieś serwo do sterów ... nie wiem na co się zdecydować i czym kierować się przy wyborze ???
Gość Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 59 minut temu, Fedi napisał: możecie polecić jakieś serwo do sterów ... nie wiem na co się zdecydować i czym kierować się przy wyborze ??? Wszystko zależy od tego jak planujesz napędzać stery. Jednym serwem czy dwoma ? Wybór jest spory - szukaj serwa lub serw wodoodpornych o większej sile ciągu. 2 godziny temu, Fedi napisał: model będzie dość ciężki - szacuję ok 3 kg. Przy metrowej długości 3 kg to niezbyt wiele ....... 2 godziny temu, Fedi napisał: przewiduję śruby x2 40mm. Przy tych obrotach to będzie trochę za dużo ...... Zacznij od mniejszej średnicy i metodą prób i błędów dobierzesz właściwe śruby ..... 2 godziny temu, Fedi napisał: Na razie muszę rozkminić jak wywiercić otwory po wały i jak ustawić kąt wału a potem się zobaczy Kąt wału wymusi Ci długość wału i wielkość śruby .......... Otwór wywierć pod niewielkim kątem a później "zatrudnij okrągły pilnik" i "ręczną metodą" dopracujesz otwór.... ?
Fedi Opublikowano 12 Lutego 2023 Autor Opublikowano 12 Lutego 2023 dzięki Krzysztof za kilka rad prośba o doprecyzowanie: serwo/a o jakiej sile ? Jeżeli jedno to jaki jeżeli dwa to takie same czy o mniejszej sile ? czy dwa serwa da się trymować osobno - podczas pływania a potem żeby działały synchronicznie ? wielkość śruby: jak czytałem na forach to zakładają 40 nie wiem jak to policzyć aby śruba nie miała kawitacji (jak na dużych jachtach), poza tym jak się wstępnie dobiera śrubę - na oko czy jest jakaś metoda ? czy odległość śruby od kadłuba ma znaczenie? ja przy 40 planuję ok 5 mm. jak dam mniejszą śrubę to odległość będzie większa. Dodatkowo staram się osiągnąć jak najbardziej ostry kąt bo inaczej będę wciskał dziób pod wodę podczas pływania , nie chcę dawać stabilizatorów na pawęży ani żadnych dodatkowych skrzydełek A i jeszcze jedno pytanko: przy dwóch silnikach 3fazowych jak je połączyć aby jeden kręcił się w lewo a drugi w prawo, aby można było je osobno trymować i oczywiście aby łącznie działały pod spustem w nadajniku (będzie Wflay x9) - w sumie to pytanie łączy się z dwoma serwami
sebka34 Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 Nie jesteś teraz w stanie dobrać wielkości śruby. 40 z serii X myślę że przesada. Pamiętaj o obrotach,przy dwóch śubach w jednym modelu muszą być przesiwbierzne. Jedno serwi typu standard o sile 25kg spokojnie da radę. Do wklejenia układu napędowego będziesz potrzebował metalowe tuleje identycznej długości do sprzęgła. Oraz łoże pod silnik silnik najlepiej na wibroizolatorzch . Wszystko razem skręcone silnik z łożem wał z tymczasowa metalowa tuleja i śrubą. Wszystko przypasowujesz do modelu jakimsz klejem mocujesz chwytasz by było w miarę stabilnie. Po czym demontujesz silnik a łoże raz wał laminujez A jeszcze nie wspomniałem o jednej najważniejszej rzeczy . Wszystko musi być osiowo tu nie ma mowy o żadnych skrzywieniach.
Gość Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 1 godzinę temu, Fedi napisał: czy dwa serwa da się trymować osobno - podczas pływania a potem żeby działały synchronicznie ? Tego niestety Ci nie powiem - nie znam radia jakim będziesz sterował swój mode. Wszystko zależy od mikserów i oprogramowania ...... Na temat serwa - 25 kg w zupełności wystarczy tak jak radzi Kolega Sebastian aby bez problemu stery działały. Jedno serwo na dwa stery. 1 godzinę temu, Fedi napisał: A i jeszcze jedno pytanko: przy dwóch silnikach 3fazowych jak je połączyć aby jeden kręcił się w lewo a drugi w prawo, Dokładnie tak samo jak w silnikach szczotkowych - zamieniasz bieguny - jeden silnik "+" z "+" i "-" z " -" a drugi silnik "+" z "-" i "-" z "+" Co do trymowania to wszystko zależy od aparatury i mikserów ......... 1 godzinę temu, Fedi napisał: poza tym jak się wstępnie dobiera śrubę - na oko czy jest jakaś metoda ? Ja w swoich modelach robię to na "oko" .... zakładam śrubę .... i patrzę z jaką siłą napiera na moją rękę .......... Przy silnikach jakie chcesz zainstalować zacznij od śruby fi 30 - 35 .....
mike217 Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 Te obroty są za duże na śrubę 40 mm . To są fajne obroty dla napędu pół zanurzonego a nie takiego jak robisz Ty . Może na jakis dwu Łopatowych śrubach o niskim skoku to popływa ale średnica na start 27-29 mm . Pamietaj ze pływając na zdlawionej mocy jak to nazwałeś fundujesz regulatorom Najgorsze grzanie jakie jest . Na pełnym otwarciu mają optymalne warunki pracy . 90 amperów to jest tak na styk . Kv silnikow jest ze trzy razy za duże do tego co planujesz .
Fedi Opublikowano 12 Lutego 2023 Autor Opublikowano 12 Lutego 2023 no to "szwagier" mnie w maliny wpuścił ? z tymi silnikami... no dobra jest co jest. z tego co piszecie to śruba 40 (3 łopaty) za duża i sugerujecie dwu łopatową mniejszą niż 30 - zobaczymy. a co z odległością śruby od kadłuba - przejmować się? a i jeszcze jedno - czemu dwu łopatowe śruby a nie 3 albo 4? przy takich obrotach jakie to znaczenie ?
sebka34 Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 Sprawność śruby 2 a 4 łopatowej . I jeszcze jej skok. Ta łódka fajnie by pływała na szczotkowych silnikach i tak jak piszesz śrubie 4 ja mam taki model z tym że na 3x szczotka 500 śrubą 50 i jest za dużo mocy Model 120cm prawie 7kg
Gość Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 5 minut temu, Fedi napisał: a i jeszcze jedno - czemu dwu łopatowe śruby a nie 3 albo 4? przy takich obrotach jakie to znaczenie ? Jak by Ci tu Kolego odpowiedzieć .......? Woda jest środowiskiem trochę gęstszym od powietrza...... Teraz wyobraź sobie że każda łopatka śruby zagarnia jakąś ilość wody która coś tam waży - powiedzmy 1g ......... pomnóż to wagę na przykład przez 4 (ilość łopatek) oraz ilość obrotów twojego silnika na minutę....... wyjdzie Ci że śruba tak cirka w wielkim uproszczeniu w ciągu jednej minuty "przewali" 180 000 g wody A tak na poważnie ...... śruba czteropłatowa stawia w wodzie większy opór niż dwupłatkowa, dodaj do tego prędkość silnika (jakieś 45 000 obr/min) ..... to spore obciążenie......... to tak w wielkim uproszczeniu ...........
mike217 Opublikowano 12 Lutego 2023 Opublikowano 12 Lutego 2023 A tak naprawdę przy pewnych obrotach łopata pracuje w turbulencji poprzedniej i w tym całym bałaganie powstałym poprzez kawitacje. Sprawność drastycznie spada . Chinczyki do ślizgów nie na darmo jedno łopatkowe nawet próbują … czym chcesz to zasilać jakim napięciem ? Po to się właśnie zmniejsza liczbę łopat przy wzroście obrotów aby uniknąć zjawiska o którym pisze .
Fedi Opublikowano 12 Lutego 2023 Autor Opublikowano 12 Lutego 2023 na razie napięcie x2 7,4 V 3000 mAh Sebastian - bardzo ładna to Twoja łódka - może kiedyś dojdę do takiej wprawy na razie kleję co mam ... zobaczymy czy mi przystanek autobusowy nie wyjdzie
Fedi Opublikowano 13 Lutego 2023 Autor Opublikowano 13 Lutego 2023 14 godzin temu, Kakabe napisał: Jak by Ci tu Kolego odpowiedzieć .......? Woda jest środowiskiem trochę gęstszym od powietrza...... Teraz wyobraź sobie że każda łopatka śruby zagarnia jakąś ilość wody która coś tam waży - powiedzmy 1g ......... pomnóż to wagę na przykład przez 4 (ilość łopatek) oraz ilość obrotów twojego silnika na minutę....... wyjdzie Ci że śruba tak cirka w wielkim uproszczeniu w ciągu jednej minuty "przewali" 180 000 g wody A tak na poważnie ...... śruba czteropłatowa stawia w wodzie większy opór niż dwupłatkowa, dodaj do tego prędkość silnika (jakieś 45 000 obr/min) ..... to spore obciążenie......... to tak w wielkim uproszczeniu ........... Jakby to powiedzieć ... ja pływam na dużych jachtach i znam zasady fizyki. Ostatnio dobieraliśmy z kolegą śrubę do jego motorówki. swego czasu zapoznałem się z takim podręcznikiem - polecam https://docer.pl/doc/ncxcxnx . Przy dużych jachtach ciężko mówić o metodzie prób i błędów jak śruba kosztuje kilka tysięcy trzeba z góry wiedzieć jakie będzie przeznaczenie np ciągnięcie narciarza czy wyścigi, pływanie morskie czy jeziorowe, fale, pływy, ciężar i konstrukcja kadłuba itd. nie wiem czy te same zasady, które stosuje się do dużych jachtów sprawdzają się przy małych jednostkach RC gdzie stosunek mocy do masy jest na zupełnie innym poziomie. Z tego co piszecie wynika, że im większe obroty tym dajemy mniejsze śruby 2 łopatowe - wtedy osiągamy duże prędkości. dla dużych śrub 3- 4 i więcej łopat stosujemy mniejsze obroty - wtedy mamy śruby uciągowe a nie szybkie. Skoro mam silnik o dużej ilości obrotów to najpierw zobaczę na kilku śrubach jak to będzie chodzić. Jak efekt będzie niezadowalający to albo wymiana silników albo przekładnia redukująca, bo jak dobrze zrozumiałem redukując napięcie to regulator się gotuje
marek_c4 Opublikowano 13 Lutego 2023 Opublikowano 13 Lutego 2023 20 godzin temu, Fedi napisał: ... czy dwa serwa da się trymować osobno - podczas pływania a potem żeby działały synchronicznie ? ... A nie lepiej połączyć stery ze sobą za pomocą cięgna, i napędzać to jednym serwem ?
Fedi Opublikowano 13 Lutego 2023 Autor Opublikowano 13 Lutego 2023 27 minut temu, marek_c4 napisał: A nie lepiej połączyć stery ze sobą za pomocą cięgna, i napędzać to jednym serwem ? Tak właśnie zrobię 1
Fedi Opublikowano 13 Lutego 2023 Autor Opublikowano 13 Lutego 2023 no i wystrugałem coś takiego ... niestety z góry nie polecam tych planów już widzę błędy, które będzie trzeba korygować albo oczywiście to moja wina przy wycinaniu . Mam także spore obawy co do linii wodnej. Zgodnie z planami powinna być pod listwami które są na burtach rufowych. Mam takie złe przeczucie, że ze względu na profil dna, które jest za płytkie - faktyczna linia wodna będzie powyżej nawisu rufowego i tych wzdłużnych listew. Jak porównałem rzuty z planów z faktycznym rozmieszczeniem wręg to są przesunięcia o kilka mm. niby ogólnie się zgadza ale ... przerobiłem także forpik na taki jak w oryginale, jedynie chyba wysokość leżanki będzie za nisko - no ale mi się podoba W tym projekcie nie ma forpiku. 1
Rekomendowane odpowiedzi