Skocz do zawartości

Riva Aquarama Special 1:10


Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
W dniu 10.02.2023 o 20:49, Grifon napisał:

Czy to Twoje skarpety na zdjęciu?

też mi się podobają :)

W dniu 10.02.2023 o 21:13, sebka34 napisał:

U panie tymi silnikami to pawęż wyrwiesz z nadmiaru mocy.

Ciężko wysterować te silniki na płynnych niskich obrotach . Przy 7,4V masz 25900obr/ min

 

no faktycznie jest moc 💪 podłączyłem do na szybko i nieźle się kręcą. myślę że na początek ograniczę moc przez radio a potem zobaczymy jak będzie na wodzie. przewiduję śruby x2 40mm. model będzie dość ciężki - szacuję ok 3 kg.

 

Na razie muszę rozkminić jak wywiercić otwory po wały i jak ustawić kąt wału a potem się zobaczy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, Fedi napisał:

możecie polecić jakieś serwo do sterów ... nie wiem na co się zdecydować i czym kierować się przy wyborze ???

Wszystko zależy od tego jak planujesz napędzać stery. Jednym serwem czy dwoma ?

Wybór jest spory - szukaj serwa lub serw wodoodpornych o większej sile ciągu.

2 godziny temu, Fedi napisał:

model będzie dość ciężki - szacuję ok 3 kg.

Przy metrowej długości 3 kg to niezbyt wiele .......

2 godziny temu, Fedi napisał:

przewiduję śruby x2 40mm.

Przy tych obrotach to będzie trochę za dużo ......

Zacznij od mniejszej średnicy i metodą prób i błędów dobierzesz właściwe śruby .....

2 godziny temu, Fedi napisał:

Na razie muszę rozkminić jak wywiercić otwory po wały i jak ustawić kąt wału a potem się zobaczy :)

Kąt wału wymusi Ci długość wału i wielkość śruby ..........

Otwór wywierć pod niewielkim kątem a później "zatrudnij okrągły pilnik" i "ręczną metodą" dopracujesz otwór.... 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Krzysztof za kilka rad prośba o doprecyzowanie:

serwo/a o jakiej sile ? Jeżeli jedno to jaki jeżeli dwa to takie same czy o mniejszej sile ?

czy dwa serwa da się trymować osobno - podczas pływania  a potem żeby działały synchronicznie ?

wielkość śruby: jak czytałem na forach to zakładają 40 nie wiem jak to policzyć aby śruba nie miała kawitacji (jak na dużych jachtach), poza tym jak się wstępnie dobiera śrubę - na oko czy jest jakaś metoda ?

 

czy odległość śruby od kadłuba ma znaczenie? ja przy 40 planuję ok 5 mm. jak dam mniejszą śrubę to odległość będzie większa.

Dodatkowo staram się osiągnąć jak najbardziej ostry kąt bo inaczej będę wciskał dziób pod wodę podczas pływania :(, nie chcę dawać stabilizatorów na pawęży ani żadnych dodatkowych skrzydełek

 

A i jeszcze jedno pytanko: przy dwóch silnikach 3fazowych jak je połączyć aby jeden kręcił się w lewo a drugi w prawo, aby można było je osobno trymować i oczywiście aby łącznie działały pod spustem w nadajniku (będzie Wflay x9) - w sumie to pytanie łączy się z dwoma serwami :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jesteś teraz w stanie dobrać wielkości śruby. 40 z serii X myślę że przesada. Pamiętaj o obrotach,przy dwóch śubach w jednym modelu muszą być przesiwbierzne.

Jedno serwi typu standard o sile 25kg spokojnie da radę. 

Do wklejenia układu napędowego będziesz potrzebował metalowe tuleje identycznej długości do sprzęgła. Oraz łoże pod silnik silnik najlepiej na wibroizolatorzch . Wszystko razem skręcone silnik z łożem wał z tymczasowa metalowa tuleja i śrubą.  Wszystko przypasowujesz do modelu jakimsz klejem mocujesz chwytasz by było w miarę stabilnie. Po czym demontujesz silnik a łoże raz wał laminujez 

A jeszcze nie wspomniałem o jednej najważniejszej rzeczy . Wszystko musi być osiowo tu nie ma mowy o żadnych skrzywieniach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Fedi napisał:

czy dwa serwa da się trymować osobno - podczas pływania  a potem żeby działały synchronicznie ?

Tego niestety Ci nie powiem - nie znam radia jakim będziesz sterował swój mode. Wszystko zależy od mikserów i oprogramowania ......

Na temat serwa - 25 kg w zupełności wystarczy tak jak radzi Kolega Sebastian aby bez problemu stery działały. Jedno serwo na dwa stery.

1 godzinę temu, Fedi napisał:

A i jeszcze jedno pytanko: przy dwóch silnikach 3fazowych jak je połączyć aby jeden kręcił się w lewo a drugi w prawo,

Dokładnie tak samo jak w silnikach szczotkowych - zamieniasz bieguny - jeden silnik "+" z "+" i "-" z " -" a drugi silnik "+" z "-" i "-" z "+"

Co do trymowania to wszystko zależy od aparatury i mikserów .........

1 godzinę temu, Fedi napisał:

poza tym jak się wstępnie dobiera śrubę - na oko czy jest jakaś metoda ?

Ja w swoich modelach robię to na "oko" .... zakładam śrubę .... i patrzę z jaką siłą napiera na moją rękę ..........

Przy silnikach jakie chcesz zainstalować zacznij od śruby fi 30 - 35 .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te obroty są za duże na śrubę 40

mm . To są fajne

obroty dla napędu pół zanurzonego a

nie takiego jak robisz Ty . Może na

jakis dwu Łopatowych śrubach o niskim

skoku to popływa ale średnica na start 27-29 mm . Pamietaj ze pływając na zdlawionej mocy jak to nazwałeś fundujesz regulatorom Najgorsze grzanie jakie jest . Na pełnym otwarciu mają optymalne

warunki pracy . 90

amperów to jest tak na styk . Kv silnikow

jest ze trzy razy za duże do tego co planujesz . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to "szwagier" mnie w maliny wpuścił 🤣 z tymi silnikami...

no dobra jest co jest.  z tego co piszecie to śruba 40 (3 łopaty) za duża i sugerujecie dwu łopatową mniejszą niż 30 - zobaczymy.

 

a co z odległością śruby od kadłuba - przejmować się?

a i jeszcze jedno - czemu dwu łopatowe śruby a nie 3 albo 4? przy takich obrotach jakie to znaczenie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawność śruby 2 a 4 łopatowej . I jeszcze jej skok.

Ta łódka fajnie by pływała na szczotkowych silnikach i tak jak piszesz śrubie 4 ja mam taki model z tym że na 3x szczotka 500 śrubą 50 i jest za dużo mocy 

Model 120cm prawie 7kg 

20230209_092051.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Fedi napisał:

a i jeszcze jedno - czemu dwu łopatowe śruby a nie 3 albo 4? przy takich obrotach jakie to znaczenie ?

Jak by Ci tu Kolego odpowiedzieć .......🤔

Woda jest środowiskiem trochę gęstszym od powietrza......

Teraz wyobraź sobie że każda łopatka śruby zagarnia jakąś ilość wody która coś tam waży - powiedzmy 1g ......... pomnóż to wagę na przykład przez 4 (ilość łopatek) oraz ilość obrotów twojego silnika na minutę....... wyjdzie Ci że śruba tak cirka w wielkim uproszczeniu w ciągu jednej minuty "przewali" 180 000 g wody

A tak na poważnie ......   śruba czteropłatowa stawia w wodzie większy opór niż dwupłatkowa, dodaj do tego prędkość silnika (jakieś 45 000 obr/min) .....

to spore obciążenie......... to tak w wielkim uproszczeniu ...........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak naprawdę przy pewnych obrotach łopata pracuje w turbulencji poprzedniej i w tym całym bałaganie powstałym poprzez kawitacje. Sprawność drastycznie spada . Chinczyki do ślizgów nie na darmo jedno łopatkowe nawet próbują … czym chcesz to zasilać jakim napięciem ? Po to się właśnie zmniejsza liczbę łopat przy wzroście obrotów aby uniknąć zjawiska o którym pisze . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Kakabe napisał:

Jak by Ci tu Kolego odpowiedzieć .......🤔

Woda jest środowiskiem trochę gęstszym od powietrza......

Teraz wyobraź sobie że każda łopatka śruby zagarnia jakąś ilość wody która coś tam waży - powiedzmy 1g ......... pomnóż to wagę na przykład przez 4 (ilość łopatek) oraz ilość obrotów twojego silnika na minutę....... wyjdzie Ci że śruba tak cirka w wielkim uproszczeniu w ciągu jednej minuty "przewali" 180 000 g wody

A tak na poważnie ......   śruba czteropłatowa stawia w wodzie większy opór niż dwupłatkowa, dodaj do tego prędkość silnika (jakieś 45 000 obr/min) .....

to spore obciążenie......... to tak w wielkim uproszczeniu ...........

Jakby to powiedzieć ... ja pływam na dużych jachtach i znam zasady fizyki. Ostatnio dobieraliśmy z kolegą śrubę do jego motorówki. swego czasu zapoznałem się z takim podręcznikiem - polecam https://docer.pl/doc/ncxcxnx  . Przy dużych jachtach ciężko mówić o metodzie prób i błędów jak śruba kosztuje kilka tysięcy :( trzeba z góry wiedzieć jakie będzie przeznaczenie np ciągnięcie narciarza czy wyścigi, pływanie morskie czy jeziorowe, fale, pływy, ciężar i konstrukcja kadłuba itd. nie wiem czy te same zasady, które stosuje się do dużych jachtów sprawdzają się przy małych jednostkach RC gdzie stosunek mocy do masy jest na zupełnie innym poziomie. Z tego co piszecie wynika, że im większe obroty tym dajemy mniejsze śruby 2 łopatowe - wtedy osiągamy duże prędkości. dla dużych śrub 3- 4 i więcej łopat stosujemy mniejsze obroty - wtedy mamy śruby uciągowe a nie szybkie. Skoro mam silnik o dużej ilości obrotów to najpierw zobaczę na kilku śrubach jak to będzie chodzić. Jak efekt będzie niezadowalający to albo wymiana silników albo przekładnia redukująca, bo jak dobrze zrozumiałem redukując napięcie to regulator się gotuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i wystrugałem coś takiego ... niestety z góry nie polecam tych planów już widzę błędy, które będzie trzeba korygować albo oczywiście to moja wina przy wycinaniu :). Mam także spore obawy co do linii wodnej. Zgodnie z planami powinna być pod listwami które są na burtach rufowych. Mam takie złe przeczucie, że ze względu na profil dna, które jest za płytkie - faktyczna linia wodna będzie powyżej nawisu rufowego i tych wzdłużnych listew. Jak porównałem rzuty z planów z faktycznym rozmieszczeniem wręg to są przesunięcia o kilka mm. :( niby ogólnie się zgadza ale ... przerobiłem także forpik na taki jak w oryginale, jedynie chyba wysokość leżanki będzie za nisko - no ale mi się podoba :) W tym projekcie nie ma forpiku.

IMG_3176 Średni.jpeg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.