Slawek_9000 Opublikowano 18 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2009 z tego tematu http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=14050 będzie tutaj relacja. Na początek kilka słów wstępu.Model nie jest jakąś wierną kopią samolotu, to raczej ćwierćmakieta którą oparto o proporcje sprawdzonego modelu . Model jest nieco powiększoną kopią znanego modelu Ultimate z planów papierowych które Piotr załączył w swoim poście, został przez nas dość znacznie zmodyfikowany. Zmiany poszły w kierunku zmniejszenia wagi i dostosowania do wycięcia laserem. W każdej chwili można się dołączyć do projektu, czyli zamówić u KAKABE zestaw, ale ponieważ jest możliwe że będą drobne zmiany warto najpierw dać znać do mnie, żebym wysłał ew. poprawki do Krzyśka tak, co by mieć zestaw już skorygowany. Nowe zestawy mogą być także nieco tańsze, bo zmniejszę ilość elementów najbardziej czasochłonnych, w chwili obecnej koszty zestawu wyszły cirka 440 zł. Planowana jest waga modelu w granicach 7,5 kg, a możliwe że coś się z tego urwie. Tutaj będę zamieszczał wskazówki jak zmontować elementy, natomiast każdy modelarz ma jakieś własne rozwiązania na poszczególne zespoły, i wskazane by były wszelkie konstruktywne uwagi. Takim najważniejszym wydaje mi się podlaminowanie paskami cienkiej tkaniny szklanej wszelkich połączeń wręg z boczkami i górą w obszarze od firewalla do końca skrzydeł- wg mnie to powinno się robić w modelu tej wielkości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 18 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2009 ten element należy nieco podpiłować w miejscach pokazanych szczałkami, aby ułatwić montaż który jak się zaraz dowiemy jest przewlekany. element zastrzałkowany będzie mógł być przyklejony DOPIERO PO montażu firewalla. Firewall chwilowo obciążany, skleja się na Epidian 5- jest dobry bo dość rzadki (dobrze wnika w drewno) odporny na paliwo i wibracje. Do sklejenia 2 sklejek 3mm firewalla wystarczy 4ml zywicy +0,5 ml utwardzacza. Przed sklejeniem powierzchnie szorstkujemy w poprzek papierem 40-50. To samo w innym ujęciu Z przodu elementu poziomego górnego kadłuba były zazębienia, które należy odciąć bo nie pasują do firewalla, ale nawet gdyby pasowały to nie dałoby się tak zmontować jak myślałem (niestety sklejka to nie tkanina :evil: ) W tle może widać skleja się boczek kadłuba ze wzmocnieniem, ja to kleję na wikol ale na razie tylko sam przód, tył dokleję później- lecz tylko ze względu na to że mam mało miejsca w kuchni na manewry kadłubem. To są składniki półeczki na podwozie A i C z lotniczej 3mm, B z balsosklejki. Tak to ma wyglądać docelowo mniej więcej Ale element D powinien być podwójny, i można albo go obrysować na sklejce 3-4mm i dociąć samemu albo poczekać do soboty jak Krzysiek wypali. Element nie zmieścił się na formatce i zwyczajnie o nim zapomniałem w ferworze upychania elementów. Jeśli dociąć samemu, to można bez tych ażurów oczywiście, ew. z lekkiej sklejki (owocówki) i tylko w miejscach kołeczków skrzydeł wstawić krążki z lotniczej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 19 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 Witam, Dzisiaj dotarł do mnie zestaw solidnie zapakowanego, "okopconego drzewa" . Pierwsze oględziny pokazują, że cięcia są ok i jeśli wszystko będzie dobrze pasowało to składanie będzie przyjemnością. Bez dokumentacji trudno jednak się połapać w elementach kadłuba, więc montaż musi poczekać (tu ukłony do Sawka w sprawie planów). Mam natomiast pytanie dotyczące firewalla. Widzę, że otwory mocowania silnika (jeszcze nie wiem pod jaki silnik są) rozmieszczono symetrycznie wględem pionowej osi symerii. Zawsze otwory są przesunięte w prawo (patrząc od przodu) po to, aby dając stosowny wykłon silnika w bok, uzyskać centralne położenie piasty śmigła. Oczywiście, firewall powinien być już montowany pod odpowiednim kątem w bok. Czyżby tu nie zostało to przewidziane? Jeśli przesunę otwory montażowe silnika w prawo to trafię na element konstrukcji kadłuba. Uniemożliwi to praktycznie mocowanie dystansów do silnika. Jak to Sławku wygląda? Może czegoś nie dopatrzyłem się przy pobieżnych oględzinach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 19 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 po kolei myślę że rysunki powinny pomóc, to jest na razie zmontowany kadłub na sucho. Jeśli chodzi o firewall, to ZTCW wszystkie Ultimaty mają skłon na 0 i wykłon na 0 i tak został zrobiony. W moim musiałem powiększyć otwór, bo okazało się że fajka świecy by nie przeszła. Offset 0,12mm jaki przyjąłem do naddatku na szerokość lasera jest troszkę za duży i elementy wchodzą dość ciasno, tak że trzeba iglakiem podpiłować otwory na klucze. Otwory robiliśmy w 2 wersjach, pod SV50cm boxer i DL-50 SV (wymiary ze strony modelmotor). Zacząć proponowałbym od sklejenia firewalla i boczków kadłuba ze wzmocnieniami, ale jeszcze nie sklejać tyłu bo dośc niewygodne będzie pasowanie przednich podłużnic. Wręga nr 3 składa się z wręgi lekkiej oraz wzmocnienia z lotniczej sklejki, nie sklejaj tego teraz ale dopiero przy montażu. Jak napisałem w poprzednim dniu, trzeba troszkę podocinać podłużnice. Półwręga nr 2 1/2 będzie jeszcze dosłana, albo można dociąć własną jak wczoraj wspomniałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 19 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 Budowałem już jednego Ultimate z zestawu Goldberga i miał wykłon. Moim zdaniem jest on niezbędny ze względu na wpływ zawirowanego strumienia zaśmigłowego na usterzenie. Zrobię to po prostu po swojemu, tak aby mieć możliwość dania niewielkiego wykłonu. Ten etap budowy kadłuba wydaje się być jasny. Rzeczywiście podłużnice trzeba dociąć przy firewallu. Otwory montażowe do niej niestety nie pasują więc chyba zostaną wolne. Zamki rzeczywiście są ciasne, ale to nie problem. Czekam na dalszą relację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 19 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 Marku , niestety masz rację . Wykłon jest i w moim Ultimacie , i Sławku popraw to puki jest na to czas. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 19 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 rozumiem że mówisz o tych poziomych szczelinach , faktycznie nie pasują. Pionowe szczeliny w firewallu pasują bardzo dobrze do podłużnic i ich dublerów, ten dubler jest tak pomyślany że firewall jest blokowany z obu stron, tylko żeby przełożyć go przez główne podłużnice trzeba je trochę spiłować, co zresztą pokazałem. Z tym wykłonem to mi zamotałeś. Piotr który mi plany wysłał robił poprzedniego Ulta bez wykłonu i tak miało być wg planów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 19 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 Przepraszam że pomyliłem Cię Sławku i nazywam Piotrze ,jakoś tak wyszło :oops: . Skoro u Ciebie było prosto to daj prosto ,widocznie mamy inne Ultimaty i nie do wszystkich się to stosuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 19 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 Na drugie mam Piotr, więc jakby nic się nie stało :roll: Z tym wykłonem to ile będzie w Twoim modelu? Modele się różnią konstrukcyjnie, ale aerodynamicznie będą podobne czy prawie takie same (poza oporem kadłuba), więc możemy porównać. Ten http://www.yetnet.ch/bruehlmeier/ultimate/ też widzę ma jakiś wykłon zdaje się 10mm do mocowania silnika , a te plany co się wzorowaliśmy to autorstwa Chip Hyde. Użyjom, uwidiom. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 20 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2009 rozumiem że mówisz o tych poziomych szczelinach , faktycznie nie pasujątak, dokładnie o tym pisałem.Co do wykłonu, to nie spotkałem jeszcze takiego akrobata, który by go nie miał. Sądzę, że trzeba to przeprojektować. Przy wykłonie, jeden otwór mocujący silnik wypadnie w górnej części pionowej szczeliny zamka w firewallu - poradzę sobie z tym. Przy okazji, nakładki wzmacniające boki (nad skrzydłami) nie maja wyciętego jednego otworu zamka (chyba przy trzeciej wrędze. To drobiazg, ale warto poprawić. Zastanawiałem się też nad osłoną silnika. Z konstrukcji kadłuba wynika, że ma ona nachodzić dość głęboko na niego. Kadłub się zwęża. Jeśli maska będzie wykonana jako całość, nie będzie możliwości jej założenia. Trzeba by zachować przekrój firewalla, a wtedy będzie paskudnie odstawała od kadłuba. Masz to jakoś Sławku przemyślane? EDIT: Przyjrzałem się rysynkowi, który zamieścił Piotr. Już widzę, że maska będzie krótka, czyli problemu nie ma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotr Opublikowano 20 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2009 tak jak napisał Sławek w tym modelu nie ma żadnego skłonu, wszystkie kąty zaklinowania są na 0 °, tak jak wspominałem wcześniej, a że miałem już takowy model, i kombinowałem ze skłonem silnika, to jedyne gdzie trzeba dać kąt zaklinowania to górny płat od -0,5° do -1, i to tylko wtedy gdy model ma tendencję do zadzierania, widziałem i mam plany też ultimata pod silnik 10-15 o rozpiętości 1400 mm i tam też jest wszystko na 0° tylko statecznik poziomy ma +1° Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Boogie Opublikowano 20 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2009 tak jak napisał Sławek w tym modelu nie ma żadnego skłonu, wszystkie kąty zaklinowania są na 0 °, tak jak wspominałem wcześniej, a że miałem już takowy model, i kombinowałem ze skłonem silnika, to jedyne gdzie trzeba dać kąt zaklinowania to górny płat od -0,5° do -1, i to tylko wtedy gdy model ma tendencję do zadzierania, widziałem i mam plany też ultimata pod silnik 10-15 o rozpiętości 1400 mm i tam też jest wszystko na 0° tylko statecznik poziomy ma +1° Ciekawe co piszesz z zaklinowaniem- praktycznie wszystkie opisy, ktore czytalem informowaly o skrzydle gornym na +1, a reszta na zero. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 20 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2009 Ciekawe co piszesz z zaklinowaniem- praktycznie wszystkie opisy, ktore czytalem informowaly o skrzydle gornym na +1, a reszta na zeroMoże są różne opisy :wink: Mnie kiedyś nauczono, że górny płat powinien mieć kąt ujemny względem dolnego od 0,5 do 1 stopnia (bez względu na wielkość kąta natarcia, który zależy oczywiście od zastosowanego profilu). Sprawdziłem to w kilku dwupłatach, nawet w Ulimate i praktyka to potwierdziła. Natomiast przy wykłonie silnika (żeby było jasne - mówimy oczywiście o wykłonie w bok), będę obstawał przy swoim. Właśnie zmontowałem swój kadłub na sucho, oczywiście przerobiłem elementy tak, aby firewall miał ok. 2 stopni wykłonu.Belka, do której jest mocowany dolny płat (ta skaładająca się 3 klejonych elementów) jest chyba do poprawy. Element szeroki jest ok, natoniast dwa węższe są za krótkie o grubość wzmocnienia boków kadłuba. Chyba, że jest w tym ukryta jakaś myśł, której nie odgadłem. Nie mam planu wiec nie mogę tego sprawdzić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 21 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 Belka, do której jest mocowany dolny płat (ta skaładająca się 3 klejonych elementów) jest chyba do poprawy. Element szeroki jest ok, natoniast dwa węższe są za krótkie o grubość wzmocnienia boków kadłuba. Chyba, że jest w tym ukryta jakaś myśł, której nie odgadłem. Nie mam planu wiec nie mogę tego sprawdzić. myśl nie jest ukryta, sklejki te węższe zrobiły się za krótkie :oops: No coż, takie sa prawa prototypu, ale to może nawet lepiej bo byłoby korzystniej konstrukcyjnie dać je NAD tą sklejką szerszą, a od spodu puścić poziomą listewkę z twardego drewna bądź sklejki, żeby siłę wyrywająca od mocowania płata rozłożyć na większą powierzchnię balsosklejki, która w końcu jest mało odporna na obciążenia punktowe. W moim wymyśliłem że wykłon, o ile będzie potrzebny, zrobię w postaci drewnianego dystansu a silnik zamocuję na wewnętrznych otworach łoża. Przypominam, że modele które sklejamy są PROTOTYPAMI i wszelkie uwagi dot. zapomnianych pasowań czy niezgodności są jak najbardziej na miejscu. Jeśli jakiś kolega zauważy na zdjęciach coś co jego zdaniem nie jest właściwe, to też niech zwróci uwagę nań. Niestety na co dzień zajmuję się projektami ustrojów, gdzie umiarkowana siła to 4000 kN więc mam tendencje do pewnego przewymiarowania chociaż był wczoraj u mnie kolega wieloletni modelarz i powiedział że kadłub wygląda lekko, czyli nie jest najgorzej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nielot Opublikowano 21 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 Może są różne opisy Mnie kiedyś nauczono, że górny płat powinien mieć kąt ujemny względem dolnego od 0,5 do 1 stopnia (bez względu na wielkość kąta natarcia, który zależy oczywiście od zastosowanego profilu). Sprawdziłem to w kilku dwupłatach, nawet w Ulimate i praktyka to potwierdziła. Natomiast przy wykłonie silnika (żeby było jasne - mówimy oczywiście o wykłonie w bok), będę obstawał przy swoim. Właśnie zmontowałem swój kadłub na sucho, oczywiście przerobiłem elementy tak, aby firewall miał ok. 2 stopni wykłonu. Chciałbym w pełni potwierdzić tezę MarkaJ! Zresztą już opisywałem wpływ jednego płata na drugi na forum.Mój Ultimate nie chciał latać przy zerowych kątach (a mam go kilka sezonów i latał z trzema różnymi silnikami) zaklinowania płatów, a na planach było 0 stopni! Po wprowadzeniu zmian tj. górny ok. -0,5 poleciał! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Major Opublikowano 21 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 Nie wiem czy masz juz do tego silnik, ale jak nie kupiłes jeszcze, to nie kupuj SV50 boxera lub temu podobne. Nie miałem w reku Dl50 ale mysle ze jest o niebo lepiej wykonany niz ten SV50. Opowiem ci dokladnie co i jak sie sie stykniemy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 21 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 yyyyyy już za późno, silnik wygrzewa się pod biurkiem ale kupiony w polszce na gwarancji, jak się wał ukręci to sie wezmie co inszego za dopłatą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Major Opublikowano 21 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 Ja ten silnik kupiłem dla zabawy po namowie znajomego z USA. Fakt ze odpalał nieziemsko pieknie, ale wykonanie dawało wiele do myslenia. Wiem ze ROTO 50 boxer kosztuje 2 razy tyle co ten, ale malo jest silników w klasie 50-70ccm boxerów tak do 2tys, a na Dl100 nie porywam sie bo trzeba miec to do czego wsadzic. Moj - był to HH50 , ale to brat blizniak tych innych, wał korbowy był zpiłowany na szlifierce w tylnej jego czesci i wsadzona chamska podkladka dystansowa. Nie trzymał nawet wymiaru dla tego łozyska podtrzymujacego z tyłu, wiec wszystko trzymalo sie na 2 głownych. Z Zewnatrz - fajnie, moze bdybym nie rozbierał, no ale musiałe, bo tak juz mam. Uwazaj jednak z robieraniem, no chyba ze raz i poskladasz na loctite, bo drugim razem mozesz nie miec juz tyle szczescia zeby wszytskie sruby zalapaly poprawnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 21 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 Przypominam, że modele które sklejamy są PROTOTYPAMI i wszelkie uwagi dot. zapomnianych pasowań czy niezgodności są jak najbardziej na miejscu.Wiem o tym , dlatego pozwolę sobie na dalsze uwagi w trakcie budowy.Jak wspominałem wczoraj, kadłub był złożony na sucho. Dzisiaj już jest częściwo sklejony. Co do tej belki, zgadzam się, że można to zrobić inaczej, będzie pewniej zamocowana. U siebie dotnę stosowne kształki i przykleję do boków aby powiększyć gniazdo, w którym jest ona mocowana. Zrezygnowałem z metody montażu przez przelekanie elementów - była po prostu dla mnie niewygodna i nic w zasadzie istotnego do konstrukcji nie wnosiła. Zrobiłem stosowne wycięcia we wręgach 1 i 2 i komfortowo je montowałem po przykejeniu elemtów mocowania baldachimu. Oczywiście wycięte szczeliny będą zaklejone po montażu. Tak samo zrezygnowałem z "zatrzasków" w firewallu. Mocowanie firewalla do kadłuba i tak trzeba będzie wzmocnić poprzez zalaminowanie krawędzi styku, bądź danie tam solidnych, trójkątnych listew z twardzej balsy lub nawet sosny. Kolejna drobna uwaga: brak jakiegokolwiek wzmocniena kadłuba w miejscu mocowania kólka ogonowego. Tam trzeba koniecznie dokleić stosowną kształkę z dobrej sklejki 3-4 mm. Górna częć kadłuba przed kabiną: brak szczątkowych wręg (nawał bym to ćwierć wręgą) na wysokości baldachimu. Wszystkie wręgi, na których opiera się górne pokrycie kadłuba (zarówno z przodu jak i za kabiną) powinny mieć wycięcie na listwy balsowe na styku z krawędzią boczną kadłuba. Taka listwa bardzo ułatwia montaż pokrycia balsowego, przy okazji nieco usztywniając konstrukcję. Dolna podłużnica (ta od firewalla do pólki, do której jest mocowane podwozie) powinna być wykonana z solidnej sklejki modelarskiej. Jest to jeden z zasdniczych elementów trzymających firewall. Przy okazji, można pomyśleć nad demontowalną pokrywą w tym elemencie. W końcu pod nią zapewne znajdzie się zapłon i jego zasilanie, do których po oklejeniu kadłuba, będzie bardzo utrudniony dostęp od strony skrzydeł. I jeszcze istotna uwaga: Otóż w zapędach do uzyskania jak najmnieszej wagi, tak ażurujemy kadłub, że w końcu nie ma kawałka odpowiednio dużej przestrzeni, w której można by, bez jej osłabienia, zrobić wycięcie na zamontowanie solinego wyłącznika zasilania. I tu jest podobnie. Nie martw się Sławku, ten błąd popełniają nawet najbardziej renomowane firmy. Składałem kiedyś dużą Ekstrę z Hangar 9. Nie było w kadłubie dosłownie kawałka ścianki, na której zmieścił by się wyłącznik zasilana - musiałem zakleić spory kawałek wycięcia w boku kadłuba, aby tam go przykręcić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam B. Opublikowano 21 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2009 Marku! Kiedy oblot? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.