Skocz do zawartości

Ultimate 50 ze wspólnych projektów


Slawek_9000

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Coś nic w temacie się nie dzieje. To ja parę zdań relacji napiszę.

Usterzenie w stanie surowym już gotowe. Przymierzałem sie do pokrycia balsą 1 mm. Ale miałem tylko miękką - nie nadaje się. Przestrzenie między rozpórkami są za duże i balsa będzie się zapadała bez dodatkowego podparcia. Na razie odkładam ten problem na później. Zacząłem montować dolny płat. Zwinąłem rurę fi 20 mm. Jest to przekładka z 5 warstw tkaniny szklanej 80 i tkaniny węglowej jednokierunkowej. Lekkie i bardzo mocne.

Po sklejeniu gniazda na wspornik łączący płaty, okazało się, że jest on ze sklejki 3 mm, a szczelina w gnieździe 2,5 mm. Po prostu, żebro na którym gniazdo jest montowane, wykonano ze sklejki 2,5 mm. Powinna być 3 mm a nawt 3,5 bo przecież przyjdzie jeszcze folia i musi to w miarę lużno wchodzić. Zeszlifowałem końcówkę wspornika tak, że da się ją na siłę wcisnąć (praktycznie zebrana z każdej strony jedna warstwa sklejki), ale tak nie może być. Nie ma już miejsca na folię, a wciskając go na gotowym skrzydle, po prostu zgniotę je za którymś razem. Na szczęście skleiłem tylko jeden. W następnych pogrubię żebro o warstę sklejki 1 mm i będzie dobrze. Ten komplet jednak będę potrzebował nowy. Przy okazji, otwór na śrubę mocującą wspornik jest chyba 6 mm. To zdecydowanie za dużo. Wystarczy spokojnie do mocowania śruba M4.

Skrzydło jest bardzo pracochłonne w montażu (jak na puzle oczywiście). Widział bym pewne zmiany, które ułatwią i przyspieszą składanie.

1. Dźwigar można wykonać w postaci "grzebienia" ze sklejki, tak jak jest zrobione w centropłacie. Wystarczy nieco zmodyfikować nacięcie pod listwę dźwigara.

2. W krawędzi natarcia, zamiast listwy 5x5 wykonać taki sam element jak w centropłącie. Materiał to balsa średnia 2,5 mm. Oczywiście modyfikacji wymagają noski żeber. Takie rozwiązanie pozwala na pewne przyklejenie kesonu, który ma na czym się oprzeć. W obecnej wersji i tak będę przed kładzeniem kesonu, przylejał pasek balsy do czoła zeber, na którym się on będzie wspierał.

3. Zamiast listew 3x3 w miejscu odcięcia lotki, również można zrobić "grzebień" z balsy. (a właściwie dwa). W ten sposób, po odcięciu lotki mamy już na gotowo zamkniętą przestrzeń w skrzydle.

Dźwigary wykonałem z twardej balsy, jedynie w centropłacie jest sosna. Ale przy stosowaniu wzmocnień w postaci rur, tam też spokojnie można dać balsę.

Wkrótce wrzucę jakieś zdjęcia.

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Za zgodą autora tematu zamieszczam swoje poczynania z zestawem.Na dzień dzisiejszy mam wykonane usterzenie, oba centropłaty, kadłub.Moje spostrzeżenia: tak jak poprzednik napisał konieczne będzie wzmocnienie miejsca mocowania kóła ogonowego, jest zbyt wiotkie, składa się bardzo prosto, wszystko pasuje na wymiar.Nie zauważyłem w moim zestawie tych niedociągnięć dotyczących ostatnich wręg kadłuba, zostaje 2mm na pokrycie balsą.Dzisiaj mam nadzieję wylaminuję kadłub :D .Wczoraj Sławek uświadomił mi złe zamocowanie płytki mocującej dolne skrzydło, całe szczęście że jeszcze nie przykleiłem jej na amen.Powstałe wycięcia zakleiłem listewką sosnową.Czekam na zamówione rury i listwy i biorę się za skrzydła, bo czasu coraz mniej.Koniec kwietnia zjeżdża już na stałe małżonka z kontraktu :D .Całe 2 lata miałem spokój w domu.Teraz będę coś musiał wymyślić bo jak zobaczy jeszcze Ultimate to chyba walizki mam na korytarzu :rotfl:

 

Trochę zdjęć modelu.

http://img17.imageshack.us/gal.php?g=06042009001w.jpg

 

http://img17.imageshack.us/img17/1766/06042009s.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Mój prawie skończony, myślę że do niedzieli zdąże.Zdjęć na razie nie ma, wszystkie aparaty(2) :D zabrały kobiety i wyjechały. ;D

 

Już późno i chyba zapomniałem dodać że nie do tej niedzieli :rotfl: brak mi jeszcze przecież wytłoczki kabiny i owiewki silnika :shock:

Opublikowano

z kabinką i mordką no trzeba będzie jakąś wspólną akcję wykonać, jakby kto odważny zrobił kopytko to podesłałbym do fachowych laminatorów, co by nam zrobili formę i mordki z węgla. Kabinki to może dałoby się zamówić waku no ale też potrzebujemy kopytko.

Niestety mój model na razie leży i kwiczy, bo zeszły mi się przygotowania do uroczystości rodzinnej i nie za bardzo jest kiedy go robić.

A jeśli bysmy mieli kopytko na golenie, możnaby zamówić eleganckie golenie węglowo-szklane za stosunkowo nieduże pieniądze.

Opublikowano

Kopyta pod kabinę i maskę jestem w stanie wykonać.Musisz tylko podać jaką długość ma mieć po silnik, trzeba zrobić coś uniwersanego, pod różne długości.

Opublikowano

No właśnie, mordka zależy w dużym stopniu od zastosowanego silnika.

U mnie przerwa w pracach z powodu braku balsy na kesony i czasu. Pod koniec maja zapewne prace ruszą. Oczywiście kabinę i maskę silnika muszę sobie zrobić. Powstaną więc kopyta. Kabina będzie zawsze taka sama. Silnik mam do wyboru: ZDZ40 lub DL50, jeszcze nie wiem który zastosuję. Zależy to od wagi modelu. Ale na te informacje muszę jeszcze trochę poczekać. Jak się komuś nie śpieszy, to w przyszłości mogę mordkę i kabinę wylaminować (kabinkę raczej widzę z cienkiego laminatu, nie będe tłoczył z foli).

Opublikowano

Właśnie postaram się do niedzieli wszystko zważyć,będzie brakowało tylko silnika i obu masek, ale już widzę że ten SV50 boxer będzie trochę przyciężki.2280gr. z kołpakiem, śmigłem, tłumikami i zapłonem robi swoje.Będę szukał coś lżejszego.Może ktoś dokładnie zważyć Dl50 i ZDZ 40 lub 50 całość?

Opublikowano

Niestety, obydwa silniki siedzą w modelach. Trzeba się oprzeć na danych ze sklepów. DL50 wg Nastika waży 1570 z tłumikiem i zapłonem. ZDZ jest lżejszy ale wagi dokładnej nie pamiętam.

Opublikowano

fotki fischera8, który nie miał czasu żeby wstawić:

 

0f47caaf49e78495med.jpg

 

a3cc436b9fdb56cemed.jpg

 

571e091d7baa4119med.jpg

 

d9da03b7821daf3cmed.jpg

 

cf455ae55fdc21ffmed.jpg

 

03fe537dcce88264med.jpg

 

57d97fb87f1791a9med.jpg

 

2b0c25726ee90e8cmed.jpg

 

10c9b9ccd461ee80med.jpg

 

ea36ca1e5e463b63med.jpg

 

d4438103dddf3cbemed.jpg

 

99bdd1eb2411877bmed.jpg

 

18a2e626dffa8bf7med.jpg

 

049c9ff1bd3f9e1emed.jpg

 

0b159115f0aa72e3med.jpg

 

b70cbdf8b61dcc7emed.jpg

 

ab1961513f92b153med.jpg

 

7a0e1beed564a771med.jpg

 

7cf975f93a82faadmed.jpg

 

08a750ac2ad6f647med.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

zachęcony tym ile Ultimatów powstaje na naszym forum, pomimo licznych trudności jakich dostarczają nam sklepy modelarskie (a o których nie chcę wspominać, gdyż musiałbym użyć słów za które poleciałyby minimum 3 krawaty) , zabrałem się za kontynuację mojego Ultka.

Dla przypomnienia- model jest CAŁKOWICIE autorską konstrukcją w zakresie struktury nośnej i rozwiązań konstrukcyjnych , zaś aerodynamicznie jest wzorowany na znanym modelu mistrza świata. Mocowanie skrzydeł zrobiłem takie, żeby zapewnić maksymalnie szybki montaż.

Zdjęcie poniżej przedstawia dołożony element (kawałek lekkiej sklejki i twardej balsowej listewki) dla przedniego mocowania statecznika pionowego. W praktyce, tył statecznika podkleiłem jeszcze na całej wysokości listewką sosnową 5x10 bo był trochę za wiotki na zginanie, a nie jestem pewien czy zastosuję odciągi (są one przewidziane w pierwowzorze, ale nie lubię ich za bardzo bo przeszkadzają).

 

ogon.jpg

Opublikowano

Przy takiej budowie sterów, odciągów nie unikniesz .

Ster wysokości jest wysoki , więc wzmocnienie przy kadłubie niczego nie zmieni, nadal będzie pływający.

Poza tym poszycie z balsy (1,5- 2 mm ?) i tak usztywni to miejsce.

Opublikowano

Nie łatwiej i szybciej było cały grzbiet od maski az po statecznik wyciąc ze styro i pokryć balsą tak jak maja Funtany i Diablotiny ?

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Jako że jestem współtwórcą w/w obiektu powietrznego, a nie mam silnika 50, tylko trochę większy, w między czasie zaprojektowałem i pracuję nad podobnym modelem. Nie bardzo zakładać kolejnego wątku co do tego modelu, ze względu na pojawienie się w ostatnim czasie na forum dużej ilości ULTIMATÓW, więc pozwoliłem sobie ( jeśli nikt nie ma nic przeciwko?) przedstawić swoje wypociny:

 

cc6090ad014a2e3e.html

 

d35924252ffcb1a3med.jpg

 

1db1ef8bffc08606med.jpg

 

08ce839572ce743cmed.jpg

 

cfcf399dd0d16ffcmed.jpg

 

b944fc9de29c2e0bmed.jpg

 

1f5db5adebf14301med.jpg

 

9a5a432aecddac50med.jpg

 

30d05e8cecadcee3med.jpg

 

76b7431979009f20med.jpg

 

76b7431979009f20med.jpg

 

cc6090ad014a2e3emed.jpg

Opublikowano

dziś wypróbowałem folę z UH i musze powiedzieć że jest rewelacyjna, a do tego tania, a oto efekt oklejenia, może nie jest tak jak to robią mistrzowie z naszego forum (jeszcze nie umiem dobrze oklejać), ale dla mnie efekt jest zadowalający:

 

ab5ff99ad120562emed.jpg

 

a0d17fb22842bc6emed.jpg

 

f61b6b5aede8d839med.jpg

Opublikowano

Piotrze nie wprasowuj folii wszędzie gdzie się da .

Folia to nie element nośny nie musi się lepić do wszystkiego.

Wystarczy że oblecisz dookoła a środek delikatnie rozprostujesz dmuchawą.

Wyjdzie lusterko.

No i oczywiście balsa musi być protekcyjnie doszlifowana, bez tego :ass:

Opublikowano
Piotrze nie wprasowuj folii wszędzie gdzie się da .

Folia to nie element nośny nie musi się lepić do wszystkiego.

Wystarczy że oblecisz dookoła a środek delikatnie rozprostujesz dmuchawą.

Wyjdzie lusterko.

No i oczywiście balsa musi być protekcyjnie doszlifowana, bez tego :ass:

 

 

 

no widzisz całe życie człowiek się uczy, a i tak ......... głópkiem umrze, nigdy wczesniej nikt mi nie wytłumaczył jak to ma być,

 

 

podziękował za radę

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.