Skocz do zawartości

Ultimate 50 ze wspólnych projektów


Slawek_9000

Rekomendowane odpowiedzi

Piotrze nie wprasowuj folii wszędzie gdzie się da .

Folia to nie element nośny nie musi się lepić do wszystkiego.

Wystarczy że oblecisz dookoła a środek delikatnie rozprostujesz dmuchawą.

Wyjdzie lusterko.

No i oczywiście balsa musi być protekcyjnie doszlifowana, bez tego :ass:

 

Nie do końca jest tak jak piszesz. Otóż folia jest bardzo istotnym elementem konstrukcyjnym w przypadku niepełnego pokrycia balsą (czyli większość skrzydeł), na którym to właśnie powstaje siła nośna. Poprawia sztywność skrzydła oraz odporność na skręcanie. Dlatego folia powinna być przyklejona do każdego elementu na którym się opiera (żebra, dźwigary, kesony itd). Inaczej może się okazać że pod wpływem podciśnienia na górnej powierzchni płata (w locie normalnym) folia podniesie się z żeberek a tym samym zmieni się profil płata. Folia to nie tylko termokurczliwy pokrowiec na skrzydło ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Marcin.

No tak, tylko co znaczy przyklejona.

Wprasowania w strukturę balsy, może na CA, czy wystarczy , że podczas podgrzewania sama się naciągnie i przyklei? :lol2:

 

Po za tym wiem , że połowa chińskich zestawów, wykorzystuję obecność folii podczas nieobecności kleju.

Coś trzymać musi . :devil:

 

Poprawia sztywność skrzydła oraz odporność na skręcanie.

Jakbym miał takie skrzydło w 3 m modelu w którym folia decyduje o jego sztywności to Marcin - nie latałbym.Uwierz mi na słowo i to pisane.

 

Dobra nie mieszajmy , niech budują , fajnie zaczyna ten model wychodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

trochę w temacie :

 

8e18d342520ed638med.jpg

 

zaginiony pilot w końcu przymierza się do nowej maszyny

 

081f4ef971cde2demed.jpg

 

1b9be93549319a94med.jpg

 

tylko proszę bez komentarza na temat oklejania folią, bo ta góra kadłuba nie bardzo wyszła więc okleiłem tylko kawałkami folii :D , jak model poleci to górę zmienię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z takim pilotem to nie wątpie że poleci ...

 

I w tym momencie przypomina mi się opowieść jaką usłyszałem - bodajże na pinkiku na Żarze lat temu kilka: Wsadzili do EXTRY kota i polatali kilka minut dość ostro. Po wylądowaniu i otwarciu kabiny kot dał w długą i tyle GO widzieli. Z tym nie byłby jeszcze kłopot ale gdy zobaczyli ( a właściwie poczuli ) co kot zrobił wewnątrz modelu to "ponoć" nadawał się na podpałkę. Zarzygał WSZYSTKO i smród był okrutny.

 

Tak więc z "takimi" pilotami należy uważać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I w tym momencie przypomina mi się opowieść jaką usłyszałem - bodajże na pinkiku na Żarze lat temu kilka: Wsadzili do EXTRY kota i polatali kilka minut dość ostro. Po wylądowaniu i otwarciu kabiny kot dał w długą i tyle GO widzieli. Z tym nie byłby jeszcze kłopot ale gdy zobaczyli ( a właściwie poczuli ) co kot zrobił wewnątrz modelu to "ponoć" nadawał się na podpałkę. Zarzygał WSZYSTKO i smród był okrutny.

 

Tak więc z "takimi" pilotami należy uważać.

 

nie żebym był jakimś wielkim miłośnikiem kotów, ale tu chyba trochę ktoś przesadził.

 

Co do ULTKA- na razie nie zamieszczam relacji, bo powoli robią się skrzydła w skrawkach wolnego czasu, a tam w zasadzie nie ma co ciekawego pokazywać. Też mam kilka przemyśleń dot. konstrukcji, aby zrobić je szybciej i bez planów, a nie takie klasyczne- tak że jak by było ze 2-3 osoby chętne na kolejne zestawy, skrzydła można przerobić na szybki montaż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kończcie Panowie swoje Ultimaty bo to najpiękniej latające samoloty.

 

Ja niestety muszę swojego odchudzić i ubrać w nowe kolory , bo e niebiesko szare na niebie popołudniem są dla mnie totalnie nieczytelne.

 

Piotrze, folia wygląda o.k. nie wiem czym się przejmujesz. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pisałem tyle razy młodym - widze że musze i starym napisać - model nie moze być biały ani niebieski bo źle je widać - najlepiej widać kolory ciepłe a najlepiej fluo w połączeniu z jakimś ciemnym kontrastującym.

 

Jeżeli dobrze pamiętam to Piotr używasz folii z HC - jak się ona sprawuje w twoim odczuciu :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już dokończyłem:

 

cd7f59e48e1dfe67med.jpg

 

 

jeszcze dziś sprawdzę jak się spisuje silnik, bo kupiłem benzynę 100 oktanową, a folia jest świetna jak za taką cenę, jedyna wada to to, że klej jest trochę ciągnący i potrafi się skleić folia do folii

 

 

 

no i dokonało się, silnik pali dość dobrze, po zmianie membranki na nową zasysa paliwo bez problemu no i co najważniejsze świetnie pracuje, a i paliwko ma też swój udział bo wydaje mi się że silnik jes deczko cichszy i ładnie się wkręca na obroty, ale niestety nie wziąłem ze sobą na pole śrubokręta i nie bardzo mogłem go podkręcić, bo widac było że silnik nie chodzi na pełnych obrotach... może uda mi się wstawić jakiś filmik bo nakręciłem tą radosną chwilę

:jupi: :jupi: :jupi: :jupi: :jupi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

zważyłem elementy modelu:

- kadłub 1000 g

- ćwiartka skrzydła 250 g + lotki 70 + centropłat jeszcze nie wiem

- usterzenie 250 g

tak że są szanse że suchy model z maskami ale bez podwozia wyjdzie jakieś 3 kilo, co mysle byłoby niezłym wynikiem, zwłaszcza że silnik mam cięzki bo boxerek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak oczywiście, są gotowe formatki do wycięcia. Co prawda należałoby wprowadzić kilka poprawek, kilka to ewidentne błędy geometryczne (przesunięcia otworów na rury w skrzydłach itp) a część to zależy od przyjętych założeń, np. czy skłon boczny silnika robić na wrędze czy dopiero na łożu (na razie firewall jest na 0/0), kwestia ułożenia serw w skrzydłach (teraz są poziomo orczykami i wchodzą ładnie tylko niskoprofilowe BlueBird), ew. możnaby zmniejszyć dźwigary na skrzydłach bo teraz są za duże 10x8 z sosny, bo miały być z balsy ale wtedy nie dało się kupić balsy, a z sosny wystarczyłyby 10x4.

Miałoby też sens przerobić skrzydło na system bezplanowy, czyli opracowanie grzebienia pod natarcie i spływ, co sprawiłoby że montaż byłby bardzo prosty, i może żeberka z balsosklejki zamiast z balsy, bo klasyczna konstrukcja skrzydeł to jednak trochę męcząca w montażu.

Mojego ULTKA robię bez rur w skrzydłach, bo to nie jest potrzebne do sklejania skrzydeł o stałej wysokosci żeberek a daje trochę masy. NA razie myślę że wagowo wychodzi ładnie.

Pliki jak chcesz wyślę na priv jakbyś chciał troszkę podłubać przy projekcie, ja mam mało czasu bo szkoła rodzenia i w ogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...
  • 10 miesięcy temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.