Jerzy Markiton Opublikowano 22 Października Opublikowano 22 Października Przy tej samej masie więcej sztywności uzyskałbyś, gdyby przekątna łączyła i natarcie (spływ) i rozpórkę. Mam nadzieję, że nie kleisz cyjakiem ? I trójkąciki we wcześniej wskazanych miejscach zrób... i wklej ! - Jurek 1
hubert10 Opublikowano 23 Października Autor Opublikowano 23 Października 9 godzin temu, Jerzy Markiton napisał: Przy tej samej masie więcej sztywności uzyskałbyś, gdyby przekątna łączyła i natarcie (spływ) i rozpórkę. Mam nadzieję, że nie kleisz cyjakiem ? I trójkąciki we wcześniej wskazanych miejscach zrób... i wklej ! - Jurek A czym sie klei? Klejem białym? Wikol? Czy ca rzadki? Dziś rano sprawdziłem jak to wygląda i jest to bardzo mocny element jeżeli chodzi o wyginanie itd ale o wibracje nie wiem
arek1989 Opublikowano 23 Października Opublikowano 23 Października Na stykające się powierzchnie, "czoło" listewki, Pattex Express. CA możesz dodać w narożnikach. 1
hubert10 Opublikowano 23 Października Autor Opublikowano 23 Października 2 minuty temu, arek1989 napisał: Na stykające się powierzchnie, "czoło" listewki, Pattex Express. CA możesz dodać w narożnikach. Ale ogólnie jest dobrze czy coś jest źle? Ten statecznik zrobiony?
arek1989 Opublikowano 23 Października Opublikowano 23 Października W trenerku typu Telemaster jest akceptowalny, ja bym zostawił. Następnym razem zmień docięcie skośnych listewek, żeby stykały się z dwoma powierzchniami. Listewkę na natarciu zrób tak jak na spływie i zeszlifuj do docelowego kształtu. Środkową część dałbym włóknami w innym kierunku, ale nie jestem pewien czy tak faktycznie jest lepiej dla mnie tak jest jakoś naturalniej. Takie ułożenie włókien usztywnia ster po szerokości, a nie rozpiętości. 1
hubert10 Opublikowano 23 Października Autor Opublikowano 23 Października Zastanawiam się czy nie zrobić sobie nowego kadłuba? W starym jest sporo rzeczy które mi się nie podobają + balast 300g załem żywica 5min i ciężko go wyjąć bez znaczego uszkodzenia dziobu... Szybciej zrobię nowy kadłub niż robienie poprawek w starym... zerwałem usterzenia a oni i tak jest ciężki na ogon tu trzeba było by albo przyjąć jego wagę że będzie ciężki albo coś zmienić w planie..? Bo to trochę teraz taka brudna robota i mocny remont a czy jest sens tak się pchać? Jak mogę zrobić nowy lepszy? I czy opłaca się wogule go robić tak z balsy 3mm całego czy jak będzie coś w stylu konstrukcyjnie zrobionego kadłuba to będzie lżejszy?
arek1989 Opublikowano 23 Października Opublikowano 23 Października 3mm na kadłub wydaje się być ok. Tylko to nie może być twarda balsa. Zobacz na te plany Vipana. Tam też jest kadłub z pełnych desek. Celuj w wagę poniżej 1000g Vipan-1110mm.pdf https://modelservis.websnadno.cz/Vipan-E.html 1
Jerzy Markiton Opublikowano 23 Października Opublikowano 23 Października Jeżeli zdecydujesz się na nowy kadłub to pokrycie z góry i dołu daj słojami w poprzek. Boki zostaw z 3mm balsy a górę i dół - wystarczy w zupełności 1,5 - 2mm. Chyba, że będziesz chciał zaokrąglać przekrój. Balsę użyj jak najlżejszą. Wręga silnikowa - ze sklejki. Miejsce mocowania podwozia możesz (powinieneś) w takim przypadku wzmocnić kawałkami sklejki. 1-1,5mm wystarczy. Ale można za skrzydłem zrobić kratownicę z listewek 5x3mm, tak jak w Wicherku. Kleić Wikolopodobnym. Czy to będzie Pattex, czy Uhu czy Bison (bywają w Action) - nie ma znaczenia. Mnie się sprawdził Uhu Ekspress - dobrze się szlifuje gdy trzeba doczyścić miejsce klejenia. Rzadki CA na balsę słabo się nadaje. Jeżeli musisz to średni lub gęsty. Rzadkiego używam zamiast szpilek czy gwoździ, żeby przytrzymać w żądanej pozycji na czas schnięcia Wikolu. O.K. Arek dobrze radzi to ja się wyłączam. Za dużo radzących tylko namiesza Ci w głowie. - Jurek 1
Ares Opublikowano Piątek o 15:30 Opublikowano Piątek o 15:30 W dniu 22.10.2025 o 10:43, arek1989 napisał: tnę wszystko na pile proxxona. Ciężko jednak oczekiwać od piętnastolatka, żeby miał budżet na zakup piły za ~800zł. Arek a jakiej piły konkretnie używasz? W dniu 23.10.2025 o 11:02, hubert10 napisał: Bo to trochę teraz taka brudna robota i mocny remont a czy jest sens tak się pchać? Jak mogę zrobić nowy lepszy? Twoja decyzja: można poprawić stary albo zrobić nowy ale wtedy tak jak radzi kolega powyżej. Możesz też w nowym kadłubie wydłużyć nos z 30- lub 40mm , pomoże w wyważeniu modelu. Jeśli nie latasz w przygodnym terenie to kratownica tylnej części kadłuba to dobry pomysł. 1
hubert10 Opublikowano Sobota o 10:36 Autor Opublikowano Sobota o 10:36 19 godzin temu, Ares napisał: Arek a jakiej piły konkretnie używasz? Twoja decyzja: można poprawić stary albo zrobić nowy ale wtedy tak jak radzi kolega powyżej. Możesz też w nowym kadłubie wydłużyć nos z 30- lub 40mm , pomoże w wyważeniu modelu. Jeśli nie latasz w przygodnym terenie to kratownica tylnej części kadłuba to dobry pomysł. Za niedługo zrobię długi wpis z opisem planu budowy 1
arek1989 Opublikowano Niedziela o 19:07 Opublikowano Niedziela o 19:07 W dniu 24.10.2025 o 17:30, Ares napisał: Arek a jakiej piły konkretnie używasz? Proxxon KS 230 Tu temat z opiniami: Przesadziłem trochę z ceną, bo widzę, że można za 409zł kupić. 1
hubert10 Opublikowano Wtorek o 20:20 Autor Opublikowano Wtorek o 20:20 PLAN BUDOWY NOWEGO KADLUBA ---------------------------------------- Boki kadłuba na całej długości balsa 3mm mięka a sloje biegna od silnika do ogona na całej długości Podłoga i dach mięka balsa 3mm z tą zmiana że tu słoje pójdą w poprzek tak jak skrzydła idą. SW I SK będą zrobione konstrukcjnie z balsy twardszej Omawiam tutaj bardziej zmiany lub ewentualne modyfikacje planu co do modyfikacji to jeszcze wydaje mi się jak widziałem jak ktoś składał telemastera jr na pfmrc że ostatnia przegródka? (Wrega?) Jest zrobiona z 2 listewek ułożonych w poprzek kadłuba u góry I dołu? Zrobie tak samo Nie rozumiem też podwozia w planach być może je zmodyfikuje ale narazie próbuje je zrozumieć dodam także Domek z sklejki 5mm o dlugosci 5cm pod silnik a regulator dam tak z dołu pod silnikiem aby waga wyszła? Reszta jak w planie Oczywiście to nie koniec jeszcze planowania będę jeszcze dorzucał informacjie z czasem jak będę miał czas 1
Jerzy Markiton Opublikowano Wtorek o 21:11 Opublikowano Wtorek o 21:11 Miałem się nie odzywać... Te 5cm wyszło z pomiarów, czy tak na "oko" ? Wydłuż sobie nos o te 5 cm i zobacz, czy się Ci (tfu: Tobie ) podoba ! Pod silnik 28mm domek ze sklejki 5mm ? Po czorta ? 3mm będzie z nadmiarem. Mocowanie podwozia głównego do wręgi kadłubowej doklejasz kanapkę - sklejka 1mm + sklejka z "V" drutu podwozia i sklejka 1-1,5mm (powinna wystarczyć) do zamknięcia od tyłu. Ta sklejeczka powinna wystarczyć 0,4mm, bo nie działają na nie żadne siły. Musiałbyś lądować ogonem do przodu.... Ona ma tylko ustabilizować "V" podwozia we właściwym miejscu. Ta wręga na planie to balsa 4,5mm..... Bardziej podejrzewam, że został opis z czasów przed przeskalowaniem Telemastera na "mini". Na pewno usztywni kadłub, ale 1,5mm w zupełności wystarczy. Jej zadaniem wtórnym jest utrzymać pozycję popychaczy. Jeżeli jesteś dobry w dopasowywaniu kształtu - wystarczą listewki balsy 1,5mm naklejone od środka na boczki kadłuba i 2 rozpórki - z góry i z dołu, które potem i tak będą zamknięte "podłogą i sufitem ". Można je pominąć, bo z punktu wytrzymałości nic nie dają. Pozwalają natomiast usztywnić kadłub przed położeniem sufitu i podłogi. W tym kadłubie, z uwagi na przekrój, można tę wręgę skleić z 4 listewek balsy z zachowaniem zewnętrznych wymiarów wręgi. 5-6x 1,5-2mm powinno w nadmiarze wystarczyć. Tam, gdzie będą przebiegały popychacze (bowdeny) możesz dać jeszcze jedną rozpórkę w poprzek żeby je podeprzeć czy ustabilizować. Tak patrzę na ten planik - i te 5cm z przodu.... - nieszczególnie mi się podoba. Już wolałbym zrobić boczki ze sklejki topolowej 1,5 - 2 mm (u "Chińczyka na Ali) i jeszcze ją za skrzydłem wyażurować. Jeżeli stateczniki zrobisz lekko to wytrzymałości kadłuba pod "elektro" - jest dość. Vipana miałem z balsy 2mm i Webrę 1,8 - z tym kadłubem można było pójść na mecz..... Dobra - z przodu, aż pod skrzydło była jeszcze sklejka , chyba 1,5mm ? Nie pamiętam... To było ze 45 lat temu ? I już się zamieniam w biernego obserwatora ! - Jurek 2
Ares Opublikowano wczoraj o 00:55 Opublikowano wczoraj o 00:55 4 godziny temu, hubert10 napisał: Omawiam tutaj bardziej zmiany lub ewentualne modyfikacje planu Patrząc na plany widać dlaczego był problem z wyważeniem: nos modelu jest bardzo krótki i to w połączeniu z ciężkimi statecznikami dało przedtem taki efekt. Moim zdaniem trzeba by: Wydłużyć nos Budować lekkie stateczniki Reszta to już jak chcesz i jak ci się podoba. Powodzenia. 1
hubert10 Opublikowano wczoraj o 06:28 Autor Opublikowano wczoraj o 06:28 9 godzin temu, Jerzy Markiton napisał: Miałem się nie odzywać... Te 5cm wyszło z pomiarów, czy tak na "oko" ? Wydłuż sobie nos o te 5 cm i zobacz, czy się Ci (tfu: Tobie ) podoba ! Pod silnik 28mm domek ze sklejki 5mm ? Po czorta ? 3mm będzie z nadmiarem. Mocowanie podwozia głównego do wręgi kadłubowej doklejasz kanapkę - sklejka 1mm + sklejka z "V" drutu podwozia i sklejka 1-1,5mm (powinna wystarczyć) do zamknięcia od tyłu. Ta sklejeczka powinna wystarczyć 0,4mm, bo nie działają na nie żadne siły. Musiałbyś lądować ogonem do przodu.... Ona ma tylko ustabilizować "V" podwozia we właściwym miejscu. Ta wręga na planie to balsa 4,5mm..... Bardziej podejrzewam, że został opis z czasów przed przeskalowaniem Telemastera na "mini". Na pewno usztywni kadłub, ale 1,5mm w zupełności wystarczy. Jej zadaniem wtórnym jest utrzymać pozycję popychaczy. Jeżeli jesteś dobry w dopasowywaniu kształtu - wystarczą listewki balsy 1,5mm naklejone od środka na boczki kadłuba i 2 rozpórki - z góry i z dołu, które potem i tak będą zamknięte "podłogą i sufitem ". Można je pominąć, bo z punktu wytrzymałości nic nie dają. Pozwalają natomiast usztywnić kadłub przed położeniem sufitu i podłogi. W tym kadłubie, z uwagi na przekrój, można tę wręgę skleić z 4 listewek balsy z zachowaniem zewnętrznych wymiarów wręgi. 5-6x 1,5-2mm powinno w nadmiarze wystarczyć. Tam, gdzie będą przebiegały popychacze (bowdeny) możesz dać jeszcze jedną rozpórkę w poprzek żeby je podeprzeć czy ustabilizować. Tak patrzę na ten planik - i te 5cm z przodu.... - nieszczególnie mi się podoba. Już wolałbym zrobić boczki ze sklejki topolowej 1,5 - 2 mm (u "Chińczyka na Ali) i jeszcze ją za skrzydłem wyażurować. Jeżeli stateczniki zrobisz lekko to wytrzymałości kadłuba pod "elektro" - jest dość. Vipana miałem z balsy 2mm i Webrę 1,8 - z tym kadłubem można było pójść na mecz..... Dobra - z przodu, aż pod skrzydło była jeszcze sklejka , chyba 1,5mm ? Nie pamiętam... To było ze 45 lat temu ? I już się zamieniam w biernego obserwatora ! - Jurek 5cm na nosie napisałem tak na szybko nie mierzyłem tego bardziej myślę że zejdę do 2,5-3? zastanawiałem się nad ogonem bo w nim jest głównie problem i jak dobrze zrozumiałem ostatnia wrege mogę zrobić z balsy 1,5mm? I mocowanie podwozia ma być z sklejki 1,5mm bo drut będzie miał taką grubość? Tak zrozumiałem Dziękuję za rady
Jerzy Markiton Opublikowano 10 godzin temu Opublikowano 10 godzin temu Na planie drut podwozia ma 3mm (1,8"). Czyli kanapka: sklejka 0,6-1mm, potem sklejka o grubości drutu i zamykasz sklejką 1-1,5mm. Całość przyklejasz do wręgi. - Jurek 1
Rekomendowane odpowiedzi