Piotter Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Majstruję latadło o konstrukcji balsowej i zwróciłem uwagę na pewną kwestie związaną z klejeniem tego drewna. Jeżeli skleimy coś a później chcemy zeszlifować element do założonego kształtu to spoina szlifuje się wyraźnie inaczej niż drewno dookoła. W przypadku CA jest to kompletna katastrofa, bo drewno nabiera twardosci betonu :>, ale nawet kleje przeznaczone typowo do drewna nie są tu bynajmniej idealne. Taki na przykład Soudal 4 czyli klej poliuteranowy jest klejem świetnym, ale ta pianka która z niego wychodzi jest dość twarda. Podobne do wikolu kleje Patex-a których używałem dają spoinę jest co prawda bardziej elastyczną ale przez to wcale nie łatwiejszą w obróbce. Spoina z klejów polimerowych jest z kolei tak elastyczna że ciągnie się zamiast szlifować. Oczywiście najlepiej byłoby oczywiście kleić elementy w takiej postaci jakie maja być finalnie,ale przynajmniej ja nie potrafię zeszlifować np. steru wysokości w trójkąt bez jego posklejania . Czego szukać więc pod tym kątem oceniając klej ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Artemis3 Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Problem który opisujesz jest dość powszechny, ja tez sam wkurzam się kiedy chce coś szybko skleić i oszlifowac na CA, a potem okazuje sie, ze muszę szlifować dużo dłużej niż zwykle aby nie poniszczyć konstrukcji. Niestety nie widze tu rozwiazania, bo drewno nia da się zespawac ze soba (a życie stało by się takie proste...) i zawsze jakiś klej musi być i na 100% nie trafi się o takich własciwosciach jak balsa. Z tego wszystkiego chyba jednak najlepszy jest patex, bo jest stosunkowo miękki i jeśli przejedzie sie go grubszym papierem to balsa nie powinna się odkształcić obok kleju. potem wystaczy lekko przejchać np 600 na gładką powiechnie i nie powinno być sladu! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Boogie Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Raczej zmienic technike szlifowania. Polecam wrzucenie papieru sciernego na klocek lub plyte wiorowa odpowiedniej wielkosci. Wtedy szlifowanie sterow w klin okaze sie dziecinnie latwe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 jest taki klej, nazywa się kazeinowy. Twardość praktycznie równa balsie, dość spora wytrzymałość. Wadą jest to że długo wysycha i wymaga sporych powierzchni połączenia (inaczej niż CA) no i chyba trudno teraz go kupić. Jeśli chcesz łączyć np. dwie deski balsowe na styk, żeby otrzymać szeroką płaszczyznę, to kazeinowy klej jest doskonały. Smarujesz brzeg, kładziesz na równym i sklejasz do siebie deski taśmą klejącą potem dociskając co by nie podskoczyły, i tak zostawiasz na noc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 ...a kilku na tym forum pamięta jeszcze Certus Jeśli elementy są dobrze spasowane, a nadmiar kleju wytarty, to nie powinno być większych kłopotów ze szlifowaniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 A może po prostu kleju za dużo dajecie? Wyznawajcie zasadę, że im mniej tym lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 1 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2009 ...bo starzy fachowcy mawiali, że.."klej najlepiej trzyma, jak go ni ma..." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobertK Opublikowano 3 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2009 Majstruję latadło o konstrukcji balsowej i zwróciłem uwagę na pewną kwestie związaną z klejeniem tego drewna. Jeżeli skleimy coś a później chcemy zeszlifować element do założonego kształtu to spoina szlifuje się wyraźnie inaczej niż drewno dookoła. W przypadku CA jest to kompletna katastrofa, bo drewno nabiera twardosci betonu :>, ale nawet kleje przeznaczone typowo do drewna nie są tu bynajmniej idealne. Taki na przykład Soudal 4 czyli klej poliuteranowy jest klejem świetnym, ale ta pianka która z niego wychodzi jest dość twarda. Podobne do wikolu kleje Patex-a których używałem dają spoinę jest co prawda bardziej elastyczną ale przez to wcale nie łatwiejszą w obróbce. Spoina z klejów polimerowych jest z kolei tak elastyczna że ciągnie się zamiast szlifować. Oczywiście najlepiej byłoby oczywiście kleić elementy w takiej postaci jakie maja być finalnie,ale przynajmniej ja nie potrafię zeszlifować np. steru wysokości w trójkąt bez jego posklejania . Czego szukać więc pod tym kątem oceniając klej ? Mysle Piotr ze problem o którym piszesz rozwiązuje klej o nazwie SUPER PHATIC firmy Deluxe Materials.Ja uzywam tego kleju do klejenia klepki balsowej.Podczas szlifowania zarówno miekkiej jak i twardszej balsy nie mam problemu ze spoiną.Wspaniała sprawa do klejenia deseczek na pokrycie skrzydła :rotfl: Niestety wadą jest cena Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad_P Opublikowano 3 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2009 A gdzie to "cudo" można nabyć. W polsce ktoś rozprowadza ten klej czy tylko zagranica zostaje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Nie tyle twardość kleju ma znaczenie co jego elastytczność i ciągliwość, ja kleiłem balsę żywicą, która wysychała wspaniale i twarda była jak szkło, a przy tym obrabiała się wspaniale sypiąc się spod kostki pięknie. Więc nie twardość kleju a raczej jego "gumowatość" ma wpływ na problemy przy szlifowaniu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2009 poniekąd się zgadza ale przy kształtach 3d miękka balsa często "siada " dookoła spoiny klejowej . łatwiej szlifuje się pow płaskie bo tam można wspomagać się prowadzeniem papieru np na listewkach z twardego drewna . jednak z tezą o gumowatości kleju się zgodzę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotter Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2009 z obłymi kształatami podobny problem wystepuje w depronie i izoflorze. Pare razy próbowałem formować jakieś owiewki, zakończenia skrzydel itp. szlifując blok sklejony klejem polimerowym z kilku warstw izofloru 6mm. Efekt jest fatalny bo spoina nie chce sie szlifować i wystaje po oszlifowaniu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2009 z obłymi kształatami podobny problem wystepuje w depronie i izoflorze. Pare razy próbowałem formować jakieś owiewki, zakończenia skrzydel itp. szlifując blok sklejony klejem polimerowym z kilku warstw izofloru 6mm. Efekt jest fatalny bo spoina nie chce sie szlifować i wystaje po oszlifowaniu. Moje spostrzezenia sa dokladnie takie same. moze ktos zaproponuje jakis inny klej i w tym przypadku? Czy ktos np moze cos powiedziec o takiej sytuacjii w przypadku klejenia wikolopodobnymi klejami? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobertK Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2009 A gdzie to "cudo" można nabyć.W polsce ktoś rozprowadza ten klej czy tylko zagranica zostaje. W polsce raczej ciezko...Ja kupiłem w sklepie internetowym w niemczech Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.