Jump to content

klej o twardosci/szlifowalności balsy ?


Piotter

Recommended Posts

Majstruję latadło o konstrukcji balsowej i zwróciłem uwagę na pewną kwestie związaną z klejeniem tego drewna. Jeżeli skleimy coś a później chcemy zeszlifować element do założonego kształtu to spoina szlifuje się wyraźnie inaczej niż drewno dookoła. W przypadku CA jest to kompletna katastrofa, bo drewno nabiera twardosci betonu :>, ale nawet kleje przeznaczone typowo do drewna nie są tu bynajmniej idealne. Taki na przykład Soudal 4 czyli klej poliuteranowy jest klejem świetnym, ale ta pianka która z niego wychodzi jest dość twarda. Podobne do wikolu kleje Patex-a których używałem dają spoinę jest co prawda bardziej elastyczną ale przez to wcale nie łatwiejszą w obróbce. Spoina z klejów polimerowych jest z kolei tak elastyczna że ciągnie się zamiast szlifować. Oczywiście najlepiej byłoby oczywiście kleić elementy w takiej postaci jakie maja być finalnie,ale przynajmniej ja nie potrafię zeszlifować np. steru wysokości w trójkąt bez jego posklejania :D . Czego szukać więc pod tym kątem oceniając klej ?

Link to comment
Share on other sites

Problem który opisujesz jest dość powszechny, ja tez sam wkurzam się kiedy chce coś szybko skleić i oszlifowac na CA, a potem okazuje sie, ze muszę szlifować dużo dłużej niż zwykle aby nie poniszczyć konstrukcji. Niestety nie widze tu rozwiazania, bo drewno nia da się zespawac ze soba (a życie stało by się takie proste...) i zawsze jakiś klej musi być i na 100% nie trafi się o takich własciwosciach jak balsa. Z tego wszystkiego chyba jednak najlepszy jest patex, bo jest stosunkowo miękki i jeśli przejedzie sie go grubszym papierem to balsa nie powinna się odkształcić obok kleju. potem wystaczy lekko przejchać np 600 na gładką powiechnie i nie powinno być sladu!

Link to comment
Share on other sites

Raczej zmienic technike szlifowania. Polecam wrzucenie papieru sciernego na klocek lub plyte wiorowa odpowiedniej wielkosci. Wtedy szlifowanie sterow w klin okaze sie dziecinnie latwe.

Link to comment
Share on other sites

jest taki klej, nazywa się kazeinowy. Twardość praktycznie równa balsie, dość spora wytrzymałość. Wadą jest to że długo wysycha i wymaga sporych powierzchni połączenia (inaczej niż CA) no i chyba trudno teraz go kupić.

Jeśli chcesz łączyć np. dwie deski balsowe na styk, żeby otrzymać szeroką płaszczyznę, to kazeinowy klej jest doskonały. Smarujesz brzeg, kładziesz na równym i sklejasz do siebie deski taśmą klejącą potem dociskając co by nie podskoczyły, i tak zostawiasz na noc.

Link to comment
Share on other sites

Majstruję latadło o konstrukcji balsowej i zwróciłem uwagę na pewną kwestie związaną z klejeniem tego drewna. Jeżeli skleimy coś a później chcemy zeszlifować element do założonego kształtu to spoina szlifuje się wyraźnie inaczej niż drewno dookoła. W przypadku CA jest to kompletna katastrofa, bo drewno nabiera twardosci betonu :>, ale nawet kleje przeznaczone typowo do drewna nie są tu bynajmniej idealne. Taki na przykład Soudal 4 czyli klej poliuteranowy jest klejem świetnym, ale ta pianka która z niego wychodzi jest dość twarda. Podobne do wikolu kleje Patex-a których używałem dają spoinę jest co prawda bardziej elastyczną ale przez to wcale nie łatwiejszą w obróbce. Spoina z klejów polimerowych jest z kolei tak elastyczna że ciągnie się zamiast szlifować. Oczywiście najlepiej byłoby oczywiście kleić elementy w takiej postaci jakie maja być finalnie,ale przynajmniej ja nie potrafię zeszlifować np. steru wysokości w trójkąt bez jego posklejania :D . Czego szukać więc pod tym kątem oceniając klej ?

 

Mysle Piotr ze problem o którym piszesz rozwiązuje klej o nazwie SUPER PHATIC firmy Deluxe Materials.Ja uzywam tego kleju do klejenia klepki balsowej.Podczas szlifowania zarówno miekkiej jak i twardszej balsy nie mam problemu ze spoiną.Wspaniała sprawa do klejenia deseczek na pokrycie skrzydła :rotfl: Niestety wadą jest cena :(

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

Nie tyle twardość kleju ma znaczenie co jego elastytczność i ciągliwość, ja kleiłem balsę żywicą, która wysychała wspaniale i twarda była jak szkło, a przy tym obrabiała się wspaniale sypiąc się spod kostki pięknie. Więc nie twardość kleju a raczej jego "gumowatość" ma wpływ na problemy przy szlifowaniu.

Link to comment
Share on other sites

poniekąd się zgadza ale przy kształtach 3d miękka balsa często "siada " dookoła spoiny klejowej . łatwiej szlifuje się pow płaskie bo tam można wspomagać się prowadzeniem papieru np na listewkach z twardego drewna . jednak z tezą o gumowatości kleju się zgodzę

Link to comment
Share on other sites

z obłymi kształatami podobny problem wystepuje w depronie i izoflorze. Pare razy próbowałem formować jakieś owiewki, zakończenia skrzydel itp. szlifując blok sklejony klejem polimerowym z kilku warstw izofloru 6mm. Efekt jest fatalny bo spoina nie chce sie szlifować i wystaje po oszlifowaniu.

Link to comment
Share on other sites

z obłymi kształatami podobny problem wystepuje w depronie i izoflorze. Pare razy próbowałem formować jakieś owiewki, zakończenia skrzydel itp. szlifując blok sklejony klejem polimerowym z kilku warstw izofloru 6mm. Efekt jest fatalny bo spoina nie chce sie szlifować i wystaje po oszlifowaniu.

 

Moje spostrzezenia sa dokladnie takie same.

moze ktos zaproponuje jakis inny klej i w tym przypadku? Czy ktos np moze cos powiedziec o takiej sytuacjii w przypadku klejenia wikolopodobnymi klejami?

Link to comment
Share on other sites

A gdzie to "cudo" można nabyć.

W polsce ktoś rozprowadza ten klej czy tylko zagranica zostaje.

 

W polsce raczej ciezko...Ja kupiłem w sklepie internetowym w niemczech

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.