Jump to content

Jak wyważyć model - pytanie zadane nie z powodu lenistwa...


mahoney

Recommended Posts

Witam,

 

Na początku chciałbym napisać, że szukałem tematów związanych z wyważeniem modelu i niestety (może to moja wina) nie potrafiłem odnaleźć odpowiedzi na frapujące mnie pytania.

Dopiszę, żę obecnie rozpoczynam latanie (3 miesiąc) i męczę model Cessny 480 RTF firmy Pelikan. W trakcie mojego latania zmieniłem już kilka razy poszczególne elementy samolotu (efekt słabych ladowań ;) no ale teraz jest już lepiej.

 

Niedawno spotkałem na "lotnisku" człowieka, który lata już 3 sezon a on zapytał mnie czy dobrze mam wyważony model. Dostałem inforamcję, że trzeba w 1/3 grubości skrzydła licząc od krawędzi natarcia podtrzymać model przy kabinie (przedmioty do wyważania znalazłem na forum) i model powinien lekko być skierowany dziobem do dołu. No i tu pojawia się problem. Czy na 100% tak powinno być? Jeżeli tak to pod jakim kątem powinien być pochylony model? Aha, ściągnołem sobie programik (link z forum) w którym po wypełnieniu odpowiednich pól wyliczyłem sobie (między innymi) środek ciężkości ale niestety nie wiem co z tym dalej robić.

 

Druga sprawa to to, że mam wrażenie, że mój model dość szybko lata a może dokładniej musi szybko lecieć, żeby był sterowny podczas lądowania (a to utrudnia mi życie). Obecnie używam śmigła APC 8x6 (silnik RAY 2830\12) masa modelu około 650g. Czy możecie mi napisać jak można "zwolnić" model ale nie tracąc jego sterowności przy niższej prędkości (jeżeli jest to możliwe). Myślałem o zamontowaniu śmigła o mniejszym skoku np.: 9x5 ale najpierw wolę Was zapytać o zdanie.

 

Proszę o pomoc w tych dwóch sprawach i z góry przepraszam jeżeli popełniłem jakieś "Faux pas".

 

Pozdrawiam,

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chodzi o prędkość, zamiana skoku śmigłą powinna troszeczkę pomóc ale tylko w locie z silnikiem. Na prędkość modelu wpływa też opór skrzydła i samego kadłuba. Grubszy profil zwiększa nam siłę nośną ale również opór, przeważnie modele z grubym profilem są powolne i spokojniejsze a z cienkim szybsze. Polecam książkę W Shiera Miniaturowe lotnictwo. A szczególnie dział technika lotu bodajże. Mam skany tego artykułu i mogę podesłać, odezwij się na PW jeżeli jesteś zainteresowany.

 

Zapewne masz ten program:

http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm

 

Jeżeli tak to tam po prawo u dołu [nad tym "rysunkiem" ukazującym sylwetkę modelu], jest takie coś jak

8% i 16%. Obok są wyniki podane w mm. I to jest właśnie ten nasz "ŚĆ". A % jest to współczynnik stabilności jeśli się nie mylę. Cały program masz opisany pod tym linkiem, więc jak przejrzysz artykuł wszystko stanie się jasne. Co do pochylenia modelu przy wyważaniu, kąt ten powinien być około 5stopni w dół [tak mnie nauczył doswiadczony modelarz].

 

PS: Pisałem razem z buwi777 :D

Link to comment
Share on other sites

Dokładniej to program ten podaje dwie wartości SC. Gdy ja sprawdzałem za pomocą tego programu SC w modelach, którymi już latałem to brałem pod uwagę wartosć bliższą krawędzi natarcia.

Z tą 1/3 cięciwy to tak nie do końca - często podaje się wartość 1/4 do 1/3, a to wiele zmienia :!: Nie ma teraz przed oczyma moich wykresów sC modeli, ale pamiętam, że wartosc SC była własnie bliższa 1/4 cięciwy.

Co do szybkości modelu - może to tylko Twoja subiektywna ocena? Tak jak napisał przedmówca zmiana skoku śmigła przy lądowaniu raczej niewiele zmieni. Spróbuj raczej odchudzić model ile sie da :mrgreen: może masa dodana po naprawach znacząco wpłynęła na zwiększenie obciażenia powierzchni skrzydła. Jednak pamiętaj, że po takiej operacji znowu trzeba sprawdzić SC .

Link to comment
Share on other sites

Sorry już chyba kumam. Napisałem posta ale już go przeedytowałem.

 

Program podaje mi odległość między 8 a 16% gdzie powinienem podpierać model. Zgadza się?

Jeżeli tak to dopiero w tych miejscach mam tak kombinować, żeby model byłpochylony o 5 stopni na dziób?

 

Jak rozumiem zmiana śmigła może pomóc ale nie ma co liczyć na cuda.

Napisałeś, że model będzie leciał wolniej na pracującym silniku i o to mi chodzi. Jak podchodzę do lądowania to mam ustawione obroty silnika na 1\4 mocy bo z wyłączonym silnikiem boję się tego robić. Oczywiście wyłączam silnik w ostaniej fazie lądowania (przyziemienia).

Chcę tylko potwierdzenia czy to możliwe, że przy innym śmigle model będzie leciał wolniej, będzie sterowny (mimo, że na poprzednim śmigle już przepadał)?

 

Może faktycznie dodałem pare gramów oklejając dość mocno mój model taśmą (dla zwiększenia odporności na uderzenia :(

 

Pozdr,

Link to comment
Share on other sites

czy to możliwe, że przy innym śmigle model będzie leciał wolniej, będzie sterowny (mimo, że na poprzednim śmigle już przepadał)?

 

Zmiana śmigła nic tu nie pomoże, model przepada dlatego że skrzydła tracą siłę nośną. A głównym powodem tego jest mała prędkość. Można tą prędkość zmniejszyć tak jak pisał Fokker przez zmniejszenie masy modelu. Można również zastosować np "klapy", ale myślę że możesz nie dać rady tego teraz wykonać.

Są też inne metody zmniejszania prędkości minimalnej samolotów, ale głównie związane z mechanizacją płata.

 

EDIT

Środek ciężkości w modelu jest to jak sama nazwa wskazuję (szkoła podstawowa) miejsce w którym po podparciu ciało się nie przechyla (prawa i lewa strona się równoważy- co nie znaczy że tyle samo waży)

Aby samolot (model) mógł latać stabilnie (posiadać pewną własną stabilność-możliwość powrotu to pozycji wyjściowej) musi posiadać środek ciężkości we właściwym miejscu.

Do znalezienia tego miejsca służą np. podane wyżej programy.

I teraz mając określone miejsce „SC” - środka ciężkości , tak zmieniamy położenia mas (sprzętów, wyposażenia itp.) w modelu aby doprowadzić do tego aby to określone miejsce było faktycznym środkiem ciężkości.

Czyli po podparciu w tym miejscu modelu – powinien pozostać w pozycji poziomej (bez przechylania się na przód lub tył.

Link to comment
Share on other sites

Ok. rozumiem w sprawie śmigła. Co do klap to na razie odpada ale postram się odkleić taśmy z modelu i zobaczyć czy to pomoże.

Czy możecie jeszcze potwierdzić czy dobrze zrozumiałem ideę odczytywania i wprowadzania w życie wyników otrzymanych przez program do wyliczania środka ciężkości?

Link to comment
Share on other sites

Jest jeszcze inna możliwość, choć raczej nie w twoim przypadku (bo model lata szybko – twoja ocena) że latasz na dużym kącie natarcia skrzydła. To znaczy masz zadarty dziób samolotu i to wygląda jakby model chciał lecieć do góry a nie potrafi.

Taki lot też powoduję szybkie odrywanie się strug powietrza i utratę siły nośnej.

Link to comment
Share on other sites

Mogę być w błędzie ale uważam że SC powinien być między 25%-35% cięciwy. Skoro wychodzi ci między 8-16% to bez wahania mogę powiedzieć, że jest to niedopuszczalne położenie SC. Najlepiej jakbyś zastosował się do zaleceń producenta, jeśli nikt nie posiada tego modelu to proponuje ustawić środek trochę za 25%, tak do 30%. W przypadku gdyby SC byłby zbyt przesunięty do tyłu model będzie ci zadzierał do góry albo do dołu gdy zbytnio z przodu.

 

Tak jak kolega podał- podpierasz tam gdzie chcesz mieć SC i model ma się ustawić poziomo, dopuszczalna jest lekka tendencja do przechylania do przodu.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - w którejś z książek Pana Schiera jest podane, jak obliczyć SC. Jeśli jutro nie zapomne, to postaram sie wrzucić skany tych stron, na których było pokazane jak to policzyć :).

Link to comment
Share on other sites

Pewnie źle napisałem w poprzednim wątku (przepraszam).

W progamiku wychodzą mi odległości dla środka ciężkości przy zapasie stateczności 8 lub 16%.

Czyli dla mojego skrzydła o szerokości 19cm program zaproponował zakres od 4.6 cm (8% zapas stateczności) do 6cm (dla 16% zapasu stateczności).

Postanowiłem na początek usatwić się na 5 cm czyli mniej więcej około 1\4 (czyli 25%) odległości od krawędzi natarcia.

Czy teraz wygląda to poprawnie?

Link to comment
Share on other sites

Dobry pomysł.

Przesyłam link do zdjęć. Niestety sesja była przed pierwszymi lotami i nie ma na nim jescze oklejonych krawędzi natarcia taśmą (wykonane dla udopornienia modelu na kraksy). Niestety może okazać się, że to taśma powoduje zbytnie obciążenie modelu. Dodatkowo zmieniłem tylne zawieszenie na szersze bo model wywracał się przy kołowaniu.

 

Po wyważeniu nagram filmik i zobaczycie czy przypadkiem model nie zachowuje się podejżanie (no oczywiście może to być wina pilota).

 

POzdr,

Link to comment
Share on other sites

Niestety może okazać się, że to taśma powoduje zbytnie obciążenie modelu

taśma waży zapewne bardzo malutko więc nic nie zmieni (taka zwykła - nie jakaś gróba??) bo jeżeli jakaś grubsza to mogła zmienić profil :/

 

przed następnymi lotami proponuję jeszcze polatać troszkę na symulatorze np darmowym FMS

 

Pozdrawiam i powodzenia :)

Link to comment
Share on other sites

No dobrze. Ale o co chodzi? Jeżeli chodzi Ci o pytanie tytułowe, to jeżeli budowałeś model z jakichś planów, lub z zestawu i posiadasz do niego jakąś dokumentację to zawsze są na planie zaznaczone punkty podparcia do wyważenia modelu. Ja nie widzę żadnego problemu. Rozwiń swoje myśli i napisz w czym jest problem?

Link to comment
Share on other sites

Tak jak pisałem w poprzednich postach model był kupiony w całości RTF i nie musiałem go budować od zera z jakichkolwiek planów.

Tak czy inaczej koledzy wyjaśnili mi to co chciałem wiedzieć.

 

Dziękuję.

Link to comment
Share on other sites

Mogę być w błędzie ale uważam że SC powinien być między 25%-35% cięciwy. Skoro wychodzi ci między 8-16% to bez wahania mogę powiedzieć, że jest to niedopuszczalne położenie SC. Najlepiej jakbyś zastosował się do zaleceń producenta, jeśli nikt nie posiada tego modelu to proponuje ustawić środek trochę za 25%, tak do 30%. W przypadku gdyby SC byłby zbyt przesunięty do tyłu model będzie ci zadzierał do góry albo do dołu gdy zbytnio z przodu.

 

Tak jak kolega podał- podpierasz tam gdzie chcesz mieć SC i model ma się ustawić poziomo, dopuszczalna jest lekka tendencja do przechylania do przodu.

Kolego Cygan jesteś w błędzie.Wartości 8 i 16% odnoszą się do stabilności a nie położenia środka ciężkości od krawędzi natarcia.

Ten model nie jest mistrzostwem w lataniu ,ale też nie ma tragedii. 650g przy rozpiętości ponad metr daje przyzwoite wyniki obciążenia płata.Żeby nie pisać elaboratu to krótko i na temat.

Ustaw środek siężkości pomiędzy wartościami podanymi dla 8 i 16%Model po podparciu ma utrzymywać poziom.Stery i lotki ustaw w neutrum.Zmniejsz wychylenia sterów tak aby krawędzie wychylały się max o ok 1cm od położenia neutralnego.(u ciebie tylko poprzez zmianę miejsca podłączenia popychaczy na orczyku serwa i steru)

Prawdopodobnie popełniasz nastepujący błąd że podchodząc do lądowania machasz ostro drągami i przciągasz model co skutkuje przepadnięciem.

Wytrymuj model podczas lotu poziomego

Jeżeli model podczas lotu poziomego na silniku zadziera a w locie z wyłączonym nie-zwiększ pochylenie silnika w dół.

Jeżeli model podczas lotu poziomego na silniku zadziera i w locie z wyłączonym też -przesuń środek ciężkości do przodu.

Co do prędkości ,wznieś się na 20-30m i wyłącz silnik a zobaczysz że szybyje bez problemu i wcale nie szybko

Konkretnych wartości nie podaję to trzeba ustalać doświadczalnie podczas lotu ,ponieważ każdy model zachowyje się inaczej a po kilku dzwonach jeszcze co innego.

Miało nie być elaboratu,a jednak..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

F-150 barzo dziękuję za info.

Super, że dla poczatującego opisujesz sprawy w prosty sposób.

Faktycznie mój model podczas pracy na silniku zadziera noc a po wyłączeniu opada. Zauważyłem, że ma tendencję do robienia "kangura" na wyłaczonym silniku kiedy nie dotykam drążków ale to może być wina, że trymowałem model i mogłem przesadzić z ustawieniem steru wysokości.

 

Co do ustawienia kąta silnika to mogę mieć z tym mały problem. Z tego co widzę, model ma skierowany silnik lekko do dolu i w lewo (patrząc od przodu).

Niestety mocowanie silnika jest w obudownie plastykowej i nie wiem czy można pomiędzy przegrodę a silnik robić jakieć dystansy (np.: z podkładek).

Chyba, że jedynym łatwym rozwiązaniem jest kupno zestawu do mocowania silnika i ustawienia na nim kątów. O dodatkowe podpowiedzi bedę wdzięczny.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.