Skocz do zawartości

Turnigy 9X 9Ch Transmitter. Czy jest coś warta?


wiciu0804

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Może tutaj popełniasz błąd. W trakcie kalibracji drążków neutralne położenie drążka gazu powinno być takie samo, jak drążka wysokości (czyli na środku, a nie na dole).

  • Odpowiedzi 1,1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Źle sformułowałem mój poprzedni post. Gaz łapie mi od połowy właśnie wtedy gdy w trakcje kalibracji ustawie drążek na środku. Pytanie jak mogę to zmienić skoro przez kalibrację nie wychodzi?

Opublikowano
Źle sformułowałem mój poprzedni post. Gaz łapie mi od połowy właśnie wtedy gdy w trakcje kalibracji ustawie drążek na środku. Pytanie jak mogę to zmienić skoro przez kalibrację nie wychodzi?

 

Oglądałem również twój filmik. Wygląda to albo na problem z kalibracją, albo z potencjometrem.

Jeżeli jednak kalibrację wykonywałeś prawidłowo (a twoje pozostałe posty na to wskazują, np przy kalibracji z drążkiem poza centralnym ustawieniem widzisz różnice) - zostaje potencjometr. Firmowe oprogramowanie ma problem z kalibracją jeżeli zakres zmian oporu potencjometru jest bardzo mały...

 

Teraz postępowanie zależy od tego gdzie kupiłeś aparaturę. Jeżeli w Polsce i ktoś udzielił na nią gwarancji - to może spraw aby to był już jego problem...

 

Jeżeli w chinach i nie chcesz jej tam odsyłać, lub i tak nie masz gwarancji to można wykonać kilka testów - ale wymagany jest śrubokręt i lutownica. Daj znać czy mam opisywać dalej...

Opublikowano

Mogę.

 

To test pierwszy Zacznijmy od czegoś łatwego (bez lutowania) i ryzyka poważnych uszkodzeń aparatury.

Wymagany sprzęt: śrubokręt, multimetr (omomierz)

 

Rozkręcamy aparaturę (6 śrubek krzyżakowych)

Rozdzielając połówki aparatury uważamy na kabel połączeniowy

Przyglądamy się wtyczką podpiętym do płyty głównej i wypinamy ten prowadząc do potencjometrów drążka z THR (nie ma teraz przed oczami aparatury, ale to łatwo sprawdzić).

 

Teraz możesz pomierzyć potencjometry omomierzem.

- Mierzymy pomiędzy środkową a zewnętrzną nogą potencjometru. (sprawdź obie możliwości)

- sprawdź oba potencjometry TRH i RUD (będziesz miał porównanie)

- pomiary wykonaj w położeniach skrajnych i środkowym drążka.

 

Powinieneś dostać tabelkę:

 
		|  THR 1-2  |  TRH 2-3   |   RUD 1-2  |   RUD 2-3  |
----------------------------------------------------------------
Min		|			|			|			|			|       
Centrum	|			|			|			|			|
Max		|			|			|			|			|

gdzie odpowiednio THR 1-2 , pomiar oporu potencjometru pomiędzy nogą 1 a 2.

 

 

Jak wypełnisz powyższą tabelkę, to będzie można już coś powiedzieć (a może nawet sam zobaczysz o co chodzi)

 

Edit: poprawa wyglądu

Opublikowano

Więc tak... Na początku nie wiedziałem w ogóle gdzie to mierzyć i jak, ale ustawiłem multimetr na Omy ( na 2000 choć szczerze mówiąc nie wiem co to znaczy, można jeszcze ustawić na 200, 20k, 2000k) i zacząłem. Pomiary wykonałem bezpośrednio na potencjometrach przy włączonej aparaturze, ale wypiętej z płyty głównej wtyczce doprowadzającej kable od obu potencjometrów i od trymerka. Nogą 1 był czerwony kabelek, 2 biały, a 3 czarny. I oto co mi wyszło (wszystkie wyniki są zaokrąglone bo to co multimetr wyświetlał było trochę rozbieżne)

 

| THR 1-2 | TRH 2-3 |

Min | 27.0 | ---- |

Centrum | ----| ---- |

Max | --- | 53.0 |

 

W momencie pomiarów THR, RUD było na 0, natomiast przy pomiarach RUD gaz był na MIN

| 1-2| 2-1|

RUD w lewo| 150|----|

RUD w prawo|---| 900|

 

---- Oznacza, że multimetr nie pokazał nic

 

Po przeanalizowaniu tego wiem, że nic nie wiem... Kompletnie nic z tego nie rozumiem. Patrząc na wyniki zastanawiam się czy w ogóle to dobrze zrobiłem :oops:

Opublikowano

Niestety nie zrobiłeś dobrze, choć jesteś blisko. Jeżeli omomierz nie wyświetla nic, to znaczy że zakres jest za mały (trzeba wybrać większy).

 

Po pierwsze: WYŁĄCZ ZASILANIE! Tak tylko możesz coś spalić, a w tej próbie i tak odłączamy to co mierzymy aby właśnie elektronika nie przeszkadzała. Miałeś rozłączyć połówki aparatury, a nie pisałem nigdzie aby je złączać ponownie (więc tym bardziej nie należało jej włączać). Na przyszłość będę to wyraźniej zaznaczał :)

 

 

Ustaw zakres na 20K (czyli 20 Kilo Ohm). Spodziewamy się mierzyć opory około 5 K, więc powinien być ok.

 

Teraz powtórz pomiary

Opublikowano

Po radach które mi udzieliłeś wyszło mi tak :

| 1-2 | 2-3 |

 

MIN| 0.27 | 2.72 |

CENTRUM| 2.22 | 2.40 |

MAX| 2.80 | 0.54 |

 

RUD mierzone gdy gaz był na MIN

| 1-2 | 2-3 |

W lewo| 0.20 | 2.66 |

Wprawo| 2.76 | 0.72 |

 

Teraz dobrze pomierzyłem? :?

Opublikowano

a gdzie centrum dla RUD ???

 

Ale nawet bez tego, wygląda że z potencjometrem nie jest tak źle, przynajmniej podczas twojego pomiaru... (moje odczyty są podobne).

 

Można by jeszcze sprawdzić napięcia (czyli na pracującej aparaturze) jakie jest napięcie pomiędzy masą a środkową nogą potencjometru w poszczególnych położeniach, ale podłączenie czegoś nie tak może spowodować zwarcie i uszkodzenie aparatury... Nie wydaje się jednak aby coś to wniosło.

 

Jeszcze jedno pytanie. Czy te problemy występują cały czas, czy pojawiają się i znikają? Np na włączonej aparaturze (skręconej i działającej) poruszasz przez kilka minut drążkiem - dalej jest tak samo (na podglądzie potencjometrów)?

Opublikowano

Co do drugiego pytania to problemy występują cały czas :( Na pierwsze odpowiem później jak naładuję baterie do multimetru :wink:

 

 

 

 

PS. Masa to który kabelek? Biały, czarny, czerwony? Przepraszam za takie pytania, ale elektronik to ze mnie żaden :oops:

Opublikowano

Przeczytałem ostatnich 20 stron tego wątku i nie znalazłem nadal odpowiedzi na pytanie postawione w jego temacie. Tak więc - czy ta aparatura jest coś warta (z fabrycznym firmware-em)? Jak z jej awaryjnością? Często trafiają się wadliwe egzemplarze? Jak z niezawodnością podczas lotów? Jak wygląda zgodność ze standardami innych producentów (czy moduły są dostępne?).

 

Myślę, że warto uporządkować trochę informacje i podsumować nieco wątek...

Opublikowano

Ja mam jeszcze jedno pytanie. Czy mają ten nadajnik będę mógł połączyć go z nadajnikiem HK 2.4. GHZ ? w funkcji - uczeń - trener ?

Opublikowano

Mogę napisać trochę o awaryjności. Sprzedałem 75 sztuk tej aparatury i raz trafiła się sztuka z switch error gdzie przełączniki wszystkie były ok ale aparatura nie działała. Jedna dostałem z uszkodzoną jedną linia pikseli na wyświetlaczu. Czyli w sumie 2 sztuki z wadą od chinoli. 1 egzemplarz został spalony przez użytkownika bo podłączył jakiś dziwny akumulator. 3 razy wymieniłem odbiorniki bo poszły z dymem chociaż przed sprzedaniem działały bo sprawdzałem. Wydaje mi się że nie jest tak źle z awaryjnością, ale wykonanie aparatur się pogarsza. Kiedyś było lepiej, strach pomyśleć co będzie dalej.

Seryjny soft nie jest zły, znajomy użytkował dość długo Turnigy i wszystko było ok.

Opublikowano

Zaczynam myśleć o tej aparaturze, a to dlatego, że grosza w kieszeni ostatnio mało (modele rc są fajne, ale mieszkać też gdzieś trzeba, do tego klient nie płaci mi za usługi od roku :/), w związku z tym z planów zakupu Aurory 9, a potem DX6i zrobiło się Turnigy 9x...

 

PS.: Tak, nadal latam na 4-kanałowej chińskiej aparaturze z zestawu RTF i przestaje mi ona wystarczać...

Opublikowano

Używam Turnigy 9x w EGP i Katanie Artexowej z silnikiem 10cmm od roku, aparatura działa i nie zawiodła mnie do tej pory.

Do modeli większych i droższych używam FUTABY 7c 2,4GHz.

 

Z pewnością powielam tu opinię wielu modelarzy ale uważam, że w kosztowniejszych modelach nie należy oszczędzać na aparaturze, chociażby dla komfortu psychicznego.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Interesują mnie większe możliwości o których piszesz - Co to dokładnie oznacza?

 

1. Failsafe,

2. Diversity (w niektórych odbiornikach),

3. Dostęna wersja z telemetrią,

4. Większy zasięg.

Witam

 

Z wcześniejszych rozmów wynika że Turnigy 9X (v2?) nie ma opcji failsafe.

Czy to oznacza, że funkcja z menu jest przygotowana pod inny zestaw moduł - odbiornik?

Ogólnie mam na razie małe doświadczenie. A z opcją failsafe to już wcale.

Ale czy to ma tak działać, że gdy odbiornik traci sygnał z nadajnika to ma wyzerować serwa i wyłączyć silnik ? Czy z serwami robi coś więcej? Ewentualnie czy są różne typy funkcji fail safe.

 

Tak z ciekawości zrobiłem taki test z moją aparaturą (świeżo nabytą) Turnigy 9X v2.

Test na kompletnie wyposażonej cessnie 182 - 6 serw regulator, silnik, odbiornik z kompletu turnigy.

Włączyłem silnik , wyłączyłem aparaturę. Oczywiście serwa zostały w pozycji w jakich były w momencie wyłączenia. Ale jest jeden mały plus silnik zmniejsza obroty i po chwili się wyłącza.

Przynajmniej tyle.

Widziałem , że w sklepach oferują coś co nazywają autopilotem. Czy ktoś tego używał? Czy da się to jakoś programować? czy tylko ustawia wszystko w neutralnych pozycjach?

 

pzdr

K(ae)M

Opublikowano

Witam dzisiaj na próbę podłączyłem mojego lipola rhino inną wtyczką niż zazwyczaj (futabę) do turnigy 9x i chyba na odwrót podłączyłem zasilanie .Gdy włączyłem apke poszedł mały dym i zaśmierdziało z aparatury .Chciałem ja ponownie uruchomić tylko przez wtyczkę futaba i niestety nic :( .Więc odkręciłem aparaturę i popatrzyłem i nie zauważyłem nic czarnego(spalonego) .Bardzo proszę o pomoc

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.