Skocz do zawartości

Budując Wichurę - Nakajima Ki-84


jb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Jako że na pilskim lotnisku adrenaliny coraz mniej jakiś czas temu rozpocząłem budowę jednego z moich ulubionych samolotów WW2 jakim jest Ki -84.

Chyba mało znany na scenie aircombat (regulamin go zabił) jednak sądzę że godny uwagi, więc w gąszczu me 109H,ił-ów...już wkrótce pojawi się japoński rodzynek.

 

Dane:

rozpiętość - 94 cm

długość - 82 cm

silnik - 2,5 ccm

miejsce w najbliższych zawodach aircombat - nieznane :mrgreen:

 

img2396.jpg

 

 

Skrzydło styropianowy rdzeń oklejony balsa 1mm,zakończenia balsa,natarcie balsa 6mm

profil naca 2412/2410 mod. zwichrzenie 5mm.

img2368q.jpg

widać linie zwichrzenia -5mm(spływ do góry)

img2373d.jpg

img2374g.jpg

img2376u.jpg

img2377w.jpg

img2414d.jpg

na czas schnięcia soudalu przyklejony został kawałek balsy 2mm

img2413.jpg

po zatwierdzeniu wielkości lotki imitowanej przez taśmę,oczywiście "na oko",odcinamy

img2416y.jpg

img2441n.jpg

szprycha 2mm,snap zablokowany nakrętkami.

img2474.jpg

tkanina 110gr ,35mm szerokości góra i dół,kołek ustalający węgiel 3mm

img2477g.jpg

img2479g.jpg

wklejone listwy balsowe 3mm,boki lotek balsa 1,5mm

img2450m.jpg

C.D.N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła mocowane na śruby czy na gumy? Jezeli to drugie to polecam szerszą tkaninę na skrzydla. Inaczej przy mniejszym cyrklu masz rozwalona krawędź spływu

Na gumy(patrz ostatnie zdjęcie).Niestety szerszej tkaniny nie będzie bo skrzydło już skończone.

A jak z kadłubem?

Wieczorem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub to balsa 3mm boki,góra to styropian kryty balsą 1mm i styrodur(miał być pink ale jest niebieski) na dole.Wregi to sklejka 4 i 3mm.

img2399s.jpg

img2402w.jpg

styrodur 20mm na spód tylnej części kadłuba

img2408v.jpg

dodatkowe wzmocnienia aby boki kadłuba się nie wgniatały

img2410m.jpg

img2411.jpg

spód w przedniej części

img2412gck.jpg

widać" kręgosłup" kadłuba balsa 2mm

img2422alo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Combat ładny, ale pod ESA to się nie łapie. Za dużo drewna :wink:

 

Mam pytanko, możesz opisać proces oklejania skrzydeł balsą? Będę wkrótce stawał przed tym wyzwaniem i szukam wszelkich informacji. Czym kleiłeś balsę do pianki i jak dociskałeś na czas schnięcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym kleiłeś balsę do pianki i jak dociskałeś na czas schnięcia?

Sklejasz ze sobą deski balsowe trochę większe od rdzenia na CA,smarujesz je klejem Soudal D4/b4 i ściskasz to wszystko czym się da.Wszystko co ciężkie z płaskim spodem jest dobre.Ściski stolarskie i kawałek deski tez dają rade.Druga metoda to worek próżniowy(lepszy docisk balsy przy krawędzi natarcia).

na przykład tak

img1938c.jpg

ok lecimy dalej z tym kadłubem

napęd steru wysokości

img2431fal.jpg

img2433b.jpg

góra to styropian kryty balsa 1mm wszystko sklejone na soudal

img2435m.jpg

img2436f.jpg

img2447s.jpg

stateczniki to balsa 4mm zarówno pion jak i poziom

img2448p.jpg

delikatne wycięcie na tłumik ponieważ kadłub jest dość gruby(kawałek kieszeni na rurę 20mm)

img2490u.jpg

img2492.jpg

zamontowana maska silnika

img2485.jpg

img2484r.jpg

C.D.N stay tuned

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła mocowane na śruby czy na gumy? Jezeli to drugie to polecam szerszą tkaninę na skrzydla. Inaczej przy mniejszym cyrklu masz rozwalona krawędź spływu

Na gumy(patrz ostatnie zdjęcie).Niestety szerszej tkaniny nie będzie bo skrzydło już skończone.

A jak z kadłubem?

Wieczorem ...

 

Tak jak pisze Janek. Lepiej dolaminuj. Jeżeli nie dawałeś nic pod spód (pod balsę) w miejscu gdzie masz gumy prosisz się o problemy. Czasami startuje się z wiatrem i wtedy czasami brakuje dosłownie cm aby wyprowadzić model przy starcie i cyrkiel murowany... Żeby nie było - a nie mówiłem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całkiem ciekawie zaczyna wyglądać.

 

Ja bym inaczej wyciął lotki, nie należy wycinać prostopadle do spływu a raczej równolegle do osi kadłuba, ale to detal.

 

Czy pisząc o miejscu w najbliższych zawodach oznacza to że będziesz w Grabicy 01 08 2009?

 

No i tak poza tym to na Twoim miejscu robiłbym od razu dwie sztuki..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy pisząc o miejscu w najbliższych zawodach oznacza to że będziesz w Grabicy 01 08 2009?

 

No i tak poza tym to na Twoim miejscu robiłbym od razu dwie sztuki..

 

Jako że jestem też fanem modeli akrobacyjnych 3D wybieram się do Nowego Targu a to chyba te same terminy :( .

A jeśli chodzi o większą ilość sztuk to jest to prototyp i zapewne będę coś poprawiał tu i tam ,więc skupiam się na jednej szt na razie.

 

Maska silnika-tkanina 150gr/m2+110gr/m2.Żywica epidian 52 + Z1.

 

img2352i.jpg

img2353c.jpg

img2357a.jpg

img2361.jpg

img2366.jpg

prostszej metody chyba nie ma

C.D.N stay tuned

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda coraz lepiej :)

 

W tym roku po Grabicy są jeszcze jedne zawody. Jak nie najbliższe to może zamknięcie sezonu?

 

Odnośnie maski to dobrze by było zdjąć z niej negatywową formę - nawet najprostszą - gipsową. Na przyszłość :D

 

EDIT: Poprawka pozytywowej na negatywową...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co w środku siedzi czyli detale...

img2655.jpg

img2656p.jpg

img2657.jpg

Testy silnika ASP 15 trwają...Niestety nie jest to AwesomeSuperPower , czy ktoś testował czarne tłumiki mvvs z osą albo asp i czy to jest legal ?

Następne zdjęcia już z pola walki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wyposażeniu i jakości wykonania przypuszczam, że wyrobiłeś się poniżej 900 g... ASP żeby miał AwesomeSuperPower musisz dac z 15% nitro... no i porządnie musisz go dotrzeć. Dobrze jest dać 2% rycyny, 12-15% nitro reszta to syntetyk (18-16%) i metanol. Ja latam na MVVS'ach na zwykłej rycynie (80/20).

 

Niestety mieszanie tłumików nie jest dozwolone. To samo dotyczy ich modyfikacji - musi być fabryczny.

 

Oczywiście wiele osób "dociera" odpowiednio silniki, ale w finale i tak sprawdzane są obroty. Sąsiad na słuch będzie wiedział, że Twój silnik kręci więcej niż dozwolone...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wyposażeniu i jakości wykonania przypuszczam, że wyrobiłeś się poniżej 900 g...

 

Niestety nie bardzo.Model waży 820gr na sucho.Balsa użyta w trakcie budowy to Pelikan standard i nie należała do lekkich.Jestem pewien że następny egzemplarz będzie

poniżej 900gr do lotu oczywiście.Jeśli chodzi o paliwko latam na ProPower 10% silnik na razie przepalił ok 1 litra więc poczekamy co będzie dalej.

Oczywiście wiele osób "dociera" odpowiednio silniki, ale w finale i tak sprawdzane są obroty. Sąsiad na słuch będzie wiedział, że Twój silnik kręci więcej niż dozwolone...

Więc też będę go musiał odpowiednio "dotrzeć"... :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyklej sobie kwarc w odbiorniku, ja bym zresztą takiego odbiornika raczej do kombata spalinowego nie dawał. Wręgi są chyba wycięte pod kątem prostym, powinno się robić na okrągło.

 

Z masą nie ma co przesadzać bo będzie jednorazówka, ja tego typu model naprawiałem przed doklejanie kolejnych warstw balsowych od środka na soudal i całkiem nieźle taka kanapka się trzymała.

 

No i snap plastikowy na wysokości, w kadłubie poza kontrolą - dość ryzykowne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.