Apathor Opublikowano 24 Lipca 2009 Opublikowano 24 Lipca 2009 Pomimo, że latam już kilka lat, wczoraj po raz pierwszy zetknąłem się z dziwnym zjawiskiem pogodowym. Powietrze jakby... się wzięło i wyssało Efekt był taki, że samoloty po prostu czołgały się w powietrzu. Silniki wchodziły na niespotykane obroty (robiłem specjalnie pomiary bo myślałem, że mi ktoś paliwo podmienił) a samoloty i tak ledwo latały. Jakby śmigła mieliły w próżni. Mojego modelu o mało nie ubiłem gdy się okazało, że pętla odwrócona tego dnia jest nie do zrobienia. "Prawdziwi" piloci też narzekali, że mają problemy ze startem. Startujący obok nas Piper szorował brzuchem po drzewach za skrajem pasa nie mogąc nabrać wysokości. Czy ktoś mógłby przybliżyć to zjawisko ? Może da się to jakoś mierzyć/przewidywać jakimś pomiarem, może barometrem ? Zapewne namieszał tu front burzowy, który dotarł do nas w nocy. Jak mówię, czasem się lata lepiej, czasem gorzej ale takiego kuriozum dotychczas nie doświadczyłem. Pozdr.
bubu2 Opublikowano 24 Lipca 2009 Opublikowano 24 Lipca 2009 Dobrze zauważyłeś. Gęstość powietrza zależy od jego temperatury i wilgotności. Nagrzane powietrze ma bardzo małą gęstość, a więc i osiągi związane z siłą nośną, smigłami są odpowiednio gorsze. Najlepiej się lata zimą (zjawisko w druga stronę). pozdr.
pppd Opublikowano 24 Lipca 2009 Opublikowano 24 Lipca 2009 Poszukaj informacji o gęstości powietrza w funkcji temperatury + ciśnienia, sporo się rozjaśni.
zzradek Opublikowano 24 Lipca 2009 Opublikowano 24 Lipca 2009 Bubu2, myślisz, że zmiany gęstości powietrza są aż tak odczuwalne? Przecież zmniejszenie gęstości powietrza zmniejsza także opory ruchu. Po prostu lata się ciut szybciej. Faktycznie tłumaczyło by to efekt zwiększenia obrotów. Mnie przyszło do głowy takie wyjaśnienie, że było to silne lokalne duszenie (cug w dół). Jeśli były silne noszenia termiczne, to gdzies to powietrze z komina musiało wracać. Z takim zjawiskiem miałem doczynienia, chociaż było raczej krótkotrwałe.
Marcin Opublikowano 24 Lipca 2009 Opublikowano 24 Lipca 2009 Mpx Funjet ze smiglem 4.1x4.1 - kilka dni różnicy między lotami. Najpierw spokojne, chłodne popołudnie, wieczór - prędkości osiągane dość spore. Kilka dni później loty w upalne południe, z temperaturami około 10stopni więcej niż wtedy - model ewidentnie mielił powietrze śmigłem nie uzyskując odpowiednio dużej prędkości. Coś w tym jest. Fakt, opory mniejsze, ale śmigło też ma rzadszą materię do mielenia.
bubu2 Opublikowano 24 Lipca 2009 Opublikowano 24 Lipca 2009 zzradek, Te zmiany gęstości są bardzo duże i mocno odczuwalne. I nie ma tak, że gdzieś cały czas dusi. Jeśli gdzieś dusi to w pobliżu musi być odwrotnie. Cudów nie ma. pozdr.
malinn Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Latając ciężkim dlg który zawsze opada - zuni 365g do lotu widać różnicę w zimie i w lecie. Latem model wg.mnie szybciej opada (mówimy tutaj o pogodzie bez termiki). Różnice w czasie od 5 do 15 sekund z podobnego rzutu. Samochody i motorki też lepiej zimą poginają podobnie jak nasze modele ;-)
Lukasz Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Opublikowano 29 Sierpnia 2009 To akurat przy założeniu powietrza jako gazu idealnego - co dla naszego zjawiska jest wystarczające daje się obliczyć ze wzoru: gęstość=m/v=p/(R*T) m-masa p-ciśnienie v-objętość R-stała gazowa T-temperatura w Kelwinach Tak więc im niższa temperatura tym powietrze ma mniejszą gęstość (zimą), im niższe ciśnienie tym powietrze ma mniejszą gęstość
Lukasz Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Racja, zgubiłem masę molową powietrza :-) Podstawimy 'wiosenne' wartości gęstość=m/v=p*M/(R*T)=1013*10^2*29*10^-3/(8,31*293)=~1,2 M - masa molowa powietrza Dzięki
motyl Opublikowano 30 Sierpnia 2009 Opublikowano 30 Sierpnia 2009 ak więc im niższa temperatura tym powietrze ma mniejszą gęstość (zimą), im mniejsza temperatura tym większa gęstość powietrza ehh..studenci studenci nawet nie potrafią odczytać ze zrozumieniem wzorów tylko ZZZ
Flyboy Opublikowano 23 Sierpnia 2010 Opublikowano 23 Sierpnia 2010 Apathor- Nie wspomniales ale chodzi chyba o silnik elektryczny. Tylko ten mialby wieksze obroty na high density altitude. Spalinowy mialby mniejsze obroty oraz smiglo produkowalo by mniejszy ciag. Model z kolej musialby osiagnac wieksza predkosc wzgledem ziemi (dluzszy rozbieg) aby sie oderwac. Slabsze wznoszenie.
prykpryk Opublikowano 29 Sierpnia 2010 Opublikowano 29 Sierpnia 2010 Jak ktoś nie rozumie to WolframAlpha wam obliczy. Przy 985hPa i 30C 300m n.p.m.
japim Opublikowano 4 Września 2010 Opublikowano 4 Września 2010 Niestety ale Wolfram Alpha oblicza tylko dla danej wysokości npm. Wpisz sobie 100000 hPa lub temp 1000 C i wyjdzie to samo...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.