Skocz do zawartości

Gęstość powietrza


Apathor

Rekomendowane odpowiedzi

Pomimo, że latam już kilka lat, wczoraj po raz pierwszy zetknąłem się z dziwnym zjawiskiem pogodowym. Powietrze jakby... się wzięło i wyssało :D

Efekt był taki, że samoloty po prostu czołgały się w powietrzu. Silniki wchodziły na niespotykane obroty (robiłem specjalnie pomiary bo myślałem, że mi ktoś paliwo podmienił) a samoloty i tak ledwo latały. Jakby śmigła mieliły w próżni. Mojego modelu o mało nie ubiłem gdy się okazało, że pętla odwrócona tego dnia jest nie do zrobienia.

"Prawdziwi" piloci też narzekali, że mają problemy ze startem. Startujący obok nas Piper szorował brzuchem po drzewach za skrajem pasa nie mogąc nabrać wysokości.

 

Czy ktoś mógłby przybliżyć to zjawisko ? Może da się to jakoś mierzyć/przewidywać jakimś pomiarem, może barometrem ?

Zapewne namieszał tu front burzowy, który dotarł do nas w nocy. Jak mówię, czasem się lata lepiej, czasem gorzej ale takiego kuriozum dotychczas nie doświadczyłem.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dobrze zauważyłeś. Gęstość powietrza zależy od jego temperatury i wilgotności. Nagrzane powietrze ma bardzo małą gęstość, a więc i osiągi związane z siłą nośną, smigłami są odpowiednio gorsze. Najlepiej się lata zimą (zjawisko w druga stronę). pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bubu2, myślisz, że zmiany gęstości powietrza są aż tak odczuwalne? Przecież zmniejszenie gęstości powietrza zmniejsza także opory ruchu. Po prostu lata się ciut szybciej. Faktycznie tłumaczyło by to efekt zwiększenia obrotów.

 

Mnie przyszło do głowy takie wyjaśnienie, że było to silne lokalne duszenie (cug w dół). Jeśli były silne noszenia termiczne, to gdzies to powietrze z komina musiało wracać.

Z takim zjawiskiem miałem doczynienia, chociaż było raczej krótkotrwałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mpx Funjet ze smiglem 4.1x4.1 - kilka dni różnicy między lotami. Najpierw spokojne, chłodne popołudnie, wieczór - prędkości osiągane dość spore. Kilka dni później loty w upalne południe, z temperaturami około 10stopni więcej niż wtedy - model ewidentnie mielił powietrze śmigłem nie uzyskując odpowiednio dużej prędkości. Coś w tym jest. Fakt, opory mniejsze, ale śmigło też ma rzadszą materię do mielenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latając ciężkim dlg który zawsze opada - zuni 365g do lotu widać różnicę w zimie i w lecie.

Latem model wg.mnie szybciej opada (mówimy tutaj o pogodzie bez termiki). Różnice w czasie od 5 do 15 sekund z podobnego rzutu.

 

Samochody i motorki też lepiej zimą poginają podobnie jak nasze modele ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

To akurat przy założeniu powietrza jako gazu idealnego - co dla naszego zjawiska jest wystarczające daje się obliczyć ze wzoru:

 

gęstość=m/v=p/(R*T)

 

m-masa

p-ciśnienie

v-objętość

R-stała gazowa

T-temperatura w Kelwinach

 

Tak więc im niższa temperatura tym powietrze ma mniejszą gęstość (zimą), im niższe ciśnienie tym powietrze ma mniejszą gęstość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Apathor- Nie wspomniales ale chodzi chyba o silnik elektryczny. Tylko ten mialby wieksze obroty na high density altitude. Spalinowy mialby mniejsze obroty oraz smiglo produkowalo by mniejszy ciag. Model z kolej musialby osiagnac wieksza predkosc wzgledem ziemi (dluzszy rozbieg) aby sie oderwac. Slabsze wznoszenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.