Patryk Sokol Opublikowano 7 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Ja mam tylko wątpliwości co do tej sosny pod węglem... Różnica w sztywności materiału jest na tyle duża, że sosna się będzie wozić całkiem na darmo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 7 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Sugerujesz więc sam węgiel czy sosnę? Sam pasek 0,5x5mm to moim zdaniem troche za mało ,konkretny dźwigar węglowy trochę za drogo(jak na szybowiec do rekreacji).Połączenie sosny i cienkiego węgla pozwoli mi też na bezproblemowe wklejenie przekładek między dźwigarowych.Oczywiście nie upieram się i czekam na opinię Aha jeszcze mam pytanie jaki zastosować łącznik skrzydeł.Wystarczy np rurka alu 15mm? czy też należałoby iść w węgiel? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 7 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Najlepiej to policz sobie jakie będziesz musiał mieć przekroje za pomocą tego arkusza: http://www.szybowce.cba.pl/przekroje_pasa.xls A później sam zadecyduj czy sosna jeszcze się nada czy musi być już węgiel Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 7 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Dzięki za przydatną tabelkę :mrgreen: Po warunkiem że rubryka"rozpiętość skrzydła" oznacza długość jednego skrzydła to wychodzi mi że i sosna i węgiel osobno nie wytrzymają (choć każdemu niewiele brakuje) W Kanapce z sosny i węgla sytuacja będzie taka że sosna realnie da może 30% wytrzymałości ale posłuży przy okazji jako powierzchnia do przyklejenia przekładek. Ale czy nie jest to czasem tak jakby np wzmacniać szybę plasteliną?(sztywna i krucha szyba pęknie oczywiście wcześniej niż plastelina ,ta natomiast rozciągnie się zaraz po pęknięciu szyby) Pisząc o wożeniu sosny za darmo dokladnie to miałeś na myśli? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 7 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 No dokładnie jest jak z szybą i plasteliną. Najlepiej byś zrobił jakbyś załatwił sobie, albo grubsze listwy, albo grubsze płaskowniki. A i weź pod uwagę, że węgiel jest na tyle sztywny, że żeby wykorzystać jego pełną wytrzymałość to musisz nie tylko podeprzeć go twardą balsą ze słojami na sztorc, ale na dodatek musisz go zawinąć np nicią kevlarową. Jak tgo nie zrobisz to węgiel po prostu się odklei. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 7 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Dam jako dźwigar główny listwy sosnowe 6x6 ,dźwigar pomocniczy z węgla 5x0,5 .Nie było brane w obliczeniach że poszycie jest z zalaminowanej balsy.Ona też spełna rolę dźwigara więc nawet sosna 5x5 by wystarczyła ,jednak ma to być szybowiec do rekreacji więc damy jednak 6x6mm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KrzysiekZ Opublikowano 8 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2009 Witaj Tom000 Moze rozwazysz podzial skrzydla na 3 czesci z centroplatem (tak jak u szybowca SZD30 Pirat) Zalety: -mniejsze czesci skrzydel do transportu -mozliwosc montazu skrzydel do kadluba na srubach plastykowych ktore scinaja sie przy cyrklach i niefortunnych ladowaniach. Skrzydla nasuwane na bagnet zamocowany w kadlubie w takich wypadkach demoluja kadlub zycze powodzenia Krzysiek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 8 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2009 Tak właśnie będzie Skrzydło dzielone na 3 części. Zastanawiam się teraz z czego zrobić bagnet tak aby uzyskać wznios na skrzydłach.Trzeba będzie chyba zastosować płaskownik stalowy albo grubszy alu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 8 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2009 A może by tak zrobić wznios tylko na centropłacie? Ja tak mam w Trinity F3B, którą widziałeś na zawodach, w najnowszych konstrukcjach pojawia się taki trend, chociażby Ceres czy Tanga. Wtedy możesz zrobić bagnet ze zwykłej rurki węglowej (pusta rurka, nie pręt) - tak jak właśnie w Trinity http://www.modelflight.com.au/sailplanes/sailplane_pic/trinity_f3b_09b.jpg . Jak mocno walniesz rurka po prostu pęknie, a skrzydła zostaną całe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 8 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2009 Po warunkiem że rubryka"rozpiętość skrzydła" oznacza długość jednego skrzydłaNie, rozpiętość skrzydła to pełna rozpiętość całego płata. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 8 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2009 A może by tak zrobić wznios tylko na centropłacieDzięki chyba tak zrobię Nie, rozpiętość skrzydła to pełna rozpiętość całego płataNo to zmienia postać rzeczy :? Wynika z tego że pas górny i dolny mają po ok 100mm2 oznacza to dźwigar powiedzmy 10x10 a więc fizycznie niemożliwe.Dziwne jest to budowałem szybowiec 3m o dźwigarach 5x6mm i nie było z nim problemu(0 węgla,0szkła) A z tabelki wychodzi mi że powinny mieć ok 9x9mm :? jeśli wklepie zamiast 300cm 150cm to wynik jest bardziej prawdopodobny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 9 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2009 Wszystko zależy z jaką siła chcesz się holować. Jasne, że można dać 5x6 w 3m skrzydle i nie będzie problemu, jeśli dla Ciebie problemem nie jest gnące się skrzydło przy pętli. Swoją drogą dlaczego z uporem maniaka trzymasz się kwadratowego przekroju pasa? Prostokątny co najmniej dwa razy szerszy niż wyższy byłby lepszy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 20 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Listopada 2009 Wszystko już gotowe do cięcia Teraz czekam na modele.sklep :evil: Projekt tak się przedstawia: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 30 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2009 Skrzydło już z grubsza "porżnięte" :mrgreen: NA drugim zdjęciu po prawej kartonowe szablony do naklejania poszycia z balsy.Trochę miałem problem z cieciem sklejki ale jakoś poszło:) Edit: Zaczynam składać centropłat : Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 12 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2009 Niestety z braku czasu prace trochę zwolniły.Dziś udało się ściągnąć centropłat z deski o wstępnie oszlifować. Poniżej moja "maszyna" do gięcia listewek przy pomocy pary :twisted: oraz obecny stan skrzydła: Jak widać postępy marne :? Kadłub w założeniach miał być wykonany w całości. Po przemyśleniu zrobię jednak przód osobno i do niego dołączona rurka ogonowa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 12 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2009 no ładnie to wygląda widzę, że skrzydło a' la Trinity gdzie ciąłeś laserem? w okolicach Sącza? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 12 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2009 Mamy 2lasery mam w pracy :mrgreen: jak coś to daj znać na PW Dziś wstępnie pokleiłem też jedno "ucho" może jutro jakieś fotki podrzucę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 13 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2009 jak coś to wiem do kogo uderzać 8) przewidziane są starty z wyciągarki? bo mam wyciągarkę, ale samemu nie chce mi się tego wszystkiego rozwijać, zwijać itp zawsze zbocze wybieram kadłub jaką techniką robisz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 13 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2009 Kopyto ż MDF .Z tego forma a na końcu gotowy kadłub.Rurę ogonowa zrobię tak że wytoczę z twardego drewna stożek,wyszpachluje,wymaluję i na tym będę zwijał rurę szklaną wzmacnianą węglem. Mniej roboty będzie niż robić kopyto na cały kadłub a potez z tego wielką formę. Co do wyciągarki to się zobaczy jakie będą skrzydła sztywne.Jak przejdą testy to będę wołał :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 13 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Grudnia 2009 tutaj masz ładnie wyglądający kadłub, może by spasował 8) http://allegro.pl/item851641577_kadlub_do_szybowca_f3j.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.